teddytusen - Side 54

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 54 av 88 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 50 51 52 53 54 55 56 57 58 64 74 84 ... SisteSiste
Viser resultater 1,061 til 1,080 av 1747

Tråd: teddytusen

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har ikke prøvd de plasseringen Håkon. Den første blir vanskelig å gjennomføre da det betyr at jeg ikke kan bevege meg fritt i rommet.

Den andre du skisserer er mer gjennomførbar, men jeg har prøvd plasseringen fremme ved lerretet og det var ikke spesielt bra. Veggene til høyre fremme er yttervegger (som ifølge flere skal være beste plassering) og veggen til venstre fremme er yttervegg+murvegg som burde fungere som yttervegg+yttervegg. Derfor valgte jeg også det som første plassering. Det var ikke vellykket. Og som nevnt over så ser det helt forferdelig ut i tillegg...

Jeg ser poenget, og skal prøve enda flere plasseringer. Tipper pipen ikke akkurat hjelper på rommet her... Peq er innkjøpt for å pynte på resultatet. Tror ikke det er løsningen alene.

Takk for tips.

Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Har du prøvd å plassere sub`ene her?

teddytusen-kinorom-jpg

Evn. slik..

teddytusen-kinorom2-jpg

Jeg ville forøvrig ha tatt kontakt med for eks. Svanå for å høre hva Helmholtz kan gjøre i ditt rom. Selv har jeg satt opp et par tri-traps fra Gik i hjørnene i min stue, men har ikke fått målt noe særlig på det enda. At slike produkter fungerer er derimot utvilsomt. PEQ er flott til sitt bruk, men hjelper dårlig mot kanselleringer og decay.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Den andre du skisserer er mer gjennomførbar, men jeg har prøvd plasseringen fremme ved lerretet og det var ikke spesielt bra.
    Jeg vet ikke hvor mange subbjeffere du har, men skissene jeg tegnet opp er laget med tanke på at du har 2 stk., ikke 1.

2 stykker på 2 parallelle vegger vil i de fleste tilfeller fungere mye bedre enn en. Når det gjelder alternativ 1, så går det å sette de lengre frem også om det hjelper.

Poenget mitt er som du skjønner, flere subwoofere og alternative plasseringer i kombo med EQ. Og/eller gjøre som proffene - gripe tak i akustikken. Siden du har dedikert rom (?) har du i allefall litt å jobbe med. Du kan trøste deg med at vi som har anlegget i en vanlig stue har enda større utfordringer....

Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Jeg vet ikke hvor mange subbjeffere du har, men skissene jeg tegnet opp er laget med tanke på at du har 2 stk., ikke 1.

2 stykker på 2 parallelle vegger vil i de fleste tilfeller fungere mye bedre enn en. Når det gjelder alternativ 1, så går det å sette de lengre frem også om det hjelper.

Poenget mitt er som du skjønner, flere subwoofere og alternative plasseringer i kombo med EQ. Og/eller gjøre som proffene - gripe tak i akustikken. Siden du har dedikert rom (?) har du i allefall litt å jobbe med. Du kan trøste deg med at vi som har anlegget i en vanlig stue har enda større utfordringer....
    Hehe mager trøst den sistnevnte.
    Var temmelig ille rommet til Teddy også=)
    Jeg hadde i hvert fall mye bedre lyd i gamle kåken, da anlegget sto på stua=P

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    All is not lost. Med bedre (?) plassering, akustikk-tiltak OG eq det nesten bli bedre. Men det er helt klart frustrerende å legge mye arbeid i et rom som har så dårlig utgangspunkt... Gir ikke opp helt enda.

Har ikke prøvd å plassere subbene på parallelle vegger. Skal testes.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er fremdeles av den oppfatning at det er mer rommet som må fikses, kontra subflytting,
    Da Fronthøytalerne spiller så "elendig", Ser på sub mer som ett supplemang, men liker ikke at det er de som skal reparere alt når det kommer til problemer med Frontene i rommet...

Kan være bare meg men hadde ikke klart å slått meg til ro før frontene spilte bra alene.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror vi må til med en lodde/bære-helg til våren Frode.
    Tre mann på loddekurs i gangen og resten til å bære suber og måle
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig, og det har aldri vært snakk om noe annet heller. Men når subbene ikke spiller bra der de står nå, så kommer det ikke til å bli bedre om/når frontene spiller bra. Det skader uansett ikke å prøve. Vi snakker ikke "istedet for", men "i tillegg til" Svenn-Andre. Akustikkplater har jeg allerede kjøpt, og flere har jeg tenkt å bestille. Når de er på plass tar vi nye målinger.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Tror vi må til med en lodde/bære-helg til våren Frode.
    Tre mann på loddekurs i gangen og resten til å bære suber og måle
    He he he. Jeg er med. Du kan holde loddekurs, så kan jeg filme. Så legger vi det ut under "Guider" som jeg har foreslått i en ny tråd nettopp.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig, og det har aldri vært snakk om noe annet heller. Men når subbene ikke spiller bra der de står nå, så kommer det ikke til å bli bedre om/når frontene spiller bra. Det skader uansett ikke å prøve. Vi snakker ikke "istedet for", men "i tillegg til" Svenn-Andre. Akustikkplater har jeg allerede kjøpt, og flere har jeg tenkt å bestille. Når de er på plass tar vi nye målinger.
    jeg huska jeg ble bare så skuffa når jeg holdt på med platene i kinoen min.
    fikk fikset en del, men det er liksom ikke nok når man skal tulle så dypt ned i frekvensen.
    Men du skulle vel lage dissa morro hjørnegreiene?
    Jeg brukte 2x5cm rockwool plater, og 5cm avstand mot bakvekk, dette ble for lite å gjøre noe særlig med problemene under 100hz om jeg ikke husker feil.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble det for lite?!! Det er jo stort sett der jeg har problem, så dette var jo slett ikke gode nyheter.... Disse "hjørnegreiene" hadde jeg lagt på is egentlig. Nå begynner jeg å se mørkt på det igjen....

It`s a fuckin`rollercoaster.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble det for lite?!! Det er jo stort sett der jeg har problem, så dette var jo slett ikke gode nyheter.... Disse "hjørnegreiene" hadde jeg lagt på is egentlig. Nå begynner jeg å se mørkt på det igjen....

Hehe ser for meg frode med sånne krampetrekninger, sånn
    som man har når man er i tenårene=P en Premenstruel Rollercoaster=P=P

I utgangspunktet er 10cm litt lite for å fikse ting under 100hz,
    MEN! har man 10cm på ene siden for så 10cm på andre siden, så kan det tenkes at det fungerer for det.
    Jeg laget 3 slike puter på 120cm x 60cm, fylte ikke hele rommet.men prøvde de i forskjellige soner.

Jeg tror de hjørnegreiene ville vært noe for deg, men tenker da også på hjørner mellom vegg/tak

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men plasserte du de på skrått i hjørnene slik som Realtraps gjør, eller rett på vegg?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men plasserte du de på skrått i hjørnene slik som Realtraps gjør, eller rett på vegg?
    prøvde begge deler.=P
    VIKTIG Å HA TROA! det ordner seg nok, men jeg tror du må tulle litt med målene av rommet for å få det til... det er foooorferdelig avlangt. kan ikke du bygge ett
    lite "inngangsparti" før man kommer til selve kinoen da?
    ett sånn DVD-samlingen reolsystem.

Tror å bare kortet ned rommet med 1-1,5m kunne gjort underverker.
    Jeg er dog ikke noe ekspert på dette og har derfor ikke noe "fast" bevis på at dette er det som MÅ gjøres.
    Kom gjerne med motargument=)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men det hadde vel vært interessant å forsøkt "hjørnegreiene"? I alle fall nå som det butter litt?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svennand
    MEN! har man 10cm på ene siden for så 10cm på andre siden, så kan det tenkes at det fungerer for det.
    Hva mente du egentlig nå?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hva mente du egentlig nå?
    kan hende jeg tenker feil,
    Men når man tenker på refleksjon fra ett rom så vil lydbølgen vandre helt til den tilslutt når hjørnet og utfases.
    Når man har på en dempeplate på for eksempel sideveggen så demper man denne refleksjonen, men man klarer som oftest ikke å dempe nok til å fjerne hele refleksjonen, men når lydbølgen nå vandrer derfra så er den ganske svekket, så når den treffer den andre veggen (og den også er dempet) så vil det forhåpentligvis stoppe der, altså ikke vandre videre og skape mer ufinheter.

Altså ble veldig vanskelig å forklare dette her, men tanken min er at ved å dempe begge sider så klarer man å fjerne mer av refleksjonen,
    Så er vel egentlig spørsmålet mitt=
    Demper man da ett større frekvensområde, eller vil man bare dempe det samme spekteret (når platene er samme kjukkelse og material) bare at man demper det med flere desibel,

For å svare på mitt eget spørsmål etter min erfaring, så er det sistnevnte som ble riktig med meg.

Teorien min på dette er å beregne lengden på lydbølgene, dess dypere frekvens dess lengre er kurven til bølga. Derfor trengs det tykkere plater for å dempe det spekteret, også kvaliteten på materialet (rockwool akustikk scorer ikke så bra i forhold til de "profesjonelle" sakene som er bygd for formålet).

Jeg er Amatør på dette feltet, så alle innspill er positive..

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svennand
    prøvde begge deler.=P
    VIKTIG Å HA TROA! det ordner seg nok, men jeg tror du må tulle litt med målene av rommet for å få det til... det er foooorferdelig avlangt. kan ikke du bygge ett
    lite "inngangsparti" før man kommer til selve kinoen da?
    ett sånn DVD-samlingen reolsystem.

Tror å bare kortet ned rommet med 1-1,5m kunne gjort underverker.
    Jeg er dog ikke noe ekspert på dette og har derfor ikke noe "fast" bevis på at dette er det som MÅ gjøres.
    Kom gjerne med motargument=)
    Å bygge om rommet etter all den jobben jeg har gjort er ikke aktuelt. Da blir det heller slik at jeg dropper hele greia. Det er hvertfall vanskelig å få gjort noe fornuftig i den enden av rommet pga ovn/pipe.

Det jeg kan gjøre er å korte ned rommet (med 1 meter eller noe slikt) med ett rammeverk fyllt med feks 20cm isolasjon og dekke dette med stoff. Selvsagt er ikke dette aktuelt om det ikke engang i teorien skal hjelpe... Bygge en helt ny vegg er ikke aktuelt.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Men det hadde vel vært interessant å forsøkt "hjørnegreiene"? I alle fall nå som det butter litt?
    Joda. Enig i det.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å bygge om rommet etter all den jobben jeg har gjort er ikke aktuelt. Da blir det heller slik at jeg dropper hele greia. Det er hvertfall vanskelig å få gjort noe fornuftig i den enden av rommet pga ovn/pipe.

Det jeg kan gjøre er å korte ned rommet (med 1 meter eller noe slikt) med ett rammeverk fyllt med feks 20cm isolasjon og dekke dette med stoff. Selvsagt er ikke dette aktuelt om det ikke engang i teorien skal hjelpe... Bygge en helt ny vegg er ikke aktuelt.
    var slikt jeg tenkte frode, men som sagt kjipt å bygge noe basert på en teori, derfor jeg ønsker at noen skal ha noe innspill på om dette har noe for seg.
    Har du prøvd noe med dempematerialet?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke dempeplatene her. De ligger i Nordfjord.

Ok. For å komme med et konkret spm...

Vil det ha noe for seg å bygge et rammeverk med 20cm "vanlig" isolasjon for å få jevnere frekvensgang og kvitte seg med dipper? Hvor langt ut i rommet bør så denne rammen stå i et rom som er 640cm langt, 300cm bredt og 240cm høyt? Holder det med 50cm? 100?

Vil det ha noe for seg å ha ett lag med 5cm akustikkplater "utenpå" denne rammen igjen?

Side 54 av 88 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 50 51 52 53 54 55 56 57 58 64 74 84 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •