Maskinistens hjemmekino - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 138
    Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Prosjekt senter-høyttaler

Da har jeg muligens fått i orden import av et sett helt nye og ubrukte AR1 Hi Res.
    Disse tenker jeg å demontere sånn at jeg kan bruke alt av delefilter, elementer samt den innebygde forsterkeren som driver bassen på 15''.

Nye kabinetter må lages, og da tenker jeg på å lage det noe smalere enn høyden på høyttaleren, samtidig må jeg kompensere for innvendig volum ved å bygge kabinettet noe dypere.

Er det noen her på forumet som har gjordt noe tilsvarende, eller har noen tips å komme med så blir det mottat med stor takknemlighet

Kanskje noen som er flinke tegnere kan komme med forslag til design? Jeg vil prøve så godt som mulig å få noenlunde lik design som de øvrige høytt, men noe avvik må jeg selvsagt regne med.

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Maskinisten, så på et bilde du la ut ifjor at du har samme type plater på veggene dine som jeg har i stua hvor jeg leier nå for tiden. Huntonitt eller hva det nå er:

Det jeg lurte på er om du er plaget med mye ekko og overdrevet romklang? Jeg sliter ihvertfall fælt med for mye romklang/ekko og vet ikke hva jeg skal gjøre siden jeg leier og WAF spiller inn siden anlegget står i stua...

Har du noen tips?

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Hei Maskinisten, så på et bilde du la ut ifjor at du har samme type plater på veggene dine som jeg har i stua hvor jeg leier nå for tiden. Huntonitt eller hva det nå er:

Det jeg lurte på er om du er plaget med mye ekko og overdrevet romklang? Jeg sliter ihvertfall fælt med for mye romklang/ekko og vet ikke hva jeg skal gjøre siden jeg leier og WAF spiller inn siden anlegget står i stua...

Har du noen tips?
    Heisan Vincent vega.

De huntonit platene er ikke det aller mest gunstige med tanke på akustikk.

Jeg har delvis løst det problemet med å legge et tykt gulvteppe foran høyttalerne, samt at jeg har tykke gardiner langs hele langsiden av rommet (gardinene går helt ned til gulvet).
    Romklangen ble også mye bedre da jeg fikk installert den nye sittegruppa.
    som du ser av bildene i profilen min har jeg plassert sittegruppen ca litt bak midten av rommet, og det virker som det faktisk var det mest gunstige i mitt rom, det både med tanke på demping av rommet og ikke minst med tanke på avstand til lerret.

Så mitt tips til deg er at du prøver med gulvteppe foran høyttalerne, samt at du om mulig bruker tykke gardiner der du har mulighet til det.
    Ellers finnes det mye fine ''veggtepper'' med forskjellige motiv å få tak i, disse kan med fordel henges opp på vegg ved siden av høyttalerne.
    For bedre effekt ned i frekvensområdet vil ikke ''veggtepper'' o.l. være særlig effektivt, men de vil være ypperlige til å dempe gjenklangen i rommet.
    For å teste litt før du går til innkjøp av feks. veggtepper, kan du først prøve å henge opp noe tøystykker og bruke ''klappemetoden'' for å høre forskjellen, og eventuellt hvor mye og hvor teppene gir best effekt.

Lykke til, og gi gjerne tilbakemelding, det kan jo være andre som har samme problem og vi vil jo at så mange som mulig drar nytte av tipsene her på forumet

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maskinisten
    Heisan Vincent vega.

De huntonit platene er ikke det aller mest gunstige med tanke på akustikk.

Jeg har delvis løst det problemet med å legge et tykt gulvteppe foran høyttalerne
    Hei igjen Maskinisten, fruen kom nettopp inn med to stykk (tykke) floss matter fra europris. Vi la de ved siden av hverandre mellom ht'ene og sofaen så det sammenlagt ble en matte på 2x2,80 meter, og det funket faktisk veldig bra!

Noe a'la dette:

Jeg hadde ikke trodd at det skulle bli så merkbart! Når det gjelder tykke gardiner så må jeg nok gi tapt, kvinnen er hekta på tynne gjennomsiktige panelgardiner a'la kid interiør style. Så hjemmesydde gardiner av molton-stoff blir nok et ikketema før mørketia

Jeg har vurdert om det vil ha noe for seg å henge opp noen rockwool akustikkplater ved førsterefleksjonspunktene i taket, eller om jeg må dekke et større areale for å bli kvitt ekkoeneenenenene?

Jeg skal ihvertfall prøve å dempe noe av frontveggen, sideveggene blir det verre med siden det er et hinsides stort stuevindu til venstre for sweetspot, samt 2 dører med en vedovn imellom til høyre.

Jeg kan oppdatere deg via PM hvis jeg finner opp en ny type krutt! Hehe :-D

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott å høre at det ga resultater Vincent_vega
    Du kan godt prøve å henge opp noe på veggene også, selv om det ikke blir ved siden av høyttalerne, feks. bak høyttalerne eller bak og ved siden av lytteposisjon.
    Ofte er det veldig lite som skal til for å få stor forbedring, men vær obs på at du kanskje også må stille inn høyttalerne på nytt hvis du merker at du mister litt for mye detaljer i diskantområdet.
    Det er ganske tidkrevende å tyne ut det beste av anlegget, men det vil helt klart være værd strevet!

Flott anlegg og stue du har forresten

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maskinisten
    Flott å høre at det ga resultater Vincent_vega
    Du kan godt prøve å henge opp noe på veggene også, selv om det ikke blir ved siden av høyttalerne, feks. bak høyttalerne eller bak og ved siden av lytteposisjon.
    Ofte er det veldig lite som skal til for å få stor forbedring, men vær obs på at du kanskje også må stille inn høyttalerne på nytt hvis du merker at du mister litt for mye detaljer i diskantområdet.
    Det er ganske tidkrevende å tyne ut det beste av anlegget, men det vil helt klart være værd strevet!

Flott anlegg og stue du har forresten
    Bildene på profilen min er forresten fra den forrige stuen der vi bodde før. Jeg har ikke fått fingern ut og tatt nye bilder ennå... Men takk for komplimanget! :-D

Jeg skal definitivt prøve å henge/sette noe bak ht'ene, høres ut som hjørnene produserer mye ekko, og så skal jeg høre på nærmeste byggevaresjappe om de får tak i Ecophon Master Solo S himlingsplater for å henge ved førsterefleksjonspunkter i taket.

Men jeg er ikke helt sikker på hvordan hvordan og hvor de kan plasseres i taket ennå så det kan nok bli et spennende og lærerikt prosjekt. :roll:

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

AR-1 endelig på tur

Da har det gått i orden med kjøp/import av et sett AR-1 Hi Res
    Dette tror jeg kommer til å bli ganske fett, det blir ihvertfall garantert både spennende og morsomt!
    Nå håper jeg bare på litt respons her, slik at jeg om mulig greier å styre unna de aller største tabbene i forbindelse med prosjektet.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da må jeg nok skryte en liten smule ;-) Andreas hos den tyske nettbutikken BlueSound24.com ble så begeistret for min hjemmekino her på forumet at han spurte om det var greit at de linket fra AR1 produktsiden deres, til min lille hjemmekinopresentasjon her på forumet. og man kunne vel ikke takke nei til det, morsomt! LINK

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var stilig maskinisten.

Har leita litt etter info om AR-1, men har noe spm. Er det slik at det ikke er/har vært importør/forhandler av AR i Norge på flere år? Hva kostet AR-1 Hi Res ny i Norge i sin tid?

Spør egentlig på vegne av typen til søskenbarnet mitt. Han har fått tilbud om å kjøpe komplett surround med AR og Pioneer. Prøver å samle info for å sjekke om han gjør et godt kjøp. Det var nevnt at det var "en AR-ht med 15" i siden som var bak-ht". Regner med at det da må være snakk om AR-1...? Har AR laget flere slike? Og dersom det bare er bak-ht som har 15" innebygd er det nærliggende å spørre om AR har laget noe som er rammere enn AR-1?

Håper du eller noen andre kan hjelpe.

PS: digger de DIY "ht-uttakene" dine.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Det var stilig maskinisten.

Har leita litt etter info om AR-1, men har noe spm. Er det slik at det ikke er/har vært importør/forhandler av AR i Norge på flere år? Hva kostet AR-1 Hi Res ny i Norge i sin tid?

Spør egentlig på vegne av typen til søskenbarnet mitt. Han har fått tilbud om å kjøpe komplett surround med AR og Pioneer. Prøver å samle info for å sjekke om han gjør et godt kjøp. Det var nevnt at det var "en AR-ht med 15" i siden som var bak-ht". Regner med at det da må være snakk om AR-1...? Har AR laget flere slike? Og dersom det bare er bak-ht som har 15" innebygd er det nærliggende å spørre om AR har laget noe som er rammere enn AR-1?

Håper du eller noen andre kan hjelpe.

PS: digger de DIY "ht-uttakene" dine.
    Det stemmer at AR ikke har hatt noen importør i Norge på ganske mange år nå ja.
    Da AR kom ut med Hi Res serien i 99 var det vel Oslo hi-fi center som var importør etter det jeg kan huske.
    AR hadde i en veldig kort periode en likt utseende høyttaler, den også semiaktiv som hette AR P315HO, denne ble imidlertid oppgradert med nye delefilter og elementer inkludert den da nye ''diamant'' diskanten.
    Samtidig ble det gjort en forandring på bassforsterkeren, på P315HO ble et større område av bassen regulert med potmeteret på forsterkeren, mens på AR1 er potmeteret aktivt bare rundt 30 Hz, dette gjorde høyttaleren lettere å plassere.
    Da AR1 var på markedet var selskapet nettop oppkjøpt av Recoton corp, men ble etter bare noen få år kjøpt opp av Audiovox og de satser idag mest på mindre ''lifestyle'' produkter.
    Jeg vet ikke hva veiledende pris for AR1 var, men jeg betalte 25000;- for mitt første par, vil tro at veiledende pris var rundt 30000;-
    AR har nok ikke laget noe større enn AR1, og tro meg.. det skal veldig godt gjøres at det blir behov for det i en vanlig stue ihvertfall.
    Det anbefales på det sterkeste å bruke god elektronikk og en så kraftig og god forsterker som mulig til disse høyttalerne, selv om de har høy følsomhet (95 db 1W/m).
    Jeg brukte en HK AVR80 til å begynne med, den var jo kjent som en ganske kraftig receiver, men det løsnet ikke skikkelig før jeg fikk Sunfire effekttrinn.
    Nye og ubrukte AR1 Hi Res kan forresten importeres fra en tysk nettbutikk, har som nevnt tidligere i tråden et par nye i bestilling ''as we speak'', disse kommer på omtrent 12400 norske riksdaler inkludert moms og frakt.
    AR1 Hi Res ble forresten class B rated i Stereophile i sin tid, hvis det skulle bety noe..

Er det mere du lurer på angående AR så bare spør ivei så skal jeg svare så godt jeg kan

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han det er snakk om har fått tilbud om å kjøpe AR-1, AR-11 og AR-2c ht + Pioneer VSX-1014 og Pioneer DV-575a for 20k. jeg har allerede anbefalt han å droppe Pioneerene, men hva vil du anslå som en ok pris for alle ht-ene?

Takk for fin info forresten.

Så, som du sier, på sidene til AR at de stort sett har lifestyle-produkter når jeg søkte litt tidligere i dag. Syns det var merkelig at de ikke hadde info om tidligere produkter....
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Han det er snakk om har fått tilbud om å kjøpe AR-1, AR-11 og AR-2c ht + Pioneer VSX-1014 og Pioneer DV-575a for 20k. jeg har allerede anbefalt han å droppe Pioneerene, men hva vil du anslå som en ok pris for alle ht-ene?

Takk for fin info forresten.

Så, som du sier, på sidene til AR at de stort sett har lifestyle-produkter når jeg søkte litt tidligere i dag. Syns det var merkelig at de ikke hadde info om tidligere produkter....
    Rundt 14-15000 synes jeg ville vært en grei pris, dette med tanke på at høyttalerne har endel år på baken.. Også med tanke på at man selv kan importere nye og ubrukte høyttalere såpass billig som nevnt over, det er jo litt styr med det da, men for all del ikke all verden heller!

AR hadde definitivt hatt mye bedre av et mere høyttalerfokusert konsern i ryggen enn Audiovox, bare navnet AR synes jeg fortjener en bedre skjebne, AR er jo et navn som raskt dukker opp når det blir snakk om høyttaler-historie og utvikling.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nytt rack installert

da har jeg fått installert nytt rack i kinoen, dette er laget av Loffen68 her på forumet, og jeg kunne ikke vært mer fornøyd.
    Flere nye bilder på profilen..

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nye høyttalere på tur

Ting tar tid..
    Men nå har jeg endelig fått bekreftet at de nye høyttalerne som skal bli utgangspunkt til senterkanaler er sendt fra Tyskland

Nå blir neste mål å få tak i et passelig to kanals effekt trinn, forhåpentligvis dukker det opp en Sunfire 300 two på bruktbørsen i nær fremtid.
    Så hvis du leser dette og vet om noen som har en slik til salgs, da må du ikke nøle med å ta kontakt.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For en strålende måte å starte dagen på, for se hva som kom på en palle med posten idag
    Det tok ganske nøyaktig en måned fra Tyskland og hjem.

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her ja, da blir det vel fart på senterprosjektet ditt da? :-)

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HansMarius
    Se her ja, da blir det vel fart på senterprosjektet ditt da? :-)
    Yep, dette blir ubeskrivelig spennende!
    Begynner etter helga, med innkjøp av materialer, og ''dissekering'' av høyttalerne for å se på hvordan kabinettet er avstivet, passering av delefilterkomponenter, måltaking av hull til elementer osv...

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med nye høyttalere, de ser pene ut.

En god kino høyttaler. Du får kose deg med film og musikk. Kan tenkes at disse klarer å skyve litt luft. Aktiv side montert bass har jeg vært borti før, her blir det nok litt forsking fra din side om hvordan de skal stå for å spille best. Det er jo en del av moroa. :-D

A.

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir spennende! Husk at vi gjerne vil se bilder av "unboxing" dvs. bilder under prosessen med å dissekere de:-)

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal prøve å dokumentere hele prosjektet så godt som mulig, med plenty bilder etterhvert

Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •