Muthes hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Muthes hjemmekino

Hei,

Da tenkte jeg at jeg skulle sette i gang med hjemmekinoprosjektet mitt og hva ville vel være bedre enn å starte det hele med en tråd her på AVForum sine sider.

BAKGRUNN:
    Kort om meg selv: jeg er en gammel gubbe på 37 med kone og unger som endelig (!) skal bygge "drømmehuset" som vi har ventet på i flere år nå. Tomta har vi hatt i årevis men pga. lange og tidkrevende prosesser knyttet til kommunale godkjenninger, opparbeiding av området osv. så har dette tatt tid. Men som sagt - nå begynner endelig ballen å rulle, og dersom alt går etter planen så skal byggmesteren starte arbeidet i april / mai neste år.

Dette betyr derfor at arkitekten i disse dager tegner for fullt, og da må jeg kjenne min besøkelsestid slik at jeg får med et eget dedikert AV rom fra første strek.

KORT OM PROSJEKTET:
    Som nevnt så tegner vi (dvs. arkitekten) et hus fra scratch. Vi har allerede hatt flere møter og husets utrykk og ide er på plass. Det kommer til å bli et hus på 3 plan (2,5) der det legges vekt på store rom og høyt under taket (ca. 2.7 - 2.8 meter etasjehøyder). Tomten ligger ved sjøen slik at fasaden mot sjøen kommer til å bestå av store vindusflater. Huset skal være funksjonelt og så vedlikeholdsfritt som det lar seg gjøre. Jeg er glad i nye prosjekter og å bruke fritiden min på det som interesserer meg, men beising av hus faller ikke inn under dette :-D

AV rommet blir et dedikert rom på første plan (det er ingen kjeller så dette planen ligger i ett med bakkenivå). Størrelsen er ikke helt fastsatt men det blir omlag 20 - 24 m2.

UTSTYR:
    Min bakgrunn er ganske begrenset innen AV men jeg liker å gjøre ting skikkelig samt at jeg er glad i både film og musikk. Selv spiller jeg gitar i et band og har stor sans for lyden av en skikkelig rørforsterker Per i dag har jeg et enkelt stueoppsett bestående av en MediaPC (selvbygget, jeg kan data!), en Sony D3000 40 tommers LCD skjerm, en eldre NAD stereoforsterker samt 2 stk. Tannoy høytalere. Dette duger til å se en film på lørdagskvelden men etter å ha trålet diverse AV forretninger og hørt hvordan lyd faktisk kan låte, så har jeg innsett at dette ikke duger i lengden

En viktig del av denne tråden vil derfor være å få innspill på valg av rett utstyr til AV rommet, men første del av prosessen vil selvfølgelig være å bygge selve rommet slik at dette blir mest mulig tilpasset behovene.

NESTE STEG
    Vi forventer å få første utkast av plantegningene ila. en ukes tid nå. Så snart disse er klare skal jeg legge ved tegningene av AV rommet og forhåpentligvis få noen gode innspill fra dere på størrelse, utforming osv. Siden vi er tidlige i tegnefasen så kan det "meste" fremdeles endres.

Det var det så langt - dermed er mitt eget prosjekt "hjemmekino" offisielt igang! Jeg har lagt ved et lite bilde av utsikten fra den nye tomta.

mvh.
    muthe

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende! Ja her er det viktig å planlegge godt. Står du fritt til å bestemme målene på rommet, eller er du prisgitt arkitekten? Rundt 25m2 må være ideelt. Bare pass på at rommet ikke blir for smalt. Mitt er ca 3 meter, og det er i smaleste laget.

For en utsikt mann! :-D
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3 meter er nokk for smalt, planlegg NØYE Husk at Hjemmekino på loftet får sine begrensinger pga familie , bygg i kjellern!

Har du noe budsjett på nytt utstyr til hjemmekinoen? Kan ikke si mer enn at dette kommer til å bli ekstremt morsomt å følge

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Arkitekten tar seg godt betalt så jeg bestemmer hvordan ting skal se ut

Det som begrenser meg er at vi allerede nå vet hvilke rom som skal ligge på samme plan som AV rommet. Det er snakk om 3 soverrom, gang / entree, grovkjøkken, vaskerom, bad, gjestetoalett samt selve AV rommet. Siden vi utnytter tomta maksimalt så er selve "rammen" gitt så det er egentlig bare snakk om hvordan vi løser rominndelinga for å få til et godt AV rom. Det er dette arkitekten jobber med nå.

Ellers har jeg tatt utgangspunkt i følgende mål når det gjelder størrelse på AV rommet:

- Det må IKKE være kvadratisk
    - Regelen h2:b3:d5 er et godt utgangspunkt

Jeg har fått med meg at f.eks. Atkos sin hjemmekino har målene 6 x 4.5 m med (kun) 2.05 m takhøyde. Rundt 25 m2 høres dermed fornuftig ut, og jeg skal sørge for at det ikke blir for smalt.

Det jeg lurer litt på nå er høyden, siden vi skal ha etasjehøyder på 2,7 - 2,8m så passer ikke dette helt inn i formelen ovenfor, men høyden er kanskje det minst viktige? Eller bør jeg sørge for å begrense denne?

Når det gjelder budsjettet så koster det å bygge hus :-? Jeg har en grei jobb og siden jeg hverken røyker, har mer enn 1 bil og ikke planlegger å kjøpe meg hytte, så kan jeg bruke penger på utstyr når den tid kommer. Uten å ha gjort meg de helt store tankene om budsjett til lydutstyr så har jeg definitivt tenkt å kjøpe noe skikkelig. Siden min erfaring med AV er begrenset så kan det godt hende at inngangsbilletten er litt mer beskjeden (kommer an på hvor mye byggingen av huset koster) og at jeg avanserer etter hvert. På den måten lærer jeg underveis og "går en god skole". Jeg har verken penger til eller lyst til å være en som peker på det dyreste high-end utstyret og sier at "det skal jeg ha". Siden jeg nå kan lage et AV rom fra bunnen av så vil jeg tro at jeg slipper unna litt på utstyrssiden ops:

Men det som er helt sikkert er at jeg i første omgang ønsker et skikkelig musikkanlegg med høytaler, forsterker og CD spiller / platespiller slik at god musikk i alle fall kan nytes fra første stund. Så kan jeg heller begynne med et litt mer beskjedent video / sourround anlegg.

EDIT: Sitter nå å leser tråden om din hjemmekino Teddytusen, det virker som om det er mye nyttig informasjon der!

Mvh.
    muthe

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he he. Det kan vel diskuteres, men at det er mye inspirasjon å hente fra de mange byggetrådene her inne er sikkert. Ta en titt på http://avforum.no/forum/av-rom-konst...om-linker.html. Der finner du både tråder om bygging, og litt annen inspirasjon.

Som du ser i min tråd, så har jeg måttet moderere ekstremiteten i byggingen min pga økonomi og plass. Jeg har murvegger som begrenser bredden av rommet dessverre. Men fint skal det bli likevel.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som en fin plan Lykke til!

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var jo i god gang med et slikt prosjekt og fant ut at der kostnader møter ytelse best (for min del) var på et rom på ca. 25M2 med takhøyde rundt 2.60 eller gjerne enda litt mer.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK - da høres det ut som om 25 m2 er passe stort der dimensjonene er ca. 4 x 6 meter med 2,8 m takhøyde. Satser på dette i første omgang.

mvh.
    muthe

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt prosjekt. Og gratulerer med HUS!!!

Rompå 4 * 6 høres bra ut, og den takhøyden er jo bare til å dø av
    Husk masse bilder og tegninger

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med hus, dette kan bli et spennende prosjekt
    Hold oss opptatert.

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med hus. Kan jeg spørre hvor i landet tomta ligger?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pettermv
    Gratulerer med hus. Kan jeg spørre hvor i landet tomta ligger?
    Hei

Tomta ligger i Sandnes i Rogaland. Det betyr at jeg har tilgang til hele 4 gode lydutikker i nærmiljøet (som er Stavanger). Disse ligger faktisk i samme gate (Hi-Fi klubben, Resonans, Maxwell og Hifi Centeret tror jeg det heter).

mvh.
    muthe

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har vi avtalt møte med arkitekten neste tirsdag. Jeg har gitt innspill på størrelsen på AV rommet og ønsker meg et rom på 4 m x 6,7 m. I tillegg håper jeg at det blir plass til et "teknisk" rom i bankkant med dybde ca. 1.5 m. Her skal jeg plassere utstyr, sikringsskap, MediaPC etc.

Jeg har allerede noen spørsmål

1. Gitt et rom på 4 x 6,7 , hvor stort lerret kan / bør jeg satse på?

2. Dersom jeg velger bak projeksjon (dvs. plasserer projektor i det tekniske rommet), hvordan er forholdet mellom bildestørrelse og avtand mellom projektor og lerret? Dvs. gitt en dybde på 1,5 m i det tekniske rommet, klarer jeg da å få til et godt og stort bilde på et lerret som anbefales under punkt 1.

3. Hva gir generelt det beste bildet: bak projeksjon eller "vanlig" projektor?

Takk!

muthe

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •