Snookys stuekino - Da var det på tide igjen... - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 41
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Artig at flere kaster seg på bølgen, og morsomt å høre at du får resultater. :-D

Sitat Opprinnelig postet av Snooky
    Akustikk

Ser det selges lamell-gardiner av lyddempende stoff, men litt usikker på om de har noen reell effekt..?
    Gardiner er så tynne at de kun hjelper på et lite område høyt opp i frekvens. Det kan være bra foran vinduer, men for mye demping av et snevert frekvensområde i et rom kan virke uheldig på frekvensresponsen. Jeg har sett noen sånne lamell-gardiner tidligere, men prisen da var hinsides i forhold til hva de sannsynligvis er verdt lydmessig.

Du sier du har tilgang på ulike dempeplater. Ta den/de største/tykkeste du har (10cm tykk om tilgjengelig) og sett de på tvers i hjørnene til rommet. Da skaper du en bass-trap som vil fungere meget effektivt over et stort frekvensområde. Mest sannsynlig vil du oppleve noe tightere, ryddigere og mer definert bass. Din frekvensrespons vil bedre seg.

Det platene du nå setter på veggene vil fungere bra rett på veggen (forutsatt at de står bra plassert), men vil ikke fungere ned i bassområdet av 2 grunner. Den ene er at de er ikke tykke nok til å ha noe effekt på lavere frekvenser, siden deres bølgelengde overgår tykkelsen på dempematriale. Den andre er at bass samler seg mest i hjørnene av rommet.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bakhøyttalere
    Ser meg også om etter nye bakhøyttalere/effekthøyttalere. 806 er på ingen måte en god match, men jeg vet ikke hva som eventuelt ville funke bedre. Har sett på MLs elektrostat bakhøyttaler, da jeg mener f.eks Vista blir overkill bak. Men ingen har disse inne så jeg får testet :cry:

Har noen gode forslag på hva som bør prøves tar jeg imot med takk.
    Hva med å bruke Martin Logan Stage eller Motif bak? De er ikke så store heller. Spredningen blir vel ikke like bra som på de du har i dag, men lydsignaturen burde være som hånd i hanske.

BTW. Heftig forsterker du har der.

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Artig at flere kaster seg på bølgen, og morsomt å høre at du får resultater. :-D

Gardiner er så tynne at de kun hjelper på et lite område høyt opp i frekvens. Det kan være bra foran vinduer, men for mye demping av et snevert frekvensområde i et rom kan virke uheldig på frekvensresponsen. Jeg har sett noen sånne lamell-gardiner tidligere, men prisen da var hinsides i forhold til hva de sannsynligvis er verdt lydmessig.

Du sier du har tilgang på ulike dempeplater. Ta den/de største/tykkeste du har (10cm tykk om tilgjengelig) og sett de på tvers i hjørnene til rommet. Da skaper du en bass-trap som vil fungere meget effektivt over et stort frekvensområde. Mest sannsynlig vil du oppleve noe tightere, ryddigere og mer definert bass. Din frekvensrespons vil bedre seg.

Det platene du nå setter på veggene vil fungere bra rett på veggen (forutsatt at de står bra plassert), men vil ikke fungere ned i bassområdet av 2 grunner. Den ene er at de er ikke tykke nok til å ha noe effekt på lavere frekvenser, siden deres bølgelengde overgår tykkelsen på dempematriale. Den andre er at bass samler seg mest i hjørnene av rommet.
    Hadde en mistanke om disse gardinene. Så tror nok platene i vindusstørrelse skal få leve videre. Kledd i sort tror jeg kanskje de vil gli greit inn. Ingen tvil om at noe demping foran vinduet er nødvendig hvertfall..

Skråstilt plate i hjørnet er vurdert men ikke testet. Skal se på det i kveld. Har også sett på disse hjørneformede "kubene" enkelte selger. Antar effekten blir omtrent den samme, selv om det ikke er luft bak disse.

Det jeg synes er vanskligst er å finne balansegangen mellom dempeplater og diffusorer. Kjenner ingen tommelfingerregel for slikt, og når man jobber med store plater er det grenser for hvor gøy det er å prøve og feile med alle mulige varianter.

Ellers har jeg lest akustikk-tråden din med interesse. Godt tiltak!
    Finner jeg ut noe i denne prosessen som er verdt å dele skal jeg få lagt det ut der.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Hva med å bruke Martin Logan Stage eller Motif bak? De er ikke så store heller. Spredningen blir vel ikke like bra som på de du har i dag, men lydsignaturen burde være som hånd i hanske.

BTW. Heftig forsterker du har der.
    Motif vurderes. Har forstått det slik at det benyttes et annet panel i disse enn ESL-serien forøvrig, uten at jeg skal vedde på det. Men foreløpig ikke funnet forhandler som har de inne. Tenkte jeg skulle mase litt på OHFC, så kanskje de tar inn en modell jeg kan få prøve.

Ellers har jeg vurdert disse:

Men møter samme problem når det gjelder å få testet der som med Motif.
    Kanskje to Script i med Motif som senter bak....? Ikke gratis, men kunne kanskje bli bra.

Når det gjelder min tyske venn er jeg meget fornøyd med ham. Gjør en kjempejobb på Vantage og Stage :-D

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Motif

Da har jeg klart å få Motif til prøve bak. Ganske spent på hvordan det blir hørendes ut. Skjønner på andres erfaringer at de fungerer greit som senterkanal, ikke ulik Cinema i. Men har ikke kommet over noen som bruker de som surround HT'er.
    Ser på bildene på martinlogan.com at de har hengt de både vertikalt og horisontalt, men det kan jo meget vel bare være en image greie. Litt skeptisk til spredningsgrad og vinkel siden HT'ens form tilsier at de er laget for å henge horisontalt... Men fasiten får jeg jo når de er koblet opp

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er Motif slettet fra listen over alternative bakhøyttalere. Etter å ha prøvd ganske mye forskjellig i det siste sitter jeg igjen med en klar oppfating av at det kun er de gulvstående HT'ene fra ML som tilfredsstiller, og det er ikke en option akkurat nå av plasseringsgrunner.

Så da blir det å kikke på alternative merker over jul :-D

Newcomer Ammatør sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Meget bra

Hei, dette var en virkelig gjennomført og mye lekkert utstyr, mye interresant lesing med tanke på tweeking av utstyr, her er det en del tips som jeg må prøve ut tenker jeg, lykke til videre i søken etter godlyden

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

"Oppgradering" av rom

Oppgradering av rommet utføres. Dette gjelder først og fremst forbedring av akustikken i rommet, men et par andre småting blir tatt med det samme.
    Som tidligere poster viser har jeg sett på diverse akustiske tiltak i lengre tid nå. Strengt tatt har jeg nok for lengst funnet ut hva som fungerte best hos meg, så sendrektighet og den berømte tidsklemma får ta skylden for at jeg ikke har gjort noen av løsningene permanente før.

Siden dette er en ”stuekino”, og jeg har en lite kuet bedre halvdel, må akustiske tiltak være estetisk akseptable. Helst usynlige har jeg fått vite. Men dessverre har jeg ikke funnet noen enkle løsninger som fungerer bra. Diskrete tiltak som lett kan monteres demper veldig lite både i dB og Hz. Konsekvensen blir et ujevnt dempet rom som faktisk låter verre enn det ubehandlede utgangspunktet! Dette er selvsagt en sannhet som gjelder mitt rom, og ikke nødvendigvis kan overføres til alle andre. Så for å oppnå bred effektiv demping uten å få krig i heimen blir det litt ekstra jobb, men med tid og stunder blir jeg vel ferdig.

Sweetspot og plassering i rom
    Etter å ha lest en del teori om plassering i rom og foretatt egne målinger med prøvelyttinger har jeg funnet at 38% regelen absolutt gjelder i mitt rom. Ved å plassere sweetspot 38% av rommets lengde fra front- eller bakvegg har jeg det beste utgangspunktet med jevn respons gjennom frekvensområdet. Av disse to fremstår også fremste plassering som bedre enn bakre, pga en viss jevnere respons i dypbass. THD (total harmonic distortion) er også bedre i nevnte fremre posisjon, men dette er en tilfeldighet bla pga plassering av reflekterende og absorberende flater i rommet, og kan ikke overføres som en regel til andre rom.

Når det gjelder øvrig plassering har jeg fått bekreftet det de fleste sikkert allerede visste: Balanse er alfa og omega for stereoperspektiv!! Likhet mellom høyre og venstre side av rommet har overraskende stor betydning. Lik avstand til høyttalere, lik demping, lik diffusjon… Dersom rommet i utgangspunktet er ubalansert, f.eks stor dør eller vindu på en sidevegg og massiv yttervegg med gips på motsatt side, må en kompensere med skjev demping eller i verste fall plassering.

I den sammenheng har jeg funnet at lydbildet blir mer balansert hvis jeg oppgraderer den ganske tynne døra på venstre langvegg og har noe mer demping på høyre enn venstre vegg. Denne økte dempingen vil jeg sette på vinduet på høyre vegg for samtidig å ta knekken på noen særdeles uønskede refleksjoner. Dette blir i tillegg til demping av første refleksjonspunkt som skal dempes likt på begge sider. Hvor mye høyre vegg skal overdempes i forhold til venstre vet jeg ikke ennå, men skal måle og lytte meg frem til en god løsning.

Absorpsjon og diffusjon
    Jeg har eksperimentert med begge prinsippene i forskjellige posisjoner. Ved bruk av målinger og ikke minst egne og andres ører har jeg kommet til noen konklusjoner:

Diffusjon hjelper som regel på direkte reflektert lyd, og gjør lydbildet mindre grøtete med mer holografi. Dessuten er det som kjent et alternativ til absorpsjon der en ser faren for å få et dødt rom. Men sett bort fra faren for overdemping er diffusjon langt mindre effektivt. F.eks fikk jeg en liten forbedring mtp refleksjoner ved å sette opp diffusjonsplater bak mine dipole fronthøyttalere sammenlignet med å la de spille rett mot gipsveggen. Men forbedringen var langt større med ren absorpsjon.

Har testet det samme ved første refleksjonspunkter mellom fronter og sweetspot, og fått samme resultat.

Diffusjon hadde derimot en ganske positiv effekt på bakvegg, mens absorpsjon ga lite. Dette kan ha en sammenheng med at jeg sitter ganske langt fra bakveggen kontra fronten.

Basert på dette kommer jeg til å satse på absorpsjon i fremre del av rommet, og noe diffusjon bak. Absorpsjonen vil bestå å av en tilnærmet heldempet frontvegg, dog i forskjellige frekvensområder, samt dempemateriale på første refleksjonspunkt på hver sidevegg.

Men gulv og tak må jo ikke glemmes. Det er vanskelig å dempe mer enn de høyeste frekvenser på gulvet siden jeg gjerne vil kunne gå på det. Men basert på andres erfaringer (nei, dette har jeg ikke fått til å teste selv) er det mest vesentlige problemet refleksjoner mellom gulv og tak, samt førsterefleksjon. Vil derfor satse på et ”normalt” gulv og dempet tak. Av estetiske grunner heller jeg mot å kjøpe takplater designet for lyddemping fremfor selvbygg, tapte kr til tross. Dette har helt klart noe med den tidligere omtalte bedre halvdel å gjøre, da hun tror dette er fordi takplatene vi har er stygge etter forrige eiers kreative påfunn. Et slikt tak vil også effektivt ta knekken på førsterefleksjon i taket.

Da gjenstår førsterefleksjon fra gulv. Denne dempes litt av gulvteppet, men da selvsagt bare i de øvre frekvenser. Har eksperimentert litt med strategisk plassering av en stor puff/fotskammel, som ser ut til å kunne gjøre en tilfredsstillende jobb.

Bass
    De dypeste frekvensene stråler ikke ut fra høyttalerne, men kan bedre beskrives som rullende. Følgelig gjelder ikke tanken om refleksjonspunkter her. Derimot vil ofte disse bølgende samle seg i hjørner og alkover i rommet. Hos meg gjelder dette først og fremst hjørnene i front, men også til en viss grad bak.

Denne effekten er negativ for bass i sweetspot pga stående bølger og utkansellering. For å få god respons i de laveste frekvensene må jeg dra basstonene såpass opp at lydtrykket er betydelig mye høyere i hjørnene (og i tilstøtende rom). Eksperimentering med div bassfeller viser at dette har en vesentlig effekt.
    Videre er all annen demping i rommet kun effektiv i et nedad avgrenset frekvensområde, hvilket gir skjev demping i forhold til bass.

Altså trenger jeg bassfeller i hjørnene, helst helt opp til taket siden hele hjørnet er med på å forsterke denne effekten. Men der møter jeg noen problemer. Bassfeller er store og stygge i følge madamen, noe jeg godt kan være enig i. Så et tårn med rockwool i hvert hjørne av rommet utgår. Videre vil de fleste bassfeller også dempe høyere frekvenser enn bare bass, slik at utligningen med øvrig demping ikke blir god nok. Det blir mindre bass, men også mindre av de allerede dempede høye frekvensene.

Disse problemene tror jeg endelig jeg har en løsning på. For å ta det første sist så har jeg funnet at såkalte membranbassfeller er mest effektive. En fast men vagt ettergivende overflate med isolasjon bak demper lavere frekvenser med mindre masse enn de med porøs overflate. Som en gunstig bieffekt vil også denne overflaten reflektere høyere frekvenser.

Det andre problemet med estetikken finner til dels sin løsning i ovennevnte konstruksjon den også. Siden bassfellene skal ha fast overflate kan de meget vel utgjøre en vegg. Leker derfor med tanken på å bygge ut frontveggen litt, og la deler av denne være bassfelle. Noen seksjoner tunet for dypbass og noen for mellombass. Demping av refleksjon i høyere frekvenser plasserer jeg i strategiske posisjoner utenpå ”bassfelleveggen” i form av akustikkplater kledd med stoff.

Vel, dette var en kort oppsummering av planene mine. Ikke noe er implementert ennå, men begynner med enkelte ting allerede i ettermiddag. Mulig noen av ideene ikke er fullgodt beskrevet, og har ingen tegninger eller skisser å legge ut foreløpig. Men bare spør hvis det er noe.
    Hvis noen har ideer, forslag og kommentarer er det bare å fyre løs. Jeg er åpent for det meste her, og slett ikke alle konseptene over er personlig testet fult ut. Andres erfaringer settes det derfor stor pris på.

Vil oppdatere tråden med prosessen fremover. Skal få med noen målinger av før og etter også, siden lytteinntrykk er vanskelig å formidle godt.

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mest interessante innlegget jeg har lest på lenge. Det er utrolig hva akustisk tiltak kan gjøre.
    Kan du nevne hvilke diffusor plater du har prøvd?

Ellers er det du skriver om absorbering vs. diffusjon helt i tråd med det jeg har hørt og lest. Er bakveggen litt langt fra sweetspot, så fungerer det best med diffusjon der. Er det derimot tett på ryggen, så er absorbering bedre.
    Har selv testet en del i det siste med både diffusjon og demping av 1refleksjonene på sidene og bakvegg. Det blir som og høre på to forskjellige anlegg. Har selv kommet til at jeg foretrekker å absorberer disse flatene.

Regner med du kjenner til Ecophon Ecophon Akustike Himlinger - Startside som et alternativ til å dempe taket.

Ser ut som du allerede har funnet løsningen på gulvet. Nemlig puffer i skumgummi. Det er mye bedre enn teppe siden skumgummi demper både mellomtone og diskant. Tror selv jeg ikke ville ha brukt teppet i det hele tatt siden det demper ulinært. Neste alle bruker jo teppe, men dersom man ikke ønsker puffer i skumgummi er det bedre å la gulvet reflektere og heller gjøre dempingen andre steder. Living har noe klosser i skumgummi. Mulig man også finner noe på IKEA.

Er du sikker på at det gjør noe med demping i hjørnene av hele frekvensområde? Dersom der er bra avstand til høyttalerne fra hjørnene, ville jeg ikke tro det fører til overdemping. Men du har kanskje testet og målt? Det skal veldig mye til før man demper for mye i det øvre frekvensområdet.
    Hva er forresten membranbassfeller? En annen løsning er forøvrig helmhotz resonatorer. De demper bare i et smalt området og de kan stilles inn til ønsket frekvensområde. De demper også dypere enn noe annet. De kan bygges selv eller kjøpes til en relativ kostbar pris.
    Basabsorbenter

Føler spent med på fortsettelsen.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gode og informative innlegg. Absorbsjon vs. diffusjon er interessant, spesielt siden man også må ta hensyn til vinkelen lydbølgene treffer diffusjonsflaten med. Absorbsjon er enklere slik.

Membranbassfeller: Er et gitt volum der dempemateriale er inni volumet, men dekker ikke hele volumet. Dekkes av en porøs flate (dvs. en plate der man borrer flere hundre småhull). Har lest om dette en plass. Skal se om jeg finner informasjonen igjen.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De bassfellene jeg har prøvd med helabsorberende overflate, bla skumgummi-basert, har gitt en skjev overdemping i mellomtonen. Dette gjelder neppe alle rom, men oppstår her fordi jeg har dipole HT'er som må står ganske nær hjørnene som skal dempes.

Membranbassfeller eller panelabsorbenter kan ha forskjellige overflater avhengig av frekvensområdet de skal være effektive i. Fellene fra Real traps f.eks er basert på dette prinsippet.
    Tanken er at overflaten skal gi etter for lydtrykk, og må derfor ha en viss bevegelsesfrihet bakover. Bak dette igjen kommer isolasjon for å fange opp transiente bølger og dempe egenresonans. 1/4" kryssfinerplate f.eks kan være overflate i en dypbassfelle hvis bredden tillater at den beveger seg/flekser.
    Ideen tror jeg må kreditteres Ethan Winer. Kan lese om bassfellen hans her.

En annen fordel for meg med slike feller er at jeg lettere kan bygge de inn uten å skremme samboeren

Himlingene fra Ecophon er nettopp hva jeg har sett på. Dyr kvadratmeterpris, men ser pent og enkelt ut.

Skal oppdatere posten med noen målinger og waterfalls senere. Nå er det skiskyting!! :-D

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var point of no return nådd

For å kunne få iverksatt noe som helst av det skissert over må først den praktiske men akk så tunge DIY-benken min demonteres. En del av prosjektet er også å modifisere den for å gi plass til en hendig DD-18 midt foran. Nå er benken i biter, første kutt er tatt med saga, og det er veeeeldig stille i stua.. Men da er hvertfall motivasjonen i orden for å få ting gjort! :twisted:

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig spennende og interessant lesning. Jeg er også ute etter å forbedre akustikken, da uten å hverken ödelegge stuekosen eller fire på designet.
    Himlingsabsorbenten fra Ecophon virker lovende.
    Det blir spennende å fölge med videre i denne tråden.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan man bruke hvilken som helst mikrofon + roomeqwizard til å måle hvilke endringer dempingen/diffuseringen gir?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    Kan man bruke hvilken som helst mikrofon + roomeqwizard til å måle hvilke endringer dempingen/diffuseringen gir?
    Det spørs på hvilken effekt du ønsker å måle og nøyaktigheten av dette. Mange bruker Radio Shack lydtrykksmåler, andre satser på målemikrofoner som er ganske direkte ala denne.
    Mikrofonens følsomhet og støttet frekvensområde er vesentlig. Personlig har jeg kun dårlig erfaring med cardoide mikrofoner, klassiske sangmikrofoner, da målingene mine har blitt ukonsise. Til hjemmebruk vil som regel en lytrykksmåler gjøre jobben som mikrofon da de høyere frekvensene sjelden er et tema.

Men når slikt skal måles er det minst like viktig å tenke på hvor som med hva. Får ofte vesentlig forskjell på måleresultat ved å flytte mikrofonen bare noen desimeter horisontalt eller vertikalt. Dette kan også bety at f.eks en bassfelle gir større resultat på et sted i rommet enn et annet selv om plasseringen er uendret.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har blitt gjort lite konkret her på en stund grunnet andre prioriteringer, men nå er jeg endelig i gang.
    Har testet ganske mye, så tiden er moden for å montere noen permanente løsninger. Men for å se hva en oppnår er det greit å vite hvor en har vært.

Dette er et waterfall som viser den brutale virkelighet i stua mi. Eneste tuning som er med her er optimal plassering, ingen korreksjon eller demping. Under montering er også noen tepper og møbler fjernet, så romklangen får utforlde seg fritt

-ukorrigert-waterfall-jpg

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var jo ikke den verste eg har sett
    En autokal fra en surroundforsterker fikser nok det aleine. Men med tunig, hvor er det bra å ha (plater, panel) for å forbedre lyden ?
    i hjørner og bak frontene er det en bra plass å begynne ?
    Funker det med demping bak lærret ?

Hvordan spiller den DD18 vs. SVS subben du hadde ?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xinhua
    Var jo ikke den verste eg har sett
    En autokal fra en surroundforsterker fikser nok det aleine. Men med tunig, hvor er det bra å ha (plater, panel) for å forbedre lyden ?
    i hjørner og bak frontene er det en bra plass å begynne ?
    Funker det med demping bak lærret ?

Hvordan spiller den DD18 vs. SVS subben du hadde ?
    Nei, utgangspunktet kunne vært styggere. Men som du ser henger det igjen mye lyd i rommet, særlig under 100 Hz. Lyden som aldri ville dø ut... Kan ta litt av det med RK, men basert på tidligere forsøk tar jeg både dette og en god del mer med akustisk demping av rommet.
    Blir demping av førsterefleksoner i tak, på gulv og vegger, også bassfeller i hjørnene. Med det på plass får jeg teste ut litt RK.

Et lerret er tynt og vil ikke påvirke annet enn meget høye frekvenser, så dempemateriale bak dette vil ha en effekt. Direktestrålende lyd går sjelden i den retningen som førsterefleksjon, men kan alltids ta knekken på litt ekko.

Bass har en tendens til å bo i hjørner og alkover i rommet.

DD18 er knall. Har hatt to stk en periode, men disse pluss to mellombasser ble litt drøyt.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har det endelig blitt tid til å plukke opp der en slapp i våres. Ikke avgått med døden som enkelte har spurt om pr PM, bare vært stuck med andre prioriteringer og MC-sesong

Har dog fått gjort litt mellom slagene, og fortsetter på den kursen jeg staket ut når det gjelder demping og akustikk.
    Har bygd ferdig plater til å ta førsterefleksjoner på sidevegger, samt kombinert bassfelle og dempeplate på framveggen. Bakvegg planlegger jeg å la stå i fred pga avstand, men kan selvsagt skje endringer. Taket er foreløpig kun på planleggingsstadiet, hvor jeg ser på forskjellige himlingsplater og ikke minst montasjer.

For gøy har jeg også konstruert en amatørmessig Helmholtz resonator. Amatørmessig fordi jeg bare har tatt noen prinsippskisser fra internett og bygget helt uten å regne på hvilket volum som kreves for å treffe det frekvensområdet jeg ønsker. Har kompensert for manglende beregninger med justeringsmuligheter. Fungerer faktisk, om enn i et litt høyere frekvensområde enn ønskelig foreløpig. Skal se om jeg ikke får justert det inn etter hvert.

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har det endelig blitt tid til å plukke opp der en slapp i våres. Ikke avgått med døden som enkelte har spurt om pr PM, bare vært stuck med andre prioriteringer og MC-sesong

Har dog fått gjort litt mellom slagene, og fortsetter på den kursen jeg staket ut når det gjelder demping og akustikk.
    Har bygd ferdig plater til å ta førsterefleksjoner på sidevegger, samt kombinert bassfelle og dempeplate på framveggen. Bakvegg planlegger jeg å la stå i fred pga avstand, men kan selvsagt skje endringer. Taket er foreløpig kun på planleggingsstadiet, hvor jeg ser på forskjellige himlingsplater og ikke minst montasjer.

For gøy har jeg også konstruert en amatørmessig Helmholtz resonator. Amatørmessig fordi jeg bare har tatt noen prinsippskisser fra internett og bygget helt uten å regne på hvilket volum som kreves for å treffe det frekvensområdet jeg ønsker. Har kompensert for manglende beregninger med justeringsmuligheter. Fungerer faktisk, om enn i et litt høyere frekvensområde enn ønskelig foreløpig. Skal se om jeg ikke får justert det inn etter hvert.
    Kan vi få noen bilder av Helmholtz-saken, please - alltid spennende med slike prosjekter

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •