Update: 5.2 lyd--->all Magneplanar

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 11 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 202
    Newcomer gary7 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Update: 5.2 lyd--->all Magneplanar

Jupp, da er det på tide å kaste seg inn i "jeg-bygger-hjemmekino" tråden.

Er en glad gutt på 43 år som har alltid har vært interessert i god lyd, og etterhvert også godt bilde.
    Kjøpte mitt første Hi-Fi anlegg når jeg var 16 år, med surt oppsparte penger fra kvelds- og helgejobbing.
    Det var en Sony STR55 med 2 x 50W, Sony's første digitale tuner, og Sony's første kasettspiller med fjernkontroll, vel og merke med 5m kabel som akkurat rakk til senga på gutterommet. Høyttalere var Jamo J-150 som taklet 150W. Platespiller var Technics SL-55, som ble brukt av de fleste DJ'er på den tiden.
    Eter det har det vært masse forskjellig utstyr, og første surroundforsterker var Onkyo "et-eller-annet" med Dolby Pro Logic. og Pioneer Laserdisc. Laserdiscen har jeg ennå, med ca. 50 intakte filmer. Desverre har det aldri vært plass til å bygge en "orntli" hjemmekino.....:???:

Men, nå blir drømmen om hjemmekno snart oppfylt. Kona og jeg kjøpte et større hus i fjor, og nå er prosjektet i gang. (Se bilder under)
    Kjellerstua på 31 m2 blir delt opp slik at en del (ca.10m2) blir datarom, og resten blir hjemmekino. Datarommet er viktig da både kona og jeg jobber med IT, og har 5 stasjonære PC'er + bærbare i heimen. To av disse vil fungere som hhv. filserver og multimediaserver, og er plassert i "maskinrommet", en pen omskriving for bod. Her trekker jeg kabler til hjemmekinoen for å få vist rippa filmer og MP3.(Seff kun egne skiver)

Selve rommet blir ca. 480 x 455 X 235. Ikke ideelle mål har jeg forstått, men det er det jeg har tilgjengelig, og regner med å bruke litt penger på demping....:-)
    Vedlegg 22269

Vedlegg 22270

Vedlegg 22271
    Før sommeren ble den gamle rundovnen og teppet fjernet. Gulvet ble forsynt med varmekabler i to soner og en passe porsjon med opprettingsmasse slik at gulvet ble plant og fint. Fikk også tid til å legge eikeparkett på gulvet.
    Da var det bare å begynne å sette opp vegg mellom datarom og kino. Heldigvis er gamle-naboen en kjekk kar og tro til med ekspetisehjelp da han er snekker.

Planleggingen har vært et kapittel for seg. Mye fram og tilbake ble det, men jeg endte opp med å rive all kledning på 2 av veggene slik at jeg fikk skjult kabling på alt. Da måtte også Leca-veggen mot bodene lektes ut og isoleres slik at kablingen der også ble skjult.

Vedlegg 22272
    Vedlegg 22273
    Vedlegg 22274

I helga ble alle rør dratt etter flere konsultasjoner med bl.a. Mor10. Så hele helga har gått med til isolering, rør-trekking og gips ble satt opp på 2 av veggene i dag.
    Elektrikern telte over og det er foreløpig gått med 150 m rør flere dimensjoner. Det er lagt opp 4 strømkurser på rommet:
    1 til lys på kontoret og hjemmekino (downlights osv.)
    1 til datastikk for kontoret (PC'er osv.)
    1 til hjemmekinoutstyr
    1 til varmekablene
    I tilleg er det egne rør for CAT6 nettverkskabler til kontoret og hjemmekinorom + signalkabler fra Canal Digital.

Vedlegg 22275
    Vel, det er jo en start, og jeg håper på å bli ferdig med siste gipsplatene imorgen kveld. Da er det frem med sparkel..
    Vedlegg 22276
    Utstyrsliste får jeg komme tilbake til. Der er det noen nyinnkjøp på gang:-D

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, Gary7.

Dette blir spennende. Jeg ser du har innvolvert litt ekspertise alt, det trengs om du skal ta opp kampen med Fetsunds store sønn Akto:-D

Jeg gleder meg til å se hva dette utvikler seg til. Stå på og husk at bilder får jorden til å snurre rundt (i alle fall her på bruket).

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan Gwandarion,

det var fryktelig rask respons, men veldig hyggelig. Jeg kjenner ikke Akto, men det er fint det er flere på Fetsund som liker god lyd og bilde.
    Mener å huske at du har Martin Logan høyttalere, stermmer det?

Jeg har faktisk fått byttet til meg et par "gode, gamle" Magnepan MG 1.4.
    Lyttet på de hos Mor10 forrige helg, og det lover godt!!

Jeg skal prøve å oppdatere prosjektet jevnlig, også med bilder. Planen er å være ferdig før 13.september, men det skal nok holde hardt....:-?

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var jeg som skulle være først ute her da, Gwandarion:-D

Bra jobba i helgen, ble litt kabler ser jeg:wink:
    Greit å ha litt ekstra kontakter for subber og slikt.

Gleder meg til vi skal teste Magnepanene der. Hørt litt mer på de i dag og det er utrolig oppløst lyd på de. Plasseringen er ikke helt optimal hos meg med en høyde på 150cm på høyttalerne og 140cm å gå på der de burde vært plassert

Lykke til videre Geir, dette blir kult

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei hei

Dette blir meget spennende og følge. Morro når en skal starte fra bunn av.
    Morten (Mor10) fortalte når han var innom forrige dagen om at det er kino bygging i Fetsund om dagen. Kommer til å følge med i prosessen.
    Morro med lyd og bilde.

Lykke til

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gary7
    Heisan Gwandarion,
    det var fryktelig rask respons, men veldig hyggelig. Jeg kjenner ikke Akto, men det er fint det er flere på Fetsund som liker god lyd og bilde.
    Mener å huske at du har Martin Logan høyttalere, stermmer det?
    Signaturen min påstår at jeg har det ja
    Artig å se hva slags utstyr du haler i land.

Morten: The quick and the dead...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Signaturen min påstår at jeg har det ja
    Artig å se hva slags utstyr du haler i land.

Morten: The quick and the dead...
    Tror kanskje effekten i kinoen er sikret ihvertfall:wink:

Gwandarion: Tar med Smith&Wesson på besøket i morgen!

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Heisan!

Dette blir jo et meget spennende prosjekt:-D

Jeg synes rommet ditt ser bra ut. Hadde kanskje blitt litt bedre uten det hjørnet der hvor den ovnen sto, men jeg har trua på dette.

Lykke til:-D

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan Vettemann,

fra den kroken hvor peisen sto er det nå en vegg som deler rommet i hjemmekino og kontor. Det blir derfor en rett vegg fra der hvor pipa går ut og til tverrveggen.
    Pipeløpet vil bli sparklet med ildfast sparkel slik at flaten blir plan, og går over i veggen. En dør må jo til, og der får jeg finne en måte å få dempe denne på da den i utgangspunktet er en ren formpressa dør.
    Deretter blir det dempematter der hvor det trengs...:-D

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En lite oppdatering(les: Jeg har tenkt litt!)

Planen for bl.a. belysning av rommet begynner å bli klart. Jeg kommer til å bygge en kasse rundt hele taket/veggen. I forkant blir lerretet/motoren skjult i kassen med en slisse for å bli felt ned. Lerretet blir motorisert. I feltet hvor slissen bygges inn skal hele denne lengden være et "lokk" som kan tas av i tilfelle lerret/motor må skiftes ut. Da slipper jeg å måtte rive hele kassen.

Det blir montert 12V downlights i underkant av kassen rund baut, regner med 16-20 downlights i 3 forskjellige dimmeseksjoner. Downlights styres fra fjernkontroll.

På bakveggen blir prosjektoren putta inn i kassen. Men jeg er litt usikker på varmeutviklingen, og må kanskje inn med en vifte av en eller annen type.
    Kassa i seg selv blir ca. H=150 x D=300, men i bakkant bør den nok være D=400 for å få plass til prosjektoren.
    Alle signalkabler går i separate rør i kassa fra frontvegg til bakvegg. Dvs. HDMI, VGA, Comp. og signal til 4 bakhøyttalere. Strømtilgang er allerede lagt i rør.

Jeg har også gjort meg noen tanker om hvordan rommet skal "fargelegges".
    Veggene blir mest sannsynlig malt i en gyllenbrun farge, med en noe lysere nyanse på veggen der lerretet henger, rett og slett for å skape en illusjon av et større rom.
    Det er for å finne en middelvei mellom mørke og lyse farger. Er ikke så hypp på helsvart rom, og har egentlig god kontroll på lysmengden i rommet.
    En annen faktor er at høyttalerne er i lyst treverk, AV benken er i lyst treverk, og go'sofaen er beige.
    Håpet er at fargesammensetningen skal gi en grei harmoni og ikke stå altfor mye i kontrast til hverandre.

Men dempematter må nok til, og de er ikke alltid de peneste å se på. Men jeg har snakket med et firma som faktisk kan "printe" rett på dempematter. Da kan jeg ta et av mine egne foto ( er ivrig amatørfotograf) og få det printet ut i 120 x 60, deretter lage en ramme rundt som Mor10 har gjort.
    Planen er å ta noen gode bilder jeg har, konvertere de til sepia farge og få de printet på dempemattene. Da bør fargepaletten bli relativt komplett, sammen med realtiv varm farge fra downlightene.

Er åpen for kommentarer og forslag. Dette er min første hjemmekino, og er ydmyk nok til å forstå at det er andre som har gjort dette før meg....

Newcomer cináed sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dettte ser virkelig spennende ut, gleder meg til å se videre resultater! Stå på!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hello Gary!

et par forslag til planene dine:

1. Er det mulig å gjøre det omvendt på fargevalgene? Dvs at du har en mørkere farge der hvor lerretet er? Det vil gi et bedre bilde med mørkere baksgrunnsfarge.

2. Er det bedre å trykke bildene dine på et stoff som du kan kle platene med enn å trykke direkte på platene? Det gir deg mer frihet til å bytte/ta ut demping bak bildene. Prøv da å finne et stoff som ikke er for tett. en fin test er å blåse gjennom det og sjekke at luften går igjennom.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Morten,

gode forslag tas imot med takk. Jeg skal prøvemale litt og også lage en Sketchup-modell for å se hvordan ting arter seg. Er jo enklere å skifte farge der enn IRL.

Når det gjelder print er et av alternativene å få det trykket på stoff. Kan nesten se ut som om det blir det beste alternativet, spesielt hvis jeg skal ramme inn dempemattene.

Ellers så ble siste veggen gipset ikveld. Dette var den verste veggen å jobbe med. En av gipsplatene holdt nesten på å falle fra hverandre da jeg hadde 9 hull på hhv 70mm og 140mm i den for få alle kablene frem :-D.

Du får ta deg en tur innom i løpet av uka...

PS: Du har ny PM. (Men den hadde du lest allerede så jeg )

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måtte en tur innom og kikke på framgangen!
    Deilig å se på folk som jobber:wink:

Masse rør som stikker ut overalt, rare røde og hvite hull i veggene, støvete, hvor skal spot-boksene sitte?, skal spot-boksene isoleres?, hvor skal prosjektoren være?, bygges inn eller ikke?, hvor bredt skal lerretet være?, skal vi gipse taket også?, osv. osv.

Det er skikkelig moro å bygge kino, men innimellom så blir man kanskje litt sliten når ting ikke går fort nok :-D

Skal prøve å få vært med litt framover, da jeg synes det er moro og lærerikt å være med på slike prosjekter. Vi får besøk av Schvigers til uka, så madamen maser fælt på å få ferdig utebodene og slikt før de kommer. Mye morsommere å holde på med kino da.

Begynner å få mye på plass nå, synes jeg. Blir moro å få testet lyden der etterhvert.

Et forslag til: Vet ikke hvordan dere har tenkt å gjøre finishen på spot-boksene, men en tanke slo meg at dere kan tapetsere eller legge duk på veggene og dra den opp langs veggen, rundt boksen og skjære av ved taket. Og så male den i samme farge som veggen. Tror det kan bli en bra måte å tone ned størrelsen på boksene også.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for sist, ja. Alltid hyggelig med besøk!

Har tenkt litt og PJ blir definitivt montert på undersiden av lysboksen. Det er viktig å ha mulighetene til oppgradering og da blir boksen litt ukurant.
    Jeg har landet på at lerretet blir 106". Dvs. 254 x 10 x 9cm (230cm lerret)
    Lysboksen blir 15cm x 30xm så plass til motoren blir det.

Planen er å legge duk på gipsen, fullsparkling har jeg ikke tid eller ork til. :-?
    Og da er det absolutt en god idè å fortsette over lysboksen.

Hvis det er noen som har forslag til type downlights er jeg lutter øre. Vil gjerne ha IR-fjernkontroll til de. Da kan jeg bruke Philips Pronto til å styre disse

Morten, du er velkommen til å hjelpe akkurat når du vil!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har noe downlights liggende hjemme som jeg mest sannsynlig ikke får brukt for. Tror det er 12 stk. med hvite ringer.

Tar med et eksempel neste gang jeg tar en tur på bondelandet

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må slenge opp en ide mens jeg har den i hodet:

I og med at du ønsker forholdsvis lyse vegger, så kunne kanskje sorte gardiner være en ide i front ved siden av lerretet?
    Dvs at du lager et gardinoppheng i downlight-boksen på hver side av lerretet. Skaffer noen tykke sorte gardiner som du kan dra helt til side når du ikke ser film.
    Dette vil ha en positivt effekt både på maskering av bildet og på førsterefleksjonene på lyden.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hola Morten,

ingen dum idè, selv om veggene nok ikke blir så lyse som du har inntrykk av. Jeg har dratt tanken litt lengre og funderer på å lage to "høyskap" i begge hjørnene på veggen der lerretet blir. Skapveggene blir typisk 15-18cm hver hvor den ene er hengslet. Da kan gardinenne skjules i "skapene" når de ikke er i bruk, og tas fram når lerretet er nede.
    He-he, kan til og med motorisere hele greia med en skjult vindusviskermotor som åpner den ene veggen i skapet og trekker gardinene for når lerretet skal ned.....

Vel, vi får se. Det er mange idéer som kverner rundt i hodet når jeg ikke snekrer i kinorommet.
    Akkurat nå lurer jeg på hvilken type "plate" jeg skal bruke på både signalkablene og høyttalerkablene som blir skjult i veggen. Se vedlagte bilder.
    Vedlegg 22484 Vedlegg 22486

Har dratt 4 stk. 32mm K-rør som hvorav 1 av de skal brukes til bakhøyttalerkabler, og de resterende 3 til signalkabler til PJ. Pluss 4 stk. 20mm K-rør for fronthøyttalere og sub.

De to alternativene er:
    1. Bruke standard blenderpanel og skjære ut passende hull
    Fordeler:
    -enkelt og billig
    -ingen ekstra skjøter som kan skape problemer
    Ulemper
    -Ser ikke så bra ut, men blir delvis skjult bak rack

2. Finne noen stilige plater med tilhørende kontakter hvor jeg kan plugge inn de forskjellige kabelene.
    Fordeler
    -blir stilrent og enkelt å koble til/fra
    Ulemper:
    -ekstra skjøter som kan skape problemer

Hvis det er noen som har erfaring med problemstillingen er jeg takknemlig for forslag.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg vært innom en tur igjen og fått være med å snekre litt på spotkassene. Ser ut til å bli stilig dette, Geir:-D

Tror det var et bra valg å lage spotkasser rundt hele med plass til lerret.

Håper å kunne bli med litt til om en ukes tid, når Scvigers har reist igjen. Må nok pleie familien til madamen litt når de er på besøk.

Kobler ned høyttalerne dine, så vi kan se litt film mens de er her. De dekker jo halve lerretet her hos meg

Hva med å legge ut litt info om utstyret du allerede har og planlegger?
    Alltid spennende for folk å høre hva som er planene.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jernvare i heimekinoen....

På oppfordring fra Mor10 kommer litt info om jernvare som skal inn i hjemmekinoen når den er ferdig.
    Det er foreløpig litt tilfeldig hva som finnes, men det blir nok en ordning etterhvert:

Forsterkere:
    Yamaha DSP-A2 som forforsterker
    Earthquake Cinenova Grande 5 som effektforsterker (5 x 300W bør gi litt mat til magnestatene)

Kilder:
    Yamaha S525 DVD spiller (skal byttes ut med en ren CD spiller + en ny DVD spiller)
    Philips HDD recorder

Høyttalere:
    Front: Magnepan MG 1.4
    Center: Infinity
    Bak: Infinity Reference 5s gulvstående (eller Infinty Reference 3 stativhøyttalere)
    Sub: Tannoy 10" (aner et lite bytte med SVS her ja...)

Fremvisning og kontroll:
    Epson TW-700
    DreamScreen AluMotor v2 (106")
    Philips Pronto RU980 (Touch LCD-display og programmerbar)

Andre duppeditter:
    Noxon trådløs MP3-spiller som henter musikk fra Twonkymedia UPnP server på multimedia filserver.
    Pinnacle Media Center for film, musikk osv.

Kabler:
    Ikke sikker ennå. Har ikke kommet så langt ennå....:-)

Devserre husker jeg ikke betegnelsene på alle komponentene lenger da de står stuet bort bak maaange flytteesker, og jeg har ikke sett de på lenge.

Side 1 av 11 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •