Update: 5.2 lyd--->all Magneplanar - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 11 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 202
    Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Oi, gratulerer så mye, meget flott det der!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Active Fattigmann sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Savner tilbakemeldinger

Å hva skjeer AAaaa.
    Er jo helt dødt her. Var det ikke noe bra ??

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert ikke, for nå ligger´n i senga og griner!

Neida.
    Han har jo nevnt at han vil bruke litt tid på plassering av bakhøyttalerne, og dermed må vi nok pent vente på kommentarene fra Fetsund! :?

Newcomer gary7 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var da fryktelig til mas da? :twisted:. Man har da ikke tid til å sitte foran PC'en når man har nye dippedutter i kinoen?

Uansett, her går alt etter planen. Fikk testet litt med midlertidig oppsett av bakhøyttalere i går kveld, og dette lover bra!!!
    Må si at flerkanalslydbildet ble mye mer homogent og sømløst. Men jeg må nok revurdere plassering og konfig av center. Slik det er nå er center plassert litt bakenfor frontene og det passer ikke så bra med lydbildet. Så skal bruke litt av kvelden på å teste meg fram til et godt utgangspunkt og deretter kjøre romkorreksjon på det midlertidige oppsettet for å høre hvordan det låter da.
    Men alt i alt er dette en meeeeget god start!

For å illustrere testiveren:
    Etter under et minutt med Dark Knight på Bluray i går kveld nærmest datt fruen heseblesende inn i kinoen og lurte på om rivingstillatelsen var i orden. Det nærmest pulserte i andre etasjen og hun ble nesten uvel av lavfrekvent-lyden....
    Må vel innrøme at jeg kjørte på litt mer dB enn vanlig, og åpningsscenen har jo et relativt heftig sub spor, og hele Maggie-oppsettet låt jæ...ig fett!8)

Så da Kjell Tore, er det bare å fyre opp Volvo classic'en...

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Oi, gratulerer så mye, meget flott det der!
    Takker for det Hoj. Nå er oppsettet komplett for denne gang (tror jeg..)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gary7
    Nå er oppsettet komplett for denne gang (tror jeg..)
    Hahaha.
    "U ain´t seen nothin´yet"!

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gary7
    Takker for det Hoj. Nå er oppsettet komplett for denne gang (tror jeg..)
    Ikke rop for høyt i skogen etter trær ( eller noe sånt)
    Jeg har vært ferdig mange ganger, men jammen fortsetter det å komme ting inn i huset

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare slenge meg på gratulasjonene her Gary7!

Jeg har hørt elektrostatene til Scrooge og det låter utrolig bra, så hvis Magneplanarene spiller noe i nærheten kan jeg nok tenke meg at du har mange hyggelige timer foran deg.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, ja, det kan jo hende det kommer inn en prosessor eller lignende i løpet av året da, og kanskje en ny prosjektor. Og det hadde vært gøy med en ny......he-he, neida. Det får vel holde.
    Å konkludere med at oppsettet er ferdig er nok litt overdrevent, for det blir det jo aldri allikevel.8)

Tols1:
    Takk for gratulasjoner. Har du lyst på lyttebesøk for å vite hvordan magnestater høres ut er det bare å ta seg en tur. Selvfølgelig mener jo jeg at magnestatene spiller hakket bedre enn elektrostater...... (no offense Jan!)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, no problemo!
    Begge løsninger har vel sine sterke og svake sider? Uansett er det ingen tvil om at begge konstruksjonene spiller alldeles fortreffelig! ;-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye for hjerterommet, Gary7, skal ha det i bakhodet. Jeg er faktisk nysgjerrig på "alternative" teknologier.

Uten at jeg skal legge opp til en (vennskapelig?) disputt mellom dere, hva mener du er den største forskjellen, Gary?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, nå er jeg spent!

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Hehe, no problemo!
    Begge løsninger har vel sine sterke og svake sider? Uansett er det ingen tvil om at begge konstruksjonene spiller alldeles fortreffelig! ;-)
    Gode Gud. Har Maggiene svake sider ??
    Jeg er alltid den som får beskjed sist

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Takker så mye for hjerterommet, Gary7, skal ha det i bakhodet. Jeg er faktisk nysgjerrig på "alternative" teknologier.

Uten at jeg skal legge opp til en (vennskapelig?) disputt mellom dere, hva mener du er den største forskjellen, Gary?
    Ja, her må man legge hodet på blokken skjønner jeg....

Vel, jeg har vært så heldig og fått lyttet litt til Jan sine ML'er og er skjønt enig i at begge konstruksjonene (ML og Maggie) spiller aldeles fortreffelig som Jan sier.
    Mine personlige preferanser går ut på at jeg ønsker å oppleve musikken slik den er/ble framført, uten "tilsetningstoffer" eller fargelegging av noe slag, og ikke minst på en slik måte at jeg nærmest kan "peke" på de forskjellige musikerne på scenen. Dvs holografi, pinpointing og et troverdig lydbilde er viktig. Det betyr at alle detaljer tas vare på i formidlingen av lyden.
    Dette er de viktigste fortrinnene jeg mener Maggie'er har.
    Mange mener også at dette er de samme viktige fortrinnene elekstrostater også har, og der er jeg tildels enig.
    Det jeg mener skiller de elektrostatene jeg har hørt mot de magnestatene jeg har hørt er at det virker som om magnestater har ennå mer sømløse overganger mellom det som normalt er forskjellige elementer i en kassehøyttaler, dvs. bass, mellomtone og diskant. Dette er tildels en styrke i elektrostater også, men med basskassen i tillegg er det ikke alltid dette fungerer 100%, Igjen, mine personlige preferanser.8)
    Magnestatene har også blitt kritisert for å være litt "lyse" i toppen, men de er også ekstremt gode formidlere i diskantområdet og klarer å gjengi detaljer for både cymbaler og fløyter på en måte jeg aldri har hørt fra andre høyttalere, inkludert ML.
    Skal man se på ulempene med magnestater er det nok dypbassområdet det skorter mest på, og det er ikke å komme unna at det er korrekt. Men, den bassen du får er knusktørr, stram og gir en utrolig punch..

Vel,. det var kanskje en grei start på diskusjonen? Let the duel begin!:twisted:

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skal langt på vei si meg enig i dine argumenter, og setter samtidig pris på din rosende omtale av dine opplevelser her i min hule!
    Men det var da det, og ikke !
    Etter skifte av litt elektronikk bak mine Vistaer, og ytterligere tuning av oppsettet, så vil du antakelig kunne oppleve disse som noe annerledes enn sist. Men det er jo opp til deg å bedømme, ved en passende anledning. ;-)
    Nok en sak som jeg regner med vil påvirke dette i positiv forstand, er en litt spesiell DAC, som snart er på plass. ;-)

Ellers er det liten tvil om at Maggiene leverer som du sier; med en svært så "crispy" og detaljert øvre mellomtone / diskant. Men i ditt rom, den gang jeg hørte på dem, kanskje i overkant?
    Som du kanskje husker, så mente jeg at mannstemmer kanskje låt litt "tynne", i den forstand som at Maggiene (i mine ører) kanskje var litt for påtrengende i det øvre toneleiet?
    Samtidig mener jeg også å huske, at jeg så avgjort savnet "trøkk" i bassområdet, og foreslo umiddelbart en integrasjon med en sub eller to.
    For "bassen" fra oppsettet ditt var for meg, ikke voldsomt imponerende.
    Joda, "knusktørr og stram"! Men langt på vei fraværende, fra rundt 60Hz og nedover...
    Og det er vel ikke for ingenting, at du jobber med integrasjon av et par XTZ-sub´er (eller var det Earthquake?) i oppsettet ditt?
    Tro meg - en sub eller to, kan gjøre underverker. Også i musikksammenheng!
    --
    Samtidig:
    Vi har to ganske forskjellige rom. Ditt er foreløpig ikke voldsomt dempet, noe som helt sikkert påvirker lydopplevelsen, ikke minst hva øvre mellomtone / diskant angår. Og som jeg altså opplevde som litt for påtrengende.

Mitt (lille) rom er kanskje i overkant dempet, men jeg vil mene at dette har sin berettigelse.
    I et såpass lite rom (ca 13kvm), vil det meste av reflektert lyd, ikke minst hva mellomtone / diskant angår, virke forstyrrende.
    Dermed kan man fort(?) oppfatte elektrostater (Vistaene) som mindre oppløste i diskantområdet.
    Ikke minst fordi det dengang, stod en Xindak 6950 bak. Som i seg selv er ganske så velspillende, men som har (hadde) en tendens imot å fremheve det nedre frekvensområdet.
    Slik er det ikke lenger.
    Introduksjonen av en Hegel H200, i kombinasjon med en ytterligere tuning av bassområdet, vil antakelig få deg til å endre oppfatning?
    Jeg vil tro det.
    Men tro meg; jeg kommer gjerne på besøk hos deg, for å oppleve en "tversigjennom" Magnepan-opplevelse!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi dette var jo en svært god innføring, takk.

Det er klart, rommet har mye å si, så hvis Maggiene kanskje er noe lysere i toppen enn Vistaene og rommet er i "skarpeste" laget kan det kanskje bli litt mye? Og dessuten vil man kanskje oppleve lydbilde som enda skarpere enn det faktisk er dersom noe av fylden man ellers er vant til i bunnen mangler. Og ikke minst kommer jo også preferanser inn i bildet, og hvordan man faktisk lytter til musikken. Noen foretrekker det analytiske og nøytrale mens andre heller vil ha behagelig lyd uten å legge så mye vekt på absolutt pinpointing og avgrunnsdypt rom.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kun en liten mangel avdekket.

Etter at jeg til mitt store sjokk fikk beskjed om at Maggi hadde svake sider, gikk jeg tilbake til lyttemodus
    Neida til saken. Etter at HIFIdelity publiserte artikler fra -86 til -89 med selvbygg av Planar Loudspeakers Ribbon Foil Speakers Project, magnetostatic design måtte jeg gjøre et forsøk. Etter mange Fostex / Coral selvbygg opp gjennom årene kastet jeg meg i gang og kom i mål med dette prosjektet. Etter det ble aldri høyttalerverdenen det sammen..
    Jeg levde med disse i mange år før jeg kjøpte Quad ESL63. Disse ble senere byttet til ML CLS som fikk kort tid i anlegget før jeg konverterte og kjøpte Monitor Audio GR60. NEDTUR. Disse bra høyttalerne ga meg ingenting og hifi bruken stoppet nesten opp. Etter en tid fikk jeg tilbakefall og annonsert MA`ene til salgs alt. byttes i flate høyttaler. Fikk raskt kontakt med en likesinnet i Haugesund som hadde Maggi 3.6 og ville bytte.. Kan love deg at den turen ble arrangert fort og over fjellet det gikk. Når Maggiene endelige spilte i stuen kunne jeg igjen se Nirvana :-)
    Jeg er nok som de andre med flatt mest opptatt av perspektiv, nøytrale, åpne lydbilder. Skal ikke utnevne vinnere da erfaringen tilsier at de fleste flate løser dette. Jeg må motvillig innrømme at Maggi har 1 (2) svake sider. Den største mener jeg er følsomheten med bare 85 Db. Nå er watt ganske billig i dag samtidig som dipoler virker som de spiller høyere enn de gjør pga. prisippet så er ikke godt å kalle det en stor mangel.
    Dypbass ? Jeg som har levd med flate i over 20 år har ikke noe forhold til dette.. Med det mener jeg, jeg vet ikke riktig hva det er, jeg har ikke hørt det, det er ikke noe for meg, etc. Maggiene er faktisk i stand til å setta av energi i vegger og gulv. På de rette mediene med rett volum kan du kjenne at det rister i gulvet, men jeg skjønner at det ikke er SVS. Min preferanse sier at sub er underholdning, lydbildet blir feil når rommet begynner å riste. Jeg var på AV Treffet i vinter og vist er det moro når hele hotellet rister, men jeg mener det er mest for imponering og show. Håper jeg ikke fornærmet alt for mange nå..
    Så min konklusjon blir at Maggiene har en feil og den er lett løsbar :-)

Så Gary har du flyttet inn i kinoen for godt ? Har vært lite tilbakemeldinger siste uken..

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fornærmet mange? Jeg er fly forbannet! :evil:
    Neida, fleip tilside!

Nå skal jeg ikke motsi deg hva dine MG 3.6 angår, det har jeg jo ikke grunnlag for å gjøre!
    Har sneket meg til å lese noen specs, som sier 34 - 40kHz + 3dB.
    Og det er jo slett ikke så galt det!
    Men av og til finner man jo informasjon i musikken som ligger et godt stykke under de 34Hz, og da kan det vel være greit å integrere en sub eller to?

Gary7 har vel en litt mindre utgave av arten; MG 1.4 såvidt jeg husker? Og som høyst sannsynlig ikke går så dypt i registeret som dine?
    Det hørtes i alle fall ikke slik ut!
    Så da har jeg vel fortsatt mine ord i behold, ettersom det var disse jeg lyttet til? ;-)

Han har jo lovt oss noen lytteinntrykk etterhvert, og som du også etterlyser. Hvor bliver du Gary7?

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallo Scrooge!

Er nok Maggie 1.6 han har, og de går ikke altfor dypt, men full kontroll på det de spiller:-D
    Enig med deg at man bør ha med seg en sub eller 2, for å få "hele opplevelsen". Det løfter resten av musikken, men en dårlig integrert sub vil heller ødelegge.
    Hvis været blir like dårlig i morgen, så blir det kanskje en tur til Fetsund:-D Må jo se og høre de nye mini-maggie's.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Hallo Scrooge!

Er nok Maggie 1.6 han har, og de går ikke altfor dypt, men full kontroll på det de spiller:-D
    Ok, var nok dårlig oppdatert der.
    Full kontroll? Utvilsomt! Bortsett fra det nedre frekvensområdet da. Jeg har jo hørt dem......

Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Enig med deg at man bør ha med seg en sub eller 2, for å få "hele opplevelsen". Det løfter resten av musikken, men en dårlig integrert sub vil heller ødelegge.
    Så sant, så sant!
    En absolutt forutsetning, er jo en godt integrert sub eller to, helst den siste varianten. ;-)
    Da vil man jo fort kunne oppleve et fullendt lydbilde, også i "de dypere regioner". Hvor Maggie 1.6 temmelig sikkert vil komme til kort.
    Og jeg tør påstå:
    Spiller man av eksempelvis Karunesh "Returning to Now", eller et par snutter av Iver Kleive&Knut Reiersrud, så vil man miste mye "der nede", med 1.6 uten sub-hjelp! Og dermed blir jo vår lyd-opplevelse fort mye fattigere enn den bør være. ;-)
    Hvis været blir like dårlig i morgen, så blir det kanskje en tur til Fetsund:-D Må jo se og høre de nye mini-maggie's.
    Det blir det IKKE!
    Meldinga er jo +8-10grader og sol, så du får nok pent finne frem malerkosten igjen!

Side 9 av 11 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •