Update: 5.2 lyd--->all Magneplanar - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 11 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 202
    Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av gary7
    Takk for konfig, Shallow.

Regner med å få en brukbar konfig opp i løpet av helga. Mange andre aktiviteter som er planlagt, men er litt ivrig etter å få Pronto'en i orden.

Nå er det hjem til mor og far og sette opp ny trådløs router før hagen skal klippes. <sigh!>

Ellers så ser det ut til at Wi-Fi delen kun fungerer sammen med en extender som også gir 2-veis kommunikasjonen.
    Hadde håpet på å kunne bruke Pronto'en direkte på Wi-Fi men den gang ei. Får vel se på extenderen etterhvert.

Har du laget noen Prontoscripts? Ser ut til å være Javascript med noen extensions.
    Jeg har ikke laget noen scripts nei, ikke satt meg så mye inn i det. Du vil også se på Config'en min at jeg har mange 'dupes' av knapper på flere sider, synes det er mest fornuftig for meg. (Linker jo da til en orginal kode istedet for å ha samme kode oppplært flere ganger. Det brukte jeg opp mye minne på Rc5000 på.)

Jeg hadde endel macro på RC5000, men gikk bort fra det her, har heller ,blant annet, en 'power' meny hvor jeg slår på de enheten jeg skal bruke istedet for en 'all on' eller liknende.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Newcomer gary7 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Gratulerer med ny gadget!

Så rimelig strøken ut, vil ha sånn jeg også:-D
    Men, det blir litt stiv pris for en fjernkontroll. Har den RF også?
    Takk for det, Morten.
    Joda, den har RF, men som Shallow sier fungerer den bare mot egen extender etter det jeg kan se.
    Hadde vært rått med egen browser/renderer i fjernkontrollen for å kunne aksessere websider via Wi-Fi.
    RF delen går KUN på 2.48Ghz nettet, dvs. Wi-Fi, i hvertfall etter det jeg kan lese meg til i spec'en. Så det sitter vel bare en Wi-Fi chip i den.
    Det som er rått er spennet i IR-frekvensen. Mener den støtter alt fra 17KHz opp til 1MHz!

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste ankepunktet jeg fant med denne kontrollen var litt treig/tungvint IR læring. Nå skal det sies at jeg 'ga opp' etter etpar forsøk, men syntes rc5000 læringen var mye enklere, bla pga at man kunne gjøre det kontroll mot kontroll uten å gå via pronto setup.

Jeg hadde de fleste kodene allerede på min RC5000, og brukte da copy/paste på binary kodene fra rc5000 config til tsu9400 config. De kontrollene jeg ikke hadde programmert syntes jeg det var enklere å lære inn på rc5000 først også kopiere over, men det kan godt være at jeg ikke tok meg tid å prøve mer på tsu9400 læring. (Jeg lastet og ned enkelte ferdige pronto sett fra produsenter som jeg kopierte fra)

Må jo nevne at nye ProntoEdit er helt fantastisk. Lærte ting her på 10 minutter som jeg aldri fikk satt meg inn i på RC5000, delvis pga at men ikke kan programmere TSU9400 uten pc og dermed 'måtte' lære.

Blir spennende å høre hva du synes om dette gary7, forhåpentligvis kan jeg lære mer av deg etterhvert..
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble desverre ikke så mye fikling med Pronto'en i helga, men desto mer tid med familien.:-D

Men fikk gjort litt research på hva som er mulig å få til på Wi-Fi siden uten en extender. En kar ved navn Barry Gordon har laget en Pronto PAL som ser ut til å fungere som en SW-basert extender. Han har også laget en del plugins til denne, og her kan det være litt spennende saker. Skal komme tilbake med mer info når jeg får testet det.

ProntoProjects-Slim Server/Squeeze Center control from Philips Pronto er det en kar som har laget en Squeezebox integrasjon med TSU9400/9600. Jeg har fått tilsendt demo-app i dag så kan hende jeg rekker å teste litt.

Til min store skuffelse støtter Pronto'en kun WEP i trådløse nett, og det er nedtur for som jobber med sikkerhet...
    Vurderer å sette opp et eget "trådløst kino-nett" i DMZ'en slik at resten av nettet mitt ikke må leve med dårlig sikkerhet.
    Jeg sendte avgårde en epost til Philips idag med spørsmål om når WPA/WPA2 støtte kommer, så får vi se hva som skjer.

Ellers skal jeg ta det litt rolig med konfig av Prontoen denne gang for å få til det optimale oppsettet. I mellomtiden bruker jeg konfig fra den gamle 950'en.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk svar i dag fra Pronto-teamet ang. WPA støtte.
    De sier de har planer om å støtte WPA men kan ikke si noe om tidshorisonten for når dette kommer.
    Hmm, gode nyheter i utgangspunktet, men ikke altfor oppløftende....

Vel, vel, i hvertfall begynner jeg etterhvert å få en relativt grei basis-config på TSU9400'en. Bruker en god del "activity"-baserte makroer, og deretter rene sider med utstyrsrelaterte funsjonsknapper.
    Regner med å være ferdig med et første oppsett i løpet av uka, hvis tiden tillater det.

Jobber samtidig med et helt nytt oppsett hvor jeg samler de meste brukte funksjonene (på tvers av utstyr) på en og samme side, slik at jeg ikke må svitjse mellom utstyrssider for å utføre de mest vanlige handlingene.
    Det krever litt "research" av meg selv for å vite hvilke funksjoner som er mest brukt på de forskjellige typene av utstyr, men det går nok greit.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sen kveld med Pronto konfig...

Har endelig fått tid til å leke mer med Pronto'en. ProntoEdit Pro 2 er blitt utrolig mye bedre enn NG versjonen. Men tiden flyr, særlig når man blir pirkete og skal ha det akkurat sånn man har sett det for seg i fantasien..:roll:

Etter mange designskissser som ble forkastet, har jeg kommet frem til at jeg vil ha et så enkelt og rent design som mulig, men som samtidig er visuelt intuitivt.

Så jeg har kommet litt på vei da. Fått ferdig hovedsiden med "lytte til musikk-ikon" og et "Se på film-ikon" som er selvforklarende.
    Undersidene er også (delvis) ferdige med relativt enkel og ren design + noen undersider.
    Måtte bla. finne passende komponentbilder og logoer og mekke de slik at de fikkk transparent bakgrunn, ellers hadde det sett ille ut.
    Legger ved noen screenshots. Kom gjerne med kommentarer eller forslag til løsning. (Siste screenshots er bare halvferdig...)

Vedlegg 43840Vedlegg 43839Vedlegg 43838Vedlegg 43837

Teaser:
    Ellers så kan det hende det skjer litt på både sub og bakhøyttalere denne uken. Går alt som det skal blir det en morsom helg!

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nå:HD-lyd på riktig side av brua i Fetsund :-)

Tråden har ligget i dvale noen uker, men det har jo skjedd ting allikevel.
    Etter litt frem og tilbake, testing og lytting har følgende endringer skjedd:

-SVS'en er byttet ut med 2 Earthquake MKIV 12" tommere.
    Fikk egentlig aldri noe bra lydbilde med SVS'en i kinoen min. Rommet "hjalp" SVS'en litt for mye etter min mening og dypbassen er litt vanskelig å temme med "vanlige" akustikkplater. Det ble rett og slett for mye brumling og for lite kick.
    De to mindre Earthquakene spiller faktisk mye bedre, både i stereo og surround.

-Yamaha DPS-A2 ut, Yamaha RX-V663B inn
    Har hatt "litt" lyst på HD audio dekoding en stund. Fikk solgt både DSP-A2 + både laserdisker og laserspiller til en grei penge, og spanderete på meg en 663. Merket faktisk en merkbar forbedring i lyd, både på stereo og surround. Vel, DSP-A2 var jo snart 9 år, og forbedringer har vel skjedd på den tiden.

Etter bruk av automatisk romkorreksjon fikk jeg snodig nok det samme problemet som Mor10 slet med. Dva. senter'n ble satt altfor lavt og dialogen druknet litt. Etter egen justering ble det bedre. Kan se ut som om dette kan være en "svakhet" ved YPAO romkorreksjonssystemet.

Flere ting er på trappene, men det er ikke alt som er spikret ennå.
    Stay tuned for updates!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis! Her skal det følge med. Spesielt interessant med Earthquake subene... Bra å se at HD lyden endelig er i hus

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da blr det demo denne helgen!

Takker for det SannaX.

Var en kort tur hos Scrooge her om dagen sammen med Mor10. Han hadde fått lånt seg noen ML Vista. Skal si de kledde rommet, både estetisk og lydmessig.
    Det ble bra med detaljer og pinpointing, og kvinnevokalen satt veldig bra syntes både Jan og jeg. Med aktiv sub ble det bra med trøkk i kjelleren også, kanskje litt mye etter min mening, men der må nok rommet ta mye av skylden.
    Et kort men trivelig besøk!

Fant vel egentlig ut at det er på tide med en ny invitasjon til Fetsund. Så lørdag eller søndag blir det en demo-ettermiddag i Casa Gary7.
    Si gjerne fra hvlken dag som passer best, gutter, så trår vi til. Vi kan ta det på dagen eller kvelden.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye for besøket, til begge to!
    De to Vistaene faller så avgjort på plass både estetisk og lydmessig, synes jeg!
    Desto hyggeligere å lese at du også mener det.
    Forøvrig litt pussig det med bassområdet. La gå at det i enkelte frekvenser kan være vel påtrengende ja.
    Men jeg synes faktisk å merke forskjell når jeg er alene i rommet!?
    Er dette en ren og skjær innbilning?
    Eller kan det ha seg slik at når to relativt røslige karer som dere to entrer rommet, så forandres rommets karakteristikk?
    Mener ikke å være flåsete nå, men jaggumeg lurer jeg jo litt. Samtidig kan det muligens ha sammenheng med en gryende forkjølelse, som gjerne påvirker "lyttelappene" også.
    -
    Se ikke bort fra at jeg benytter meg av invitasjonen til en lytteseanse hos deg, i løpet av helgen!
    Om ikke bassiluskene knekker meg helt, så er det absolutt mulig at jeg dukker opp. ;-)

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jeg klart å bruke de små grå littegrann så hadde jeg kanskje husket at jeg skal til Trysil til helga og stå på ski med familienops:

Tror nok ikke det blir så populært å droppe det....

Men, det er absolutt verdt en tur andre som kanskje ikke har hørt Magnepan før. Jeg synes ihvertfall det låter meget bra i Gary's Casa.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, jeg "slapp" Trysilturen!

Og fikk dermed anledning til å avlegge Gary7 og hans Magnepaner et besøk.
    Og det ble jo absolutt en hyggelig opplevelse! :-D
    Panelene spilte jo såpass bra at jeg godt kunne levd med slike i min egen kino.
    Men da kanskje helst i kombinasjon med en sub?
    For i min bok, (og i mine kanskje litt for bassglade ører?), savnet jeg nok litt punch i de lavere toneleier.
    Men bevares, kjemisk fritt for bass var de jo ikke! Så snart volumet ble skrudd litt opp ble det jo straks mer trøkk i både stortrommer og bassgitarer, men allikevel litt for tandert i mine ører.
    Mannsvokaler låt også litt "tynt" etter min smak. Mye av dette kan nok samtidig tillegges en manglende demping av rommet, noe som Geir så absolutt har tenkt å gjøre noe med.
    Blir det for "hardt", så vil jo uvegerlig øvre mellomtone / diskant dominere, og da kanskje på bekostning av bassområdet. Kvinnevokaler derimot, falt pent på plass i min oppfattelse av disse!
    Det var i alle fall interessant å sammenlikne Magnepan mot de Vistaene jeg (foreløpig) har til låns. ;-)
    Totalt sett vil jeg nok fortsatt holde en knapp på ML-produktet, ikke minst fordi den hybridløsningen disse representerer, også gir et meget godt bidrag i bassområdet.
    Men dette kan du jo gjøre noe med, Geir! Synes i alle fall at du skal eksperimentere litt med en sub-integrasjon mot Magnepanene, men da helst etter at rommet dempes litt.
    Ser i alle fall for meg at resultatet til slutt kan bli meget bra, etter litt jobbing!
    For ingen av oss kommer vel til "dekket bord", hva lyd angår?

Ellers må du hilse fruen og si takk for en alldeles nyyydelig eplekake, som jeg mer enn gjerne tar en bit av igjen!:-D

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Jan, og takk for hyggelig besøk.

Tror nesten vi kan konkludere med at vi har litt forskjellige preferanser når det gjelder bass. Men, jeg er enig med deg at mer "punch" i bassen kan trenges. :-D
    Dempetiltak er absolutt i gang, og jeg gleder meg til jeg er ferdig med å "planlegge" alt i hodet og får gjort ferdig alle målinger og tester.
    Da....da, kan jeg endelig få montert opp platene der de skal være.

Jeg sjekket forøvrig manualen til Yamaha 663, og utfra det jeg kan se vil den ikke sende signaler til høytalerterminalene hvis jeg bruker pre-out. Så det kan spøke for LFE signaler når jeg bruker Pure Direct mode. Men, jeg skal nok prøve allikevel. :twisted:

Testet uansett stereo i "Straight" mode på 663 og satt den opp slik at subbene spilte med. Det jo er klart at det ga mere trøkk i bånn, men det låter faktisk bedre i "Pure Direct" mode (med unntak av trøkket). Håpet er egentlig at jeg kan få både i pose og sekk.

Hvordan går det ellers med testingen av ML Vista, har du bestemt deg ennå?

Skal takke for komplimentet fra kona og si at du er hjertelig velkommen til mer eplekake, har jo fryseren full..

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ingen dårlig konklusjon?
    Vi kan jo alle synes og mene noe om ting, og heldigvis for det!
    Hva som er "mest riktig" kan man sikkert diskutere vegger opp og vegger ned? Samtidig har jeg ingen problemer med å akseptere at slik det låter hos deg, kanskje er det mest korrekte?
    Men som du sier, det handler jo om egne preferanser. ;-)

Angående en eksperimentell oppkobling av subene med Yamahaen i Pure Direct-modus, så kan du jo tappe signalet fra terminalene på høyttalerne, og sende signalet inn på "high level"-ingangene på subene?
    Dermed får du jo i både pose og sekk, selv om noen kanskje vil reagere på "misbruk" ved å tilføre suben et fullfrekvent signal.
    Denne vil uansett filtrere vekk alt av mellomtone og diskant, og dermed gi et greit basstilskudd.
    Funker det, (resultatmessig), så kan man jo på et senere tidspunkt, vurdere å tappe signalet til subene på en annen og bedre måte.

Testingen av ML Vista er forlengst unnagjort! De har faktisk fått sitt nye hjem her nå, og ser ut til å trives!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dårlig med nyheter her??
    Lurer bare litt på hvordan det går med sub-integrasjonen hos deg, så derfor sparker jeg litt liv i denne tråden.
    Btw; Har fortsatt friskt i minne eplekaka jeg fikk servert, sist jeg var innom! :-D

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Etter uker og måneder med lite tid og mye annet har det endelig skjedd noe i kinoen;
    Forrige lørdag hadde Mor10 og jeg en hel dag i hulen for å integrere subbene med Maggiene. Det startet med litt prøvelytting med nåværende oppsett, noe som etterhvert tok av og vi endte opp med å flytte alle akustikkplatene ut i kontoret for å få et utgangspunkt for sub integrasjon....

Etter litt frem og tilbake, med bla. et delefilter som vi ikke hadde nok RCA-XLR overganger til, endte vi opp med å kjøre front pre-out til subbene som igjen kjørte disse tilbake til effektforsterker.
    Som sagt så gjort, og vi startet (forsiktig) opp effektforsterkeren igjen, og prøvde med litt lavt lydnivå. Og det funket!
    Litt tuning av nivåer osv. på subbene gjorde integrasjonen ennå bedre.

Jeg skal ikke prøve meg på en komplisert beskrivelse av lydbildet, men det er blitt betraktelig bedre, og det virket nesten som om Maggiene nå spiller enda mer uanstrengt og mer oppløselig, men med orntli' punch nedover i bassen, godt hjulpet av 2 x Earthquake...
    Etterhvert fant også noen akustikkplater veien tilbake til kinoen..
    Dette må du bare oppleve Jan.....:-D

PS: Og selvfølgelig ble det litt grilling og ølling utover kvelden.8)

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørtes ut som en bra dag! :-D Må snart gjøre alvor av planene om en tur til "riktig side av brua" i Fetsund ... Er jo ikke akkurat høysesong for AV-sysler nå framover, men det kan kanskje la seg gjøre allikevel. Vi får ta det på sparket en gang det passer. 8)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal ikke prøve meg på en komplisert beskrivelse av lydbildet, men det er blitt betraktelig bedre, og det virket nesten som om Maggiene nå spiller enda mer uanstrengt og mer oppløselig, men med orntli' punch nedover i bassen, godt hjulpet av 2 x Earthquake...
    Etterhvert fant også noen akustikkplater veien tilbake til kinoen..
    Dette må du bare oppleve Jan.....:-D
    Jotakk, det kunne jeg godt tenkt meg! :-D
    Som "elektrostatfrelst", og som allerede opplevd hos deg, vet jeg jo at maggie-lyden absolutt tiltaler meg.
    Men som tidligere nevnt, fremstod de som litt bassfattige i mine ører.
    Desto bedre er det jo å lese at du nå har fått sving på den delen av lydbildet også!
    Som Homecinema sier, er det nok ikke akkurat høysesong for slike sysler for tiden, men det kan jo dukke opp en og annen regnværsdag også?
    Da kan det jo brått hende at fristelsen for en tur blir for stor, ikke minst om den lar seg kombinere med et stykke varm og nyyydelig eplekake?
    For den har jeg heller ikke glemt.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS: Og selvfølgelig ble det litt grilling og ølling utover kvelden.8)
    Kudos!
    Selv fatter jeg bare ikke hvordan dere fikk tid til dette! 8)

Som regel går all tid (+ 40% til) med på å sjekke ut lydbildet...

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Roko,

hvem sier at vi er ferdig? 8)
    Dette er nok bare begynnelsen, poenget var at det låter bra, og det med minimal kalibrering. Men det er jo nå fiiin-tuningen begynner....
    Når sant skal sies er dette tross alt dag 2 vi har brukt, men dag 1 ble ikke akkurat dokumentert her...

Og du har helt rett, vi brukte mye av tiden til å sjekke lydbildet, men det er artig å få det såpass godt til på den tiden vi hadde til rådighet.

Side 7 av 11 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •