Update: 5.2 lyd--->all Magneplanar - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 202
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei gary7!

Takk for fin byggetråd!

Jeg er i planleggingsfasen av min egen kino og lurer fælt på hvilke farger jeg skal velge... Hadde fantasert om et fargevalg noe ala det du har allerede før jeg snublet over tråden din!

Har du noen NCS-verdier på malingen du til slutt brukte?

---

Så - hvordan fungerer det med mørkebrunt på framveggen? Jeg har alltid lest at man bør bruke "nøytral" farge på projektorveggen (les grå), men er veldig usikker på hvor mye dette egentlig har å si for oss med normalt (eller enda dårligere) syn...

Newcomer gary7 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei RuneW,

jeg skal sjekke NCS verdiene så fort jeg får tid, er på farten i helga. Utrolig dårlig timing å skulle besøke folk når kinoen endelig er ferdig, men sånn er jo livet....

Fargene fungerer faktisk veldig bra, og den mørke brunfargen på frontveggen synes jeg ble veldig bra. Til og med kona som syntes den var litt vel mørk, og heller ville ha den lyse fargen på downlightboksen, ble enig når prosjektoren var påskrudd og filmen "Cars" ljoma gjennom rommet.

Alt i alt er jeg veldig fornøyd med fargevalgene totalt. De er i harmoni med hverandre, noe som var målet med de valgene som ble tatt.

Som Mor10 nevner er det fremdeles en del å gjøre med lydbildet, men det visste jeg om fra dag 1. Noe må man jo ha å pusle med når selve byggingen er ferdig.:-D

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Magnepan'ene trenger å bli dempet litt på stereo, da det er mye romklang i et nakent rom, men for et voksent lydbilde. Sammen med Cinenovaen og en sub blir det nok en ny runde med gode og gamle kjente cd'er, tenker jeg. Vi fikk ikke tid til å teste forskjellige plasseringer og slikt, og det er mye å hente på plassering av høyttalere og tuning av rommet her. Rommet er rimelig kvadratisk og lengden/bredden er ganske nøyaktig dobbelt av høyden = mye stående bølger, men det blir bare en morsom utfordring framover:-D
    Vi fant en OK plassering av sofaen bakerst i rommet, hvor bassen kom litt bedre frem, men det må litt jobbing til for å oppnå optimal lyd.
    .......og jeg kjenner en som kommer til å kose seg fælt her:wink:

Takk for en hyggelig kveld med god mat og noen bayer. Tiden går så altfor fort og jeg hadde, som deg, veldig lyst til å bli litt til. Men i morgen er det tilbake til hullet mitt og fortsette med bygging.

Gratulerer med et vel utformet og skikkelig fint kinorom, Geir! Stikker innom når jeg har noen kvelder med betong-størkning og ikke får gjort noe hos meg:-D
    Takk for god hjelp og hyggelig besøk, Morten. Det var utrolig deilig å sette seg i sofaen og se på film og lytte til musikk i et "nytt" rom etter å ha svettet og slitt noen måneder. (Ok, det var litt småbanning til tider også)

Det blir mye lytting og prøving framover, med dertilhørende demping og optimalisering av lydbildet. Det blir bare moro.
    Skal ikke se bort fra at det blir både ny senter og sub fremover.:-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gary7
    Hei RuneW,

jeg skal sjekke NCS verdiene så fort jeg får tid, er på farten i helga. Utrolig dårlig timing å skulle besøke folk når kinoen endelig er ferdig, men sånn er jo livet....
    Flotters! Du får skrive dem her eller sende en PM når du finner ut at det!

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ferdig og ferdig, fru blom..

Endelig har elektrikerne vært her og koblet til varmekablene i gulvet. Det var godt å få opp temperaturen fra 13C til 21C.

Har ellers brukt tiden til å eksperimentere med akustikkplater på forskjellige steder i rommet og skjøvet sofa og høyttalere fram og tilbake.
    Tror jeg har funnet det optimale oppsettet nå, men trenger nok noen plater i taket også.
    Akustikkplatene har jeg "presset" inn i ramme av 45x21mm glattkant og trukket de med egnet stoff og stifta fast på baksiden av glattkanten. Resultatet ble ganske OK, men må nok bytte ut mønsteret på den første plata.
    Selv om stoffet er festet helt rett gir mønsteret en illusjon av at det er skjevt. Har også fått tak i stoff som har nærmest identisk farge som lerretsveggen. De skal monteres bak Maggie'ne.
    Har også fått montert panelgardiner som egentlig er mest for det estetiske. Blendingsgardiner blir montert inne i vinduet når de ankommer.
    Her er noen "bilde-teasere" før jeg legger ut den endelige dokumenterte kinoen.
    Vedlegg 26223Vedlegg 26224Vedlegg 26225

Har også vært på St.Hanshaugen og fått malinga mi på sprayflaske. Hvorfor spør du kanskje?
    Planen var egentlig å bestille stikk og dekkplater fra Elko Plus serien med farge, men de kosta skjorta (og en kortbukse).

Diskuterte litt med eletrikern og han foreslo å spraymale stikkene med samme maling som jeg har på veggene. Som sagt så gjort.
    Da blir det en runde i garasjen med spraymaling og dertilhørende lakk-rus for å stikkene ikke skal "stikke" seg ut i mørket (he-he, fant på den helt av meg selv).

Ellers så finner jeg ikke de j*&%la spike'ne mine. De var nedpakket i en av tre zillioner esker...får vel ta jobben med å åpne alle sammen<sigh>.

Ønsker alle en god romjulsfeiring og et akustisk nytt år!

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk for en hyggelig kveld i går, Geir!

Moro å leke litt med akustikkplater, selv om man også kan bli helt gal av å drive med målinger og slikt.

Først av alt: Rommet begynner å bli skikkelig stilig og det gjorde seg med litt rack til CD'er og slikt. Fargekombinasjonen er meget stilfull og planene for trekking av akustikkplatene gjør at de glir inn i miljøet meget godt.

For å trekke en liten konklusjon av jobben vi gjorde i går, så kom vi vel frem til følgende:

1. Bassfeller i hjørnene foran(testet med 3 stk. akustikkplater a 5cm på skrå i hvert hjørne) vil hjelpe å få kontroll på toppene mellom 80 og 100 Hz.

2. 1 stk. Ecophon plate fra gulv til tak på frontvegg litt innenfor høyttalerne vil skape et mer rolig lydbilde og fjerne førsterefleksjonene forfra.

3. 3 stk. 60x120cm akustikkplater på hver av sideveggene gjorde mye med litt skarpe ssssss'er og pinpointet musikerne bedre på scenen.

4. 2 stk. Ecophon-plater på bakvegg tar mest sannsynlig bort det siste av refleksjoner som forstyrrer litt fra bakvegg. Kanskje du kan bruke akustikkplatene fra Acoustic tuning og skjære til i det trangeste hjørnet til venstre bak?

5. Litt tykkere og bredere gardiner vil ordne biffen med vinduene bak.

6. Ecophon-plater i et felt på 360x270cm i taket vil dempe førsterefleksjonene, samt strølys fra prosjektor/lerret effektivt.

7. U2-plata vi hørte på låter dritt, skal den være sånn? Noen som har erfaringer med U2 -POP? Er det sound'en de ønsker å oppnå på plata jeg ikke liker?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for sist Morten, og takk for lyttehjelp med mere.

Ja, planene som har kvernet i hodet en stund ble litt mer håndfaste etter lyttesesjonen i går kveld.
    Tror du fikk med deg det meste når det gjelder hva vi kom fram til igår.

Nå gjelder det bare å få finne den beste måten å feste platene til veggen og taket på. Skal se om jeg får tak i egnet festemateriell til Ecophon platene i ettermiddag.
    De fiiine isoporkassene vi brukte som støtteben må nok bort, kan jo begynne å lukte fisk.....

Er vel egentlig glad U2 ikke ligger på topp i lyttesamlinga mi, for U2 "Pop" er jeg enig i at ikke låt spesielt bra. Synd vi ikke fikk tid til å teste den på Infinity høyttalerne. Kunne vært interessant å høre om det ble store forskjellen.
    Uansett, det blir jo Maggiene som skal være i front.

Eh, forresten; er du ikke på jobb ennå, he-he..:shock:

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eh, forresten; er du ikke på jobb ennå, he-he..:shock:
    Har sånn derre internett-greier på jobben og vi da, vøtt:wink:

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Akustikkplatemontering i påsken..

Etter flere uker med mye fokus på jobb tar jeg meg fri så å si hele påsken. Da skal en etterlengtet "akustisk oppgradering" skje i kinoen. Akustikkplater skal monteres ferdig både her og der. (se innlegg fra Mor10)
    Har fått tak i Ecophon Wall Panel C som skal brukes på vegg, og i tak hvis montering er mulig. Problemet er at jeg mangler brakettene for montering på vegg, men håper det ordner seg på mandag.

Ellers er en Toshiba HD-EP30 kommet i hus og testet. Noen filmer er utrolig bra i HD, mens andre tydeligvis er venstrehåndsarbeide, som f.eks. Bourne Supremacy.

I helga skulle jeg egentlig eksperimentere litt med 7.1 men oppdaget at jeg må ha enda en forforsterker til fronteffekthøytalerne. HT-terminalene gir selvfølgelig ikke fra seg en lyd når pre-out er aktivert.:???:
    Men en viss entusiast i Nittedal mente han hadde noe jeg kunne låne for å sjekke om det blir noe bedre lyd med egne fronteffekt-HT.:-D

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se det du! Det er tydeligvis flere som kan!:-D
    Ser ut til å ende med nok en flott kino her på forumet. Si nå endelig fra, når det braker løs for alvor!
    Hmm, inviterte jeg meg sjøl til et besøk, akkurat nå?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Se det du! Det er tydeligvis flere som kan!:-D
    Ser ut til å ende med nok en flott kino her på forumet. Si nå endelig fra, når det braker løs for alvor!
    Hmm, inviterte jeg meg sjøl til et besøk, akkurat nå?
    Du er allerede invitert til Geir - i tråden min, se innlegg fra Gary7

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter flere uker med mye fokus på jobb tar jeg meg fri så å si hele påsken. Da skal en etterlengtet "akustisk oppgradering" skje i kinoen. Akustikkplater skal monteres ferdig både her og der. (se innlegg fra Mor10)
    Har fått tak i Ecophon Wall Panel C som skal brukes på vegg, og i tak hvis montering er mulig. Problemet er at jeg mangler brakettene for montering på vegg, men håper det ordner seg på mandag.

Ellers er en Toshiba HD-EP30 kommet i hus og testet. Noen filmer er utrolig bra i HD, mens andre tydeligvis er venstrehåndsarbeide, som f.eks. Bourne Supremacy.

I helga skulle jeg egentlig eksperimentere litt med 7.1 men oppdaget at jeg må ha enda en forforsterker til fronteffekthøytalerne. HT-terminalene gir selvfølgelig ikke fra seg en lyd når pre-out er aktivert.:???:
    Men en viss entusiast i Nittedal mente han hadde noe jeg kunne låne for å sjekke om det blir noe bedre lyd med egne fronteffekt-HT.:-D
    Passer det med en runde på torsdag - på dagen?
    Må hjem til lammelår ved 5-tiden, men om vi kunne starte ved 11-tiden, så får vi vel gjort litt?

Kanskje Scrooge og Homecinema vil være med på en tuning-seanse?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan Morten,

joda torsdag passer fint det. Skal hente festebraketter i ettermiddag etter en hyggelig prat med produktsjef for himlinger i Glava.

Jeg kommer til å begynne med Rockwool platene i morgen. Det er jo andre festeanordinger til de, og litt lettere å henge opp alene.

Da sees vi i hvertfall på torsdag!

Scrooge: Selvfølgelig er du hjertelig velkommen. Sleng en PM så ordner vi det.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk endelig tak i festebraketter til Ecophon-platene i dag, men det kan vise seg vanskeligere enn jeg trodde å få de montert i taket.

Monteringen er slik:
    Vedlegg 30763
    Spørsmålet er da om selve opphenget og sidebrakettene faktisk klarer å holde platene fast i taket uten ekstra støtte.

Må kanskje tenke gjennom hele akustikkløsningen på nytt. Mulig det vil være enklere å henge opp Rockwool platene med ramme i taket istedet. Da kan jeg montere Ecophon platene horisontalt på sideveggene.

Vel, det er sent på kvelden og det er litt romklang i hue også.....får prøve ut litt i morgen tror jeg.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi får ta en kikk på det på torsdag!

Må jo være mulig å få til noe her:-D

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for invitasjonen, Gary7!
    Om jeg får anledning til å stille opp på torsdag gjenstår jo å se, ettersom jeg har "prosjekt oppussing av entré" løpende, i tillegg til et "pliktbesøk" hos mora mi på Vinterbro kl.17:00 sharp, som lokker med lammestek og tilhørende remedier.
    Dermed kan jo tidssjemaet kanskje bli litt stramt. Uten å utelukke noe!
    Visse ting bør man jo forsøke å prioritere....

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jau, da var vi hos Morten igår og lagde den berømte "basskista" som jeg kaller den. I dag blir det tuning her.
    Skjønner at tida ikke strekker til Scrooge, men her er det råd å komme andre ganger også.
    Lykke til med prosjekt "gang".

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er "prosjekt gang" så godt som i mål!

Hvordan gikk det med romtuninga i dag da? Er spent på å høre resultatet, i dobbelt forstand!:-D

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis med ferdigstillelse av oppussingsprosjektet. Sikkert deilig å være ferdig..

Tuning av rommet tok lenger tid enn vi trodde. Vi ble vel egentlig litt "revet med" av alle mulighetene og de subtile detaljendringene vi kunne oppnå ved bare å endre type akustikkplate, hel eller halv lengde, på siden av HT, bak HT, i hjørnet osv.
    Vi ble faktisk sittende å teste veldig mange kombinasjoner helt til vi kom frem til et basisoppsett, og da var egentlig tiden nesten omme.
    Basskurven var overraskende bra, ihvertfall i sweetspot, ute i rommet merket vi at den nok var mye verre.
    Får komme tilbake til basstuning senere..

Basisoppsettet blir 4 Rockwool 50mm (120x60) for 1.refl. i taket gruppert 2 og 2 foran HT.
    Deretter 2 stk. Acoustic Tuning 70x70 eller Ecophon Wall Panel C 40mm på 1.refleksjon sidevegger.
    På sidevegger ved lytteposisjon blir det ytterligere 1 stk. Rockwool 50mm (120x60).
    Siden rommet er så kvadratisk er avstanden fra HT til bakvegg ganske kort, dermed er muligheten til å sette opp ytterligere 3 plater Ecophon på siden av og mellom vinduer bak.
    Når vi testet med plater bak var disse full-lengde, men tror det kan være fornuftig å bruke halv-lengde.
    Noen "mugshots" fra plasseringer.
    Vedlegg 30911Vedlegg 30912
    Noe vi erfarte var at Ecophon platene demper mer enn både Rockwool og platene fra Acoustic Tuning. Forskjellen mellom å bruke Rockwool eller Ecophon i 1.refl. var at lydbildet ble "større" og mer oppløst når vi brukte Rockwool, etter min personlige mening.

Men så må man jo stoppe før man "demper" seg bort også. Foreløpig er ingenting montert opp da lyttingen tok all tid vi hadde.
    He-he, kona lurte egentlig på hva vi hadde gjort i de nesten 6 timene vi hadde holdt på, det var jo ingen plater som var montert opp..

Kommer tilbake med mer..

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal se om jeg klarer å få sendt over grafene før jeg drar avgårde i dag.

Har fått en skikkelig smell i ryggen, så det er ikke så enkelt å få koblet til den andre PC'en nede i kinoen. Klarer omtrent ikke å bøye meg.

Ellers så var det jo vesensforskjell i lyttingen som du sier fra plate til plate. Akustikk er spennende, men samtidig litt frustrerende.

Alt i alt så ble det ganske mye bedre lyd etter tuningen av rommet, synes nå jeg.

Side 4 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •