Update: 5.2 lyd--->all Magneplanar - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 202
    Newcomer gary7 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Prøvemaling!

Akk for noen valg som må tas...

Har prøvemalt med noen farger i kveld. Se bilde.
    Iom at svart ikke er en opsjon har jeg sett på forskjellige nyanser av brunt. Bakgrunnen for det er at alle møblene, inkl HT er i relativt lyse trefarger og sofa er beige. Det er eikeparkett på gulvet.

Personlig heller jeg mot de to øverste fargene. Dvs. den lyse på alle vegger unntatt veggen med lerret som da blir den mørkere brunfargen.
    Men det er vanskelig å se for seg hele rommet...

Noen erfaringer med en såpass "lys" farge på 3 vegger?
    Jeg har så å si full kontroll på lyset. Det er to vinduer på veggen bak prosjektoren men der skal jeg ha blendingsgardiner.
    Vedlegg 23626

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er litt enig med deg, Geir!

Kan fort bli ekkelt med mørkere farger på alle veggene, i og med at du skal ha det som oppholdsrom også.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan går det med prosjektet?

Er det klart for litt innflytting til søndag?

Kan sikkert hjelpe deg å få unna litt på søndag, hvis det er noe maling og slikt som gjenstår.

Du må nok komme og hjelpe meg å bære ned litt ting og tang :-D

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hola,

desverre måtte elektriker melde avbud denne helgen.
    The upside: Mer tid til maling og finpussing før han kommer.
    The downside: Ingen innflytting i kinoen denne helga.

Men, har du lyst til å male på søndag er du hjertelig velkommen, men noe innflytting blir det da desverre ikke.

(Disappooointed!!!):sad:

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg ville nok gått får en farge som er mørk nok.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var jo synd da!

Kan ta en tur bortover i morgen, så får vi se hva vi får gjort!
    Er jo ikke noen morgenfugl som du vet, men ringer deg og avtaler tid litt senere i dag:smile:

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Update: Maling og atter maling....

Da har Mor10 vært innom og gitt en håndsrekning med malingen.

Det begynner å bli bra, og fargene fungerer faktisk veldig bra sammen. Når det er lyst i rommet er fargene *lyse nok*, og når mørket faller på blir veggene faktisk mørke nok. Spesielt veggen hvor lerretet er som har en farge som nærmest kan karaktiseres som "kokesjokoladebrun". Fargen på de andre veggene ser nesten ut som sjokolademilkshake, i hvertfall i spannet.
    (Blir nesten sulten nå...hvor ble det av den Freia melkesjokoladen? )

TO-DO liste:
    -Finpusse alle fargeoverganger
    -Male taket: Nå ser det ikke lenger "riktig" ut å ha hvitt tak så i morgen handler jeg inn ny maling til taket. Litt bakvendt å male taket til slutt men.....
    -Gulvlister i eik
    -Gerikter til vinduer og dør.
    -Montere dowlights (elektriker)
    -Få strøm til rommet (elektriker)
    **Montere AV utstyr**
    **Lytte og titte og kose seg**
    **Jobbe med demping**

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gary7
    Akk for noen valg som må tas...

Har prøvemalt med noen farger i kveld. Se bilde.
    Iom at svart ikke er en opsjon har jeg sett på forskjellige nyanser av brunt. Bakgrunnen for det er at alle møblene, inkl HT er i relativt lyse trefarger og sofa er beige. Det er eikeparkett på gulvet.

Personlig heller jeg mot de to øverste fargene. Dvs. den lyse på alle vegger unntatt veggen med lerret som da blir den mørkere brunfargen.
    Men det er vanskelig å se for seg hele rommet...

Noen erfaringer med en såpass "lys" farge på 3 vegger?
    Jeg har så å si full kontroll på lyset. Det er to vinduer på veggen bak prosjektoren men der skal jeg ha blendingsgardiner.
    Vedlegg 23626

Noe erfaringer har jeg med relativt lyse farger..
    Synes ikke det er noe sjenerende hos meg, noe av det kan ha noe med rommets bredde som gjør det nesten skjermet fra spredelyset av pj.
    Ellers bruker jeg grå duk med gain 1:1,5, så rommet blir ikke så veldig opplyst av refleksjoner av lerrete.

Synes farge valget ditt er levelig, slik som jeg ser på det skal det ikke være et så alt for mørkt rom hvis en ønsker å bruke det til litt andre ting en bare film og spill. Mulig WAF kommer inn i bildet hos deg også!? :-D
    http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/MortenV

A.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar, ambiance.

Som nevnt i posten før synes jeg at fargevalget fungerer bra. Skal ta noen bilder så får du se selv.
    Men jeg har ikke fått montert opp prosjektor og prøvekjørt ennå så jeg skal ikke innkassere noe kreditt for fargene ennå...
    Jeg har forøvrig også grå duk.

WAF skal man aldri undervurdere. Selv om jeg har fått "carte blanche" for alle aspekter av innredningen i kinorommet er det greit å beholde noen plusspoeng for evnt. andre prosjekter. :wink:

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det ble skikkelig stilig med de fargene du har nå Geir!
    Litt vanskelig med den avslutningen på lyskassene innerst, men det finner du en løsning på. Fokuset blir uansett ikke der, når filmen starter:wink:

Gleder meg veldig på dine vegne til du kan begynne å sette inn utstyret. Har jobba lenge med dette nå....

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bilder: Farger på kinorom.

Her er noen bilder fra (nesten) ferdigmalte vegger. Gjenstår å rette opp overganger mellom farger og litt hvit akryl som må males over. Den lille ledningsstumpen som henger ned er til IR-extender og den vil ikke bli synlig når alt er ferdig.
    Downlights vil bli montert i lyskassen når elektriker'n har tid. Håper det blir snart....

Vedlegg 23742
    Vedlegg 23743

Fargene er faktisk *veldig* nært opp til virkeligheten. Tok bildene uten blitz og kun med arbeidslys på i rommet. Mørkt utenfor.

Digresjon:
    Har egentlig en uformell spørrerunde om hvordan jeg skal håndtere overgangen mellom fargene på lyskassene på det første bildet.
    -Mor10 synes den mørke fargen skal føres helt ut mot sideveggene.
    -Kona synes hele lyskassa skulle vært i den lyse fargen.(Duuh!)
    -Jeg synes det er fint som det er...fordi når man sitter i sweetspot ser det ut som om lyskassen med lys farge strekker seg lenger innover i rommet og *kan* skape en effekt hvor rommet oppleves større.

Andre forslag?

Glemte nesten: Imorgen maler jeg taket i fargen "cappucino". Hvitt ble for intrusivt når de andre fargene kom på veggene.

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gary7
    Her er noen bilder fra (nesten) ferdigmalte vegger. Gjenstår å rette opp overganger mellom farger og litt hvit akryl som må males over. Den lille ledningsstumpen som henger ned er til IR-extender og den vil ikke bli synlig når alt er ferdig.
    Downlights vil bli montert i lyskassen når elektriker'n har tid. Håper det blir snart....

Vedlegg 23742
    Vedlegg 23743

Fargene er faktisk *veldig* nært opp til virkeligheten. Tok bildene uten blitz og kun med arbeidslys på i rommet. Mørkt utenfor.

Digresjon:
    Har egentlig en uformell spørrerunde om hvordan jeg skal håndtere overgangen mellom fargene på lyskassene på det første bildet.
    -Mor10 synes den mørke fargen skal føres helt ut mot sideveggene.
    -Kona synes hele lyskassa skulle vært i den lyse fargen.(Duuh!)
    -Jeg synes det er fint som det er...fordi når man sitter i sweetspot ser det ut som om lyskassen med lys farge strekker seg lenger innover i rommet og *kan* skape en effekt hvor rommet oppleves større.

Andre forslag?

Glemte nesten: Imorgen maler jeg taket i fargen "cappucino". Hvitt ble for intrusivt når de andre fargene kom på veggene.
    Dette ser jo meget pent ut!

Kan være enig med deg ang fargen i taket. Du får mere flyt igjenom hele rommet. Lyskassen er vel en del av veggen, kanskje dratt den mørke fargen heleveien til andre veggen på lyskassen? Smak og behag.

Ser bra ut dette!!

A.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Maling og atter maling ep.2

Da er første strøk på taket ferdig. Tok et bilde når det sto igjen litt for å vise forskjellen på hvitt og "cappucino".

Akkurat nå er det skjoldete fordi det tørker, så jeg håper resultatet blir bra. Men det skal jo et strøk til på...

Vedlegg 23786

Nå må elektrikern komme snart!!!:???:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå begynner det å se riktig lekkert ut!

Jeg tror ikke du vil bil plaget av disse fargene. Jeg har selv noe som minner om dette. Forskjellen er at jeg lot taket være det mørkeste. Har brukt det en stund nå, og er godt fornøyd med dette. Jeg bruker blant annet rommet som kontor, og tror jeg ville ha bllitt litt rar om alle vegger skulle vært svart. Helt enig i at det kan være lurt å ha et lite øye med WAF når man holder på, slik at man kan vinne de viktige/riktige slagene :-)

Det blir gøy å se resultatet!

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan EON,

bra å høre at andre har samme erfaring med fargene. Synes det hadde blitt litt trist med svart eller mørkebrunt i hele rommet.

I går var elektriker og begynte på koblinger så nå har jeg strøm til alle lysstikkene. I kveld fortsetter vi med kontoret ved siden av og forhåpentligvis strøm til AV-stikkene.
    Jeg skal legge eike-listverk rund baut samtidig, og finpusse litt på fargeoverganger. Det viste seg (selvfølgelig) at maskeringstapen jeg hadde brukt dro med seg maling når jeg dro den av etter maskering mot taket, så der blir det flekking som må til.
    Men nå begynner det å nærme seg !

Men typisk nok skal vi på tur i helga (kommer ikke utenom) og dermed går innflyttingen til kinorommet fløyten denne helga også. :cry:

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ting går S-A-K-T-E.. :-(

Elektrikern har hatt dårlig med tid til meg i det siste, så her går det ikke så fort unna som jeg hadde håpet.
    Jeg har fått gjort unna det meste av andre ting, men har ennå ikke fått strøm til annet enn lysstikkene. Mangler strøm til kontoret, alt av AV, og downlights er ennå ikke blitt kablet.

River snart av meg håret i frustrasjon.

Det tærer på motivasjonen for å gjøre andre ting også må jeg innrømme.

Vel, jeg får håpe at elektriker kommer i morgen.
    Håpet er lysegrønt........

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med den farten så er vel kinoen min ferdigbygd før du får flyttet inn elektronikken:wink:

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Endelig Ferdig Med Byggingen!

I kveld var elektriker her og koblet inn alle kursene i sikringsskapet. Alt funker som det skal, lerretet kommer ned som en drøm fra lysboksen, downlights av/på og dimmes.

Nå tar jeg meg fri halve dagen imorgen for å rydde ut rester etter oppussingen og vaske ned hele rommet.
    Så begynnner moroa: Montere rack til godsakene og flytte inn elektronikken, en sofa og andre nødvendige remedier.

Mor10 blir første gjest allerede i morgen kveld. Magnepanene står der og venter utålmodig, i tillegg til en "liten" effektforsterker.

Så, imorgen blir det montering av prosjektor og lytteprøve. Har allerede masse Rockwool dempeplater stående parat.

Ja, jeg vet. Bilder kommer etterhvert...:-D

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette tror jeg blir megarått:-D

Gleder meg til bilder.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er megarått!

Endelig har gary7 fått rigget opp utstyret og testet litt.

Etter diverse oppkoblinger og montering av bl.a. prosjektor, var det tid for en aldri så liten runde med lyd og bilde.

Epson'en skuffet ikke med et bra sortnivå og skarpe bilder på både "Biler" og "MiIII".

Magnepan'ene trenger å bli dempet litt på stereo, da det er mye romklang i et nakent rom, men for et voksent lydbilde. Sammen med Cinenovaen og en sub blir det nok en ny runde med gode og gamle kjente cd'er, tenker jeg. Vi fikk ikke tid til å teste forskjellige plasseringer og slikt, og det er mye å hente på plassering av høyttalere og tuning av rommet her. Rommet er rimelig kvadratisk og lengden/bredden er ganske nøyaktig dobbelt av høyden = mye stående bølger, men det blir bare en morsom utfordring framover:-D
    Vi fant en OK plassering av sofaen bakerst i rommet, hvor bassen kom litt bedre frem, men det må litt jobbing til for å oppnå optimal lyd.

Mini-senteren fra Infinity sparker OK fra seg, men kommer nok til kort sammen med Magnepanene. Filmlyden ble OK etterhvert, da vi fikk på riktig modus, og jeg kjenner en som kommer til å kose seg fælt her:wink:

Takk for en hyggelig kveld med god mat og noen bayer. Tiden går så altfor fort og jeg hadde, som deg, veldig lyst til å bli litt til. Men i morgen er det tilbake til hullet mitt og fortsette med bygging.

Gratulerer med et vel utformet og skikkelig fint kinorom, Geir! Stikker innom når jeg har noen kvelder med betong-størkning og ikke får gjort noe hos meg:-D

Side 3 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •