Update: 5.2 lyd--->all Magneplanar - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 202
    Newcomer gary7 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Update: Snart ferdig med grunnarbeidet....

Kveldens økt er ferdig, og nå er det snart på tide å få på duk på gipsen og litt farger.
    I går kom DreamScreen lerretet og Epson TW-700 med HDMI kabel.
    Er sjeleglad jeg ventet med å lukke inn lyskassene hvor rørene til signalkablene går. Selvom jeg har lagt 32mm K-rør ble det en drøy økt med å få gjennom HDMI kabelen. Måtte tilslutt kutte rørene på ett sted og legge inn en skjøtemoffe for å få kabelen gjennom den skarpeste "svingen".
    Men nå er den på plass!
    Vedlegg 22735

I morgen må jeg skaffe komponentkabler og få de tredd gjennom rørene før jeg lukker den siste lyskassen. Forventer litt trøbbel.....

Ellers ble alle rørene til downlights lagt opp igår. Elektrikern sukker litt oppgitt over min "vingling" når det gjelder hva slags type downlights jeg skal, hvor mange dimmesoner osv.
    Men det er ikke lett å være førstegangs-hjemmekino-bygger heller...

Det sies at man lærer av sine feil, og da bør jeg snart være utlært...
    Et lite utvalg bilder:
    Vedlegg 22732 Lyskassen lukket på en langside Vedlegg 22733 Lyskassen hjørnet
    Vedlegg 22734 Litt K-rør i lyskassen.

Et lite PS til de som skal i gang med gipsing og sparkling:
    Bruk Jotun finsparkel hvis du skal bruke papirremser i skjøtene. Jeg har prøvd både Nordsjø og Jotun, og det er stoor forskjell. Med Nordsjø har papiret en lei tendens til å "boble" seg...

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner å ordne seg nå:-D

Ser veldig bra ut med kablasje og downlight-bokser.

Skal jeg ta med noe bortover i morgen?

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende prosjekt. Jeg var en sving innom Morten for et par uker siden og fikk da med meg en rask demo på magnepanene dine. Dette er et par enorme beist, men de spilte utrolig bra og oppløst. Lyden fylte virkelig hele rommet. Med litt drahjelp fra en sub i bunnen så er det vanskelig å få det bedre enn dette :-D
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, Magnepanene er noen svære beist, men med min preferanse på lyd er de en perfekt match for meg. (Sub må jo til da.):-D

Var innom HiFi-klubben idag og skulle ha komponentkabler, men de skulle ha 2300,- for å lage de på 13m for meg. Jeg må ha muligheten til å dra de enkeltvis gjennom K-røret siden 3 kontakter samtidig ikke vil funke med en diameter på 30mm innvendig. Men det ble for dyrt!
    Da blir det en DIY-løsning.
    Så er det noen som har forslag til hvor jeg kan få kjøpt gode, men noe billigere kabel er jeg lutter øre.

En annen ting er at jeg lar meg så lett friste..
    Så på noen DVD-spillere og var på nippet til å kjøpe Denon 2930, men synes det er litt i dyreste laget når jeg vet at jeg kommer til å kjøpe eget CD-drev og DAC snart.
    Men i kjelleren sto en NAD T585 og ropte på meg, med halv pris på ryggen, rimelig innflyttingsklar til Fetsund. Så den ble med meg hjem!

Morten: Tror ikke det er noe spesielt jeg trenger til torsdag.

//Logging off, nano-nano

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk ut Supra komponentkabler på www.dynabel.no
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte de suprakablene som Devil viser til. Dro kabelen og loddet dem etterpå. Det tar ikke lang tid. Jeg har også en hdmi kabel fra supra i samme røret. Det er MYE friksjon mellom ytterplasten på de to supra kablene, og da er trikset litt olivenolje :-)

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EON, devilej,
    takk for svar. Skal sjekke kablene hos Dynabel.
    (Lenge siden jeg var ute med loddebolten, men det er verdt et forsøk!)

EON: Olivenolje ja. Hmm, har litt Extra Virgin stående som kan brukes som smøremiddel :lol:

//Geir

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt klart avgjørende at det er ekte kaldpresset Extra Virgin! Det aller beste er å bruke en fatlagret variant fra ett bestemt oliventre i Navarra-regionen Spania. Da blir til og med bildet etterpå mye skarpere

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

På tide med en oppdatering igjen...

Det har gått i ett den siste tiden og det som har skapt det største trøbbelet er slissen til lerretet i bunn av lyskassen. Siden slissen blir 250cm lang er det utelukket å bruke gips. Det vil rett og slett falle fra hverandre da det er 7cm fra vegg til start av slisse og bare bredden vil gjøre at det blir tynne slintrer igjen av gipsen da hele dybden på selve "lokket" blir 23cm -4,5 som skal være slissen.
    Det er kul umulig å finne andre hardere materialer som også er 13mm tykke (som gipsen). Løsningen nå har blitt sponplate på 12mm som er 122cm x 274cm. Dvs. lengden holder ihvertfall...
    Så nå har stikksaga og jeg samarbeidet og hele lengden på 274cm blir nå et lokk med en fiiin slisse i midten, dvs. 12cm klaring på hver side. Ikke lett å få til "årntli" rett saging på nesten 3 meter, men det får gå. En fin liten list vil nok skjule snekker-lærlingens ufullstendige kunnskaper ops:

Elektrikern har klargjort eget stikk inne i lyskasse, og IR extendern har blitt montert slik at jeg får styrt dævelskapen med fjernkontrollen...

Alle høyttalerkabler er strukket, med behørlig kvadrat. 6 kvadrat til forhøyttalere og primære bakhøyttalere + 2,5 kvadrat til sekundære høyttalere foran og bak.
    Merkevare-kabler er for meg uinteressant. Dette er samme kabler man bruker i konserthuset og da er det bra nok for meg.

I kveld blir den store "montere-lokk" kvelden og lerrethuset er montert på plass i taket (med god hjelp fra Mor10 forrige dagen).
    Èn feil nå og det må rives ned igjen. Håper tommestokken min er korrekt....

Vel, det var nok rabling for idag.
    Kanskje rekker jeg noen bilder med lerretet nede.:-D

//Logging off, nano-nano

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står noen Magnepaner og en liten forsterker, og bare venter på å få et sted å bo her
    Kan vi komme hjem snart?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bilde med lerret nede og slisse på plass!

Jupp, akkurat ferdig med kveldens økt. Fikk montert lokk med slisse til lerret i tillegg til å legge duk på alle veggene på kontoret ved siden av hjemmekino-rommet.
    Kona synes det var greit å fokusere litt på å få kontoret ferdig også..

Vel, her er noen mugshots av lerret innfelt i lyskassen. Og ja, jeg vet det er noen uregelmessigheter i kappingen rundt slissa, men som tidligere nevnt blir det påmontert noen fiffige små lister som skjuler mine manglende snekkerkunnskaper (dessuten ville stikksaga gå sine egne veier hele tiden, slem sag, slem sag!)

Vedlegg 22947
    Vips og lerret nede
    Vedlegg 22948
    Nærblde med slisse

Da gjenstår det å få pusset og sparklet for 3.gang, og deretter legge på duk og male. Og ikke minst å sparkle lyskassene ferdig for første gang (sukk!)
    Ehh, og at elektriker faktisk gir meg strøm helt frem til kinorommet.
    Uheldigvis sender jobben meg til Stavanger fra i helga og helt frem til torsdag, så håpet er å få gjort mest mulig denne uken..

Morten: De er etterlengtet. Snart bør det være plass til de i et rom uten byggestøv også. Har dekket til hele lerretskassen med plast så pussestøvet holdes utenfor...

//Logging off again, nano-nano

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skikkelig bra Geir!

Så feller du inn IR-øyet til lerretet under boksen også, så blir det ordentlig heftig;-)

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jupp, glemte å nevne det, men det blir selvfølglg gjort.
    Egentlig lurer jeg på å ta ut kretskortet fra den jæ.. stygge plastboksen som fulgte med å sette den inn i noe penere. IR-extenderen er ikke akkurat noen designperle...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gary7
    Jupp, glemte å nevne det, men det blir selvfølglg gjort.
    Egentlig lurer jeg på å ta ut kretskortet fra den jæ.. stygge plastboksen som fulgte med å sette den inn i noe penere. IR-extenderen er ikke akkurat noen designperle...
    Kan du ta bort boksen og sette kortet på innsiden med et lite hull ut?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det litt snacksy kontakter for veggmontering:

NCMS Se under fanen "Russound, åpne opp katalogen deres og se fra side 64.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sparkling og pussing (host, host!)

Morten:
    titta litt på NCMS katalogen og det var noen bra greier der. Men på "Bygg-reis-deg" messen snakket fant jeg også ut at Gira har myyee snacks. Har nå katalog som jeg går gjennom. Falt spesielt for at de har mange forskjellige fargevarianter å velge mellom.

Elers så er det sparkling og pussing som opptar mest tid nå. Har gjort ferdig kontordelen, og ser at den duken jeg bruker (G-100) avslører *alle* ujevnheter og feil i grunnarbeidet.
    Det betyr masse sparkling og pussing i kinorommet og det tar tid. Er et lite helv*** å få alle kroker og kriker og overganger pene, spesielt rundt lysbokser og lerretsslisse.:evil:
    Men jeg får vel bare ta tiden (og sparkelspaden) til hjelp. Litt frustrerende da jeg gjerne skulle brukt tid på AV-delen nå, og ikke bare rommet rundt....

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    8)
    Nok å sette fingrene i her
    Ser på bygge tråden din, så smiler jeg. Dette har jeg selv vært igjennom, byggingen er morsomt, spesielt når en vet hva en har i vente! Stor bonus, med film, musikk og spill + tilfredshet etter selv gjort er vel gjort følelsen.

Lykke til! Dette blir morsomt å følge med på.

A.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He-he, takker for "solidariteten", Ambience.

Kan trenge det nå når høstmørket setter seg og sparkelspaden setter spor i håndbaken.
    Titta litt på Hi-Fi rommet ditt og så du hadde satt opp panel. Neste gang tror jeg det blir mitt valg også..

Ellers var det jo en imponerende samling komponenter. Rørforsterker ja, det er drømmen, men det får bli neste oppgradering (er jo alltid en oppgradering på gang).

Kinorommet ditt er noe å prøve å leve opp til. Jeg har fremdeles masse å gå på når det gjelder demping, men det får komme etter prøvelytting og litt måling.

//Geir

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette her blir bra. Følger med deg videre.. :-D

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Puuh, da er 4.runde i NM i sparkling avsluttet for i kveld!
    :arrow: Morgendagens føljetong: 4 1/2 runde i NM i pussing.....(host, hark)

Side 2 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •