Gwandarions HiFi - På Flyttefot - Side 37

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 37 av 44 FørsteFørste ... 7 17 27 33 34 35 36 37 38 39 40 41 ... SisteSiste
Viser resultater 721 til 740 av 863
    Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Hva vil du si at er forskjellen mellom Mor10s beskrivelse og din oppfatning av eget oppsett Marsboer?
    Med unntak av de små skjevhetene i perspektivet som jeg ikke har siden jeg har god plass på hver side så får jeg inntrykk av at anlegget ditt er relativt nøytralt (i positiv forstand) bortsett fra en liten hump i bassområdet.
    Mitt eget inntrykk av mitt eget anlegg er at det er mer in your face enn folk er vant til, samt at det er svært fyldig over hele fjøla med ordentlig feit bass (feit, som i fett, ikke fet) og milevis unna nøytralt. Stereoperspektivet er svært bra, så der har vi definitivt noe felles virker det som.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    men på musikk savnet jeg nok litt musikaliteten og det kontante anslaget og bråstoppen man får fra lukket løsning.
    Får vel legge inn en mild protest her, selv om du nok er inne på noe. ;-)
    Problemet er vel litt avhengig av musikkvalget, og enkelte typer musikk kan nok være mer "avslørende" mtp de manglene du påpeker.
    Men uten sammenlikning forøvrig:
    De aller fleste høyttalerprodusenter benytter seg jo av portede løsninger for å oppnå (best mulig?) bassgjengivelse, både i små og større gulvstående utgaver.
    Hadde problemene vært relatert til lukket kontra portet kasse, så hadde man antakelig sløyfet slike løsninger?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Får vel legge inn en mild protest her, selv om du nok er inne på noe. ;-)
    Problemet er vel litt avhengig av musikkvalget, og enkelte typer musikk kan nok være mer "avslørende" mtp de manglene du påpeker.
    Mnjo, forsåvidt. Men jeg vil nå gjerne at den skal gjengi alle typer musikk best mulig. Jeg tar meg stadig i å sette på Chris Jones for å sjekke om tonene i basstrengen kan skilles fra hverandre eller om det blir bare én dyp sammenhengende tone. Vi kan la dette henge litt i luften til neste hjemme-hos-Scrooge-besøk, så skal jeg heller trekke utsagnet tilbake dersom jeg tar feil

Men uten sammenlikning forøvrig:
    De aller fleste høyttalerprodusenter benytter seg jo av portede løsninger for å oppnå (best mulig?) bassgjengivelse, både i små og større gulvstående utgaver.
    Hadde problemene vært relatert til lukket kontra portet kasse, så hadde man antakelig sløyfet slike løsninger?
    Joda og det er jo som regel snakk om kompromisser. Portede systemer går gjerne dypere med mindre membranareal. Skal man oppnå samme dypbass med et lukket system trenger man vel gjerne større areal og mer effekt, siden systemet jo ønsker å hindre membranet i å flytte på seg.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, det er jo slett ikke sikkert at du behøver å trekke utsagnet tilbake?
    Men nå har jeg "lekt" meg litt med Chris Jones / No Sanctuary Here", i den forstand som at jeg har koblet vekk frontene og overlatt "bassjobben" til sub'ene.
    Og utifra mitt ringe ståsted, så synes jeg å høre at bassen er ganske så veldefinert mtp både tonedefinisjon og "stopp"?
    Det kan jo meget vel henge sammen med en personlig oppfatning, men som ikke dermed sagt er alldeles nøytral? ;-)

Ellers vil jeg mene at det gjerne er forsterkeren som gis oppgaven mtp kontroll av elementet?
    En lukket kasse vil nok sørge for en "stivere" kontroll av dette, men jeg vil nok tro at forsterkerens egenskaper har vel så mye å si?
    Det er i alle fall mine tanker rundt dette.

"Please discuss"!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, neida ser ingen grunn til å "discuss" Det er jo selvsagt mange faktorer som spiller inn. Ikke minst rommet og resonanser. Selv om man jo ikke skal tro alt man leser, så er det mer eller mindre "opplest og vedtatt" at musikk=lukket, film=bassrefleks, men det finnes jo som kjent "ingen regel uten unntak".

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mange veier til Rom SVS har jo nye store lukkede subber på trappene med flere kalibreringsmuligheter, siden jeg har god tid så kan jeg jo vente til de har kommet på plass og tilfredsstille alle ved å kjøpe noe som både er stort, lukket og fra SVS

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, jeg må jo gi deg rett i den regelen, mtp lukket kontra portet, i musikk- / filmsammenheng, Thorstein.
    Men som du også nevner, er det jo en rekke andre faktorer som spiller inn.
    Så da så!

Btw: Når kan det bli aktuelt med en tur til deg da? Såpass langt som du er kommet nå, så er det vel på sin plass med en demo? ;-)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Det er mange veier til Rom SVS har jo nye store lukkede subber på trappene med flere kalibreringsmuligheter, siden jeg har god tid så kan jeg jo vente til de har kommet på plass og tilfredsstille alle ved å kjøpe noe som både er stort, lukket og fra SVS
    Superdiplomatisk, den der!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, jeg må jo gi deg rett i den regelen, mtp lukket kontra portet, i musikk- / filmsammenheng, Thorstein.
    Men som du også nevner, er det jo en rekke andre faktorer som spiller inn.
    Så da så!

Btw: Når kan det bli aktuelt med en tur til deg da? Såpass langt som du er kommet nå, så er det vel på sin plass med en demo? ;-)
    Vi er nok enig skal du se, "ingen regel uten unntak", og "unntaket som bekrefter regelen"... osv...

Tja, det kommer litt an på besøkets karakter og varighet Ferdig? Vel vi får se. Vi kan ta det tråden min, skal akkurat til å legge ut noen oppdateringer.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gromlyd fra "skoeske-høyttalere"!

Da har jeg omsider fått revet meg løs fra selskapelighetene rundt en meget trivelig "raclette-aften", med påfølgende "moro". ;-).

Men i forkant av denne, tok jeg en formiddagstur til Hadelands vinterkledde trakter, og vil innledningsvis få takke for nok et trivelig hos deg Ola! Og som jeg faktisk var meget spent på.
    Kan såpass små stativhøyttalere som B&W805S vitterlig er, "levere"?
    Svaret er et ubetinget JA!
    Seansen startet ikke overraskende, med tonene fra Jan Garbarek´s mange gode innspillinger. En musiker som nær sagt hvor som helst, trollbinder med sin saksofon.
    Om man ikke faller i transe over musikken, og måten den ble presentert på, så er det i alle fall nære på!
    Og slik fortsatte det. Med en gnistrende god detaljrikdom, og en punch i bassen som ved enkelte anledninger, uvilkårlig fikk meg til å kikke etter en godt bortgjemt sub.
    Men neida! Det var jo bare snakk om 2x6,5", som til gjengjeld presterte tett inntil det utrolige!
    Plinius-ampen skal nok ha mye av "skylden" for dette, ikke minst da Infected Mushroom´s "Dancing with Ghadaffi" ble avspilt på et nivå jeg aldri hadde forestilt meg fra de to beskjedne "engelskmennene" på sine stativer, der fremme.
    Samtidig er jeg jo klar over at det finnes mye "informasjon" i toneleier hvor de nødvendigvis har sine begrensninger, men likefullt og rent ut sagt; utrolig bra!
    Kari Bremnes "stod" jo faktisk i rommet, da flere av låtene fra hennes siste album; "Ly", ble avspilt.
    Men så er jo også B&W´s mellomtoneegenskaper ved et uttall anledninger, omtalt i udelt positive vendinger.

At jeg nær sagt satt med permanent "ståpels", får vel stå som et lite understatement på at savnet av dine tidligere M.L. Vistaer, neppe er overhengende?
    Og fikk meg i alle fall til å reflektere litt over en tilsvarende løsning, i mitt eget lytte- og kinorom....

Takker igjen for nok en hyggelig seanse hos deg Ola, som strengt tatt burde vært gjennomført for lenge siden.
    Siste gang ble vi jo litt plaget av surrende veps rundt taklampa, noe som sladrer om nettopp det! ;-)
    Den / de som måtte lure på hvordan 805 kan prestere, bør nok avlegge deg et besøk!
    For i denne settingen, spilte de i alle fall fletta av sine større brødre!
    La gå at sistnevnte et godt stykke på vei ikke var forsynt med et på langt nær like potent forsterkeri, og rommet neppe optimalt, da jeg i sin tid fikk oppleve disse.
    Dermed blir vel sammenlikningen relativt urettferdig. Men opplevelsen og inntrykket av 805S var i alle fall imponerende bra! Andre som måtte være nyskjerrige på en slik kombo, bør be om audiens!

Når du eventuelt setter kursen i retning Oslo igjen, så vit at fotoboksen på motorveistrekningen på E4, faktisk fungerer! :evil:

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gleden var på min side Jan, det var svært hyggelig å ha deg på besøk. Det var da ergelig at du fikk bot på turen hjem, men jeg synes fremdeles at det var hyggelig at du ble litt for lenge.

Hva skal man si, med så positive tilbakemeldinger som dette? Ståpels er kanskje det beste kvalitetsstemplet man kan få, så da er det ikke bare jeg som synes det fungerer bra med små høyttalere og stor forsterker.

805s og ML Vista er to svært forskjellige høyttalere, førstnevnte passer mitt rom mye bedre og leverer den beste lyden jeg har hatt til nå. ML har en egen måte å gjengi rom og klang på som jeg nå og da savner, men alt i alt er det ikke så mye jeg vil ha anerledes enn det jeg har i dag, kanskje foruten noe som kan supplere litt helt der nede i dypet.

Det kan jo tenkes at stativhøyttalere kan gjøre seg godt i ditt lytterom, men du som har film på menyen har vel kanskje litt andre behov enn meg, selv om vi begge trives best på noe under øredøvende volum når det spilles musikk? En av fordelene med stativhøyttalere er jo at de er mer mobile enn større høyttalere, så om lysten til å prøve 805s skulle bli for stor så vet du hvor du skal henvende deg

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye for en hyggelig formiddagsstund, og også for tilbud om å prøve 805!
    Men som du sier; har man film på menyen, så blir de kanskje litt for beskjedne?
    Det var uansett imponerende trøkk i såpass små høyttalere, så jeg vil ikke heeelt avskrive muligheten.
    La det samtidig være sagt at jeg strengt tatt ikke savner vesentlige ting ved Vistaene, så de står nok relativt trykk ennå. ;-)

Men én ting jeg faktisk har kommet på i etterkant: I mine ører lå lydbildet i stort sett alle sammenheng, en tanke til høyre.
    Du har jo en relativt hard vegg til høyre, som kanskje gir uønskede førsterefleksjoner, og således trekke lyden mot høyre?
    Kan det være en idé å henge opp et teppe / pledd eller tilsvarende, for å høre hvilken effekt dette kan gi?
    Eller har du kanskje prøvet dette, og kommet frem til at det ikke har noen hensikt?
    --
    "Fotoseansen" på E4 var ikke spesielt hyggelig nei, ikke minst fordi jeg slett ikke var så tung på labben som jeg av og til har en tendens til å være.
    Men har jeg riktig flaks oppi det hele, så slipper jeg unna med "rimeligste" gebyr.
    Uansett så har jeg fortsatt tilgode å bli stemplet som en sinke i trafikken. Så noe positivt er det jo i dette! 8)

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 805S og jeg kan ikke si jeg savner noe på film. Tvert i mot synes jeg deres fantastiske perspektivegenskaper virkelig gir litt ekstra sammenheng i surroundperspektivet. Med deling på 80Hz og AW400 ved roret går fathomen tom lenge før 805S på film i hvertfall.

Men det kan jo være at mine krav er svært lave og at det hele virker latterlig puslete for noen som har skikkelige saker. Jeg er så n00b at jeg foretrekker 4.X kanaler fremfor 5+.X her hjemme også, faktisk hovedsaklig på grunn av 805S

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett så har jeg fortsatt tilgode å bli stemplet som en sinke i trafikken. Så noe positivt er det jo i dette! 8)
    Årets "understatment" 8) Surt å få forelegg, neste gang er det, ned med solskjermen og gi gass.....

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye for en hyggelig formiddagsstund, og også for tilbud om å prøve 805!
    Men som du sier; har man film på menyen, så blir de kanskje litt for beskjedne?
    Det var uansett imponerende trøkk i såpass små høyttalere, så jeg vil ikke heeelt avskrive muligheten.
    La det samtidig være sagt at jeg strengt tatt ikke savner vesentlige ting ved Vistaene, så de står nok relativt trykk ennå. ;-)
    Jeg har ingen erfaring med 805s eller Vista i kinosammenheng, så jeg har lite å komme med der. Det jeg derimot kun har gode erfaringer med er å prøve nytt og spennede utstyr under vante forhold

Men én ting jeg faktisk har kommet på i etterkant: I mine ører lå lydbildet i stort sett alle sammenheng, en tanke til høyre.
    Du har jo en relativt hard vegg til høyre, som kanskje gir uønskede førsterefleksjoner, og således trekke lyden mot høyre?
    Kan det være en idé å henge opp et teppe / pledd eller tilsvarende, for å høre hvilken effekt dette kan gi?
    Eller har du kanskje prøvet dette, og kommet frem til at det ikke har noen hensikt?
    Jeg har som du sikkert la merke til en del akustikkplater (av den simple, tynne sorten), som i utgangspunktet var plassert på høyre sidevegg, uten at det førte til en nevneverdig forskjellig i opplevd perspektiv fra respektive høyttaler. Jeg har derfor gått bort i fra den løsningen, men vil ta det opp igjen dersom det blir noen form for renovering av huset.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, regnet nok med at du hadde eksperimentert litt med slike ting. ;-)
    Da får jeg nok heller legge skylden på mitt venstre øre, som av og til har det med å "lukke" seg litt når jeg kommer litt opp i høyden.
    Det hjelper som regel med en solid gjesp, men besøket tillot jo slett ikke et slikt!
    Dvs, jeg forsøkte meg diskret et par ganger, men "ploppet" uteble. Dermed trodde jeg at alt var i orden i så henseende.:???:

@Counterpointer: Vurderer sterkt det rådet!

@marsboer: Jeg kan ikke tro at du har så spesielt mye lavere krav enn oss andre, hva kinolyd angår?
    Jeg noterer meg uansett hva du mener om 805S. ;-)

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir dessverre bare slik når jeg har et vindu på venstre flanke. Men jeg får leve med litt dragning mot den ene kanten og en pukkel på rundt 50Hz i dette rommet, uansett hvordan jeg griper det an. Jeg klarer fint å leve med det, for resten er greit nok

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, noen kompromisser må man nesten alltid regne med.
    Det spilte uansett forrykende bra!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, takk!

Har du fått sneket deg til en lytt på platene du fikk med deg da?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada!
    Kari Bremnes' "LY" var vel på det jevne, har hørt henne bedre før.
    Børretzen&Myhre har jo noen festlige låter på "Syv sørgelige sanger og tre triste", som det er morsomt å høre på!
    Det som ikke er fullt så morsomt å oppleve, er at den godeste Odd begynner å dra på årene.
    Han fremstår i alle fall langt friskere i stemmen på "Noen ganger er det all right" fra -96(?), og den innspillingen er også lydmessig flere hakk bedre, synes jeg.
    Jan Garbarek's "Rites" er jo bare til å drømme seg vekk i! Så utrolig behagelig, og man formelig kjenner på kroppen hans innlevelse i musikken.
    "Ståpels", igjen!
    "Officium" har jeg ikke rukket å høre så mye på ennå, ettersom jeg må avgi noe tid til noen OL-øktene foran TV'n også.
    For gjør jeg ikke det, blir det fort sure miner fra "øvrigheta"!:twisted:

Side 37 av 44 FørsteFørste ... 7 17 27 33 34 35 36 37 38 39 40 41 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •