Gwandarions HiFi - På Flyttefot - Side 36

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 36 av 44 FørsteFørste ... 6 16 26 32 33 34 35 36 37 38 39 40 ... SisteSiste
Viser resultater 701 til 720 av 863
    Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    805s spiller bedre på lag med rommet mitt, som er i underkant av praktisk størrelse for denne hobbyen. Purity og eksempelvis Wadia var en våt drøm, som ligger langt fra svære bokser og kabler slik det er nå. Selv om tanken var fristende så ville oppgraderingsmulighetene vært få og - selv om det er vanskelig å innrømme det - så har det sin sjarm med litt bokser og byttemuligheter.

Lyngdorf med RP er spennende og uten å ha hørt hva det gjør her hos meg så kan jeg se for meg at det er en meget god forsterker med et vell av muligheter.

Jeg vil høre 805d før jeg i det hele tatt vurderer å kjøpe de. Jeg synes ikke utseende har blitt bedre i denne inkarnasjonen, så da må lyden være verdt investeringen og det grelle krom og bling utseendet.

Pliniusen veier inn på rett under 40kgs, så den er ikke den tyngste i gata. Det er forholdsvis mye eierglede i Pliniusutstyret, så det blir vel stående en stund til.
    Voldsom sak! Hadde jeg bodd noe nærmere hadde jeg invitert meg selv på demo en dag det passa for deg :-D

Det må selvfølgelig lyttes til disse blingboksene når de kommer. Er svært spent på om lyden forsvarer prissteget alene. Noe jeg er litt skeptisk til. Jeg er faktisk av den oppfatningen at jeg liker utseendet (av ganske få virker det som), og jeg er ganske så sikker på at de er mye penere "in real life", enn på bilder.

Skulle ønske jeg bodde LITT lenger sør. Høres ut som dere koser dere skikkelig med lyttekvelder og happenings... Kom gjerne med litt info om hva dere kommer frem til i de hellige stundene

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er så heldig å ha trivelige bekjentskaper innen rimelig avstand, som er vel verdt turen ut av bygda. Det har liksom blitt en gjeng med tiden, som jeg setter pris på å omgås med. De fleste etterlater noen betrektninger når et besøk er over, så du skal ikke se bort i fra at det kommer et ord eller to om hvordan det låter her.

Rent bortsett fra forsterkerne har jeg ikke stort som skiller nevneverdig ut fra normalen hva utstyr gjelder. Det var mer eksotisk før med elektrostater og slikt, men jeg har nå havnet der jeg er i dag med musikkinteressen og gleden i behold.

Smak er jo svært subjektivt om det gjelder lyd, design eller musikk. Ut i fra mine preferanser og de forutsetningene jeg har så synes jeg at det låter bra. Det er selvsagt mye spennende der ute, som sikkert kunne virke like bra som det jeg har i dag, men eventyrlysten er ikke uoverkommelig stor for tiden.

Lyngdorf er en av de tingene jeg gjerne vil prøve, men det er liksom mer high tech og utfordrende enn det Plinius bautasen jeg har i dag er.

Om du plutselig befinner deg på østlandet med tid til overs må du inderlig bare rope ut.

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Halo, hallo der oppe i det kalde nord :-D

Er dere klar for demo i morgen?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi fyrer av med oppmøte hos Rune klokka fem. Jeg er ikke på Hadeland før litt seinere, så jeg kommer etter dit. Så tenker jeg vi tar det derfra?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi fyrer av med oppmøte hos Rune klokka fem. Jeg er ikke på Hadeland før litt seinere, så jeg kommer etter dit. Så tenker jeg vi tar det derfra?
    Den er grei!

Prata så vidt med Gary7 i dag, men han hadde glemt at han skulle på tur, så ikke sikkert han blir med og han kan uansett ikke så tidlig.

Ikke hørt noe fra Jan??? Tenkte å dra ved 15-15:30 tiden og spise litt på veien.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jan har ikke anledning til å bli med i morgen. Men vi tar gjerne i mot deg alene også

Har du adressen og nummeret til Rune, eller skal jeg sende deg en PM?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jan har ikke anledning til å bli med i morgen. Men vi tar gjerne i mot deg alene også

Har du adressen og nummeret til Rune, eller skal jeg sende deg en PM?
    Jeg er klar. Mulig jeg husker hvor han bor, men send gjerne info.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rune har havnet i et møte frem til seks i kveld, så da begynner vi hos meg halv seks og reiser til Rune når du er lei av B&W.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rune har havnet i et møte frem til seks i kveld, så da begynner vi hos meg halv seks og reiser til Rune når du er lei av B&W.
    Blir lenge hos deg da, for jeg blir nok ikke lei av B&W :-D

Drar fra Stovner nå....

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble det en litt amputert Hadelandstur, da det gikk litt skeis hos Runelang, men det gav meg mer tid sammen med anlegget til Gwandarion :-D

Etter diverse beskjeder på veien oppover med litt kontrameldinger, så ble det til at jeg hadde litt ekstra tid på Gran og det ble en kjøttkakemiddag på Sports-kafeen før det bar videre opp i de dype skoger til hulen til Gwandarion. Kan anbefales hvis man er i strøket og liker kjøttkaker :-D

Har lenge gledet meg til å få høre på de flotte B&W 805 han har, som jeg aldri har hørt før. De første "high-end" høyttalerne jeg hadde var B&W Matrix 802/804 og jeg har en bitter smak i munnen enda, når jeg tenker på salget av disse. Heldigvis er de fortsatt innen "familien" og det er peram på forumet her som har de nå.

Vel fremme i sweetspot og de vanlige frasene unnagjort, samt kanelboller og sjokolade satt fram på bordet, begynner Ola å presentere en del av sin musikk. Jan Garbarek står i høysetet, men vi var innom mye annet rart. Prog rock, Enya, piano, flygelhorn, cello, m.m.

En ting slo meg ganske fort: Musikken endret seg veldig fra innspilling til innspilling og det var lett å høre forskjell på klang som var lagt på i studio, kontra "live" og hvordan mikser-gutta ønsker å presentere musikken.
    Dette kjennetegner for meg et meget godt oppsett med virkelig high-end egenskaper hvor ingenting er maskert av "en flott klang" eller "behagelig musikk". Instrumenter er ikke alltid behagelige å høre på og jeg mener nå en gang at et "nøytralt og ærlig" anlegg ikke skal legge noe slør på mixen.

Vi snakket litt om en peak på rundt 50Hz i bassen(som hørtes godt), samt at lydbildet falt litt ned på venstresiden pga vindu på ene siden og vegg på andre. Dette gjorde meg egentlig ikke så mye, da det var et hav av detaljer og kjempeflott plassering av stemmer og instrumenter i lydbildet foran meg.

Ble etterhvert min tur til å sette på litt kjent musikk og jeg ble bare mer og mer imponert. Her er det altså "bare" et par små fuglekasser med en diskant og et 6,5" bass/mellomtone-element som spilte fyldig god bass med full kontroll (ikke helt i kjelleren naturligvis). Det lille elementet spiller ståbass som en voksen høyttaler og gjenskaper trompet/saksofon/trommer samtidig, det med en selvfølge som jeg håpet at 805'ene skulle fikse, men var ikke helt sikker på om de klarte :-D
    Stålkontrollen skyldes nok også den "lille" forsterkeren på toppen av racket med rundt 100 Klasse A watt tilgjengelig? Plinius effekten sammen med Plinius preamp og Marantz cd-spilleren er nok en ganske god kruttønne som holder kontroll på 805'ene.
    Det eneste sporet hvor jeg fikk høyttalerne til å falle litt sammen var på en High Fidelity låt hvor det starter med noen fingertrommer og en hihat, samt et forferdelig piano. Her raser det litt sammen, men dette er veldig, veldig flisespikkeri.

Hvis jeg skal dra fram noen små negative ting, så må det være at det hele låter litt snilt (i forhold til mine egne preferanser), samt at det på ganske mange låter lå et lite "hiss" over diskanten som jeg ikke vet om skyldes refleksjoner i rommet eller cd-spillerens arbeidsområde.

Uansett så koste jeg meg skikkelig og takker for en hyggelig aften med mye god musikk og litt skravling. Kommer gjerne tilbake en annen gang, men da må vi prøve å få til en demo hos Rune også :-D

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for den hyggelige omtalen og ikke minst et veldig koselig besøk. Som vanlig var det litt forviklinger, men for min del synes jeg det endte godt trass i det.

Som påpekt er det to mest vesentlige ankepunktene i mitt rom en pukkel rundt 50Hz og en anelse dragning mot venstre rundt øvre mellomtone. Disse problemene er ikke til å komme utenom hos meg, men jeg synes det virker mye bedre nå med høyttalerne jeg har i dag enn det har gjort noen gang tidligere. For meg som lever med oppsettet er det kanskje lettere å overse i det daglige, men jeg må innrømme at det som oftest er det jeg trekker frem først når jeg har demo, siden jeg har lettere for å skamme meg over problemene enn jeg har for å glede meg over det høyttalerne gjør bra.

Som du nevnte skulle nok flere ha hørt små høyttalere med stor forsterker i mindre rom - det mottsatte er nok vanligere her på forumet. Det er artig at du synes det var snev av både pin pointing og holografi i ett så klaustrofobisk lytterom som mitt

Bassen 805s leverer synes jeg er meget god, men den er selvsagt ikke kjellerdyp. Jeg har fremdeles lyst til å se om jeg kan integrere en eller to subber uten å kludre det til nevneverdig ellers, men det får tiden vise. Du er da en selvskreven ankermann for å hale et slikt prosjekt i land, du kan anse det som en invitasjon.

Takk igjen for et meget hyggelig besøk. Vi ordner nok en liten demo hos Rune ved en annen anledning som kanskje flere får muligheten til å overvære. Rune har et oppsett som spiller imponerende godt i mine ører.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bassen 805s leverer synes jeg er meget god, men den er selvsagt ikke kjellerdyp. Jeg har fremdeles lyst til å se om jeg kan integrere en eller to subber uten å kludre det til nevneverdig ellers, men det får tiden vise.
    Nå vet jeg at du sikter mot dyrere løsninger, men skulle du ønske å ville sjekke ut en rimelig løsning så kan du gjerne få låne min MJ pro50 for å sjekke ut hva en liten billig tass kan tilføre. Atle var jo svært begeistret for denne når han hadde den til test. Selv om jeg vil tro det blir "underkill", er det lov å prøve..

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Nothing compares to SVS!"
    Bare så det er sagt. ;-)

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje ikke "compares", men basert kun på lesing av tester vil jeg si at det er mange som kan "overgå" JL Fathom og Gotham bare for å nevne en produsent

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Krangling pågår"!

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som eier av 805S på store forsterkere, Fathom F112 OG ørten SVS, inklusive 2 stk PC13 Ultra, så kan jeg informere om at ingen av dem har klart å følge 805S 100% i bassområdet lydkvalitetsmessig her hjemme, selv om Fathomen er nærmest med liten margin. Dette har også med at det i mitt rom ikke er mulig å få god bass når suben plasseres mellom høyttalerne, som jo man merker er det beste om det bare hadde fungert.

Det høres forøvrig ut som om anleggene ditt har relativt forskjellig lydmessig fremtoning kontra mitt eget 805S anlegg basert på Mor10s inlegg. Men så er jo også komponentsammensetningen og rom helt annerledes.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sub planene er forøvrig helt i det blå, men innimellom hadde det vært greit med en sub. Vi får se hva det blir med tiden, det er på ingen måte et prekært behov.

Hva vil du si at er forskjellen mellom Mor10s beskrivelse og din oppfatning av eget oppsett Marsboer?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg en fan av lukket sub til musikk, men har dog aldri selv eid en refleks-SVS. Jeg har riktignok fått demonstrert hva et par nøysommelig kalibrerte tuber kan få til (ikke sant Jan). Det låter brutalt og dypt og sinnsykt heftig på film, men på musikk savnet jeg nok litt musikaliteten og det kontante anslaget og bråstoppen man får fra lukket løsning.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har best erfaringer med lukkede subber. Jeg føler de gir bedre impulsrespons og mindre overheng på enkelte toner enn det refleksløsninger som f.eks SVS PB12-Plus/2. Erfaringsgrunnlaget mitt er heller tynt, så ta det med en klype salt.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sammenlignet med hverandre i mitt rom, med beste plassering ihht rom og en runde kalibrering så er fathom, dvs den lukkede subben, bedre enn SVS i form av at den mangler det ørlille "etterslepet" som selv PC13 Ultra har. Det blir riktignok borte så fort man lukker SVSen, men da mister den svært mye nedover og fungerer etter mine ører mye dårligere enn Fathom som er konstruert for dette fra bånn av. SVSen har forøvrig klart mer overskudd og Fathomen opererer helt på grensen av hva den klarer med full dynamikk ved helt vanlig filmvolum. F112 er nok litt i minste laget alene i større kinoer og har nok svært godt av å bli parret med enda en for å oppnå noen db ekstra overskudd, noe som utgjør et helt hav i denne sammenheng.
    I et rent musikkanlegg ville jeg helt klart gått for Fathom foran SVS, rett og slett fordi den er ørlite bedre, og ørlite bedre er det som gjelder i denne hobbyen.

Side 36 av 44 FørsteFørste ... 6 16 26 32 33 34 35 36 37 38 39 40 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •