Gwandarions HiFi - På Flyttefot - Side 32

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 32 av 44 FørsteFørste ... 2 12 22 28 29 30 31 32 33 34 35 36 42 ... SisteSiste
Viser resultater 621 til 640 av 863
    Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takker Marsboer.

Jeg synes at 805 spiller med bedre (ikke mer) bass enn mange tilsvarende høyttalere som fort låter blærete og dårlig når de prøver å spille langt mer bass enn de kan.

Jeg har ikke noe umiddelbart savn per i dag, men har svært lyst til å prøve å se hvor godt det lar seg gjøre å få en evt. sub til å spille med.

Active Runelang81 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    443
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min er utlånbar for tiden hvis du ville prøve en budsjett sub.

Mvh Rune

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja takk, dersom du bringer den hit selv og blir med på å banne (les: kalibrere)?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I går kveld kom Runelang81 på besøk og vi tok frem målebåndet for å leke litt med plasseringen av høyttalerne. Resultatet er utelukkende positivt nå som symetrien og avstandene er justert, men det er helt sikkert en del å gå på i forhold til plassering, vinkling, tilt osv.

Akustikkplatene som var plassert ved førsterefleksjonspunktet på den høyre sideveggen ble fjernet når vi målte opp plasseringen, uten at det gjorde lyden dårligere. Per i dag har jeg plassert alle seks platene på frontveggen, bak høyttalerne (det eneste stedet jeg har plass). Med tiden må jeg nok revidere hele dempingen. Det er uten tvil at B&W 805s ikke sprer lyden på samme måte som 145cm høye dipoler gjør.

Underveis i testen synes jeg lyden var noe dempet fra venstre høyttaler i forhold til høyre og fant det for godt å justere balansen på forsterkeren litt for å se om dette var tilfelle. Jeg tok derfor frem den svære plinius fjernkontrollen og stilte litt frem og tilbake før fjernkontrollen gikk tom for strøm når vi endte med -7dB på høyre høyttaler. Selvsagt skjer slike ting når man har skrudd seg bort i natta!

Heldigvis hadde Rune et utvalg av assorterte umbraconøkler i bilen slik at vi fikk demontert aluminiumsklossen og skiftet batterier. Underveis synes jeg lyden ble en smule merkelig og at fokuset flyttet seg litt lenger mot venstre. Jeg tenkte og lyttet en god stund for å finne ut om forandringen var til det bedre, men til min store overraskelse hadde trykkingen ingen effekt da jeg hadde satt balance til disabled i menyen, noe vi først fant ut når fjernkontrollen var tilbake i drift. Placebo anyone?

Moralen er: ikke tro alt du hører

Rune hadde forøvrig med seg sin SB12 pluss som jeg skal prøve etterhvert. Per i dag har jeg ikke kabler som er lange nok til å få koblet den opp. Som innehaveren av et tidligere rikholdig kabelarkiv (av billige og lange elkjøp kabler som blir kjøpt nye hver gang man mangler en stubb) ble jeg oppriktig skuffet over å finne ut at jeg har gitt bort alt av kabler over 2 meter... Siste kabel ut av skuffen har Rune hos seg, når den er tilbake skal jeg gjøre et forsøk på å integrere subben med frontene slik de står i dag. Rune har også lovet å ta med seg kamera og ta noen bilder av de nye høyttalerne, slik at de skuelystne får se hvordan det har blitt.

Det er utvilsomt glade og spennende dager i lytterommet nå for tiden. Det er absolutt bare gøy å ha nye høyttalere å leke med. Lydmessig spiller 805s sjokkerende voksent for størrelsen, samtidig som detaljeringen er nesten uanstendig god (sier han som har hatt elektrostater i en evighet). Stemmer sitter ikke 100% enda, men dette vet jeg vil bedre seg med plasseringen av høyttalerne. Stay tuned!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I min enkle forstand kan jeg ikke skjønne at du kunne finne på å bytte ut Vistaene med "skoesker" (no offence ). Jeg hørte Vistaene hos Jan og har deretter satt elektrostater høyt (faktisk helt øverst) på ønskelista.

Hva var det som fikk deg til å komme på å bytte ut Vistaene?

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    I min enkle forstand kan jeg ikke skjønne at du kunne finne på å bytte ut Vistaene med "skoesker" (no offence ). Jeg hørte Vistaene hos Jan og har deretter satt elektrostater høyt (faktisk helt øverst) på ønskelista.

Jeg kan ikke si noe om lyden av Vistaene, men jeg kan si at det er ingen ting som minner om skoeskelyd fra 805S, annet enn utseendet.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg pleier å la skoeskene være igjen i butikken når jeg handler sko jeg - hva skal jeg med slikt 8)

Jo tynnere - jo bedre!

Gratulerer med nye høyttalere Ola!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bevares, det var ikke negativt ment, jeg beklager hvis det ble oppfattet som en nedvurderende bemerkning om B&W-ene. Men jeg har hørt Vistaene og ble bare bergtatt av hvor uanstrengt og oppløst de spiller.

BTW, gratulerer med nye høyttalere, ja!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Byttet er en kombinasjon av en rekke faktorer.

For det første må jeg prioritere relativt hardt for å få økonomien på rett kjøl mens jeg har siviltjeneste. Jeg hadde omtrent 100k tilovers til hifi ved årsskiftet, men når jeg ikke får dekket lån, forsikringer osv. mens jeg har tjeneste så måtte det repioriteres, jeg valgte derfor å nedbetale det lille jeg har av gjeld for å få litt økonomisk headroom. Det er en enorm overgang å plutselig måtte klare seg på 67k i året som er minste trygdesats og det staten har sagt at er en god nok lønn for å ha en tilstrekkelig høy levestandard som sivil-vernepliktig.
    Videre ønsket jeg å prøve noe nytt når jeg først måtte nedover i pris, så da falt valget på et par høyttalere som er langt enklere å få til og som ikke krever like mye plass som to svære dipole elektrostater. B&W 805s visste jeg fra før at var en svært god høyttaler som jeg hadde lyst til å ha selv etter å ha hatt 805n en kort periode for noen år tilbake. Bruktprisene på B&Ws 800-serie er høye, men et kjøp kan ses på mer som en investering da bruktprisen holder seg svært godt og interessen er stor - således er det forholdsvis enkelt og billig å selge de videre.

Jeg har hatt elektrostater i flere år og kan med hånden på hjertet si at jeg skal ha elektrostater igjen, men da med et rom som er 100% tilpasset til høyttalerne og deres behov. Klart jeg vil savne den magiske mellomtonen, enorme impulsresponsen, forvrengningsfriheten, det kullsort støynivået og det enorme lydbilde elektrostatene tegner... Men i mitt rom og med mitt utstyr låter 805s ikke dårligere, jeg vil heller legge vekt på hvor forskjellig de spiller enn hvem som er best. Det er en stund til jeg kan si at omtrent så godt kan de spille hos meg, da de ikke er optimalt plassert eller utsatt for "argusører" i den grad som er nødvendig for å konkludere med noe, men jeg er meget fornøyd med lyden både i forhold til prisen, størrelsen og lyden.

BTW: No offence taken, jeg er selv svært betatt av elektrostater, som du ser...

Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Jeg kan ikke si noe om lyden av Vistaene, men jeg kan si at det er ingen ting som minner om skoeskelyd fra 805S, annet enn utseendet.
    Jeg må samtykke at det er lite skoeskelyd å hente fra 805s. De spiller faktisk overraskende med bass uten å ha en kjip pukkel nedover fra mellomtonene som mange andre (billigere) stativhøyttalere har en tendens til å gjøre.

Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Gratulerer med nye høyttalere Ola!
    Mange takk! Desverre er de langt tykkere enn ML var, men om ikke annet er smilet og engasjementet tilbake etter å ha hatt en turbulent skilsmisse med mine flate nettingstrømper.

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann!

Her skjer det ting skjønner jeg:-D

Gratulerer med nye høyttalere, Ola, ganske sikker på at disse vil låte godt i mine ører i forhold til Vistaene dine:-D Som gammel B&W-fan og anti-elektrostater....

Bør vel ta en tur oppover snart nå?

Kunne tatt med en sub jeg tror kan passe inn hos deg sammen med B&W'ene.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjipt å bli tvunget nedover i levestandard. Men "sivilarbeider" blir forhåpentligvis en høyst midlertidig status, da.

Jeg kan godt tenke meg at elektrostatene krever sitt av rommet, allikevel synes jeg de låt temmelig bra i rommet til Jan. Og når det er sagt så har jeg ikke hørt 805 og har absolutt ikke grunnlag til å uttale noe om lyden. Men de skal jo etter sigende være legendariske, så dette blir nok tipp topp når du får finjustert.

Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gratulerer

Da får jeg gratulere med nye lydformidlere.

Er spent på hvordan dette spiller og skal få tatt meg en tur opp får en lytt så fort det passer, er fortiden hjemme i pappa perm. Og da kona jobber som kokk på hotel er hun på jobb både kveld og helger.

Det og gå for skoesker som noen kaller det så fint er vel ikke noe negativt, min erfaring er at de er i mange tilfeller suverene i holografi i forhold til mange gulvstående. Og da pris er avgjørede under din siviltjeneste vil jeg se på dette som et svært klokt valg.

Og om du får en sub til og spille sømfrit i sammen med de har du nok en kombo du fint kan leve med til du er ferdig med statens minstetakst:-D

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Gratulerer med nye høyttalere, Ola, ganske sikker på at disse vil låte godt i mine ører i forhold til Vistaene dine:-D Som gammel B&W-fan og anti-elektrostater....

Bør vel ta en tur oppover snart nå?

Kunne tatt med en sub jeg tror kan passe inn hos deg sammen med B&W'ene.
    Hei Morten,

B&W er nok mer i din gate, med tiden vil de nok spille riktig så godt her hos meg.

Du må gjerne komme på besøk, det er lenge siden vi har truffet hverandre.
    En sub til er bare spennende, så har jeg muligheten til å prøve den opp mot SB12 Pluss når jeg skal prøve meg på å legge til noe nedover. Send meg gjerne en PM med mer info

Kjipt å bli tvunget nedover i levestandard. Men "sivilarbeider" blir forhåpentligvis en høyst midlertidig status, da.
    Jeg burde få meg dimmelenke. Det er en stund til den 11. November, men da er det altså over for godt, med unntak av eventuell innkallelse til sivilforsvaret da, noe som ikke er over før om gode 30 år...

Sitat Opprinnelig postet av roeng2
    Da får jeg gratulere med nye lydformidlere.

Er spent på hvordan dette spiller og skal få tatt meg en tur opp får en lytt så fort det passer, er fortiden hjemme i pappa perm. Og da kona jobber som kokk på hotel er hun på jobb både kveld og helger.

Det og gå for skoesker som noen kaller det så fint er vel ikke noe negativt, min erfaring er at de er i mange tilfeller suverene i holografi i forhold til mange gulvstående. Og da pris er avgjørede under din siviltjeneste vil jeg se på dette som et svært klokt valg.

Og om du får en sub til og spille sømfrit i sammen med de har du nok en kombo du fint kan leve med til du er ferdig med statens minstetakst:-D
    Du må gjerne ta turen opp hit Ronny. Jeg har jo et par høyttalere som venter på deg her.
    Da har du jo muligheten til å høre hvordan det låter med egne ører også

Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Har du begynt og venne deg til den nye lyden?

805 skuffet på ingen måte da jeg var på besøk hos deg og er spent på hvordan de kommer til og låte når du har fått det slik du ønsker.

Og om du får sub til og spille skikkelig i sammen med de vil dette bli virkelig bra. Selv om de klart seg meget bra uten:-D

Har flyttet høyttalerene mine litt lengere fra hverandre og dette fikk ting til og falle mer på plass. Mistenker at de trenger en vis avstand fra hverandre for at de skal spille skikkelig stramt i bass. Men skal forske litt på om det hjelper og dempe bass i hjørnene ved siden av sofa, mulig dette vil gi meg litt mer trykk i sweetspot. Og om det gjør det vil jeg si meg fornøyd med lyden for en stund.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Runelang81 var innom og knipset noen nye bilder av utstyret her om dagen. Med hans hjelp kan jeg snart dokumentere de nye høyttalerne og Head-Fi opplegget jeg har dratt på meg siden sist.

Legger ut det jeg har av bilder på minhifi når jeg får bildene oversendt.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    443
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det ett hint?? hehe
    Kanskje du stikker innom idag, så legger jeg bildene på en mem-stick til deg.
    Tar votter og vinter å sende 20 bilder a 5 mb pr mail.

Jeg er ihvertfall ledig rundt åtte og litt utover.

Rune

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supert. Jeg er ferdig klokka ti og kan være hos deg et kvarter seinere, går det bra?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trenger vel egentlig ikke 5mb filer heller, de må uansett skaleres ned for at jeg skal kunne legge de ut

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    443
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit å ha orginal filene, tilfelle, så bare kom innom det! Pulverkaffevannet står klart :-)

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nye bilder på minHiFi av B&W, Head-Fi oppsettet og kofferten med det rare i...

Side 32 av 44 FørsteFørste ... 2 12 22 28 29 30 31 32 33 34 35 36 42 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •