Gwandarions HiFi - På Flyttefot - Side 17

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 17 av 44 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 27 37 ... SisteSiste
Viser resultater 321 til 340 av 863
    Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kolschtat
    Grattis med både høyttalere og bil Ola.

Vi må snart få noe ut av pratet om å noen demoer snart, blitt lenge siden mitt forrige besøk til Hadelands stolte skoger nå.
    Det er bare å komme, du kan haike med meg fra Hilton, så får jeg titte også.

Sitat Opprinnelig postet av Sound man
    Jeg har funnet ut at det er best (eller jeg synes det fungerer best) og brenne sporene til harddisk med iTunes. Bruker Apple Lossless-koding. Hvert spor blir på langt over 20mb (avhengig av lengden på sangen). Og kvaliteten er bra etter brenning også...
    Jeg har ikke noe å utsette på kvaliteten her heller, du kan jo få teste selv i morgen.

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Det er bare å komme, du kan haike med meg fra Hilton, så får jeg titte også.

Jeg har ikke noe å utsette på kvaliteten her heller, du kan jo få teste selv i morgen.
    Gleder meg Nå skal jeg snart senge for og skjerpe alle sansene til i morgen. Dette har vært en j***** lang dag! Sto omtrent opp før jeg hadde lagt meg i går :shock: Sov 3 timer natt til i dag og var på jobben klokken 03.00. Fikk ikke dratt før klokken var blitt over 17.00 :wink: Så jeg er sliten

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her går det i rør om dagen, min profil på Min HiFi er oppdatert med noen nye bilder.

Det låter svært godt og det ser ut som om jeg må vurder en ting eller to seriøst. Jeg skal skrive litt mer om Quad produktene jeg har fått låne straks jeg har tid.

Vedlegg 29482

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for sist. Vell hjemme igjen!

Kan tenke meg du skled rett ned i swetspot etter en lang å pinelig tur på toget!
    Det er bra med rør på Vista?

A.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ambiance
    Takk for sist. Vell hjemme igjen!

Kan tenke meg du skled rett ned i swetspot etter en lang å pinelig tur på toget!
    Det er bra med rør på Vista?

A.
    Det låter veldig bra til musikken jeg hører på. Gåsehuden sitter løst. Men, tyngre musikk får ikke helt det samme stinget som med Hegel. Jeg skal skrive litt mer om det når jeg får tid og kanskje jeg kan få noen på besøk som kan hjelpe meg?

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det låter veldig bra til musikken jeg hører på. Gåsehuden sitter løst. Men, tyngre musikk får ikke helt det samme stinget som med Hegel. Jeg skal skrive litt mer om det når jeg får tid og kanskje jeg kan få noen på besøk som kan hjelpe meg?

Ofte den følelsen en får når rør VS transistor. Du kan jo bare sende ut innvitasjoner til de du vil ha hjelp av.

Forresten begynt å ro rør i havn når det gjelder film også.. Men i stille partier i filmen hører jeg noe mufins. Det er en svak suming som kommer fram, kan ikke huske å ha hørt det før!? Husker du om det var noe slikt under demoen? Ser bort fra når lysene sto på.

A.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ambiance
    Ofte den følelsen en får når rør VS transistor. Du kan jo bare sende ut innvitasjoner til de du vil ha hjelp av.

Forresten begynt å ro rør i havn når det gjelder film også.. Men i stille partier i filmen hører jeg noe mufins. Det er en svak suming som kommer fram, kan ikke huske å ha hørt det før!? Husker du om det var noe slikt under demoen? Ser bort fra når lysene sto på.

A.
    Tja, et lite treff er kanskje på sin plass når ting begynner å ta form.

Jeg har ikke mer støy med rør i kjeden enn med SS utstyr. Her hos meg får jeg litt trafostøy i både høyttalerene og forsterkeren med den litt lave spenningen jeg har inn (tror jeg).

Jeg la ikke merke til noe mer støy hos deg med Ayon enn med Rotel.
    jeg hørte tydlig hvilke spor som hadde støy i bakgrunnen og ikke, samt var overgangene mellom sporene og på mute tyste som graven.

Active Runelang81 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    443
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar jeg gjerne en lengre lytte session jeg , gjerne med noen medbragte brune og uten jobb dagen derpå.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Runelang81
    Tar jeg gjerne en lengre lytte session jeg , gjerne med noen medbragte brune og uten jobb dagen derpå.
    Avtale!
    Kanskje vi kan få med en til, så har vi fyllt opp stolene og kan teste begge forsterkersettene opp mot hverandre og skrive litt om de?

Noen som føler for en demo?

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvklart, men for min del så får det bli om en liten stund, da jeg er litt opptatt for tiden :-D

Vi må sette oss ned i morgen og se litt på oppsettet ditt også!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Selvklart, men for min del så får det bli om en liten stund, da jeg er litt opptatt for tiden :-D

Vi må sette oss ned i morgen og se litt på oppsettet ditt også!
    Absolutt, jeg gleder meg. Noe jeg skal ta med utover godt humør og slikt?

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Absolutt, jeg gleder meg. Noe jeg skal ta med utover godt humør og slikt?
    Tror det meste skulle være her! Planen er å få opp den falske veggen i front og reisverk på bakvegg og begynne å trekke rør (noen meter).

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var siste stumpen med kabel endelig på plass.

Her er dagens fangst:
    Vedlegg 30018

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noen ord om Quad II forty og Quad QC

Da er tiden kommet for å dele mine betraktninger om Quad II Forty med tilhørende forforsterker, som Runelang81 har vært så elskverdig å låne bort mens han venter på nye høyttalere.

Forsterkersettet består av Quad II Forty monoforsterkere og QC-twentyfour forforsterker.

Komponentene er solid bygget og utført i en farge som er en mellomting av champagne og aluminium. Det er eksklusivt, men gjør at de ikke helt matcher andre produkter - finishen er dog veldig anonym og vil ikke gjøre mye ut av seg i en fin stue. Det eneste jeg reagerer på er at teksten som er preget på enhetene er litt for vanskelig å lese uten skikkelig belysning, men dette er en bagatell.

Kontrastene er mange...
    Mens effektforsterkerne veier mer enn man kunne gjette av utseende, gjør forforsterkeren det motsatte - tross i at den er halvparten så bred som vanlige komponenter. Skeptiske HiFi-folk faller gjerne fra har, men Quad QC har noe triks i ermet.

Liten Sjarmør.
    Trass i den lave vekten er QC designet av tungvekteren Tim DeParavicini, noe som burde borge for god kvalitet. Forsterkeren er en Line-Level forforsterker med et eneste 6111wa NOS dobbel trioderør i utgangen, dette røret har en forventet levetid på over 100000 timer. Rørene er ikke av de letteste å finne flere varianter av, men litt leting skaffer deg noen alternativer. Jeg har kun benyttet de originale rørene. Kanalene er reléstyrt og forforsterkeren er rask i bruk og støyfri. Forsterkeren varter opp med 15dB i gain. Det følger ikke med fjernkontroll, noe som kan være et minus for noen.

Vedlegg 30119

The brains & the muscles.
    Quad II Forty er kanskje stramme og sobre i designet, men de er som det villeste kvinnfolk, mer om det senere. II fortys layout er femti år gammelt og ble i sin tid laget for å hanskes med Quads egne ESL høyttalere, da burde de duge til mine Martin Logan også? Forsterkerne benytter seg av KT88 rør i Push-Pull konfigurasjon, forsterkerne yter 40W, noe som ikke virker som all verden på papiret men som i virkeligheten holder til de fleste høyttalerkonstruksjoner.

Vedlegg 30120

Rørmagien...
    Fra første lytt er det ikke så åpenbart at dette er noe annet en Hegel forsterkerne jeg benytter til daglig. Jeg må innrømme at jeg fordomsfullt forventet meg noe annet av disse forsterkerne. For det første er de langt fra slappe og varme i lyden, som mange andre rørprodukter ofte blir oppfattet som. De har sine begrensninger i volum og sjanger - men briljerer virkelig innenfor sitt arbeidsområde.

Et uendelig lydbilde.
    Forsterkerne tegner et større lydpanorama enn jeg er vant med, utøverne får mer plass og klangen oppfattet som ganske nøytral om enn med en litt varm og blomstrende mellomtone, som smigrer damestemmer og piano.
    Forsterkerne er svært detaljerte, kanskje spesielt i diskanområdet. Jeg synes utklingningen og livligheten i lydbildet er på topp.
    - Saksofon og akustisk gitar får en mer livaktig klang med Quad bak spakene, selv om jeg kanskje savner det lille stinget og hestesparket når noen klasker til kroppen på gitaren.
    Etter hvert som jeg blir mer vant til å ha forsterkerne hos meg, legger jeg merke til at jeg stadig vekk velger mer og mer lavmælt musikk. Jeg har rett og slett blitt oppslukt av den vakre klangen sparsommelig arrangerte stykker får, gjerne med store dynamiske utslag som Jan Garbarek & Hillard Ensembles plate Officium.

Litt ute av den skjønne dvalen velger jeg å utfordre Quad en smule mer, for å sjekk om de kan noe annet enn å trollbinde med nakne og enklere musikk.
    Inn i spilleren havner Liquid Tension Experiments andre album: Liquid Tension Experiment 2 låta Acid Rain har et driv og tempo som tvinger forsterkere flest til å holde tunge rett i munnen. Også her klarer II Forty seg godt, om ikke så godt som Hegel så absolutt godkjent. Det eneste jeg savner er det lille ekstra fandenivoldske men det dysses lett ned og det blir litt snillere enn hva jeg husker fra tidligere lørdagskvelder med stigende promille.

Forsterkerne oppfattes litt som et (u)skikkelig kvinnfolk, som både kan kjæle og slå med samme hånd - uten å trekke på smilebåndet. Forsterkerne kan virkelig sparke fra når det trengs og jeg savnet aldri noe i bassen. Dynamiske utskeielser gjengis troverdig, men noe mindre fokusert enn jeg er vant med, når det blir på sitt mest hektiske.
    Jeg vil si at man lett kan lokkes til å lytte intenst til små variasjoner, lekende klanger og spennende detaljer med disse forsterkerne for så å få bakoversveis når noen fyrer løs i et annet tempo.

Så, er det forelskelse eller et krumspring?
    Jeg ville gjerne selv ha beholdt forsterkerne om jeg hadde kunne levd uten 20 % av platebunken min. Når jeg sent på kvelden vil høre blast beats, dobbel basstromme og vokal fra dødsleiet - faller det litt igjennom. Det hele dysses ned litt og blir snillere enn hva jeg er vant til og hva som er engasjerende. Dette kan også merkes på musikk der det er et veldig komplekst lydbilde med store variasjoner instrumentene imellom. Det blir litt tammere enn jeg er vant med og jeg vil derfor ikke slå meg helt til ro med dette forsterkersettet. Det blir dessverre litt uvirkelig at kjærringa fyrer seg opp for så å ikke komme med all den edder og galle hun brygger på. Hadde jeg hatt høyttalere som var enda mer dynamiske og følsomme enn Martin Logan, ville dette kanskje ha svunget helt hinsides - men det har jeg altså ikke. Dermed vil jeg lete litt videre før jeg bestemmer meg for noe nytt. Det eneste problemet er at brorparten av platene mine får mer sjel og liv med Quad bak spakene, selv om det hele blir litt for spakt til å ryste meg på samme måte som Hegel.

Takk for oppmerksomheten.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    443
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt skrevet - kjenner meg lett igjen :-)

Intermediate Kolschtat sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    867
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Ola, takk for lytteseansen.

Må si meg enig med mye du skriver her, Quad på elektrostatene var definitivt innsmigrende. Fantastisk detaljert med en herlig, forholdsvis varm, mellomtone som gjorde seg meget godt på kvinnevokal. Det hele oppleves meget stort med fin bredde i lydbildet og bra pinpointing. De fikk også en imponerende bass ut av 8" i Vista, selvom det kansje, i mine ører, ble litt mye av den, på enkelte låter.
    Kort oppsummert var Quad meget behagelig, innsmigrende og perfekt til litt flott kvinnevokal og for den saks skyld Midnight Choir, men det var først når Hegel kom på banen at jeg virkelig dro på smilebåndet.

Quad er fantastisk i sitt ess, men måten Hegel strammet opp bassen, ga det ekstra raspet i toppen og dynamikken den tilførte passet meg bedre. Med Hegel bak spakene opplevde jeg aldri at bassen ble boomy, men fikk et flott punch. Oppover ble mellomtonene litt mindre og ikke like varm, men når Tom Russell dro på var engasjement enda større. Gitarer ble levende og jeg synes stålstrenger kom mer til sin rett. Samme gjelder forøvrigt et godt slag på en skarptromme. Kvinnevokal ble ikke like magisk, men fortsatt meget ørevennlig.

Etter mine preferanser som til stadighet trekker mot det dynamiske med litt trampefaktor hadde jeg kost meg med Hegel settet en stund til. Seansen med det er noe av det mest dynamiske jeg har opplevd fra en elektrostat.

Kort oppsummert fra min side, og som alltid veldig subjektivt

Btw: Testet du noen gang en miks av Hegel og quad? Eller var det noe kjør der? Takk for introduksjonen av Tom Russell. Utrolig fet musikk!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for rosen Kolschtat. Det er artig å høre hva andre synes om oppsettet slik det er i dag.

Det skjer en del spennende fremover her, jeg tror jeg har funnet de nye forsterkerene mine, men må vente litt for å være helt sikker.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    443
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende! Hjemme på søndag utpå eftan?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Runelang81
    Spennende! Hjemme på søndag utpå eftan?
    Slå på tråden du så får du svar. Jeg har ingen planer for dagen enda så det burde gå fint.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ligger forsterkerene mine og subben ute for salg på torget.
    Om salget går som planlagt har jeg Australsk forsterkeri fra øverste hylle her om kort tid.

Side 17 av 44 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 27 37 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •