TomTomTo's stereo/kino historikk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

TomTomTo's stereo/kino historikk

Etter inspirasjon fra andre tenkte jeg at jeg ville dele min ferd til dagens situasjon anno aug. 2007.

Som for mange andre begynte stereo interessen med konf. anlegget. Et fantastisk Pioneer rack med dobbel kasettspiller og full pakke. Tja på denne tiden var det vel ikke alle som hadde CD-spiller heller, så jeg var tidlig ute...
    Som for de fleste tenåringer synes jeg det var for lite bass og bygget med derfor en CC-sub fra Eltek. Mon tro om ikke jeg har kvitteringen på de ca. 800,- kronene et sted ennå.

17 år: Kjøpte meg min første surround reciever fra Sherwood med Dolby Pro Logic. Gikk raskt også til innkjøp av ny VHS spiller med stereo ut.
    Kan ennå huske buksebena flagret når jeg spilte Alladin på 'riktig' volum :-)
    I løpet av dette året oppgraderte jeg også høyttalerne til noen brukte B&O med eikefinish. Disse ble behørig kablet om fra delefilteret med Wireworld kabler.
    Nå er ballen i gang....

18 år: Kjøpte jeg meg ny CD-spiller. En Pioneer PD-703. Tweaket denne med asfaltmatter m.m.

Totalpris: 6000,-

19 år: Det var allerede her jeg ubevisst bestemte retning for høyttalere i fremtiden. Jeg ble nemlig fascinert av de største i JmLab serien (Alcor), men som de fleste 18 åringer måtte jeg nøye meg med noen Profil 7. Kostet de ca. 7000,- mon tro?

Totalpris: 13.000,-

20 år: Oppgraderingsbølgen er i gang. Denne gangen forankret jeg meg i HiFi Klubben. Som på denne tiden fortsatt bar navnet sitt med rette 'klubb'.
    Her ble det kjøpt inn 1 stk NAD 214 og 1 stk NAD 216. Nå skulle det settes liv i høyttalerne.

Totalpris: 22.000,-

21 år: Nå var jo mye av det andre utstyret byttet ut, så da... var det i gang med å bygge nye høyttalere. De også fra Focal. Nærmere bestemt Focal C-800 (kopi av JmLab Antea med 10" bass). Etter mange timer med loddebolt/fres og ikke minst lakkbokser var beistene ferdige. Nå ble det jommen mer trykk..
    I tillegg ble det dette året kjøpt inn en add-on boks til surround. Med 3 kanals forsterkning og dekoder fra Yamaha (egentlig et genialt konsept IMO).
    TV'en som ble brukt var en eldre Philips som jeg arvet av familien, mener 24".

Helt fra denne tiden og frem til i dag har jeg skilt surround og stereodelen i anlegget.
    I denne tiden var det første gang jeg fikk testet projektor hjemme. Lånt av kamerat/ansatt på Acers Mic lagde jeg kino i stua til mor. Med 10 sitterplasser. Laserdisc og mange filmer. Spesielt husker jeg Fifth Element.
    DETTE var kinoopplevelse det.. 80" bilde og masse lyd.. KONGE!

Totalpris: 28.000,-

22 år: For 2 år tilbake hadde jeg fått høre en forforsterker. Marantz SC-22 en nydelig liten sak i champagne farge. Fristelsen ble for stor når jeg en dag så denne brukt og 'bare måtte ha den'. Samme år byttet jeg også høyttalerkabler til Audioquest Midnight for å temme den sedvanlige Titandiskanten til Focal.

Totalpris 38.000,-

23 år: En kamerat av meg hadde året før gått til innkjøp av en Proceed DAC og min misunnelse var ikke mindre enn at jeg også måtte ha, igjen... Denne gangen var dette en Proceed CD-spiller CDP-1. En firkantet mastodont av en boks, i grå finish.. Vel, vel den gangen spilte ikke WAF noen rolle. Men lyden ble stadig mindre påtrengende. Etter noe tid solgte jeg også Yamaha dekoderen til fordel for noe mye dårligere (skjønte jeg i ettertid). Jeg kjøpte et komplett lite surround anlegg fra Sony til en verdi av 6000,- (tror jeg det var). Små høyttalere og sub. Lurer på om denne også hadde innebygget DVD-spiller.. (er usikker).
    Samme året gikk jeg også til innkjøp av separat DAC. Nærmere bestemt en Aragon Aurum. Denne hadde separat strømforsyning og greier.. Jålete!

Totalpris: 75.000,-

24 år: Men jeg var som vanlig ikke fornøyd med lyden og nok en oppgradering var på vei. Gamle CD-racket skulle ut og inn kom en splitter ny Sony XA 555 ES. Mekanisk noe av det lekrere som har kommet fra de kanter av verden.
    Samme året solgte jeg mine NAD forsterkere som i løpet av årene hadde fått seg noen nye kondiser m.m. Inn kom Zapsolute mk2. 42w klasse A.
    NÅ begynte dette å spille musikk.. trodde jeg. men mye vil ha mer..

Inn kom også ny 28" TV til det lusne Sony surroundsystemet.

Totalpris: 70.000,-

25 år: Marantzen måtte endelig se seg om etter en ny eier og hjem kom Primare PRE 30 (hentet i Stavanger). Denne gangen var surround og stereo samlet ganske under ett via Primares surround-through inngang. Det ble også samtidig kjøpt inn ny surroundreciever fra Yamaha (600 - et eller annet).
    På grunn av flytting i leilighet måtte nå mine selvlagde høyttalere ut... med tungt hjerte ble de byttet ut med Virgo 2 og nok en selvlagd sub. En Dynabel Arges.

Totalpris: over 100'

26 år: Nok en gang var det meste annet byttet ut, så denne gangen var det CD-mediet som skulle forbedres. Etter mye hederlig omtale gikk jeg til innkjøp av en EC-dac. En forandring til det mer analoge og mer moderne cd-avspilling.
    Nå var WAF et mer omtalt emne og også gamle Virgoene måtte vike til fordel for de nye Virgo 3. Nå så det endelig ut som et skikkelig anlegg IMO.

Dette er nå 4 år siden og mye vann har rent i bekken siden jeg passerte 26. Interessen har ikke avtatt og i dag er lyden fortsatt et samspill mellom franske høyttalere og amerikansk elektronikk. Altså det samme som for 7 år siden. Men nå spiller dette musikk!

På surroundsiden har ting utviklet seg sakte for min del. Min Yamaha RX-V1400 reciever har fulgt meg i noen år. Akkurat som min Sony 930 DVD-spiller. Det siste som skjedde på billedsiden var innkjøp av Sony VPL-AW15. I påvente av at PS3 faller noe i pris bruker jeg fortsatt min trofaste DVDspiller med komponent ut. Det gjør nytta om dog gir det ikke noe High-End bilde. Men jeg gleder meg til å teste 720p med HDMI når det endelig kommer i hus.

Tja.. til dere som har orket å lese gjennom mye av min historie håper jeg dere synes det har vært litt underholdende. Hvis ikke, leser du vel neppe disse linjene likevel.

Skal jeg gi dere som kjenner igjen noe av historien, men ikke har passert tidslinjen min på ca. 25 år et tips. Må det være: Denne hobbyen er og blir ikke billigere med årene, har du vondt å forklare samboer/kone/venner hvor mye dette koster. Så gi deg mens leken er god. Hvis ikke, ønsker jeg deg velkommen i klubben.

Vi gærne har'e godt!

Mvh TomTomTo

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Veldig interesang historie, mange valg som vekker det nostalgiske i meg fordeom jeg er så ung og får meg til å se på de eldre stereo anleggene jeg har hatt igjennom tidene som ligger på kottet nå

Veldig fint oppsett du har nå og bra at du er fornøyd med lyden, men det er alltid rom for oppgraderinger som du selv også hinter til i teksten

Newcomer Runem sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God dag TomTomTO, fin historie du har skrevet her.
    Jeg likte godt at du i sin tid solgte Yamaha dekoderen til fordel for noe mye dårligere, jeg var jo kjøperen.
    Lykke til videre, satser på snarlig prisfall på PS3 da den har flere hakk bedre bilde enn Sony'n din.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Et par bilder

Stereoanlegget for ca. 5 år siden. Til de av dere som orker gå inn på min hjemmekino ser dere at surround anlegget står et annet sted i stua. Med kun en signalkabel som er trukket gjennom en gardinstang til høyre i dette bildet.

Hvis det skulle være noen damer som ser denne tråden. Ja, jeg er helt enig i at dette ikke er mye stuevennlig. Så mange svarte fronter da gitt.. huff

Men heretter blir det sååå mye bedre..
    Drømmen av et surround anlegg.. for 5 år siden.

Jeg ser nå at bildene kommer meg i forkjøpet. Har visst også kjøpt meg ny forsterker når dette bildet ble tatt.. altså før Virgo 3 kom i hus.

Må si jeg liker designet til Audio Physics anno Virgo 3. Rene pene linjer og masse treverk. Takk til Hornslet fabrikker for lekre kabinetter. Danskene kan sitt håndtverk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det fulgte med noen bilder når jeg la inn dette i går, men ser de er borte nå... Vel det betyr vel at jeg ikke skjønte hvordan de skulle legges til likevel..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •