Kentis temporære kino - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 82 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 38 48 58 68 78 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 1622
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Bruk lybøyler Kenti!!!!!!!!!!!!!!!!
    Du kommer garantert til å angre om du ikke gjør det. Det er nemlig alfa og omega for lyddempingen, hvis du har naboer over deg.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager Kenti, det der har jeg null erfaring med. Men hvis jeg skulle tippe... så tror jeg lydbøyler har mer for seg i gulv, pga vibrasjonsforplantning nedover. Men hadde jeg vært deg så hadde jeg postet spørsmålet i en egen tråd, for at flest mulig skulle se spørsmålet. Det er vel nokså viktig for deg å finne den optimale løsningen for å holde lyd og vibrasjoner inne i din egen bolig.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Bruk lybøyler Kenti!!!!!!!!!!!!!!!!
    Du kommer garantert til å angre om du ikke gjør det. Det er nemlig alfa og omega for lyddempingen, hvis du har naboer over deg.
    Helt enig med Hi-Fil her. Bruk lydbøylene. Ja, det er endel ekstra jobb, men tro meg, det er verdt det (ihvertfall for de over deg).

Når det gjelder montering av disse, kan det være lurt å bli vist dette av folk som kan det. Er fort gjort å feilmontere på et vis som gjør at virkningen ikke blir så bra som ønskelig.........

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kontakt MadMan69 eller sjekk på www.duewang.no - ring han vedr. lydbøyler............ :wink: han har brukt sinnsykt mange av de.......

Ellers er det vel bare å nevne at han kan være stolt av grundigheten i oppbygningen, for den kinoen er helt sinnsyk bra. At lydbøyler er viktig, fikk vi testet ut i og med at en SVS PBPlus/2 er kalibrert og "temmet" i MasterVision kino.............. :wink:

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey, her var det ganske klar tale, ja. Hvis dere som har erfaring med dette mener jeg bør bruke lydbøylene, så går jeg for det. Det var tross alt det som var planen min i starten.

Flageborg: Jeg skal ha meg en SVS når kinoen er ferdig jeg og, så hvis du mener lydbøyler gjør at jeg kan guffe på mer så er det verdt slitet med å montere de :twisted:

Har lest litt om montering av disse, men å gjøre det i praksis er sikkert ikke like enkelt.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørt rykter om at du har fått deg SVS kenti. Gratulerer

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, den som Flagevborg annonserte. Men den har ikke ankommet enda. Den kommer med Arendal-ekspressen nesten helg ser det ut som.

Nå er jo ikke dette den største modellen til SVS, men blir nok bra.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Ja, den som Flagevborg annonserte. Men den har ikke ankommet enda. Den kommer med Arendal-ekspressen nesten helg ser det ut som.

Nå er jo ikke dette den største modellen til SVS, men blir nok bra.

Ok

Så lenge det står SVS på bassen, så tror jeg det dunker bra nok

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nærmere bestemt lørdag 20/8 rundt kl 1600 faktisk.......;-)

Er spent på hva PB12 ISD klarer av lydtrykk i samspill med dine H400. Du får ha flaska og lydtrykksmåler klart Kenti, for her skal det tunes.:grin:

Edit: skrivefeil

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi, da må jeg gå til anskaffelse av dB-måler også da. Er vel på tide nå, iom at jeg hadde lovet meg selv å vente med det til jeg fikk meg en sub.

"Flight Of The Phoenix" ligger også klar her å venter (flaska og så klart :smile: ). Det var jo en ekstrem bass i den filmen som Flageborg tidligere har poengtert.

Åssen går det med SVS-kjøpet ditt da, Chris?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørt rykter om at du har fått deg SVS kenti. Kondolerer

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, Snickers :neutral:

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer ja og det blir spennende å høre hvordan det blir "tilslutt" ;-)

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, har fått opp frontrekka nå, og har sydd og stiftet inn 8 stk lydplater i sort velour. Dette hjalp veldig bra på den ekko-klangen jeg klagde over i byggetråden min tidligere. Har plassert de ut nå, og skal teste litt for å finne de beste plasseringene for platene. Takk for "starthjelpen", Snickers

Er også på jakt etter bakhøyttalere, og det kan se ut som det blir 4 stk Audiovector CX fra Danmark. Vet ikke helt når jeg får de, men når de har kommet og jeg har fått subben skal jeg ta noen nye bilder så dere får se

Nå er det såpass mørkt i rommet at kameraet mitt ikke klarer å gi nok lys til at det blir gode bilder, så kan hende jeg må høre med en eller annen flink sjel her på forumet om hjelp til å ta noen som er gode nok til å legges ut.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var SVSen avlevert........

Avlegger en liten rapport etter mitt besøk i Kentis nye hjemmekino-rom. Og for å si det sånn; lysten på et eget dedikert lyd-og bilderom er ikke blitt mindre etter denne helgen....;-)

Kom innover på lørdag ettermiddag, og gjestfri som Kenti var så stilte han opp med TV-overføring av Liverpool-Sunderland som takk for at SVSen ble fraktet uten en skramme Arendal-Oslo. En par pizzaer ble også fortært mens Kenti drev med opplegg av ledninger og sørget for at PB12 ISD fikk en plass i godstua. Etter kampen skulle det nemlig testes.

Lydtrykksmåleren glimret med sitt fravær, men dette gir jo Kenti bare flere muligheter for å kose seg i kinoen i fremtiden. Nok av tid til å tweake mer med dette. Vi satte gain på kl 1100, fasen til 0 og så var vi klare for test.

Rommet til Kent er ca 22 kvm, og dette er en ideel størrelse beregnet for kino og lytterom. Jeg ønsket først å høre oppsettet litt på musikk, uten sub. Helicon 400 er jo kremhøytalere og høster mye skryt. Og det er lett å skjønne hvorfor. Hva en skal med sub til musikk på disse er for min egen del "perler for svin", da H400 er i stand til å gi dypbass så det holder for egen maskin. Nå har jo Kenti primært kjøpt PB12 ISD for å ha det ekstra til film, så sånn sett er vi på bølgelengde. Nils Lofgren og Kari Bremnæs ble i løpet av helgen flittig brukt, og det er ikke mye å utsette på den lyden Midgard Oberon 4.1 og H400 klarer å gi. Dette er bra! For min egen personlige smak synes jeg at H400 mangler littegranne i toppen. Bass er det nok av, men jeg foretrekker faktisk en diskant som er littegranne mer tilstede. Men det er personlig smak som avgjør dette, og det er egentlig en bagatell i det hele. Dette er en vinnerkombinasjon til musikk.

Etterhvert ble det tid for å teste film. Først romkorreksjon. Så ble de aller fleste testeklippene vi kunne komme på ble kjørt i gjennom maskineriet. Og dypbass ble levert i gode doser fra PB12 ISDen. Ihvertfall etter min smak. Alt i fra den dundrende scenen i "The flight of the Phoenix" til Darla m.m. Og skal jeg dømme etter gliset på Kenti underveis, så tror jeg han er godt fornøyd med kjøpet. For film-morro det leverer SVSen.....;-)

Selv om dette primært skulle være en "lyd-demo", så kunne vi ikke la være å se nærmere på bildekvaliteten. Jeg hadde tatt med en Real Cable HDMI-HDMI kabel, samt overgang HDMI/DVI for å gi Kenti en smak av hvilke forskjeller DVI gav i forhold til komponent på hans 1910 mot AE700. Kenti har et DIY-lerret som duger bra, men kanskje er littegranne for lyst i et rom med full lyskontroll. I hvertfall tøyset vi litt med at det ikke var noe i veien med "hvitnivået" her.....;-) Sortnivået er som det pleier å være, det mangler bittegranne for å være helt fornøyd.

Vi kjørte masse klipp, men når det var tid for å teste digitalkabelen/bildeforskjeller er det en film jeg alltid bruker; LOTR FOTR. Ikke fordi denne har fantastisk bildekvalitet, tvert i mot. Men fordi jeg alltid har brukt denne, har jeg lettere for å vurdere + og - da jeg har masse referansepunkter på den. Og kjenner en filmen godt, er det lettere å bedømme forskjellene.

Og jeg opplevde akkurat den samme forbedringen i bildet med å gå over til DVI. Ganske merkbart faktisk. Kenti la også merke til at det var mye mindre justeringer å gjøre på kallibreringen med digital tilkobling enn komponent, noe som samsvarer bra med det jeg har testet hjemme hos meg. Det samme "sløret" som var på komponent hos meg, ble fjernet og bildet ble en god del klarere. Så kabelen ble etter en liten handleprat liggende igjen i Oslo, og det forundrer meg ikke om det er DVI det vil gå på i fremtiden der i kinoen.

Vi holdt på en god stund utover, og "regnbuemedisin" ble inntatt i passelige gode mengder. Det ble en hyggelig og lærerik stund. Kenti har all grunn til å være fornøyd med rommet sitt, og det er tydelig at det er en nøyaktig entusiast som har jobbet her. Lydmessig fungerte rommet helt knall, og med full lyskontroll så er det jo en opplevelse og nyte både film og muskk her.

Vel blåst, Kenti og lykke til videre.

PS! Du må få fortgang i bildene dine, hvis ikke legger jeg ut de du ikke var fornøyd med selv......;-)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...og har sydd og stiftet inn 8 stk lydplater i sort velour...
    Hva laget du dem av? Dimensjon? Bilde?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fannt noen nye lydplater på Biltema som du bare må teste på dørbladet Kenti. De skal i følge Biltema gi hele 40dB demping. Det er nesten dobbelt så mye SPL som en lyddempet leilighetsdør!

Det finnes om noen timer ca 1kvm av disse inni "The Prophet", så der får de sin ilddåp.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Hva laget du dem av? Dimensjon? Bilde?
    Skal legge ut noen bilder av platene snart. Er litt medtatt etter en neseoperasjon jeg hadde i går, så jeg orker ikke akkurat nå. Bruker glava trinnplater som jeg hadde til overs fra gulvleggingen, kledd i velour. Det fungerte fint for å dempe noen av de høye frekvensene i det "harde" rommet.

Snickers: Det høres spennende ut, og må absolutt sjekkes ut. Takk for tipset!

Intermediate Mr. Gadget Man sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nå er det såpass mørkt i rommet at kameraet mitt ikke klarer å gi nok lys til at det blir gode bilder, så kan hende jeg må høre med en eller annen flink sjel her på forumet om hjelp til å ta noen som er gode nok til å legges ut.
    Kan sikkert hjelpe deg med noen bilder jeg, kan ikke garantere resultatet...men utstyret skal i allefall være i orden ;-) Send meg en PM eller så tar vi det på treffet i helgen?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med den nye linsa di Mr. G, så trenger du strengt tatt nesten ikke forlate huset

Side 8 av 82 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 38 48 58 68 78 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •