Kentis temporære kino - Side 66

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 66 av 82 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 62 63 64 65 66 67 68 69 70 76 ... SisteSiste
Viser resultater 1,301 til 1,320 av 1622
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Så bra at du er fornøyd!

Ikke det at jeg ble veldig overrasket, for jeg opplevde nøyaktig det samme hos meg. Jeg kan ikke forstå at folk som har en dedikert kino ikke jobber mer med akustikken. Det er definitivt mye å hente.

Snedig løsning med de dørstopperne

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Jeg kan ikke forstå at folk som har en dedikert kino ikke jobber mer med akustikken. Det er definitivt mye å hente.
    Det er jo så lite kult med slike tiltak. Mye kjekkere å snakke om "basstrøkk", "watt", "kule kabler" og "enda en ny pakke på vei".

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Så bra at du er fornøyd!

Ikke det at jeg ble veldig overrasket, for jeg opplevde nøyaktig det samme hos meg. Jeg kan ikke forstå at folk som har en dedikert kino ikke jobber mer med akustikken. Det er definitivt mye å hente.

Snedig løsning med de dørstopperne
    Enig! Det burde vært påkrevd å gjøre akustiske tiltak for dette er praktisk mulig, fremfor å kun bytte komponenter for kun å oppleve de samme problemene.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da vil jeg takke for det besøket jeg hadde av Scrooge i dag. Ni timer går jammen fort i hyggelig selskap!

Utover demo var en av aktivitetene på planen var å teste ut en av Scrooges nyeste ervervelser, Hegel H10 DAC. Denne AB-testet vi i mitt oppsett mot Ayon CD-1 på hver sin inngang med lik analogkabel på nivåjusterte innganger. CD-1 ble også brukt som drivverk, og det var dermed svært enkelt å switche mellom kildene. Uten å dra dette for mye ut låt CD-1 og H10 overraskende likt, og det var kun små sporbare forskjeller mellom disse. Vi var begge enige om hva som låt forskjellig, hvor CD-1 hadde en gjengivelse med noe mer kropp og en anelse mer pondus. H10 på sin side hadde litt mer ”sprut” i toppen og var samtidig litt slankere i gjengivelsen. Det er ikke enorme forskjeller, heller nyanser, men nok til at det var hørtbart ved kildebytte. Verken CD-1 eller H10 manglet noe i områdene hvor den andre låt forskjellig, det var mer snakk om en klangmessig ”prioritering” / forskjell.

I så måte fremstår H10 i mine ører som et svært godt kjøp da den ikke står tilbake for CD-1, og i tillegg kan erverves til en ganske mye hyggeligere pris. Nå testet vi ikke noen andre drivverk, men jeg vil anta at forskjellene sannsynligvis ikke vil være enorme, om noen.

Vi rakk også å ta en tur hjem til Scrooge igjen for et gjensyn med hans oppsett. Med fare for å påberope meg bedre hifi-hukommelse enn jeg har, mener jeg klart at oppsettet til Scrooge låt ”bedre”/mer i min gate nå som H10 har gjort sitt inntog enn ved forrige besøk. Det låt også bra da, men nå har han også fått det ekstra krispet/stinget opp i frekvens – noe jeg drister meg til å gi H10 deler av æren for. Og jeg er fortsatt imponert over den gode integrasjonen Scrooge har fått til med sine SVSer og Vista i rommet, for her sitter både bass og resten av lydbildet som et skudd!

Og jeg må selvfølgelig ikke glemme det ”Reodorske” blendingsprosjektet! Det var jo bare fantastisk, og fungerte knall. Det har virkelig noe for seg å blende unna – selv under musikklytting. Jeg fikk noe å tenke på der, selv om jeg ikke kommer til å gå så drastisk til verks slik rommet står i dag.

Igjen, takk for en begivenhetsrik dag!

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og takk i like måte, Kenti!
    Jeg var jo svært spent på å oppleve din etterhvert så omtalte hule, og ble så avgjort ikke skuffet.
    Det viste seg fort at dine Zu-høyttalere i kombinasjon med ASR-elektronikk i ypperste klasse, gjorde et solid inntrykk!
    Et velballansert, veldefinert og åpent lydbilde, som det slett ikke er alle forundt å ha, åpenbarte seg fort etter de første tonene av James Blundt - "Goodbye My Lover".
    Innledningsvis stusset jeg nok litt etter de første pianoanslagene, da disse låt litt "lukket"? Men da vokalen gjorde sin entré, åpnet lydbildet seg på en helt annen måte, i sterk kontrast til tangentene innledningsvis.
    Og slik fortsatte det, med en soundstage og en detaljrikdom som man ikke bestandig overøses med.
    Vokal og piano i Keane - "Bedshaped" stod som spikret, i perfekt ballanse med resten av instrumentene i lydbildet.
    Og du som var skeptisk til bassen i hulen? Hah!! Den fremstår jo som usedvanlig godt kontrollert og velballansert, uten å stikke seg ut i noen sammenheng! Og jeg vet jo av egen erfaring, hvor vanskelig akkurat det kan være. ;-)
    Og ikke minst når det kommer til bass; Jeg tør å stå inne for at det er første gang jeg har hørt "20Hz-låta" til Sting, avspilt med en slik overbevisende pondus ved 20Hz, kun via et par gulvstående høyttalere!
    Og som jeg der og da også ga uttrykk for - det klarer jeg rett og slett ikke å matche, tiltross for at jeg i mitt rom, har integrert 2xSVS-2039 i musikksammenheng!
    Noe som vi senere på dagen, skulle få bekreftet. :-?

Det er vel liten tvil om at dine akustiske tiltak bør stå som et meget godt eksempel på hvor enkelt man generelt sett, kan få mye mer ut av både lyd og lytteopplevelser, i det øyeblikk man blir klar over hva slik faktisk kan medføre. Attpåtil nærmest gratis, i forhold til utstyret ellers!

Svært morsomt var det også teste HD10 mot din meget velspillende og velrennomerte Ayon CD-1!
    Som du sier var forskjellene marginale, og uten en direkte AB-test, hadde det vel vært ganske vanskelig å skille disse to?
    Det får vel stå som et lite understatement på at HD10 i alle fall for min del har vært et riktig valg, ikke minst når det gjelder "bang for the bucks"!
    Når du tillike kanskje vurderer en slik løsning ved neste korsvei, så er vel det meste sagt....
    Det ble tid til en liten kinorunde også, denne gang med 2xSVS ved siden av sofaen, inkludert.
    Og sannelig ble jeg filleristet! Om ikke i samme grad som i egne omgivelser, så i alle fall langt på vei!
    Men det er jo noe eget da, med en 12" i bunnen av sofaen. 8)

Takker igjen for en meget hyggelig dag / kveld, som typisk nok går alt for fort, i godt selskap!
    Og ikke minst; hils din kjære, for eksemplarisk servering av nydelig bakst! Og ikke minst hva utseende angår!
    Da tenker jeg først og fremst på bollene på fatet. ;-) Som helt klart hadde vært gjenstand for kjærlig omtanke.
    For det er faktisk første gang jeg har sett, og fått smake, omhyggelig flettede boller!
    Den som ikke vet hva dette innebærer, får vente på en invitasjon fra Kenti.
    Og som jeg sjøl, absolutt ser frem til!

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hyggelige ord, Scrooge. Det er alltid hyggelig å få en bekreftelse på at ting ikke låter helt på jordet.

Ja, de pianoet på James Blunts - "Goodbye My Lover" er litt maskert maskert/lukket, noe som skyldes innspillingens natur.

Bassen sitter ganske bra her om jeg kan si det selv, selv om en alltid vil få ting til å låte enda bedre...? Det skal bli spennende å høre hva den nye dingsen vil gjøre med lyden, og du skal ikke se bort fra at jeg ber om assistanse når de skal plasseres. Sting fungerte bra ja, og du hadde selvfølgelig rett i dine mistansker vedrørende skyvet på den samme låten hos deg. Jeg må innrømmet at jeg ble tatt litt på senga der.

Når det gjelder det akustiske har jo heller ikke jeg tatt helt av, men det kan aldri stresses nok hvor viktig dette med akustikken er. Tiger begynner jo å ta dette på alvor for tiden ser jeg

Vedrørende HD10 vs CD-1 hadde det nok ikke vært særlig enkelt å skille disse uten en direkte sammenlikning nei. Og som du indikerer vil jeg selv vurdere H1D0 i oppsettet ved et senere tidspunkt. Det er nemlig greit å kunne koble til diverse kilder og fortsatt få denne kvaliteten på alle...

Skal takke for blomstene igjen, dama ble glad for de! Godt at bollene falt i smak også

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden det har blitt IN å være litt gåtefull igjen får jeg gjøre mitt for å bidra litt jeg også 8)

Ny digimedalje til den som vet hva dette er.

-img_6750_s-jpg

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...lokket til en LED-downlight?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke i nærheten en gang, lygren

Dette hjelper kanskje en del?

-img_6761_s-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dempeføtter av noe slag?

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fiskesnelle?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, gode forslag. SannaX er dog inne på ganske så korrekt spor.

Det er Equarack speaker mounts, som jeg etter en laaang prosess fikk montert i går. Kom tilfeldigvis over disse mens jeg leste noen utenlandske tester, og det viser seg at equaracks produkter har blitt svært godt mottatt rundt om i verden. Har lenge gått med tanker om å teste de ut da jeg hadde god tro på konseptet, men prisen har holdt meg litt tilbake da de ikke er direkte billige.

Jeg vil gå så langt som å si at disse ga like god effekt som montering av dempelater i rommet! Må løpe i bursdag nå, men skal utbrodere rundt dette litt senere.

For de interesserte står det mer her:
    EquaRack: Vibration Control for High-End Audio, Stereo Components, Turntables and Loudspeakers

Monteringsprosessen
    -img_6770_s-jpg

Ferdig med føtter for én høyttaler
    -img_6771_s-jpg

Montert
    -img_6772_s-jpg

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem forhandler disse her på berget da? Eller er det egenimport som teller?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme Q som Anfield, og i tillegg: Hva bestemmer antall kontaktpunkter? Vekten på høyttalerne? Hvis ja, hvordan vet man hvilken symetri som er best...

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anfield: Disse er det ingen i Norge som forhandler, så man må ta inn disse fra USA selv.

Tiger: Antall kontaktpunkter som man fyller med Viscoelastic Pellets (de sorte putene) regner man seg fram til basert på høyttalerens vekt og vektfordeling. En pellet støtter 3 lb.

Når du snakker om symmetri antar jeg at du viser til mønsteret pelletsene plasseres i bunnen. Når man har regnet ut vektfordeling per spike, deler man dette tallet på 3 og man får da antall pellets man skal bruke. Basert på hvor mange pellets man bruker skal de plasseres i et gitt mønster, dette vises i et "kart" man får med som viser alle kombinasjonene for 1 - 16 pellets.

Hvordan de har kommet fram til de forskjellige kombinasjonene vet jeg ikke, men dette har de nok forsket en god del på. De som gjelder for min vektfordeling fungerer i hvertfall veldig bra, så jeg antar at dette stemmer for de andre kombinasjonene også.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til 70/75 USD per stykk var jo disse på ingen måte billige. Men de var såpass kule at jeg kjenner jeg får lyst til å kjøpe dem - uavhengig av lydmessige egenskaper

Sånn er det å være gadget freak :-?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I tillegg må man også ha pellets som koster $10 for 10 stk. For min del ble det 100 pellets..

At de ser bra ut er bare et stort pluss, for jeg ble rett og slett lamslått over den positive effekten disse utgjorde for lyden. Det er virkelig en befrielse å faktisk bare høre høyttaleren uten at rommet fungerer som en forlengelse av kabinettene - med alle de ressonansene det gir.

Forbedringene gjelder hele frekvensområdet, med en strammere bassgjengivelse og en vesentlig bedre detaljnivå helt fra topp til bunn. Små detaljer og nyanser kommer klart tydeligere fram, og størrelsen på lydbildet har vokst ytterligere. Jeg har også fått fram det stinget i lyden som jeg følte manglet litt, med mer sprut i mellomtone og diskant. Alt er rett og slett bedre definert, som også gjør at høyttalerens dynamiske egenskaper har bedret seg. Først nå skjønner jeg hva mine egne høyttalere er gode for i oppsettet slik det står i rommet i dag.

Jeg må dog innrømmet at jeg underveis vurderte å returnere disse da jeg slet fryktelig med å få montert de. Hovedårsaken til dette er at jeg har ganske store og uhåndterbare høyttalere. Dette er med andre ord ikke en footer jeg anbefaler til de som stadig har behov for å flytte på høyttalerne eller har dårlig tålmodighet. Litt av grunnen til at ting ikke gikk helt på skinner innledningsvis er at jeg slurvet bittelitt med vatringen av høyttalerne, noe som førte til feil trykk på spikesene i front, som igjen førte til at topplaten gikk ut av posisjon ifht bunnplaten. Da var det bare å starte på nytt. Brukte sikkert 10 forsøk på første høyttaler.

Etter at jeg hadde fått dreisen på det gikk den neste høyttaleren ganske greit, på første forsøk. Tipper jeg brukte totalt 12 timer med å veie, måle, vatre, montere m.m.. Skulle jeg gjort dette igjen hadde det nok gått mye raskere, og man må være to om høyttaleren ikke er såpass håndterbar og lett at man alene kan sette den presist ned på alle spikesene samtidig.

Tross mye banning og slit ble alt glemt ved første testspor. Dette er noe som må oppleves for å forstå effekten, akkurat som når man setter opp akustikkplater.

Edit: Skrivefeil

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss, hadde ikke ventet SÅ store forbedringer. Utrolig hva forskjellige tweak kan gjøre. Moro at det var verdt pengene...pene var de også synes jeg..#tenke#.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan finner du vektfordelingen? 3 eller 4 små kjøkkenvekter, 1 for hvert kontaktpunkt?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SannaX: Ja, jøss kan en godt si. Jeg heller ikke hadde forventet en forbedring av dette kaliberet. Utrolig moro er det helt klart!

CavaleraRules: En digital baderomsvekt som jeg benyttet selv fungerer bra. Man må da støtte opp de punktene man ikke måler, og passe på at høyttaleren står plant.

Vedlegget viser en av illustrasjonene fra bruksanvisningen.

-loudspeaker-weighing-jpg

Side 66 av 82 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 62 63 64 65 66 67 68 69 70 76 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •