Kentis temporære kino - Side 64

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 64 av 82 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 60 61 62 63 64 65 66 67 68 74 ... SisteSiste
Viser resultater 1,261 til 1,280 av 1622
    Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg er spent selv, og er ganske sikker på at det vil ha relativt stor effekt. Hvorvidt effekten fører til at det vil låte vesentlig bedre gjenstår dog å se, men jeg er selvfølgelig positiv!

Jeg kom til å tenke på dette med avstandsstykke etter at jeg hadde satt sammen den første platen. Eksentrisk over å ha kommet over de fine hengeblikkene på Clas Ohlson glemte jeg dette et øyeblikk, så det er mulig jeg revurderer de blikkene på resten av platene da jeg må ha skruene stående ganske langt ut fra veggen hvis jeg skal bruke spacere. Ståltråd og én festeskrue vil sannsynligvis gjøre jobben like bra.

I kveld har jeg kappet opp alle lengder, og fortsetter med resten av monteringen i morgen.

Hvordan har du festet dine plater til veggen, Tiger? Og hva har du brukt som avstandsstykker?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Jeg er spent selv, og er ganske sikker på at det vil ha relativt stor effekt. Hvorvidt effekten fører til at det vil låte vesentlig bedre gjenstår dog å se, men jeg er selvfølgelig positiv!

Jeg kom til å tenke på dette med avstandsstykke etter at jeg hadde satt sammen den første platen. Eksentrisk over å ha kommet over de fine hengeblikkene på Clas Ohlson glemte jeg dette et øyeblikk, så det er mulig jeg revurderer de blikkene på resten av platene da jeg må ha skruene stående ganske langt ut fra veggen hvis jeg skal bruke spacere. Ståltråd og én festeskrue vil sannsynligvis gjøre jobben like bra.

I kveld har jeg kappet opp alle lengder, og fortsetter med resten av monteringen i morgen.

Hvordan har du festet dine plater til veggen, Tiger? Og hva har du brukt som avstandsstykker?
    Mener vi ekstatisk her?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det mener vi. Jeg var så ekstatisk i øyeblikket at jeg skrev eksentrisk når jeg egentlig skulle skrevet ekstatisk. Noen mener sikkert at jeg er litt eksentrisk også.

Edit: Typo

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen vil sikkert mene du er eksentrisk når du henger opp plater med nervøs velour på veggene, men det får de jo bare mene. Er spent på å høre hva du synes om eksperimentet.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Noen vil sikkert mene du er eksentrisk når du henger opp plater med nervøs velour på veggene, men det får de jo bare mene.
    Forsåvidt veldig riktig....

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er man ikke formuende og gal er man bare gal, men er man rik og gal er man eksentrisk. Ref. Julebrusmannen og Fred Olsen.

Rammen er 70mm dyp og platene er 50mm. Jeg må derfor bygge dem ut 30mm til ved anledning. Dette får å få dem "til å sveve". Foreløpig henger de enket og greit på øvre del av ramma på en dykkertspiker.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tols1: Jeg har ikke tenkt på det slik, men når du sier det så....

Anfield: Er det baderomsinnredning du har i avataren din?

Tiger: Av en eller annen grunn har eksentrisk blitt synonymt med Knut Jørgen Røed Ødegård, som jeg også har vært på foredrag med. Det var ikke et kjedelig øyeblikk for å si det slik

Jeg har også fått laget ferdig resten av rammene. Regner med å få gjort ferdig trekkingen i dag, og får de muligens opp på vegg og i tak om jeg klarer å konstruere en god improvisert spacer-løsning til veggplatene.

-img_6653_s-jpg

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strøkent. Kom på en ting; klarer du lett å blåse gjennom det nervøse fløyelstoffet?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs hva en definerer som lett, men jeg klarer greit å gjøre det bare jeg blåser nærme nok.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Anfield: Er det baderomsinnredning du har i avataren din?
    Jepp. Samme som jeg selv har hjemme.....;-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pen stabel! Blir nok bra dette, i tillegg til å bli ansett som eksentrisk tipper jeg du blir lettere ekstatisk når du får de i drift

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ekstatisk over at han valgte å være eklektisk.

Sorry, kenti. Måtte bare.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er jeg omsider ferdig med montering av alle plater ++, så logger litt av prosjektet i tråden her.

Klargjøring av rammetrekking. Her er det greit å støvsuge gulvet først!

Lydplate på plass i rammen.

Det gikk med i underkant av 1000 stifter på de åtte platene. Dama ble ganske lei stiftemaskinen etter første platen, så jeg ble pent nødt til å gjøre dette i kinorommet (fremfor stua hvor jeg begynte).
    Et tips til de som vil lage akustikkplater er å benytte denne såkalte "nervøse fløyelen" (eller fake fløyel som det egentlig er), og ikke vil bruke en formue på scenemolton. Akkurat nå har JYSK salg på 1,5m x 5m til 50 kr (mot normalt 129 kr). Den er også veldig enkel å jobbe med, da den kan strekkes litt.

Som Tiger var inne på bør platene henges opp med litt avstand fra vegg. Dette ble den reviderte festeanordningen. Ståltråd og en skrue i veggen.

Snurret ståltråden rundt en skrue på hver side av rammen og skrudde til slik at den sitter som et skudd.

For de to platene som skal henge i taket improviserte jeg fram en "lydplate-ikke-falle-ut-av-ramme-sikring" med ståltråd. Jeg tror nok ikke platen ville falt ut, men det er greit å være på den sikre siden.

Omsider ble alle platene ferdig ferdig.

Festeanordning til takplater, 4 x kroker.

Festeanordning i tak. Her slapp jeg billig unna da jeg hadde montert kroker fra før av. Litt ekstra kjetting slik at det er mulig å justere hvis ønskelig. Platene ble hengt opp med fire lenker kortere enn dette, som resulterte i at det er 14cm fra bakside av plate til tak.

Av mangel på spacere testet jeg først med noen skruer slik at platene fikk en avstand på 2,5 cm fra bakside til vegg.

Etter å ha saumfart Clas Ohlson og Biltema endte jeg opp med en haug av disse fiffige dørstopperene fra Biltema til en pris av 19kr/stk. De bygger 5,8 cm.

Genialt enkelt å montere. Bare å skru fast denne lille gjengebiten med en skrue for så å skru dørstopperen på plass.

Dørstopper montert.

Kassadama på Biltema lurte på om jeg hadde mange dører...

Det ble montert to dørstoppere nede på hver plate, og én på midten øverst.

To av platene måtte få ben å gå på pga manglende mulighet til å henge de på høyre vegg.

Når jeg først var i gang satt jeg opp en kabelgate til HDMI, subber og bakhøyttalere. Planen er å lakkere disse sort matt en dag jeg får ånden over meg.

Noen bilder av platene på plass. Det ble montert to plater på hver sidevegg, to i taket og to bak sweetspot.

Så til det store spørsmålet om hvordan det låter?
    Det er ganske sykt at en kan oppleve så store forskjeller selv når en tror en har fått det til å låte så passe greit. Etter at jeg fikk opp disse akustikkplatene ble det ryddet opp skikkelig i lydbildet, med en bredde og holografi som er helt crazy. Har litt finjusteringer som må gjøres, men nå er utgangspunktet utrolig mye bedre enn det var. Dette er den smarteste investeringen jeg har gjort i min hifi-karriere til nå tror jeg.

Skal komme tilbake med litt mer når jeg får testet og tweaket litt mer.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult at ting funker så bra . Slik tweaking kan gi mye mer resultat enn noe anna ja .

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så til det store spørsmålet om hvordan det låter?
    Det er ganske sykt at en kan oppleve så store forskjeller selv når en tror en har fått det til å låte så passe greit. Etter at jeg fikk opp disse akustikkplatene ble det ryddet opp skikkelig i lydbildet, med en bredde og holografi som er helt crazy. Har litt finjusteringer som må gjøres, men nå er utgangspunktet utrolig mye bedre enn det var. Dette er den smarteste investeringen jeg har gjort i min hifi-karriere til nå tror jeg.

Skal komme tilbake med litt mer når jeg får testet og tweaket litt mer.
    Da er det vel snart på tide med en bekreftelse på dette? :twisted:
    Selv om jeg også har diverse prosjekter gående, kan jeg godt tenke meg å stikke bortom! ;-)

Btw; det så jo direkte brutalt ut, med øyekroker for oppheng av akustikkplater i det fine taket?:cry:

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Kult at ting funker så bra . Slik tweaking kan gi mye mer resultat enn noe anna ja .
    Helt klart. Skjønner at ikke alle har mulighet til å holde på som dette i stueoppsett, men hvor det er mulig bør det være påkrevd før en går med tanker om å bytte komponenter. Det kan hende man blir overrasket over det man allerede sitter med. Når kommer det jo ikke som et sjokk på meg hva akustiske tiltak som dette kan gjøre for lyden, men det er alltid like morro å oppleve effekten - særlig i eget oppsett.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Da er det vel snart på tide med en bekreftelse på dette? :twisted:
    Selv om jeg også har diverse prosjekter gående, kan jeg godt tenke meg å stikke bortom! ;-)

Btw; det så jo direkte brutalt ut, med øyekroker for oppheng av akustikkplater i det fine taket?:cry:
    Jeg har gått med tanker om å ringe deg, Jan! Når har du mulighet? Torsdag kan jeg ikke, men fredag skulle kunne gå. Eventuellt kan også morgendagen også benyttes?

Etter å ha fått opp disse platene har jeg på en måte startet litt på nytt av naturlige årsaker, så anlegget vil nok ikke være helt ferdig justert til du kommer uansett. Men det bør være lyttbart slik det er nå Vi kan jo også teste ut et par ting.

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tøft resultat og meget flotte bilder!

Takk for dørstopper-tipset, den patenten tyvlåner jeg til mine veggplater

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Jeg har gjort mer brutale ting på søken etter god lyd, som å bygge inn flotte bygårds-stukkaturer bak lydtak

Active carradona sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Tror jeg skal kopiere oppskrifta di, flott resultat må jeg si.
    Kan jeg spørre om hvor du fekk tak i stoffet?
    De dørstopperene var jo en fin løsning:-D

Side 64 av 82 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 60 61 62 63 64 65 66 67 68 74 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •