Kentis temporære kino - Side 63

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 63 av 82 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 59 60 61 62 63 64 65 66 67 73 ... SisteSiste
Viser resultater 1,241 til 1,260 av 1622
    Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tviler ikke på det!
    Men all den tid og stund man har muligheten, så vil vel en XLR-løsning (i sin ytterste konsekvens), være å foretrekke?
    Jeg har i alle fall benyttet meg av denne, i koblingen mellom HD10 og H200. Rett og slett fordi den er tilgjengelig.
    Kanskje jeg skulle teste en RCA-løsning i stedet? Men ser strengt tatt ikke for meg, at den skulle bli hverken verre eller bedre.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trym
    Så veldig solide og bra ut de kablene. Får bare ikke håpe "kabelmotstanderene" ser dette og bombaderer deg med info som sier at det ikke er forskjell på lyden, at det kun er placebo ))
    Jo, kablene ser fine ut de. Ble riktignok skuffet når jeg fant ut at den klumpen på kabelen ikke var full av hokus-pokus

Når sant skal sies har jeg i all tid hatt et relativt fornuftig forhold til kabler. Jeg har gjennom årene ekperimentert selv, loddet en del kabler og prøvd forskjellig på en del utstyr. Det er eksempelvis utstyr som er mer følsomt for kabler enn annet utstyr. Høyttalerne jeg har nå er det (ref min uoffisielle blindtest som blant annet innebar min bedre halvdel i duellen VDH vs Zu Libtec, hvor det ikke er tvil i det hele tatt).

Scrooge: Årsaken til at jeg kjøpte de nevnte kablene var overgangen fra XLR til RCA i mitt oppsett.
    Først en digresjon; jeg hører forskjell på den rimeligste og "toppmodellen" av RCA-kablene til Zu (har begge) hos meg.
    Digresjon to; jeg skal forske på om jeg hører forskjell på den modellen under Varial så snart nesa løsner og øre åpner seg igjen.

Så til hvorfor jeg bytter fra XLR til RCA. Det har seg slik at ved å kjøre RCA får jeg en helt annen bassgjengivelse hos meg. Dette skyldes sannsynligvis hvordan signalet sendes ut fra cd-spiller eller hvordan signalet behandles i forsterker. Jeg har en "direct" RCA-inngang på forsterker hvor signalet går "hardwiret" i sølvledere rett til volumkontrollen, uten noen som helst prosessering. Man hører forskjell på denne inngangen og de andre RCA, samt XLR-inngangen på forsterker. Gitt dette tror jeg det er cd-spilleren som låter forskjellig på RCA- og XLR-utgangen, altså signalet som sendes ut fra cd-spiller. Dette skal naturlignok ikke en kabel få æren for helt enda.

RoKo: Når det gjelder cd-spilleren fra Ayon er det faktisk mye høyere spenning på RCA-utgangen, hele ~5.5V i motsetning til normale 2-2.5V - så i dette tilfellet hadde det vært en motsatt opplevelse av hva som låter "best" mtp volumdifferanse. Du har så klart rett i volumøkningens effekt, men jeg er ikke født i går heller Forsterkeren har mulighet til å justere nivå på inngangssignal for alle innganger, og disse er naturlignok justert i forhold til hverandre. Sånn sett er det enkelt å switche mellom, og høre forskjellene, XLR og RCA.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje jeg skulle teste en RCA-løsning i stedet? Men ser strengt tatt ikke for meg, at den skulle bli hverken verre eller bedre.
    Nå skal man selvfølgelig ikke utelukke at det bare er cd-spilleren eller forsterkeren min (eller meg selv for den saks skyld) som er sær, men jeg inviterer deg herved til å komme å høre dette selv

Skal vi si innen påsken er omme?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    RoKo: Når det gjelder cd-spilleren fra Ayon er det faktisk mye høyere spenning på RCA-utgangen, hele ~5.5V i motsetning til normale 2-2.5V - så i dette tilfellet hadde det vært en motsatt opplevelse av hva som låter "best" mtp volumdifferanse. Du har så klart rett i volumøkningens effekt, men jeg er ikke født i går heller Forsterkeren har mulighet til å justere nivå på inngangssignal for alle innganger, og disse er naturlignok justert i forhold til hverandre. Sånn sett er det enkelt å switche mellom, og høre forskjellene, XLR og RCA.
    Ayon har ALTFOR høyt utgangssignal. Mer om den saken er det ikke nødvendig å si.
    Denne spilleren "vrenger" dessverre på svært mange forsterkere.

Selvsagt er jeg klar over at du selv har "rimelig grei" kontroll over dette med styrken på utgangssignal... ;-)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal man selvfølgelig ikke utelukke at det bare er cd-spilleren eller forsterkeren min (eller meg selv for den saks skyld) som er sær, men jeg inviterer deg herved til å komme å høre dette selv

Skal vi si innen påsken er omme?
    Pinadø, det må jeg jo få til!
    Har jo hatt en visitt i tankene i lange tider, så hvorfor ikke i løpet av påsken?
    Har i alle fall ingen andre planer for høytiden, så notér meg gjerne for et besøk!

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Ayon har ALTFOR høyt utgangssignal. Mer om den saken er det ikke nødvendig å si.

Selvsagt er jeg klar over at du selv har "rimelig grei" kontroll over dette med styrken på utgangssignal... ;-)
    Du har rett i det. Jeg har fått det til å sprake i en og annen receiver med denne spilleren.. ASR-forsterkeren har dog ingen problemer med dette, så der betyr det intet. Jeg bruker til opplysning ikke attenuatorene som "følger med" spilleren fra forhandler.

Scrooge: Tar kontakt med deg ila helgen/uken jeg. Mulig vi kan få til noe annet spennende også, HD/Ayon e.l.? Enten hos meg, deg eller begge.

Er det forresten noen som har et strømfilter tilgjengelig?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så bra!
    En slik kombo kan jo være svært interessant, både her og der!
    Og med litt flaks, kan det tilogmed hende at jeg får en oppgradert EC AW120 inn av døra her, før påsken.
    Som slett ikke ser ut til å bli av det kjedelige slaget! ;-)

Strømfilter? Nope!

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HD10 hadde vært moro å testet i seg selv, samt at det hadde vært interessant med en annen enhet med XLR for å utforske de mystiske forskjellene jeg opplever med XLR/RCA hos meg selv

AW120, er den gjort om til trekanals, eller er det noe annet spennende som er gjort? Noe du selv vurderer å kjøpe inn (du får bare tilgi at jeg sannsynligvis ikke har fulgt med i timen)?

Når det gjelder strømfilter er det noe jeg vil prøve ut på de aktive forsterkerne til Definition. Hos meg durer det litt på tomgang, noe det ikke gjorde iflg Håvard når har testet de i redaksjonen. Det er nok strømnettet her som er problemet.

Denne så jo tøff ut

Litt dyr er den dog...
    Men jeg ser med interesse på Monsters strømfilter. HTS-2600 feks. Må nesten få testet om dette har noen effekt (fjerner dur) her.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AW120, er den gjort om til trekanals, eller er det noe annet spennende som er gjort? Noe du selv vurderer å kjøpe inn (du får bare tilgi at jeg sannsynligvis ikke har fulgt med i timen)?
    Neida, den er (blir) ikke bygget om til trekanals, og er fortsatt en "Dual Mono".
    Men når man får en såpass velrennomert forsterker givendes(!), så er det jo vel verdt å spandere noen kroner på en service på forsterkeren!

Når jeg da fra Abrahamsen&Co (ECS Holding) i samme omgang får meg forelagt et forslag om en oppgradering som i stor grad forbedrer lyden, så sier jeg selvsagt jatakk til det!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager OT Kenti, men har du bare "fått" en AW120 Jan?
    Btw, har du noen bilder fra oppi den "klumpen" Kenti? Har alltid lurt på hva de gjemmer oppi de paddene Veldig interessant at du også hører forskjell på kablene du tester, og kanskje mest interessant at madamen gjør det. Jeg tror absolutt det er forskjell på dette i gode annlegg.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Beklager OT Kenti, men har du bare "fått" en AW120 Jan?
    Ja, utrolig nok!
    SATS som i sin tid leide et areale i underetasjen på hotellet, har nå flyttet ut.

Helt tilfeldig var jeg innom i lokalene under flytteprosessen, og der stod det et 150cm høyt rack med diverse elektronikk, bl.a også en AW120.
    "Nå får du forsyne deg med det du vil ha, ellers går det i søpla" sa mannen som ryddet! :shock:
    Tro meg; jeg brukte ikke veeldig lang tid på å trille med meg racket inn på verkstedet vårt!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Ja, utrolig nok!
    SATS som i sin tid leide et areale i underetasjen på hotellet, har nå flyttet ut.

Helt tilfeldig var jeg innom i lokalene under flytteprosessen, og der stod det et 150cm høyt rack med diverse elektronikk, bl.a også en AW120.
    "Nå får du forsyne deg med det du vil ha, ellers går det i søpla" sa mannen som ryddet! :shock:
    Tro meg; jeg brukte ikke veeldig lang tid på å trille med meg racket inn på verkstedet vårt!
    Høhø...synes jeg ser en lettere oppglødd Jan (Reodor) som prøvde å holde maska, mens han egentlig jublet innvendig og følte glede som et lite barn

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så genialt, Scrooge! Synes jeg ser for meg deg trillende avgårde med racket, noe som helt sikkert kan sammenliknes med nevøen når han slippes løs i godtebutikken på Tusenfryd. Ikke hver dag en får slike godbiter kastet etter seg, så en service er jo da selvfølgelig på sin plass. Noe sier meg også at ryddemannen sannsynligvis ikke var over gjennomsnittet interessert i hifi

SannaX: Den klumpen er nok bare til pynt Jeg har i allefall ikke funnet noen magiske brytere for å åpne den enda.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SannaX: Den klumpen er nok bare til pynt Jeg har i allefall ikke funnet noen magiske brytere for å åpne den enda.
    Aah! Jeg trodde du hadde vært oppi den alt. Uansett ser det jo unektelig flott ut, til tross for at den ikke har noen funksjon.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har snakket med Interconnect om strømrenserne fra Monster, og disse krever naturlignok jordet kurs for å fungere - ikke uventet. Dette har jeg jo ikke på dette rommet enda, men det er i allefall noe jeg skal ha når rommet fikses. Jeg legger derfor strømrenser på vent en stund inntil videre.

Det urovekkende er at jeg opplever den samme duringen selv om jeg kobler høyttalerne til en annen jordet kurs her, så det er muligens noe elementært som må fikses opp i. Testet her om dagen med å jorde gjennom meg selv mot den integrerte forsterkeren, og da forsvant duringen. Dette gjorde jeg ved å holde på strømkontakten på kabelen med én hånd, og kjølerillene på forsterkeren med den andre hånden med denne kabelen:

Dette er jo en noe upraktisk løsning.. Grr..

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også bestemt meg for å bytte ut strømkablene her til noe som ser litt bedre ut, og i den sammenheng har disse ankommet. I tillegg Zu Wax høyttalerkabel til senteren. Zu Bok er en skikkelig skjermet kabel som antageligvis vil ha noe for seg når jeg får jordet kurs.

-img_6634_s-jpg

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo

"Fliserspikkermodus": om Ayon bruker et for høyt utsignal får stå for din regning, men det er ikke spilleren som "vrenger", det er forsterkeren som i så fall ikke takler et så høyt innsignal på RCA. Da blir det forsterkerens problem, ikke spillerens... ;-) Ergo viktig å matche riktig spiller til resten av utstyret, som ellers.

Problemet oppstår stort sett på receivere, som ofte har en maks toleransegrense liggende rundt 2,5V på sine RCA-innganger. Dette har ikke seriøse tokanalsprodukter, og Kenti har derfor ikke problem med dette på sin ASR.

PS! Ayon er forresten ikke alene om å ha et utsignal liggende rundt 5V, spesielt ikke når det benyttes et High-gainrør som 6H30 i signalveien. Er bare å google, så finner en ut hvilke andre....

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har blitt litt inspirert (blant annet av Tiger) til å kjøre i gang et lite påskeprosjekt hos meg selv. Fra før av har jeg benyttet Glava trinnlydplater som "akustikkplater" hos meg, noe som har hatt effekt, men som igjen nok ikke er optimalt for å absorbere førsterefleksjonene. Dette var da rester fra forrige gang jeg la gulv..

Har nå tenkt til å kjøre i gang et lite prøveprosjekt hvor jeg da vil bygge meg 8 stk akustikkplater som forhåpentligvis vil ha bedre effekt. Akustikkplatene jeg har gått for er 50mm Paroc NRS 2t. Totale materialkostnader for alle 8 platene er på rundt 7-800kr, så det er liksom prisen som bør stoppe en fra å prøve dette. Blir spennende å høre hvordan dette fungerer!

-img_6639_s-jpg

-paroc-50mm-akustikkplate_s-jpg

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første akustikkplate er nå ferdiglaget. Testet med én først før masseproduksjonen settes i gang.. Kun syv stk igjen.

Hadde tenkt å legge stoff på baksiden av rammene, men det var ikke nødvendig da lydplaten hadde en overflate som ikke drysser.
    -img_6640_s-jpg

Festemekanisme.
    -img_6646_s-jpg

Overflate i nervøs fløyel.
    -img_6650_s-jpg

-img_6652_s-jpg

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er spent på hva du synes dette gjør med opplevd lydkvalitet i rommet. Pene brettekanter.

Et tips: Dersom du setter inn et avstandstykke mellom plata og veggen vil effekten av absorbsjonen økes.

Side 63 av 82 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 59 60 61 62 63 64 65 66 67 73 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •