Kentis temporære kino - Side 56

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 56 av 82 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 52 53 54 55 56 57 58 59 60 66 76 ... SisteSiste
Viser resultater 1,101 til 1,120 av 1622
    Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Kan det være at dine Tannoy som du bruker som presence har mørkere lyd signatur enn din senter? Jeg opplever ikke dette hos meg, bare at det føles som det blir litt mere 'ekko' foran hvis jeg ikke endrer ROOM SIZE og LIVENESS
    Basert på tidligere erfaring med Tannoy trodde jeg ikke at utpreget mørk klang i Arena kunne vært årsaken, men har nå pratet litt med Ak som nylig har kjøpt seg Arena til stua. Og han sier at de er ganske mørke i klangen når de ikke er innspilt, og kommer seg mye etter hvert. Så jeg får sette de til innspilling fremover.

Sitat Opprinnelig postet av MrMyagi
    Jeg bruker Dialogue lift på level 3! No mer enn dette gjør ikke lyden mørkere hos meg men at presence faktisk begynner å overdøve senter.
    Dsp-modus er Sci-Fi her! noen ganger adventure. Synes de andre har en tendens til å lage litt etterklang
    Jeg opplever det samme som deg når det gjelder Dialogue Lift. Føler at jeg ikke bør gå noe høyere enn 3. I forhold til at lyden oppleves mørkere kan dette skyldes uinnspilte presence-høyttalere, så dette skal jeg forske mer på.

Kan ikke huske å ha fått etterklang på de andre DSP-modusene. Får du det selv om du ikke endrer annet enn dialogue lift og DSP level?

Intermediate Troeen sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Basert på tidligere erfaring med Tannoy trodde jeg ikke at utpreget mørk klang i Arena kunne vært årsaken, men har nå pratet litt med Ak som nylig har kjøpt seg Arena til stua. Og han sier at de er ganske mørke i klangen når de ikke er innspilt, og kommer seg mye etter hvert. Så jeg får sette de til innspilling fremover.

Jeg opplever det samme som deg når det gjelder Dialogue Lift. Føler at jeg ikke bør gå noe høyere enn 3. I forhold til at lyden oppleves mørkere kan dette skyldes uinnspilte presence-høyttalere, så dette skal jeg forske mer på.

Kan ikke huske å ha fått etterklang på de andre DSP-modusene. Får du det selv om du ikke endrer annet enn dialogue lift og DSP level?

Tannoy merket jeg stor forskjeld på da var nye og og nå som begyner og spillt inn selv om det ikke serien.

for min del har ikke hat behov for bruke Dialogue Lift i det hele tatt for få lyd midt i bilde. selv om jeg ikke har rett plassering i forholdt boka hvor pres.HT skal være.
    så det kan faktisk virke som det har en del med plasseringene på pres.HT om du må bruke Dialogue Lift eller ikke og eventuelt hvor mye.

en annen ting jeg har merket er at med "store" lyd bidle jeg med de tannoy`ne
    jeg har, så er forskjelden mindre med og uten pres.HT
    men om det tilfelldig eller ikke vet jeg

Troeen

Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Spør igjen i tråden din om det er greit.

Som dere ser av bildet må jeg nesten plassere precence ht. litt innenfor frontene. Lerretet skal forovrig monteres opp i taket, og precence ht. blir noen innfellbare fra Bose eller Focal.

Vil denne plasseringen ødelegge noe av meningen med precence?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe problem, Kriller!

Betyr det at presence-høyttalerne blir hengende bak lerretet? I så fall vil det nok ikke fungere så bra med mindre du har et perforert lerret.

Intermediate Hanspf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kriller
    Hei.
    Spør igjen i tråden din om det er greit.

Som dere ser av bildet må jeg nesten plassere precence ht. litt innenfor frontene. Lerretet skal forovrig monteres opp i taket, og precence ht. blir noen innfellbare fra Bose eller Focal.

Vil denne plasseringen ødelegge noe av meningen med precence?

Ikke helt enig om at det ikke er noe problem. Slik jeg ser det så står det vel en minimum avstand i Yamaha brosjyren. Dette er fordi at skal man få effekten av de så må de stå ett stykke fra hverandre for å få "dybde" følelsen.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hanspf
    Ikke helt enig om at det ikke er noe problem. Slik jeg ser det så står det vel en minimum avstand i Yamaha brosjyren. Dette er fordi at skal man få effekten av de så må de stå ett stykke fra hverandre for å få "dybde" følelsen.
    Tror du mistoket svaret mitt noe, eller jeg forklarte meg litt dårlig. Jeg mente at det ikke var noe problem at han spurte i tråden min

Er enig med deg at det nok er mest optimalt å få hengt presence utenfor frontene, men man vil nok få en grei effekt av både dialogue lift og dsp-lydprogrammene uansett - uten at jeg har prøvd å sammenlikne her hos meg. Men alt dette hjelper liksom ikke om høyttalerne blir hengende bak lerretet.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor kan du ikke plassere dem på utsiden av frontene? Det betyr at den venstre skal plasseres over vinduet ditt og avstanden blir ikke lik men det spiller ikke noe rolle fordi receiveren korrigere dette selv :wink:

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke feste HT i taket ?

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ca. 1,3m fra frontene til sidevegg.
    Kan muligens bruke disse HI-FI Huset AS - Dôme 2.1

Om jeg henger dem på sidevegg vinklet inn mot sweetspot, kan det fungere?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan muligens bruke disse HI-FI Huset AS - Dôme 2.1
    Dome vurderte jeg også, men gikk for Tannoy Arena da det plutselig dukket opp et godt tilbud på de. Tror Dome vil fungere brillefint.

Om jeg henger dem på sidevegg vinklet inn mot sweetspot, kan det fungere?
    Ja, det tror jeg vil fungere. Som Jerome sier vil jo forsterkeren kunne korrigere for eventuell ulik avstand. Vil det da bli slik at venstre presence henger på venstre sidevegg, og høyre presence litt lenger ut på høyreveggen?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dome vurderte jeg også, men gikk for Tannoy Arena da det plutselig dukket opp et godt tilbud på de. Tror Dome vil fungere brillefint.
    Det eneste som jeg ikke liker med Dome er prisen: 5k veil er alt for mye synes jeg, spesielt når vi snakker om presence høyttaler. Jeg gikk for vanlige RS-42 Klipsch høyttaler men det finnes andre merker som har billige og bra små høyttaler (se på Akto sin tråd for eks).

Ja, det tror jeg vil fungere. Som Jerome sier vil jo forsterkeren kunne korrigere for eventuell ulik avstand. Vil det da bli slik at venstre presence henger på venstre sidevegg, og høyre presence litt lenger ut på høyreveggen?
    Nja, jeg er ikke så sikker som Kenti at plassere dem så langt som 1,3m fra frontene dine vil fungere som tenkt. Se her, de anbefaler maks 1m:

-clipboard01-png
    Jeg kan ikke se hvorfor det ikke burde fungere men det må være en grunn for at Yamaha har spesifisert en maks avstand.

Jeg synes at du bør kjøpe de høyttalerne du har lyst på, så kan du teste selv hva som fungerer best for deg (vegg eller takk). Enkelt og greit :wink:

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det eneste som jeg ikke liker med Dome er prisen: 5k veil er alt for mye synes jeg, spesielt når vi snakker om presence høyttaler. Jeg gikk for vanlige RS-42 Klipsch høyttaler men det finnes andre merker som har billige og bra små høyttaler (se på Akto sin tråd for eks).

Nja, jeg er ikke så sikker som Kenti at plassere dem så langt som 1,3m fra frontene dine vil fungere som tenkt. Se her, de anbefaler maks 1m:

-clipboard01-png
    Jeg kan ikke se hvorfor det ikke burde fungere men det må være en grunn for at Yamaha har spesifisert en maks avstand.

Jeg synes at du bør kjøpe de høyttalerne du har lyst på, så kan du teste selv hva som fungerer best for deg (vegg eller takk). Enkelt og greit :wink:
    Det går en drager i taket så avstand til sidevegg blir lik. Ca. 1,3 meter.
    Vedr. tak, så er jo takhøyden 2,4 meter og på tegningen din står det maks 1,8 meter til underkant ht.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå koster jo aktos Mirage Omnisat V2 veil. 5K/par de også. Og Tannoyene enda mer Ikke at det trenger å bety så alt for mye, da jeg hører folk si at man ikke behøver veldig dyre høyttalere med utpregede High End-egenskaper til dette formålet.. Men noen har jo krav til design osv også, at det skal passe inn på et eller annet vis. Hvordan fungerer det forresten med RS42, og den spredningen de har når du bruker de i front på den måten?

Jeg er ikke sikker, men jeg tror at det skal kunne fungere. Har du eksempelvis plassert fronthøyttalerne dine eksakt slik som beskrevet i bruksanvisningen deres? Det fungerer sjeldent optimalt hos meg i hvertfall, selv om det ofte er et godt utgangspunkt.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå koster jo aktos Mirage Omnisat V2 veil. 5K/par de også. Og Tannoyene enda mer Ikke at det trenger å bety så alt for mye, da jeg hører folk si at man ikke behøver veldig dyre høyttalere med utpregede High End-egenskaper til dette formålet.. Men noen har jo krav til design osv også, at det skal passe inn på et eller annet vis. Hvordan fungerer det forresten med RS42, og den spredningen de har når du bruker de i front på den måten?

Jeg er ikke sikker, men jeg tror at det skal kunne fungere. Har du eksempelvis plassert fronthøyttalerne dine eksakt slik som beskrevet i bruksanvisningen deres? Det fungerer sjeldent optimalt hos meg i hvertfall, selv om det ofte er et godt utgangspunkt.

Har tilbud på Dome til mellom 1500-2000 pr. stk. Bose 191 innbygging ligger på 2000,- pr. stk. Er litt usikker på spredningen om jeg feller Bose inn i taket. Tenkte da på bakht.

Det er 2,4 meter mellom frontene, og stua er ikke optimal når det gjelder plassering. Må nesten ha de der de er, så får vi håpe at romkorreksjonen tar seg av resten.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommentaren angående plassering av fronthøyttalere var et svar og samtidig retorisk spørsmål myntet på Jerome om at det ikke alltid trenger å bli så galt selv om man ikke følger bruksanvisningen til punkt og prikke.

Det hadde m.a.o. ikke noe med plasseringen av dine fronthøyttalere å gjøre, Kriller

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oh, jeg må ha sett på feil modell fra Mirage fordi de jeg så kostet ikke så mye. Uansett det var bare min mening. Dere kan gjerne bruke en del mer!

Når det gjelder RS42 så synes jeg at de fungerer bra. De er ikke like fine som Tannoy eller Mirage sine høyttaler men jeg valgte dem for å kunne flytte dem bakk sittegruppen hvis jeg trenger det en gang i fremtiden (jeg har bare 5.1 nå).
    Rommet mitt er bare 3.5m bred så jeg hadde ikke så mye plass på sidene. Til slutt ble det ikke veldig mye fra fronthøyttalerne og nær sideveggene. Som jeg skrev til deg før så får jeg litt ekko noen ganger. Mulig at jeg burde dempe sidene veggene opp der for å unngå det.

Nei, jeg har selvfølgelig ikke plassert høyttalerne mine som Yamaha beskriver det
    Men de fleste prøver å plassere surround høyttalerne slik det er anbefalt. Og siden Yamaha er de som har kommet med presence konseptet så jeg føler at det er naturlig å prøve å gjøre som de sier.

Til slutt er det vel den som sitter foran anlegget som bestemmer. Og det blir ikke feil så lenge han/hun er fornøyd :-D

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    som nevnt lenger opp i tråden har jeg pres. innen for front ht og ja det virker.

det yamaha har i manualen er anbefaling og ingen 100% fasit.

det kan gjøre er sette opp pres, kjører romkorreksjonen og øk avstanden på pres manulet etter på. da vil få samme funskjon som de satt lenger unna

jeg har øk mine pres med 0.6m i forholdt til romkorreksjonen.

nå vet jeg ikke hvor godt Jerome husker,
    men han har i allefall hørt pres innen for front ht hos meg

Troeen

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Troeen

det kan gjøre er sette opp pres, kjører romkorreksjonen og øk avstanden på pres manulet etter på. da vil få samme funskjon som de satt lenger unna

jeg har øk mine pres med 0.6m i forholdt til romkorreksjonen.

Troeen
    Ehh.. vil ikke dette virke motsatt da? Hvis du setter opp avstanden, vil vel receiveren kompensere dette med å justere motsatt vei?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Ehh.. vil ikke dette virke motsatt da? Hvis du setter opp avstanden, vil vel receiveren kompensere dette med å justere motsatt vei?
    nei, ikke så lenge det ikke er aktiv måling hele tiden, derfor skal juster den avstanden etter du har kjørt romkorreksjonen.
    avstanden du får opp er i meter, mens dsp kjør den i ms(milli /sekunder) for forsinke lyden

så om du setter en høyeretall verdi en den kommer opp med romkorreksjonen
    vil HT virke som de lenger unna.

Troeen

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Troeen
    nei, ikke så lenge det ikke er aktiv måling hele tiden, derfor skal juster den avstanden etter du har kjørt romkorreksjonen.
    avstanden du får opp er i meter, mens dsp kjør den i ms(milli /sekunder) for forsinke lyden

så om du setter en høyeretall verdi en den kommer opp med romkorreksjonen
    vil HT virke som de lenger unna.

Troeen
    Et tankeeksperiment bare for å beskrive prinsippet. 5ch stereo. Bakhøyttalere står 0m fra deg. Da vil receiveren forsinke de ganske mye for å kompansere for differansen i avstand til front og bak. Hvis du da etterpå forteller receiveren at de likevel står et stykke bak, vil den vel redusere forsinkelsen og du vil høre dem først og de vil høres ut som de er nærmere?

Hva er galt med tankegangen?

Sorry Kenti, mulig dette er helt unyttig for deg, ble bare sliten av å tenke på dette ;-)

Avslutter den diskusjonen nå.

Side 56 av 82 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 52 53 54 55 56 57 58 59 60 66 76 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •