Kentis temporære kino - Side 44

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 44 av 82 FørsteFørste ... 4 14 24 34 40 41 42 43 44 45 46 47 48 54 64 74 ... SisteSiste
Viser resultater 861 til 880 av 1622
    Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei og hå!

Ja, det kommer noen ord om ikke så alt for lenge. Har bare vært litt ekstra opptatt i det siste, blant annet med den siste "gadgeten" vår som jeg hentet i dag

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer! Har hatt en slik en som arbeidsbil i 2 år så jeg er godt kjent med egenskapene Tdi eller bensin?

I mine øyne er registret litt for kort på den minste tdi'n, men resten har skikkelig avspark

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, pahf!

Det er en 1.6 FSI. Litt morsomt med 6-trinns girkasse da Synes disse Golfene er gode og behagelige biler selv, og var egentlig ikke ute etter noe skikkelig dragsug. Prøvekjørte dog en ny 1.2 65HK, det ble litt i minste laget.

Det er heller ingen ulempe at den ser veldig bra ut i mine øyne. Kanskje ikke med de medfølgende sommerdekkene, men dekk får komme siden evt. Dama skal tross alt kjøre bilen i byen etterhvert, og da er det kanskje bortkastet med noe som kan bli ødelagt

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Hei og hå!

Ja, det kommer noen ord om ikke så alt for lenge. Har bare vært litt ekstra opptatt i det siste, blant annet med den siste "gadgeten" vår som jeg hentet i dag
    Gratulerer med ny vogn:-D

Min søster henta en slik en for en måneds tid siden. Snasen sak, veldig lettkjørt:-D

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det, Vetteman. Ikke kom er å si at det er en konebil!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei da. Det er selvsagt alt annet enn det. Det er vel en søster/dame-bil... ;-)

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du vet hva man sier om de som absolutt må ha store biler, RoKo

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Store biler - store sko?

Når får vi høre hva du synes om Ayon da Kenti?
    Jeg har ikke hørt annet om de på Vista enn det Rune Åsenden selv sa om den kombinasjonen når jeg hentet høyttalerene mine hos ham.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mono-beistene

Nå har jeg vært heldig å hatt disse mono-beistene i hus en god stund, og det er på tide å lire av seg noen inntrykk

Jeg er som de fleste har fått med seg ingen stor rør-junkie. Det har gått i den mer eller mindre tradisjonelle transistoren, samt monoblokker basert på ICE-teknologi. Erfaringen med rør er derfor ikke den største, selv om jeg det siste året har stiftet noen bekjenskap med denne typen forsterkere. Akillesen ved rørbaserte forsterkere er som alle vet at det kan skorte på krefter, med mindre høyttalerne ikke er over normalt lettdrevne. Mine nåværende høyttalere, som i skrivende stund fortsatt er Vista, krever litt pudder for å blomstre skikkelig. Gleden var derfor stor da jeg fikk vite at jeg skulle få teste de omtalte Typhon i mitt eget oppsett.

Eye-candy
    Selv om min førstehåndserfaring med rør i eget oppsett kanskje ikke kvalifiserer til noen form for eksperttittel, har jeg sett mang en rør-kreasjon som ikke ser ut selv i tussmørket. Derfor er det en glede å se at Ayon har gjort sine siste rørforstekere svært stilrene med kabinett i børstet sort, men samtidig beholdt noe av nostalgien ved å la rørene gløde fritt. For det hersker liten tvil om at eieglede også står sterkt ved et produkt som Typhon. Disse blokkene er stilrene og maskuline, og deres enorme totalvekt indikerer at de bør klare å drive en og annen høyttaler på en god måte.

Jeg er selv fan av stor og maskulin elektronikk, men det kan også medføre et og annet plasseringsproblem. Selv hadde jeg ikke nubbesjans til å plassere disse på min komersielle IKEA-benk grunnet deres dybde, men jeg er neimen ikke sikker på at benken hadde stått stødig om jeg hadde fått plass til de. Den er nemlig spesifisert til å takle 70kg… Den tiden jeg hadde Typhon på besøk måtte de derfor fint finne seg i å stå på gulvet foran racket

I bruk
    Så, hvordan er det å leve med rør-forsterkere for en uinnvidd? Ikke så veldig annerledes egentlig. Hovedforskjellen er at man bør sette de på en halvtimes tid før bruk, og selvfølgelig slå de av før man knyter beinhaugen og finner dyna. Oljeovnen kan man også pensjonere for den saks skyld, for disse forsterkerne genererer mye varme. Såpass mye at det er et lite problem i et rom som mitt, som er veldig isolert og dessverre med for dårlig luftgjennomstrømming.

Videre har jeg ikke levd lenge nok med rørforsterkere til at jeg kan si så mye om vedlikehold og slikt, hvor leking med rørbytter, bias-justering og annet moro gjerne tar litt av tiden. Greia her er vel at man må like å fikle og ”kose” litt med elektronikken sin. I og med at Typhon har innebygget voltmeter, som ganske lekkert er plassert mellom de fremre effektrørene, er dette intet hokus pokus i denne sammenheng.

Lyden
    Jeg falt for litt siden rimelig pladask for Ayon CD-1, en cd-spiller som fort fant seg til rette i mitt oppsett. Spilleren den avløste var som kjent Marantz SA-15S1, som lydmessig fremstod som en grå mus i forhold. Kjennetegn for Ayons rimeligste cd-spiller er spilleglede, dynamikk og moro. Mye av det samme kan sies om Typhon.De kan neppe kalles nøytrale, men nøytralt er vel kjedelig? Vel, den diskusjonen kan vi nok la ligge, da det selvfølgelig avhenger av hvilke ører man spør og oppsettet forsterkerne jobber i.

At de har kontroll er det i alle fall ingen tvil om. Mine Vista drives med stor overbevisning, fra topp til tå, i forhold til Typhons måte å spille på. Det blir aldri like definert og kontrollert som eksempelvis ASR Emitter 1, men svært så kontrollert i forhold til annet rør jeg har prøvd (bla Ayon Sunrise og Copland i eget oppsett). Mine Vista er en anelse svake i bassen i mitt rom, så hadde jeg hatt høyttalere med mer bass ville det nok blitt i meste laget for min del. Dét sagt er Typhon langt fra pløsete eller ukontrollert, men jeg har som sagt opplevd enda bedre definisjon med transistor. Nå er jeg ikke tvil om at dette kan forbedres en god del med både kilde og forforsterker, så ha dette i bakhodet når du leser mine inntrykk. Jeg har brukt min Onkyo 905 som forforsterker, en respektabel receiver i forhold til musikkgjengivelse, men selvklart ikke en verdig forforsterkerker til Typhon (selv om en slik type kombinasjon faktisk ikke er et utenkbart scenario for mange her på avforum).

Typhon har en tøff spillestil, men har også den magien en forbinder med rør. De er svært oppløste i både mellomtone og diskant, og leverer en bredde og et rom som få andre forsterkere har gjort hos meg. Det er virkelig moro å høre at forsterkere kan ha en såpass påvirkning på dette. Baksiden er at kvinnevokal kan bli litt i skarpeste laget når man drar skikkelig på. Noe stort problem er det ikke i det hele tatt, men det bør nevnes. At dette overskygges av fordelene er det dog ingen tvil om. Definisjon i mellomtone og diskant er intet annet enn meget bra, og absolutt alt i lydbildet plasseres veldig riktig. Med Typhon kommer også fordelen med monoblokker til rette, hvor mangel på kanalseparasjon ikke akkurat er tema.

Jeg har lest Ambiances tilbakemeldinger på hvordan disse klarte seg til film på hans reltivt gigantiske Usher-høyttalere. Jeg har hatt Usher selv, dog en del mindre enn Ambiance, og vet godt hvor effektsultne de er. Hos meg, på Vista, var mangel på kontroll intet tema. Her var det full pupp med Troja på HD-DVD, uten en eneste antydning til pusteproblemer, selv med front spillende fullfrekvent. Den eneste ulempen må være de glødende rørene som kan ta litt av oppmerksomheten i et helt mørklagt rom. I mitt tilfelle ikke et stort problem da blokkene som sagt stod på gulvet.

Totaltsett opplevde jeg Typhon som forsterkere med en egen signatur, uten av det på noen måte er negativt. På mine Vista fikk jeg på en måte dobbel dose av hva cd-spilleren gir meg, noe som tidvis kan føre til en anelse for mye bass, og en noe overivrig mellomtone i mitt oppsett. At det kan bli rør på meg i fremtiden er det ingen tvil om, selv om det ikke blir det denne gangen. Første steg må i allefall bli et rom med bedre luftgjennomstrømming. Prisen på Typhon ligger i High-End-land, det samme gjør disse forsterkerne. Det er ingen tvil om at disse vil gi lytteglede i mange år i riktig oppsett. Heldigvis vil de ikke matche alle oppsett like godt kan en vel si, men jeg er overbevist om at dette er grunnen til at de vil matche en del oppsett veldig bra.

Tusen takk til Soundplanet for lånet! Jeg har fått et noe annet syn på rør for å si det slik.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel på tide å sjekke inn med en liten oppdatering her.

Tiden går fort om dagene, og oppdateringen i tråden har kanskje i vært helt i synk den siste tiden. Har vel egentlig ikke skjedd så veldig mye som er kjempespennende, men sitter for tiden å koser meg litt med Hegel H4SE/P4AMk2 sammen med Pioneer S-1EX. Alt dette er kun test/test for egen del, og det er moro!

Mitt foreløpige inntrykk av S-1EX er at det kanskje er en anelse for store for mitt lytterom, jeg vet ikke helt enda. De er jo gigantiske! Grunnen er at jeg føler at jeg ikke får bassen til å sitte helt perfekt, men det må nok forskes enda litt mer på plassering før jeg konkluderer med noe. Er egentlig litt forundret over dette, trass størrelsen, da jeg generelt sett har fått høyttalere med bassporten rettet fremover til å integrere seg greit i rommet. S-1EX er spinnville og morsomme høyttalere, men krever helt klart sin mann av forsterkeriet. Hegel H4SE har jeg skrevet en test på som kommer på trykk i neste hjemmekino, men er vel lite å skjule at Hegel-komboen matcher Pioneerene utrolig bra.

Vista er fortsatt fast innventar her, men ser med stor begeistring fram mot lanseringen av Martin Logans nye Spire. Disse legger seg jo rett under Summit, og må sjekkes ut nærmere når de kommer!

Jeg hadde som kjent Typhon på besøk en god stund, men disse ble det altså ikke. Forsterkeriet jeg endte opp med er ASR Emitter 1.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den var usannsynlig lekker Lyden da? Og ikke minst, hva koster herligheten?

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye dyre bokser og saker inne hos deg om dagen.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    i Bush-land, ca $13.000 - løp å kjøp!

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Ja, det er en fin sak den Emitteren. Bildet er av hovedforsterkeren; den har også en ekstern strømforsyning med 2 x 700VA PM (c-kjerne) trafoer. Totalvekten på strømforsyning og hovedforsterker (pre) er snaue 60kg.

Emitteren er usedvanlig oppløst og detaljert, leverer massevis av strøm og takler lave laster bra. Den er så å si fri for egenklang, og har en "naturlighet" over seg i lyden. Den blir med aldri ord plagsom selv om den har mye detaljer i mellomtone og diskant. I bassen er den også veldig potent, og har kontroll på det meste, også S-1EX. Men den kan kanskje oppleves noe slankere i bassen i forhold til forsterkere som legger på litt her. Det er veldig lett å kjenne igjen kilder og forforsterkere koblet opp mot Emitteren grunnet at den har lite egenklang, noe som passer meg bra nu.

Prismessig koster den litt ja, og avhenger litt av spesifikasjoner, men ikke mer enn noen helt greie turer på byen. Pris kan du sjekke hos Stereofil, men $-prisen nevnt ovenfor er faktisk ikke så veldig langt unna norsk pris...

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prismessig koster den litt ja, og avhenger litt av spesifikasjoner, men ikke mer enn noen helt greie turer på byen.
    Dersom du spanderer, vil jeg gjerne være med deg ut på byen en tur

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snasen forsterker du har fått deg!8)

Helt klart en kandidat jeg har lyst til å teste en vakker dag!

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig snasen sak det der!

Utseende som passer mitt øye, og tviler ikke på at det spiller bra heller!

Heftig heftig kino du har nå Kenti. Vi må avtale en demo til høsten, hvis du byr på god musikk, en god film og ei kald ei:lol:

Det må du vel ordne til en kollega

Active Karla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min våta dröm ASR Emitter II står i källaren på
    Audio Concept i Stockholm:

Stereophile: ASR Emitter II Exclusive integrated amplifier

Jag vågar inte lyssna på den......Dessutom står ett par
    JBL Array 1400 i samma rum. Akustikbehandlat lyssningsrum.
    Nä, ingen lyssning om jag inte råkar få mkt pengar över.

Så läckra förstärkare:-D

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Dersom du spanderer, vil jeg gjerne være med deg ut på byen en tur
    Jeg har ikke råd til å gå på byen mer nå

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Utrolig snasen sak det der!

Utseende som passer mitt øye, og tviler ikke på at det spiller bra heller!

Heftig heftig kino du har nå Kenti. Vi må avtale en demo til høsten, hvis du byr på god musikk, en god film og ei kald ei:lol:

Det må du vel ordne til en kollega
    Takk, jeg holder nå på, og det er kanskje noe annet her til høsten igjen. Driver jo å tenker litt på høyttalerbytte, men får se hva som skjer. Tror nok forsterkeren står inntil videre, dog...

Må ta å få til en demo til høsten ja! Ei kald ei kan du få (eller flere)

Sitat Opprinnelig postet av Karla
    Min våta dröm ASR Emitter II står i källaren på
    Audio Concept i Stockholm:

Stereophile: ASR Emitter II Exclusive integrated amplifier

Jag vågar inte lyssna på den......Dessutom står ett par
    JBL Array 1400 i samma rum. Akustikbehandlat lyssningsrum.
    Nä, ingen lyssning om jag inte råkar få mkt pengar över.

Så läckra förstärkare
    Uff ja, Emitter II er en våt drøm, men må nok se lenge etter den tror jeg. Du tenker på Exclusive med to strømforsyninger og batteridrift eller, hehe...?

Ser du har H4SE selv. Tipper den passer rimelig heftig på Array 1400!

Side 44 av 82 FørsteFørste ... 4 14 24 34 40 41 42 43 44 45 46 47 48 54 64 74 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •