Kentis temporære kino - Side 37

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 37 av 82 FørsteFørste ... 7 17 27 33 34 35 36 37 38 39 40 41 47 57 67 77 ... SisteSiste
Viser resultater 721 til 740 av 1622
    Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er en fordel, og er anbefalt anbefalt for at lyden ikke skal treffe lytter for direkte.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Er det forrsten noen av dere som har H200 som har hørt noe liknende temporær støy/dur fra trafoen? Jeg hørte ikke noe til dette i går kveld, men i dag tidlig hørte jeg det. Satt meg ned å lyttet litt, og etter hvert forsvant duringen. Snodig.
    Jeg har aldri lagt merke til noe, og jeg sitter relativt nærme H200. Godt at du fikk hatt den på noen timer før du brukte den, for ellers ville nok ikke førsteinntrykket vært det helt store. Hvorfor H200 er slik aner jeg ikke, men faktum er at den låter betraktelig dårligere når den er kald. Dette ødelegger nok mange salg hos HFC, hvis de ikke er påpasselig med å varme den opp før demoer. Jeg regner forøvrig med at du har funnet ut at fjernkontrollen til Marantz og Hegel funker om hverandre...?

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,548
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du først skal teste H200 bør du også ta med Bladelius Thor eller Tyr i vurderingen, selv om Marantz også har testet disse. Jeg angrer ikke ett sekund på at jeg valgte Thor foran H200.

Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Godt at du fikk hatt den på noen timer før du brukte den, for ellers ville nok ikke førsteinntrykket vært det helt store. Hvorfor H200 er slik aner jeg ikke, men faktum er at den låter betraktelig dårligere når den er kald. Dette ødelegger nok mange salg hos HFC, hvis de ikke er påpasselig med å varme den opp før demoer. J
    Det samme gjelder for Bladelius sine forsterkere. Vil nesten påstå at det meste av forsterkere låter bedre å ha blitt varme.
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trond B
    Hvis du først skal teste H200 bør du også ta med Bladelius Thor eller Tyr i vurderingen, selv om Marantz også har testet disse. Jeg angrer ikke ett sekund på at jeg valgte Thor foran H200.

Det samme gjelder for Bladelius sine forsterkere. Vil nesten påstå at det meste av forsterkere låter bedre å ha blitt varme.
    Enig med Trond B om disse. Hør med Morten hos Norsk Audio Teknikk. Det blir sikkert ikke noe problem for deg å låne en Tyr/Thor for et par dager.

Spennende test blir det. Jeg som har tenkt å gå for en Bladelius Tyr når jeg får solgt min P1000

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Jeg har aldri lagt merke til noe, og jeg sitter relativt nærme H200. Godt at du fikk hatt den på noen timer før du brukte den, for ellers ville nok ikke førsteinntrykket vært det helt store. Hvorfor H200 er slik aner jeg ikke, men faktum er at den låter betraktelig dårligere når den er kald. Dette ødelegger nok mange salg hos HFC, hvis de ikke er påpasselig med å varme den opp før demoer. Jeg regner forøvrig med at du har funnet ut at fjernkontrollen til Marantz og Hegel funker om hverandre...?
    Jepp, har fått med meg at Hegelen bør være litt varm i trøya, så den har stått på 2-3 timer før jeg i det hele tatt har lånt øret til den.

Fant ut av det med fjernkontrollen også ja, ved en tilfeldighet. Svært praktisk hvis man kjører den kombinasjonen.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trond B

Ja, jeg skal ta kontakt med Morten neste uke kanskje. Tyr har jo blitt sagt at er en god match på Vista i tillegg.

Er det noen her som kan si noe om bassen på Bladelius i forhold til Hegel H200?

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,548
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Newcomer 3e1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter nå og lytter til H200 , i starten ble jeg veldig skuffa!
    Hadde ikkje trodd at det kunne være så stor forskjell på kald og varm!

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset, Trond B, men jeg må få lånt meg en og testet før jeg kjøper noe. Akkurat noe slikt forventer jeg ikke ved bruktkjøp

3e1: Det kan jeg også skrive under på at stemmer. Selv om jeg lot forsterker stå på vel 3 timer før de to første lytterundene, låter den faktisk ganske annerledes nå som den har stått på over ett døgn. Toppen har roet seg betraktlig blant annet.

Newcomer 3e1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Byttet fra QED Qunex Silver til Nordost Heimdall signal kabler etter noen timer, for og si det kort så ble det hele roet en del ned mens alle detaljer fortsatt er til stede...hadde aldri trodd at det kunne gjøre så stor forskjell!

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten tilstandsrapport.

Da har jeg hatt en rimelig lang lyttesesjon fra siden jeg kom hjem fra jobb, og har fått brukt en del tid på H200. Det er ingen tvil om at dette er en fantastisk god forsterker, og jeg skjønner godt at min kjære kolleger ga denne toppscore.

For å ta det først, det burde ikke være lov å lytte til denne forsterkeren før den har stått på hvertfall et døgn. De par første lytterundene med H200 var som sagt ikke helt det store, men etter at jeg fant ut at den snodige duringen som kan oppstå innimellom ikke var farlig, lot jeg den stå på over et døgn før lyttingen i dag. Noen må gjerne fortelle meg hvorfor akkurat denne Hegelen må stå såpass lenge før den kommer til seg selv, men sånn er det bare.

Etter oppvarmingen var det nesten som om det hadde blitt satt inn en annen forsterker, da den litt harde toppen hadde forvunnet og gått over til å få en mer myk og ”organisk” klang. Med et hav av detaljer i behold. Bassen er forstsatt litt tilbaketrukket i forhold til hva jeg er vant med på Vista, og det skyldes nok rett og slett H200s signatur blandet med stålkontroll. Uansett føles klangbalansen mer riktig etter at toppen roet seg.

Et annet kapittel er kreftene den besitter. På de to høyttalerparene jeg har stående her nå gir den seg aldri. På Vista i mitt rom (hvor Vista av forskjellige grunner ikke får utfolde seg som bassmonstre) har jeg ikke blitt enig med meg selv om den er litt for tynn i bunnen eller ikke.

I forhold til Onkyo 905, som låter greit alene, er selvfølgelig H200 i en annen klasse. Dette kommer nok ikke som noe sjokk, men det blir så meget lettere å høre ved ”AB-testing”. Når jeg først er inne på 905, og de som måtte lure på dens egenskaper som forforsterker, har jeg følgende å meddele. Så lenge ikke effekttrinnet er flaskehalsen gjør den en meget god jobb. 905 har respektabelt med krefter til receiver å være, men et godt effekttrinn har den ikke sjanse til å matche når det gjelder krefter eller lydkvalitet. Man kan si det på mange måter, men H200 gjorde helt klart 905 bedre. H200 alene er bedre, men 905 + H200 er faktisk en kombinasjon for gode lyttestunder kun i to kanaler!

Som man har skjønt har jeg latt meg imponere litt av H200, men er fortsatt litt usikker. Jeg må få testet Bladelius, kanskje Naim, noe rørgreier fra det glade sørland og kanskje en ASR som er alt for dyr.

Per i dag er H200 en veldig god kandidat, så får vi se etter at jeg har fått hørt på de andre også.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å ta det først, det burde ikke være lov å lytte til denne forsterkeren før den har stått på hvertfall et døgn. De par første lytterundene med H200 var som sagt ikke helt det store, men etter at jeg fant ut at den snodige duringen som kan oppstå innimellom ikke var farlig, lot jeg den stå på over et døgn før lyttingen i dag. Noen må gjerne fortelle meg hvorfor akkurat denne Hegelen må stå såpass lenge før den kommer til seg selv, men sånn er det bare.
    Jeg kan ikke, på noen vitenskapelig måte, forklare hvorfor det er så stor forskjell på gjennomvarm og kald elektronikk. Men erfaringsvis er jeg 100% enig med deg.

Noen produsenter anbefaler jo nettopp derfor å la elektronikken stå på hele døgnet, selv om det ikke er i bruk. En transistorprodusent, som jeg av logiske grunner kjenner godt nå, har dette som et av de viktigste punktene i sine bruksanvisninger. Ser en på dine erfaringer med hvordan elektronikk oppfører seg kald vs gjennomvarm kan en jo skjønne det.

Det dumme er jo at bruksanvisninger er en av verdens minst leste "bøker", og således er det vel verdt å gi ethvert elektronikk-komponent (ikke bare rør) godt med tid før en feller noen endelig "dom".

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Jeg kan ikke, på noen vitenskapelig måte, forklare hvorfor det er så stor forskjell på gjennomvarm og kald elektronikk. Men erfaringsvis er jeg 100% enig med deg.

Noen produsenter anbefaler jo nettopp derfor å la elektronikken stå på hele døgnet, selv om det ikke er i bruk. En transistorprodusent, som jeg av logiske grunner kjenner godt nå, har dette som et av de viktigste punktene i sine bruksanvisninger. Ser en på dine erfaringer med hvordan elektronikk oppfører seg kald vs gjennomvarm kan en jo skjønne det.
    Er det ikke bare at de fleste analoge komponenter har egenskaper som endrer seg når temperaturen øker? At noen hifi produkter er mer følsomme til temperaturendringer enn andre er, i min mening, pga hvordan produsentene velger komponentene.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da skal jeg som lovt lire av meg litt om mini-sammenlikningen mellom Onkyo 905, 875 og Arcam AVR-350 (med de skrivefeil det måtte medføre på denne tiden av døgnet). Hvordan jeg opplever Arcam i forhold til begge Onkyo i mitt oppsett har jeg allerede ytret flere ganger, så jeg vil ikke si mer om det. Personlig mener jeg Arcam ligger litt foran begge, og blir i så måte ”referansen” i denne sammenlikningen.

Jeg har testet disse forsterkerne ”as is”. Det vil si uten effekttrinn i Pure Direct (selv om jeg også har kjørt 905 med Hegel H200 som effekt, noe jeg vil si litt om til slutt).

Først kan jeg nevne at jeg jeg valgte likt lydnivå på 905 og 875 før jeg startet den kritiske testingen. 905 ligger 1dB over 875, og ble justert slik at de målte likt på gitt testvolum (-13dB for forsterker, relativt). Målte dette med Radio Shack…

Jeg har testet med en del forskjellig materiale, men skal beskrive mine inntrykk basert på spor 8 Aske fra Kari Bremnes’ album Løsrivelse. Sånn umiddelbart opplevde jeg ikke veldig stor forskjell på 905 og 875, men etter å omtrent ha slitt ut mine Usher-signalkabler mener jeg å ha opplevd det jeg kommer til å fritt beskrive videre.

905 opplevdes som litt mer ”organisk/myk” i mellomtone/øvre mellomtone. Dette er spesielt merkbart de første 15 sek av låten (blant annet gitaren) som peaker ved 96dB på testvolumet på begge forsterkere. Hvor 905 oppleves som litt roligere og ”behagelig”, låt 875 mer pågående og skjærende. Når jeg sier pågående og skjærende er selvsagt dette satt på spissen, men det var faktisk såpass merkbart at jeg måtte dobbeltsjekke om jeg hadde målt riktig med RadioShacken. Min første tanke var at 875 spilte høyere enn 905.

For å bruke en litt slitt sammenlikning oppleves bassen i 905 mer lik signaturen til SVS PC Ultra (for de som måtte ha hørt denne i hyggelige omgivelser) enn det 875 gjør. Med dette mener jeg at 905 kanskje er litt strammere/fastere og mindre ”vulgær” enn 875, men den går fortsatt langt ned i dypet i likhet med 875 (også bedre enn Arcam). Denne sammenlikningen er også satt litt på spissen, men det var merkbart hos meg.

Stemmen til Kari får derimot litt mer fylde på 905, mens den på 875 har får litt mer fokus. Hva en her foretrekker avhenger av smak og resten av oppsettet. Totaltsett vil jeg si at 905 er litt mykere og mer ”organisk” i spillestilen.Om dette skyles forskjeller i forforsterker eller strømforsyning kan jeg ikke si da jeg kun fikk mulighet til å teste 905 med effekt.

Så når det gjelder effekt har jeg som sagt brukt Hegel H200 som jeg selv vurderer for tiden. Som jeg har skrevet om Hegelen tidligere i tråden føles denne som litt ”tynnere” i bassen. Det er nok rett og slett fordi den er utrolig ærlig, for den har bra fundament og masse kraft. Jeg synes kanskje den var hakket tynn på Vista i starten, i hvertfall i forhold til kun med 905. Det er ikke tvil om at H200 alene på Vista gjør den beste jobben av disse, men 905 med H200 påhektet er absolutt ikke en kombinasjon å kimse av! Det er faktisk en god kombinasjon hvis man synes Hegelen er litt for tynn. Man får tilført litt av fylden til Onkyo (i forhold), mens H200s vell av detaljer kommer godt frem (en god del bedre enn kun Onkyo alene). Så min foreløpige konklusjon i forhold til 905s egenskaper som forforsterker er at den gjør en veldig god jobb så lenge effekttrinnet matcher! (Dette kan like godt gjelde 875, men jeg må enda en gang få presisere at denne ikke ble testet som ren forforsterker).

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin sammenligning, Kenti !

Egentlig ikke så uventet å se at integrerte forsterkere stadig har et lite overtak på recieverne

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har min Ultra fått seg en lekekamerat! Marantz var innom med sin Ultra som jeg nå har kjøpt av ham. Tusen takk for leveringen, Frode!

Skal bli spennende å se, eller høre, hvordan dette blir! Gjett hva jeg skal drive med i kveld

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slitan Kenti!

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjett hva jeg skal drive med i kveld
    Jeg skal følge med på richters skala...

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har min Ultra fått seg en lekekamerat! Marantz var innom med sin Ultra som jeg nå har kjøpt av ham. Tusen takk for leveringen, Frode!

Skal bli spennende å se, eller høre, hvordan dette blir! Gjett hva jeg skal drive med i kveld
    Det er bare å gratulere Kenti Det var trist å si farvel, men nå bor jo "tuben" i nærheten, så da kan jeg kanskje hilse på en dag Når du får kalibrert dette, er jeg overbevist om at det blir helt rått!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Jeg skal følge med på richters skala...

Side 37 av 82 FørsteFørste ... 7 17 27 33 34 35 36 37 38 39 40 41 47 57 67 77 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •