Kentis temporære kino - Side 34

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 34 av 82 FørsteFørste ... 4 14 24 30 31 32 33 34 35 36 37 38 44 54 64 74 ... SisteSiste
Viser resultater 661 til 680 av 1622
    Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Her er det blitt svært bra Kent. Får snart ta meg ein tur til oslo for å høyre/sjå på sakene.

Gratulera med jobb som skribent og.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Grattis :)

med jobb som skribent! Blir moro å følge med på skriveriene dine i Hjemmekino...blir de like bra som her inne blir det bra lesing

Mvh Chris

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, var hyggelig med besøk så lenge det varte, Marantz Du får komme på en lengre visitt en annen gang, da har jeg sikkert litt mer orden på forsterkriet også. Det var litt amputert da du var her, og jeg hadde just koblet opp Onkyo 875.

Selv vurderer jeg å gå over til 905, men driver å tester ut 875 for egen del da den var lett tilgjengelig. Skal forøvrig komme med noen intrykk på hvordan jeg opplever Onkyo 875 og Arcam AVR-350 i forhold til hverandre snart.

Ja, du er jo velkommen om du skulle være sørpå, Electra

Takk, SannaX Når det gjelder skrivingen holder jeg for tiden på med et par veldig spennende høyttalere fra ML!

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Onkyo vs Arcam

Jeg får for tiden rundt å vurderer om jeg skal bytte receiver. Derfor har jeg de siste dagene hatt Onkyo 875 på besøk, som har fått vise seg fram sammen med Arcam AVR-350. Egentlig er det 905 jeg vurderer, men i og med at 875 var beleilig tilgjengelig er det den jeg har sammenliknet med i første omgang. Den bør kunne gi en pekepinn på hva jeg kan forvente i forhold til 905.

Under følger kort noen notater jeg har gjort meg. Ikke akkurat renskrevet, men det får duge

Onkyo 875 vs Arcam AVR-350

Ren stereo uten sub (pure direct)

Onkyo går litt dypere i bassen, men arcam har bedre mellombass, mer attak i bassen og den virker mer kontrollert. Dette kan skyldes større strømreserver i Arcam kontra Onkyo.

Generelt sett opplever jeg Arcam som mer ”organisk” i spillestilen. Den har en litt mykere ”sound”, og kan virke en anelse luftigere og mer detaljert. Angående detaljer i diskant/mellomtone oppleves Onkyo kanskje litt ”hardere” i forhold, da på Vista.

Holografi oppleves så å si som like god på Onkyo, men lydbildet føles kanskje litt mer sammenhengende med Arcam.

Totalt sett er nok ikke Onkyo 875 helt på høyde med Arcam i ren stereo, men det skal sies at den er meget god. Den kommer på en god andreplass i forhold til tidligere forsterkere jeg har hatt, ganske tett på Arcam.

Stereo med sub integrert

Her vinner Onkyo grunnet bedre integrering med subwoofer. Jeg får til en mye mer somløs integrasjon mot PC Ultra på Onkyo enn med Arcam. Arcamen virker som har et problem når det gjelder integrasjon mot sub og fronter som SMALL, da det ikke er mulig å integrere den bra så lenge fronter står som SMALL. Jeg har testet dette på flere vidt forskjellige høyttalere, og det samme går igjen hver gang. Med Onkyo kan jeg sette front som small (50hz best, og sub korrigert med behringer).

Onkyo klarer også å grave fram 4-5hz nedover i forhold til Arcam. Dette kan enten skyldes at Arcam rett og slett ikke makter å grave frem de dypeste frekvensene, eller at Onkyoen fant en bedre fase på subben under romkorreksjonen enn jeg gjorde manuelt på Arcam. Jeg bruker ikke Audyssey på Onkyo til musikk, men har beholdt fasen den fant på subben, og latt være være å justere den manuelt. Dette fordi den gjorde en så bra jobb med avstand til fronter (faktisk identisk med det jeg selv hadde målt opp), at jeg ga den en sjanse på subfasen.

Negativt med Onkyo i forhold til subkalibrering er at man ikke kan dele den under 80hz, uansett hva du setter resten av oppsettet til. På andre siden er det en fordel, at selv om sub lavest kan deles ved 80hz, så kan fortsatt de andre høyttalerne deles lavere. I dag kjører jeg med front på 50hz, og sub på 80hz. Det fungerer best i mitt rom på mitt oppsett. Arcamen har fordelen med å kunne dele sub i 10hz-trinn ned til 40hz, men da må også alle andre høyttalere deles på samme frekvens. Det er en stor fordel å kunne dele de forskjellige høyttalerne individuelt, spesielt da jeg får best integrasjon mellom senter og sub når senter deles ved 80hz.

Audyssey

Arcamen har verken romkorreksjon eller auto-setup, så her kan jeg ikke sammenlikne. Personlig har jeg aldri hatt noe sug etter å skaffe meg en receiver med romkorreksjon, så akkurat den delen sees på som en ekstra feature for min del. Dette fordi jeg har rimelig grei kontroll på rommet fra førav. Onkyo 875 er jo utstyrt med den mest avanserte romkorreksjonen til Audyssey, så den bør jo være brukbar?

Vel, jeg hører jo at den gjør positive ting med lyden og da spesielt bassen, særlig FØR jeg selv har gått til verks med RoomEqWizard og behringeren og justert selv. Men, den vil gjerne booste 30-40hz området, for så å falle derfra. Ikke akkurat min smak. Veldig uheldig er det også at man ikke kan se hvilke justeringer romkorreksjonen har gjort, og da ikke endre den (jeg vil gjerne kalibrere subben helt på egen hånd).

Justering av nivå, fase (avstand) og slikt gjørt 875 veldig bra, så de innstillingene kan man trygt beholde.

Filmlyden

På dette området er det ikke tvil om at Onkyoen er kongen. Den gir et veldig dynamisk og morsomt lydbilde, og trøkker som bare det. Jeg har testet den med at den driver alt foruten senteren, som drives av Oberon. Filmene blir rett og slett mye livligere når Onkyo står for filmlyden.

På film kommer også den ekstra dypbassen den graver frem godt med. Veldig bra, og ikke så mye mer å si på akkurat dette området.

Bilde

HQV-prossesseringen har jeg med hensikt valgt å skippe i og med at eksemplaret jeg tester ikke har nyeste firmware, og da har problemet med at sortnivå vaskes ut.

Hva blir det til?

Det er jo 905 jeg egentlig skulle ha vurdert Arcamen mot, men den var ikke tilgjengelig. Derfor tok jeg selvfølgelig til takke med 875 som atle nettopp hadde testet. Det blir derfor kanskje litt feil å sammenlikne mot 875, spesielt da det blir sagt at 905 skal være litt bedre på musikk. Det kan jeg faktisk tro, ikke fordi 875 er dårlig, for det er den absolutt ikke. MEN jeg opplever Arcamen med sin kraftige ringkjernetrafo som mer kontrollert i bassen på ML Vista. 905 er som kjent den eneste av Onkyoene med en kraftigere ringkjerne bl.a., så den vil nok ha litt bedre kontroll vil jeg tro.

Jeg har ikke bestemt meg enda, og er fortsatt litt i tankeboksen.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin sammenligning, Kenti. Det er tydelig Onkyo gjør det bra når de kan nevnes i samme setning som Arcam, som jo er svært gode, spesielt i stereo.

Intermediate MrMyagi sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    664
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

vel?

"Dette kan skyldes større strømreserver i Arcam kontra Onkyo."

:shock: Dette har jeg vanskelig for å tro. Selv om Arcam har ringkjerne, så har alltid vekten av et produkt(spesiellt forsterkere) gitt meg en viss pekepinn på strømreserver/effekt.

Ellers er det mange mange flere fordeler med Onkyon, så jeg vil se på det sånn at Arcamen fikk knockout i 2 runde

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MrMyagi

:shock: Dette har jeg vanskelig for å tro. Selv om Arcam har ringkjerne, så har alltid vekten av et produkt(spesiellt forsterkere) gitt meg en viss pekepinn på strømreserver/effekt.

Ellers er det mange mange flere fordeler med Onkyon, så jeg vil se på det sånn at Arcamen fikk knockout i 2 runde
    Det spørs hva man verdsetter

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende test. Jeg hadde tidligere komboen AVP700/P1000 i kinoen, men gikk tilbake til receiver (RX-V1800) da denne fungerer bedre i surround hos meg. I stereo derimot var Yamaha en nedtur kontra Arcam, så når jeg byttet pre i hifioppsettet flyttet jeg FMJ C-31 ned i kinoen. Godlyden er tilbake, men løsningen dessverre i dyreste laget. Blir Arcamen solgt vurderer jeg derfor å teste Onkyo mot Yamaha. Receiveren driver kun surroundhøyttalerene, så kreftene er ikke noe stort problem. Vet du om de forskjellige Onkyo receiverene har den samme forforsterkerdelen ?
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med den nye Cary Cinema 11a?

Den er en ren lyd-surroundpre som har full støtte for HDMI 1.3 (2xinn og 1xut) og dekoding av HD-lydformatene. Denne har også balanserte inn og utganger samt svært god lyd i følge testene av forgjengeren Cinema 11 (som ikke har HDMI innganger). Video kjøres kun rett igjennom uten behandling - dvs at man slipper bildekretser man evt aldri bruker. Forventet pris - rundt 25k

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vekten kan gi en indikasjon på strømreservene en forsterker bestitter, men det er absolutt ikke en regel uten unntak. Arcam-forsterkerne pleier ikke å være særlig tunge relativt til mange andre forsterkere, men de er særs strømsterke. Jeg har ikke konkludert med at dette er grunnen, men det er veldig påfallende at det kan være én av grunnene i forhold til hva jeg tidligere har erfart når det gjelder kraft/kontroll...

Onkyoen har helt klart egenskaper som jeg setter pris på, blant annet subintegreringen jeg får til her. Når det gjelder sub + stereo er det fortsatt ikke til å komme foruten at det låter best når jeg kjører begge, noe som bl.a. skyldes rommet.

Kunne jeg kjørt uten sub hadde valget vært enkelt, Onkyo til film og en integrert med prosessorinngang til ren stereo. Med Vista er det en del som låter bra uten sub, mens noe krever sub.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Spennende test. Jeg hadde tidligere komboen AVP700/P1000 i kinoen, men gikk tilbake til receiver (RX-V1800) da denne fungerer bedre i surround hos meg. I stereo derimot var Yamaha en nedtur kontra Arcam, så når jeg byttet pre i hifioppsettet flyttet jeg FMJ C-31 ned i kinoen. Godlyden er tilbake, men løsningen dessverre i dyreste laget. Blir Arcamen solgt vurderer jeg derfor å teste Onkyo mot Yamaha. Receiveren driver kun surroundhøyttalerene, så kreftene er ikke noe stort problem. Vet du om de forskjellige Onkyo receiverene har den samme forforsterkerdelen ?
    Detaljer rundt forforsterkedelen har jeg desverre ikke så mye informasjon om, men det skal visst låte relativt likt etter hva jeg har skjønt.

Du kan jo sammenlikne litt ved å se her, selv om det kanskje ikke sier så mye om forforsterkerdelen.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Hva med den nye Cary Cinema 11a?

Den er en ren lyd-surroundpre som har full støtte for HDMI 1.3 (2xinn og 1xut) og dekoding av HD-lydformatene. Denne har også balanserte inn og utganger samt svært god lyd i følge testene av forgjengeren Cinema 11 (som ikke har HDMI innganger). Video kjøres kun rett igjennom uten behandling - dvs at man slipper bildekretser man evt aldri bruker. Forventet pris - rundt 25k
    Ikke noe jeg i utgangspunktet har vurdert, men jeg skal ta en nærmere kikk på den!

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Vekten kan gi en indikasjon på strømreservene en forsterker bestitter, men det er absolutt en regel uten unntak.
    Med unntak mener du vel...?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Med unntak mener du vel...?
    Hehe, den var fin

Ja, selvfølgelig med unntak.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg bestilt meg en sort 905, har den vel om få dager. Har slitt litt med valget i og med at jeg mener Arcamen er et hakk (eller to) bedre på musikk. På andre siden er Onkyoen så veldig bra på mange områder at jeg går for den!

Nå skal det forskes med effekt, og evt integrert med prosessorinngang!

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg bestilt meg en sort 905, har den vel om få dager. Har slitt litt med valget i og med at jeg mener Arcamen er et hakk (eller to) bedre på musikk. På andre siden er Onkyoen så veldig bra på mange områder at jeg går for den!

Gratulerer med nytt snadder i hus!
    Angående forskning så del for all del dine erfaringer, for jeg er ute i akkurat samme ærend i løpet av året Har du noen tanker om hva som skal testes?

Intermediate MrMyagi sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    664
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har slitt litt med valget i og med at jeg mener Arcamen er et hakk (eller to) bedre på musikk. På andre siden er Onkyoen så veldig bra på mange områder at jeg går for den!
    Grattis med knall-reciever.
    Ikke overaskende valg nei

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Gratulerer med nytt snadder i hus!
    Angående forskning så del for all del dine erfaringer, for jeg er ute i akkurat samme ærend i løpet av året Har du noen tanker om hva som skal testes?
    Takk, pahf. Gleder meg til å pakke opp doningen når den kommer, en seanse som er like høytidlig hver gang

Skal helt klart dele mine inntrykk her etter hvert som ting kommer innom. Hva slags produkter jeg skal prøve ut er ikke 100% stemplet enda, men rør er jo poppis som aldri før for tiden. Derfor kommer jeg til å teste ut noe, forhåpentligvis skikkelig, røreffekt så snart det lar seg gjøre. Kan jo nevne at det da vil komme fra samme plassen som noe akto nå har i kinoen sin, hvis du skjønner

I forhold til om jeg skal gå for 905en sammen med effekt, eller om jeg skal kjøre med en integrert med prosessorinngang ved siden av har jeg heller ikke bestemt meg helt for. Sistnevnte er jo helt klart å foretrekke med tanke på forforsterker, men jeg føler at jeg ikke klarer meg uten subintegrasjon i stereo for tiden. Dette er absolutt ikke for å få mer bass, heller motsatt.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis med knall-reciever.
    Ikke overaskende valg nei
    Hva?? VISSTE du at jeg kom til å velge Onkyo over Arcam??

Nei, kanskje ikke så veldig overraskende. Og gitt tankene i forrige innlegg ser jeg ingen grunn til å ikke hive meg i det.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvorfor valgte du 905 hvis du ikke trenger effekten og skal kjøpe en integrert for stereo? :???:

Side 34 av 82 FørsteFørste ... 4 14 24 30 31 32 33 34 35 36 37 38 44 54 64 74 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •