FallenA`s GIGANTOPPGRADERING - Living Voice, MUSE, Audion - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 17 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 332
    Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av coolbiz
    Hei, FallenA!

Dersom du brokobler, halverer du vel dempingsfaktoren og dobler utgangsimpedansen. Da får enda mindre stålkontroll enn hva du allerede har. Og dobler dessuten ulinearitetene i frekvensresponsen når du driver høyttalere med store variasjoner og stor serie-resistans i bass-området av impedansekurven. (Typisk store 3 og 4-veis systemer, inkludert Gradient Revolution, slik jeg har forstått det. Jorma Salmi anbefaler vel ikke transistor til konstruksjonen sin for ingenting.)

Jeg har ikke hørt Gradient Revolution i andre rom enn ditt, FallenA, så det er mulig at jeg faller i den vanlige fellen å anta at det man liker godt i lyden av et oppsett skyldes høyttalerene, mens det man ikke liker så godt, skyldes rom eller forsterker-match. Men jeg hadde forventet en tørrere og mer rytmisk og presis bassgjengivelse enn det jeg hørte. At bassen blir noe "laid-back" og ujevn mistenker jeg at kan ha sin forklaring i rørforsterkerens høye utgangsimpendans, snarere enn rommet. Resultatet var behagelig, musikalsk og kledelig for mange typer musikk, men å snakke om "stålkontroll" synes jeg ikke er en egnet beskrivelse. Hadde jeg vært i dine sko, tror jeg at jeg ville forsøkt bi-amping med EAR i topp og egnet transistor i bunn. Som sagt ser brokobling av to EAR-890 ikke umiddelbart ut som et steg i rette retning, etter mitt hode, men dersom din nabo gut_man stiller sin til disposisjon, er det jo lett å få prøvd det ut i praksis. Uansett bør du ha is i magen til det nye lytterommet ditt er ferdig. Lykke til! Skal bli artig å følge denne tråden!
    Takker for innputs!

De tankene med brokobling eller evt. biamping har jeg gjort meg, og jeg har ikke helt bestemt meg. På mandag skal dette testes

Når det kommer til lydsignaturen på gradientene som du referer til i innlegget, så må det i all retferdighetens navn sies at du hørte på høytalere som ikke var mer en en uke gamle. Ikke engang elektronikken var ordentlig innspillt, ikke hadde jeg en kompetent lydkilde oppe å gå heller
    Det er ingenting i oppsettet i dag som virker "laidback", og bassen er tørr, stram, og akkurat slik jeg liker den.
    Du må komme på besøk igjen vettu!

Etter gårsdagens "aha" opplevelse, så kommer jeg ikke til å gjøre noe forhastet, og jeg skal teste ut flere kombinasjoner, og plassere ht. i et mye større rom for å få meg et inntrykk.

Alle erfaringer skal postes her! :-D

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med FallenA at lyden er mye bedre nå en første gangen vi besøkte deg.. Den henger mye bedre på plass nå. Men det er heller ikke noe tvil om at det etter all sannsynlighet vil bli ennå bedre med større romm.. Gleder meg til å høre dem da..:-D
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det kommer til rør, så er det fort gjort å rote seg bort.
    Man sitter og nyter stemningen og musikken, setter inn et godt og varmt rør av typen Valvo eller Mullard, el. Og liker gjerne det man hører. Plutselig så har man kommet seg ut på viddene med en mørk varme i anlegget. Oppløst, varmt, og litt mørkt, men allikevel oppløst.
    Når man da setter seg ned etter noen dager, og finner ut at det er "noe" der som ikke stemmer, og ikke tenker over kombinasjonene med rør som er satt inn, er det jammen lett å trå feil, og trekke konklusjoner.
    Det "NOE" som jeg ikke kunne beskrive, gav gut_man et ord på i går. Jeg husker ikke eksakt, men det var noe som om det var ull rundt kantene. Altså oppløst, men allikevel litt vel varmt og mykt.
    Oppskriften på den "beste" rørkombinasjonen kom i fra en som har de samme elementene som gut-man har i sitt anlegg. Altså elementer som er super oppløste, og som kanskje trenger den lille ekstra "gløden".
    Elementene i anlegget mitt (Gradientene med sine coax elementer), trenger ikke denne ekstra "gløden", og blir i overkant mørkt tunet ved bruk av slike rør.
    Det rørvalget som nå er satt inn i cd spilleren er hhv 1 PCC88 Telefunken Diamond, og EAR sitt originale rør. (dette skal antakelig byttes til enda et Telefunken).
    Dette er etter hva jeg har fått med meg dynamiske, og nøytrale rør, og som ikke varmer opp noen ting

Newcomer coolbiz sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FallenA
    ...
    Når det kommer til lydsignaturen på gradientene som du referer til i innlegget, så må det i all retferdighetens navn sies at du hørte på høytalere som ikke var mer en en uke gamle.
    ...
    Har ennå tilgode å høre utflytende bass i en høyttaler bli strammere etter innspilling, men det er nå så. Ettersom du vurderte å brokoble som ledd i å få mer kontroll, var det jo nærliggende å tro at du fremdeles hadde en litt upresis bass, og innlegget mit var bare en kommentar til muligheten for at brokobling ville være et skritt i riktig retning i så måte. Når du den ene uken er full av godord om anlegget ditt, og uken etterpå ligger store deler av det på bruktbørsen, er det jo ikke helt enkelt for oss på sidelinja å følge med på hva som skjer og hva du egentlig søker etter.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke huske at jeg noen gang har hatt utflytende bass her hos meg. Ei heller har noen av de som har vært innom her på lytteseanser nevnt det.
    Når det kommet til utskifting av anlegget mitt, så har det vært en del av en frustrerende prosess med mange frustrerende faktorer. For oss som driver med rør, og liker den delen av hobbyen, så er det mange feller å gå i, men når man endelig får noe veiledning, og innspill fra andre "sjelefrender", da faller brikkene lettere på plass.
    Jeg skjønner at du uttaler deg på grunnlag av den ene gangen du var her, og antakelig på bakgrunn av det du har lest.
    Jeg personlig har vent meg til å la et førsteinntrykk være nettopp det.
    Jeg skjønner jo også at preferansene er særdeles forskjellige, og jeg tror at vi skal la det bli med det.
    Noen liker mora, og andre lliker dattera. Noen liker til og med begge deler.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rør er ikke bare bare....Jeg har nå satt inn to stk. Telefunken PCC88 Diamond rør i cd spilleren, og hele oppsettet roet seg betraktelig ned, og ble meget nøytralt og heller litt mot det kjølige.
    Utrolig hva slike små ting kan gjøre med helhetsinntrykket.

Litt ekstra tweeking ble det også utover kvelden, men langtidsvirkningen av denne typen tweeking er noe begrenset

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he... Siste inlegget ditt ser merkelig kjent ut :twisted:
    Jeg begynner etterhvert å få endel timer på Gradientene, men det er enda langt igjen til de 1500 som Paul anbefalte. Bassen har løsnet betraktelig, og Bryston slipper aldri kontrollen over dem. Merker likevel at jeg savner rørmagien jeg fikk med Stereo90 i forrige oppsett. Mer trykk i transistor, men det er også litt mer mekanisk enn med rør. Har derfor bestemt meg for å teste litt med rørpre, og en CJ PV14L2 med Mullard rør er på vei fra en meget habil kino i Grimstad. Blir veldig spennende å sette Arcam C31 på prøve og se om en rørpre kan gi meg tilbake go-følelsen jeg hadde med røreffekt. Funker CJen som jeg håper er nok neste steg å la SA11s1 få prøve seg mot en god rørkilde. Har tittet litt på Shanling SD T200 som også takler SACD.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1500 timer :shock: ?!

Det er jo nesten så jeg må foreta rørbytte før HT er ferdig innspillt

Newcomer coolbiz sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke huske at jeg noen gang har hatt utflytende bass her hos meg.
    I den sammenheng jeg brukte ordet "utflytende" mente jeg at bassen ikke var fullt så tørr og kontrollert som jeg hadde forventet fra en velrennomert dipol.

Ei heller har noen av de som har vært innom her på lytteseanser nevnt det.
    Dem om det.. :?

...
    Jeg skjønner at du uttaler deg på grunnlag av den ene gangen du var her, og antakelig på bakgrunn av det du har lest.
    Når du selv skriver at du vurderer en ekstra effektforsterker for å få mer kontroll, er det vel ikke så rart at jeg antar at du hører det samme som jeg hørte?

Når det kommet til utskifting av anlegget mitt, så har det vært en del av en frustrerende prosess med mange frustrerende faktorer. For oss som driver med rør, og liker den delen av hobbyen, så er det mange feller å gå i, men når man endelig får noe veiledning, og innspill fra andre "sjelefrender", da faller brikkene lettere på plass.
    Jeg har åpenbart misforstått hva ved ditt nåværende oppsett du er misfornøyd med. (Noe er det vel, siden du legger høyttalerene ut for salg). I og med at Gradient-konstruktøren spesifikt anbefaler transistor-effektrinn, skulle man jo tro at det hadde vært interessant å prøve, i hvertfall til bass-delen. Synes bare det er litt underlig at du som er så glad i å bytte rundt på utstyr velger å la dette forbli uprøvd.

Det kan ofte være en utfordring å finne "full-range" høyttalere som fungerer godt i et lite lytterom og sånn fra sidelinja, ser det for meg ut som om du gjør denne prossessen ekstra vanskelig for deg selv ved å tviholde på sluttsteget. Da blir utfordringen å finne høyttalere som er en god match til både rom og forsterker. Har man en grunnleggende akustisk eller elektrisk mismatch noe sted, er det grenser for hva man kan tweake seg ut av. Men kanskje det er dette som gjør hobbyen lærerik og spennende. :twisted:

Jeg personlig har vent meg til å la et førsteinntrykk være nettopp det.
    Hehe. Skøyer'n. :-D

Jeg skjønner jo også at preferansene er særdeles forskjellige, og jeg tror at vi skal la det bli med det.
    Noen liker mora, og andre lliker dattera. Noen liker til og med begge deler.
    Preferansene kan nok være ulike, men det er også fort gjort å snakke forbi hverandre fordi man legger ulike meninger i de samme uttrykkene.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1500 timer :shock: ?!

Det er jo nesten så jeg må foreta rørbytte før HT er ferdig innspillt
    Jepp. Paul mente at 2 måneders kontinuerlig spilling var ca det som måtte til på topp enhetene. En utfordring når høyttalerene mine ikke står i avstengt dedikert rom, men jeg tar tiden til hjelp......
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK! Da er jeg i gang med å prosjektere det nye lytte rommet. Skal bli deilig å få Gradientene inn i et rom som yter dem rettferdighet. Rommet er ca 35m2, og skal lydisoleres.
    Etter mye "hinting" fra gode venner, er det på tide å sette i gang. Det er vel egentlig ryddjobben jeg gruer meg til
    35m2 med bare rot og F. fra vi flyttet inn i huset. Alt som ikke hører hjemme noe sted......
    Ser for meg en oppstilling med ca 1,5m fra sidevegg til HT, og en drøy meter bak HT. og rundt 3 - 3,5m mellom høyttalerne.

Det skader sikkert ikke at HT blir plassert på teppebelagt betonggulv heller.

Noen av dere som kommer på noen enkle grep i prosessen mtp. akustiske tiltak som bør utføres helt i startfasen?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her se.. dette blir nok bra! Den beste lyd-forbedringen du kommer til å gjøre på lang tid tipper jeg :-D
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noen av dere som kommer på noen enkle grep i prosessen mtp. akustiske tiltak som bør utføres helt i startfasen?
    Legger du asfaltplater på betongen blir gulvet dødt i tillegg til at det isolerer godt under spon. Koster ikke mange kronene heller. Kjøpte mine på obs, og de fungerte mye bedre enn vanlige klikk dempe plater for parkett
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Har derfor bestemt meg for å teste litt med rørpre, og en CJ PV14L2 med Mullard rør er på vei fra en meget habil kino i Grimstad. Blir veldig spennende å sette Arcam C31 på prøve og se om en rørpre kan gi meg tilbake go-følelsen jeg hadde med røreffekt. Funker CJen som jeg håper er nok neste steg å la SA11s1 få prøve seg mot en god rørkilde. Har tittet litt på Shanling SD T200 som også takler SACD.
    Feil by. Arendal er riktig... ;-)

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Feil by. Arendal er riktig... ;-)
    Oooobs. Sorry...... ops:
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ;D

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dobbelt så morro?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var da som...

Ny, eller en på lån? (gut_man sin)

Hører du noe forskjell?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he. Siden FallenA er så beskjeden i sin presentasjon. Får jeg ta bladet fra munnen. Det er korrekt som HoJ gjetter min EAR890 som er brukt som effekt forsterker nr. to. De er koblet etter Tim de Paravichini sine instrukser; i monoblokk konfigurasjon der de av uavhengige testere er målt til 160w i ren klasse A. Tim har forøvrig bekreftet at 890 leverer ren klasse A i denne konfigurasjonen. Den tekniske diskusjonen rundt akkurat dette, har jeg ingen forutsetning for å gå inn i. Jeg velger å stole på Tim's uttalelser!
    Lyden: Først lyttet vi til et par utvalgte plater med FallenA's forsterker koblet inn. Jeg flyttet stolen jeg satt i litt lenger frem på gulvet for å få en litt mer homogen bassgjengivelse. Syntes at det ble litt mye mellombass. Ellers syntes jeg at det spilte riktig så godt hos FallenA. Telefunken rør i cd spilleren gjorde at klangbalansen nå er mer lik vinylriggen, UTEN ulla rundt vokal og skarptrommer. Jeg likte det jeg hørte! Utvalgte plater var; Patricia Barber - Mythologies cd og Terje Rypdal - Singles collection på vinyl. Så koblet vi opp forsterkerne i mono konfigurasjon. Og du verden her skjedde det en del.... Det første som slo meg var at den hevingen i mellombassen som gjorde at jeg flyttet lytteposisjon var borte. Jeg kunne flytte meg tilbake igjen og nyte en slagferdig bass som virket hurtigere og mer velartikulert. Stortrommer slo nå i brystkassa med en helt annen autoritet enn med et effekttrinn. Autoritet er et nøkkelord. For etter som vi fikk spilt litt forskjellig musikk, viste det seg at Patricia Barber sto frem med mer brystklang og med flere nyanser i stemmegjengivelsen enn før. Cymbaler ble også gjengitt enda mer vektløst enn tidligere. Dette kan selvsagt ha med "opprydning" i bassgjengivelsen å gjøre. Jeg likte det jeg hørte, og ga klar beskjed om at FallenA ikke slipper inn i hulen min med effekttrinnet sitt på slep på en stund enda. For hvis det samme skjer hos meg i like stor grad, er jeg styggredd at jeg bestiller et effekttrinn til umiddelbart. For dette ga et "må ha" blikk hos verten, og jeg er ikke stort mer viljesterk enn at jeg nok vil få samme opplevelse. Bedre å leve fornøyd med det jeg har til finansiering er på plass da Uansett et hyggelig og lærerikt formiddagsbesøk hos FallenA. Gratulerer med dagen forresten, og takk for kaffe og bløtkake!

MÅ HA, VIL HA, SKAL HA

Takk for besøket gut_man. Det var hyggelig du tok turen for litt kaffe og kake, og kvalitetsmusikk.
    Og det var fryktelig morro at du tok med deg forsterkeren under armen.
    Jeg kan godt skjønne at jeg ikke får ta med min på besøk til deg riktig enda

Jeg er nemlig hektet.

2 x 160 w klasse A er mektige greier.

EAR 890 koblet ihht. Tim de Paravicini`s instrukser gir 160W klasse A (kan legge til at disse effekt trinnene er tilrettelagt for nettopp mono konfigurasjon, og har en egen bryter for dette), og dette var intet annet enn moro.

Jeg har akkurat skrevet et langt og beskrivende brev til Julenissen

Som gut_man sier så er stikkordet her AUTORITET. Det ble liksom mer av alt, og jeg følte at det hele spilte en hel der mer oppløst og vektløst enn tidligere.

Jeg er nå ganske målløs, og vet ikke helt hva jeg skal skrive. Som Robert H. Levi fra Positive Feedback sier, så vet man ikke hva man savner før man har prøvd 2 x 890. Først nå skjønner jeg hva han snakker om

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du bursdag i dag??

Gratulerer så mye med dagen!

Side 12 av 17 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •