OBOS-luksus - oppgraderer!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 95 1 2 3 4 5 11 21 31 41 51 61 71 81 91 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 1893
    Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

OBOS-luksus - oppgraderer!

Selv om mitt lille kino-prosjekt på langt nær er ferdig, klarer jeg ikke å dy meg lenger.
    Jeg har jo i laange tider gått rundt med en drøm om mitt eget lille krypinn for lyd og bilde, og nå nærmer det seg jo så smått!
    Den opprinnelige planen var jo å starte en byggetråd rundt det hele, men av forskjellige årsaker ble det med tanken.
    Bildet er tatt med et håndholdt "fillekamera" uten blits, så ta det for hva det er!
    Senere får jeg legge ut flere detaljer om hva som er gjort, og hva slags utstyr som pt befinner seg i det 12kvm store rommet.
    Enjoy!

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir jo utrolig bra. Her beviser du at det bare er viljen det står på :-D
    Tror du bør flyte tråden til "hvilket utstyr har avforums medlemmer"
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit: Flyttet til riktig kategori

Ser veldig bra ut, Scrooge. Fint å se at noen prioriterer riktig

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Så flott, Jan!
    Herlig å se at du har fått trumfet igjennom et lite rekreasjonssenter i heimen. Med din fingernemhet gir jeg deg 17:1.27 i odds på at dette blir en flott kino.
    Lykke til og legg gjerne ut flere bilder, selv om de ikke er av referansekvalitet. Dokumentasjon er de like fullt og vi vil gjerne bli inkludert i ditt prosjekt, vet du.
    \Ola

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser jo virkelig bra ut Scrooge.
    Kom med flere bilder. Det racket ditt er det for lyden sin del eller har det bare et spesielt utseende? Hva slags utstyr er det som står i kinoen btw?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk til alle for rosende ord! :-D
    Og takk til kenti, for å rette opp i min lille bommert.ops:
    Hvor flott kinoen blir gjenstår nok å se Ola, i dette laget føler jeg meg nærmest som en spurv i tranedans..
    Men som sagt - nær sagt ingenting er ferdig! Det gjenstår en god del småplukk, selv om tingene for så vidt er "kjøreklare".
    Har lekt meg litt med diverse lyd-demoer, og må så langt absolutt si meg fornøyd.
    Den "London-saken" med Q-Sound sitter i alle fall som et skudd!
    Uansett ser jeg for meg at jeg kan trenge noe mer demping av førsterefleksjoner, får se når alt av gardiner kommer på plass. Taket er et kapittel for seg, der skal det limes opp akustikkplater. Som forhåpentligvis vil gi litt mer høyde i lydbildet?
    Ikke minst må jeg ta en grundig kikk på komponentbenken til Marantz, forsterkere og annet fortjener jo en bedre plassering enn oppå to gamle sofabord!

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Se der ja

Da har det altså begynt å skje ting på loftet ditt ser jeg. Jeg sier som de andre her; dine forrige prosjekter tatt i betraktning så er jeg sikker på at dette også blir bra ..

Lenge til du er å finne på "min hjemmekino" nei?

Edit: Ja altså, ikke min men din hjemmekino..

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Dette ser jo virkelig bra ut Scrooge.
    Kom med flere bilder. Det racket ditt er det for lyden sin del eller har det bare et spesielt utseende? Hva slags utstyr er det som står i kinoen btw?
    Takk igjen!
    Skal nok få lagt ut noen flere bilder etterhvert også. Racket er som du kanskje allerede har lest; to gamle sofabord. Og de skal bort så fort jeg får snekret sammen noe mer passende!
    Utstyret som pt befinner seg i kinoen, er en Rotel RSX-1057 receiver, Rotel RCD 957 CD-spiller, Xindak Muse DeLuxe 1.0 CD-spiller, Oppo 971H DVD. En Panasonic PT-AE700-E henger i taket.
    Lyden formidles gjennom Infinity Alpha 50 i front, med tilhørende center og bakhøyttalere.
    Mine to DIY-sub´er har inntatt hver sin krok ved siden av lerretet.

Dette er forøvrig også i stor grad et DIY-prosjekt: Når man har noen DA-LITE Cosmopolitan motoriserte lerret liggende å slenge på jobben er jeg ikke vond å be.
    Lerretet som i utgangspunktet var 3,2m bredt, og som i sin tid kostet rundt 14k (!), ble relativt fort et offer for mitt kinoprosjekt.
    "innpakningen", dvs blikkboksen som lerretet befant seg i, ble raskt fjernet, og kastet. Lerretet skulle jo henges opp bak et lysbrett, som fikk gjøre jobb som "lerretskasse".
    Ettersom jeg ønsket meg en bredde på ca 2m, ble trommel og duk adskilt og kappet til ønsket bredde. Godt man har store gulvflater på jobben!
    Ny sidemaskering ble lagt på, vha noen runder med sort tusj, også den "påspandert"!
    Sortfeltet øverst på lerretet er forøvrig laget på samme måte.
    Sånn! Da her du / dere fått noen flere detaljer.
    Kan vel som snarest også legge til at lysstyringa er av "beste merke" - fra GIRA. Dette alene hadde kostet 5-6k om jeg skulle gått og kjøpt det, men igjen er jeg "sponset" av jobben.
    Utstyret ble i sin tid plukket ned fra møtesaler og nattklubb, og er i ypperlig stand! Men ingen elektrikere ville montere dette opp på nytt igjen, pga garanti osv.
    Btw; Forsøkte å selge endel av dette utstyret på torget her for en stund siden, men ingen ville ha!? Mer enn merkelig, spør du meg......

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Da har det altså begynt å skje ting på loftet ditt ser jeg. Jeg sier som de andre her; dine forrige prosjekter tatt i betraktning så er jeg sikker på at dette også blir bra ..

Lenge til du er å finne på "min hjemmekino" nei?

Edit: Ja altså, ikke min men din hjemmekino..
    Haha, "loftet"? Det skulle "sjefen" ha hørt! Som jo har gitt fra seg soverommet sitt, til fordel for litt andre aktiviteter der.
    Skal se om jeg finner et bilde eller to av rommet, før "raseringen" startet. ;-)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Haha, "loftet"? Det skulle "sjefen" ha hørt! Som jo har gitt fra seg soverommet sitt, til fordel for litt andre aktiviteter der.
    Skal se om jeg finner et bilde eller to av rommet, før "raseringen" startet. ;-)
    Men jeg vil tro at "sjefen" syns det er heelt greit å slippe (atter en) kalibrering av sub i stua midt under hotel cæsar, eller hva det nå er de damemenneskene følger med på for tiden..

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Men jeg vil tro at "sjefen" syns det er heelt greit å slippe (atter en) kalibrering av sub i stua midt under hotel cæsar, eller hva det nå er de damemenneskene følger med på for tiden..
    U bet!
    Så langt har det imidlertid ikke vært noen protester, tiltross for lydtrykk på rundt 100dB fra "oven".
    Heldigvis har jo mine bestrebelser mbt demping ned mot 1.ste etg ikke vært helt bortkastet.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En bitteliten update?
    Har i kveld hatt besøk av Mor10, som var så elskverdig å bringe med seg et sett med B&W 804 Matrix fronter, pluss en B&W HTM center.
    Som jeg har store planer om å overta. Dvs, det er jo allerede avgjort! Og etter en "prøvekjøring", er det ingen tvil om at dette er en bedre match for rommet, både lydmessig og visuelt!
    Førstnevnte faktor er selvsagt avgjørende, men det gjør selvsagt ingenting at godsakene også passer elegant inn i bildet!
    Vi testet litt både med musikk og film, og benytter anledningen til å takke Mor10 for hjelp til plassering og vinkling av høyttalerne, som helt klart har funnet sin plass i mitt lille "krypinn".
    Takker for både besøk, bidrag og hjelp, Morten! :-)
    Har ingen bilder å legge ut i kveld, men de kommer nok etterhvert. Må bare få ferdig mitt lille rack-prosjekt, selvsagt inspirert av Marant´s eminente utgave av arten. ;-)
    At den blir like fancy er jeg slett ikke sikker på, men den vil nok duge allikevel!

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser jo veldig lovende ut Scrooge. Hyggelig å se at du fikk gjennomslag hos "Mrs.Scrooge" til å pleie interessen på hjemmebane også. Welcome to the dark side

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye for det, Marantz!
    Alltid hyggelig med tilbakemeldinger fra de mer proffe på forumet. Så får vi se hva det hele ender opp med, både resultatmessig og WAF-messig!
    Fruentimmere har det jo med å være ganske så lunefulle, og mitt er definitivt ikke noe unntak! :???:
    Det var uansett et resultatmessig løft å få på plass B&W her, i den forstand som at de spilte mye bedre enn Infinity-greiene.
    Jeg koser meg uti de små timer, enn så lenge! ;-)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nå-

- har du virkelig kommet i siget ser jeg.. Gratulerer med B&W, det er skjeldent et dårlig valg vet jeg.. Det står etpar 802 S3 klare til henting hos en kompis, og jeg er like overrasket hver dag jeg ikke har vært og hentet de.. :P

(nye bilder av "nytt" hus på linken min hvis du vil se forskjell fra kjelleren i Oslo)

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med nytt godt utstyr!! Blir vel skikkelig oppgradering i forhold til infinityene tenker jeg

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    En bitteliten update?
    Har i kveld hatt besøk av Mor10, som var så elskverdig å bringe med seg et sett med B&W 804 Matrix fronter, pluss en B&W HTM center.
    Som jeg har store planer om å overta.
    He he. Så du fikk kranglet deg til disse likevel. Husker du var veldig lysten på disse når jeg traff deg hos Mor10........
    Gratulerer. Jeg ble virkelig imponert av lyden i B&Wene
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada! Og takk!
    Det ble et solid løft i forhold til Infinityene, faktisk over hele "fjøla"! Men mellomtoneområdet var det som først og fremst fikk en klar forbedring, noe jeg / vi for så vidt var klar over iom at vi tidligere har testet disse mot hverandre hos Mor10.
    Diskanten virker også mer oppløst, samtidig som at også bassen ble litt bedre definert.
    Men det gjenstår fortsatt mye kalibrering, ikke minst i filmsammenheng.
    Subene er foreløpig bare "slengt på plass" i hvert sitt hjørne, uten noen som helst kalibrering demimellom eller mot resten av høyttalerne.
    Det som imidlertid står høyest på prioriteringslista, er å få satt sammen et passende rack for komponentene. Slik de nå står, er jo alt bare et syndig rot!
    Lover å legge ut et bilde eller to, så snart dette er i boks!

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallo Scrooge!
    Takker for nok et hyggelig samvær med en hyggelig kar:-D
    Nå er du jo også med i "Matrix"-gjengen, utrolig glad i de høyttalerne!

Som du sa, så var det første besøk i kinoen i går og jeg er skikkelig imponert over framgangen. Forrige gang jeg var der, var det et soverom der. Framgangen er formidabel, i og med at du lager det meste selv også:
    Lerret som nevnt, gardinbrett med spotter, lysstyring, aksutikkplater pakket inn med flotte gardiner, osv, osv.

Det har blitt et skikkelig flott "gutterom" og du skal ikke være beskjeden når det gjelder presentasjon av dette. Husk at mange av kinoene(min inkludert) er tatt med "eiendomsmegler-linse"(sitat fra Akto) og er ikke så mye større enn din i virkeligheten. Konturene av hvordan det blir til slutt sier meg at dette blir skikkelig flott. Og med dine håndverk-kunnskaper, så blir også racket noe av det bedre tenker jeg!

Når det gjelder lyden, så hadde du funnet plasseringen lenge før jeg kom. Infinityene spilte jo med en utrolig bredde og dybde allerede. Big Ben satt i hjørnet bak sofaen og plasseringen av musikerne på scenen foran var allerede godt opptegnet.
    Det jeg ikke har likt med Infinityene er en veldig skarp diskant og noe grums i overgangene diskant/mellomtone. Bassen er veldig aktiv, men virker på meg som den kliner til for mye innimellom og for lite andre ganger. Altså ikke noen "feinschmecker", men kan nok være en heftig rock/ungdomshøyttaler.

Nå er jeg kanskje litt upartisk når jeg sier at Matrixene spiller himmelsk mye bedre Diskant/mellomtone satt som et skudd og jeg synes ikke det ene bass-elementet til Matrix spiller dårligere enn bassene til Infinity. Den "lille" bassen til Matrix har ikke like mye trykk, men er tilstede hele tiden og virker i mine ører som en veldig god match i rommet ditt. Diskant/mellomtone er silkemyk og mye mer detaljert enn de andre HT. Alt blir som du sa mye mer fysisk og henger mye bedre sammen.

Subbene dine kommer til (og gir allerede) MASSE bass i rommet ditt. Herregud som jeg skvatt når vi så Kill Bill og skyteepisoden på kjøkkenet. De bjeffer skikkelig fra seg

Vi fikk jo hevet musikerne i front en del med vinkling, men det er som vi pratet om et kompromiss mellom dybde og høyde i musikken. Tror nok litt mer demping vil hjelpe litt på høyden, men vokalene sitter jo allerede klistret midt i lerretet, godt over høyttalerne, så det spørs hvor mye mer du trenger:wink: Musikken slipper høyttalerne utrolig bra. De syv trommeslagene i det ene testsporet starter godt utenfor høyttalerne og kommer godt opp i høyden på midten.

Har et forslag til en mulig løsning på demping i taket:
    I stedet for å fulldempe hele taket, kan du forsøke å sette sammen 2 og 2 plater og legge de i en skrå vinkel fra HT mot lytteposisjon. Altså en V med spissen mot sweetspot, hvor platene tar kun førsterefleksjonene. Kan kanskje bli litt stilig også?
    EDIT: Hvorfor ikke kle de med samme stoff som akustikkplatene på veggen i stedet for å male? Er redd for at malingen tar mye av dempe-funskjonen.

Gratulerer så mye med en skikkelig fin kino, og gleder meg til neste gang.

Kan som sagt hjelpe deg med å konfigurere Rotel'n hvis du har behov.

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk mailen din angående manual:-D