OBOS-luksus - oppgraderer! - Side 94

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 94 av 95 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 74 84 90 91 92 93 94 95 SisteSiste
Viser resultater 1,861 til 1,880 av 1893
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nå kom jeg "tilfeldig" over tråden din. Har ikke akkurat letet, men regnet med at du hadde en tråd.
    Har nå sittet med fredags-øl og kost meg med lesing ei stund.
    Kom etterhvert til platevasker-prosjektet - og da begynte tankene å vandre litt tilbake i tid - til noen av dine tidligere "Reodor-prosjekter". Og, joda - bilder av dreibenken i furtebua dukket opp. Og ikke nok med det -dekkslipe(skjære)maskinen ser også ut til å fortsatt være i god behold.

Skjønner at jeg må prøve å få invitert meg bortom en tur etterhvert.

PS. Til de som evt. går med dreiebenk-planer, så har det etterhvert blitt en del "Kina-benker" tilgjengelige på markedet, til overkommerlige priser. Enkelte av de har mer en grei nok kvalitet til hobby-prosjekter.
    Gasolin.no, Velkommen til vår nettbutikk har et ganske bredt utvalg - også av små fresemaskiner, og er et kurant firma å handle med.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    WOW!
    Så spørs det bare hvem som gjemmer seg bak nicket "erys" da??
    Aner jeg en forgangen, eller kanskje fortsatt oppgående modellbilentusiast med gryende interesser for lyd og bilde her?
    Det spiller til syvende og sist fint liten rolle! Velkommen skal du være, uansett! :-)
    Send meg gjerne en PM, så kan vi helt sikkert avtale noe! ;-)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Så du har begynt å menge deg med vinylgjengen? Ja-ja..

Neida, morsomt at du er fornøyd med investeringen, Jan Her ligger det tydeligvis mye snacks i løypa.
    Njaaa, "menge og menge"?
    Det er jo så avgjort en hyggelig gjeng, den også! Det er jo alltid morsomt å utvide horisonten litt, både hva bekjentskaper og (lyd)remedier angår.
    Hvor fornøyd jeg er med investeringen, kan vel muligens bli et lite tema?
    Slett ikke fordi det spiller dårlig, langt ifra! For det er strengt tatt ikke så alt for mye å utsette på utstyret, vil jeg mene? Så har jeg i alle fall blitt fortalt, av folk som forstår seg på slikt...
    Man kan jo fortsatt "kjøpe seg opp" i retning av nær sagt galaktiske høyder hva priser og utstyr angår, men så langt har jeg ikke tenkt å dra det.
    "Problemet" består heller i å lete opp innspillinger / pressinger som allerhelst låter bedre enn hva som presenteres i det digitale domenet!
    Det slår meg: "Nåla i høystakken", kan vel ha en viss relevans i en slik sammenheng?
    Vi får se hva jeg kan klare å karre til meg, etterhvert......

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det slår meg nok at stien til lydnirvana har flere svinger og avstikkere for vinylelskeren enn for digitalisten. Mitt inntrykk er nok at mye av vinylgleden ligger i følelsesdomenet, man ser at ting går rundt og beveger seg, store fine covere, lukten vinyl, etc. Man kan kanskje koke det ned til eierglede? For mange entusiaster er kanskje dette viktigere enn selve lyden som strømmer ut i rommet, og hva som er riktig for den enkelte er det vel kun den enkelte som har svaret på.

Hvordan var treffet? Var det jazz som stod på menyen?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eierglede er nok et overordnet mål for mange ja!
    I hvilken grad jeg sjøl skal innlemme meg i den kategorien er jeg litt usikker på?
    Heldigvis så er nok de fleste mer opptatt av lyd enn eyecandy, skjønt det finnes selvsagt kombinasjoner!
    Om plata for min del ikke engasjerer både lydmessig og musikalsk, minst like bra som en god digitalinnspilling, så lar jeg rett og slett være å spille den.
    Treffet var som vanlig svært hyggelig!
    Og tro nå ikke at det ensidig bables jazzmusikk. Musikk og vinyl er selvsagt et tema, men slett ikke et overordnet sådant!
    Det er jo mangt og meget annet å juge om på et sådant sted, hvor det serveres både øl og dram!
    Bare se her: Bare Jazz AS :wink:

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    WOW!
    Så spørs det bare hvem som gjemmer seg bak nicket "erys" da??
    Aner jeg en forgangen, eller kanskje fortsatt oppgående modellbilentusiast med gryende interesser for lyd og bilde her?
    Det spiller til syvende og sist fint liten rolle! Velkommen skal du være, uansett! :-)
    Send meg gjerne en PM, så kan vi helt sikkert avtale noe! ;-)
    Hah!
    Nå må jeg quote meg selv her!
    Fant det ut etter at jeg hadde lagt meg i natt: Eivind R, selvsagt!
    Eller??ops:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hah!
    Nå må jeg quote meg selv her!
    Fant det ut etter at jeg hadde lagt meg i natt: Eivind R, selvsagt!
    Eller??ops:
    Stemmer nok det ja
    Begynte å lure på om du hadde fått litt teflonbelegg på minneplatene8)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, det skal du jo ikke se bort fra!

Men som sagt / nevnt - frister det med et besøk, så si for all del i fra! :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det "kokte" litt bort forrige gang.Skal la høre fra meg. Blir 3 uker med hel... mye jobb (reising) nå, så etter det får vi se.
    Blir moro å høre- og se hva du har fått til.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anytime! :-D

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eierglede er nok et overordnet mål for mange ja!
    I hvilken grad jeg sjøl skal innlemme meg i den kategorien er jeg litt usikker på?
    Heldigvis så er nok de fleste mer opptatt av lyd enn eyecandy, skjønt det finnes selvsagt kombinasjoner!
    Om plata for min del ikke engasjerer både lydmessig og musikalsk, minst like bra som en god digitalinnspilling, så lar jeg rett og slett være å spille den.
    Treffet var som vanlig svært hyggelig!
    Og tro nå ikke at det ensidig bables jazzmusikk. Musikk og vinyl er selvsagt et tema, men slett ikke et overordnet sådant!
    Det er jo mangt og meget annet å juge om på et sådant sted, hvor det serveres både øl og dram!
    Bare se her: Bare Jazz AS :wink:
    Uansett, det viktigste er hva hver enkelt får ut av sitt anlegg, om det dreier seg om eierglede, fantastisk lyd, musikalske opplevelser, eller en kombinasjon av alle.

Rent umiddelbart fikk jeg veldig lyst til å ta en liten tur til Grensen

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjør det!
    En litt spesiell musikksjappe kan man si, med en ganske særegen atmosfære.
    Anbefales! :-D

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hyggelige tilbakemeldinger fra en proff, både hva musikkutøvelse og studioinnspillinger angår....:-D
    Trompetnerds nye stue! Jakten på det perfekte lytterom.....

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bedre skussmål kan man neppe få, Jan Kommentarene knyttet til pustelyd og de ørsmå nyansene, er jo forhold som det stort sett er kun aktive utøvere som faktisk har noen referanser å forholde seg til. Derfor er det ekstra artig å lese slike omtaler. Når det gjelder bassen i rommet ditt, kan det hende du ville hatt nytte av et par lukkede kasser med litt membranareal?

Gratulerer med mor, for øvrig. 90 er jo en respektabel alder. Vi får håpe det ligger i genene

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan du gjerne si! Jeg har vel lov til å være litt kry over dette? :-D

Hva bassen angår, så kan du nok ha mye rett i det med lukkede kasser, noe jeg fra tid till anne faktisk har vurdert.
    Det som imidlertid gjør meg litt betenkt, er at etterklangen (RT60) vokser på seg fra ca 150Hz og nedover.
    Dette er jo romrelatert, og da er jeg faktisk litt i tvil om det vil hjelpe med en annen bassløsning?
    Ellers måler det riktig bra her hva etterklang angår.
    Morten (Morti) var innom for en liten tid tilbake og målte, og var faktisk overrasket over den korte etterklangstiden oppover i frekvensene.

Ellers takk for tankene omkring fødselsdagen!
    Satser på at det ligger i genene ja, og at jeg er blitt noen av dem til del.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Et nostalgisk innslag - slik var det før!

Man må faktisk gå så langt tilbake som til år 1919, for å finne "fødselsdatoen" på denne innretningen, (bekreftet av Thomas Myhrbraaten hos Myhrbraatens Musikk i Oslo), som kunne fortelle at denne Pathe sveivegrammofonen ble solgt av hans bestefar i butikken i Drammen. Som forøvrig ble nedlagt i 1920, altså året etter.

OBOS-luksus - oppgraderer!-pathe-kopi-jpg

En Pathe-grammofon er ikke som andre sveivegrammofoner, da Pathe-platene ble produsert med graveringene i vertikalplanet, og krevde en "stift" deretter. "Stiften" var rett og slett en perle av safirglass, ca 0,8mm i diameter.
    De senere såkalt "steinkakene" / 78-platene, som i prinsippet er gravert som dagens LP'er, hadde horisontal gravering, og ble avspilt med en "vanlig" stålstift.
    Grammofonen ble funnet som et rustent og nedstøvet ikke virkende vrak på loftet på feriestedet vårt i Sigdal, i fjor høst.
    Denne må da kunne restaureres? Tenkte jeg.
    Og etter å ha plukket fra hverandre rubbel&bit, fikk jeg etterhvert reparert drivverket, som til forveksling likner innmaten i en gammeldags vekker- trekkoppklokke.
    Det ble ellers iherdig pusset vekk rust på både tut og annen leamikk, og trekassen fikk et nytt lag med beis og lakk, og litt lim hist og pist. Noe som la beslag på atskillige kveldstimer i mekkebua.
    Men resutatet ble jo ikke så verst?
    Den spiller sine plater som aldri før, og leverer faktisk et lydtrykk på 80-85dB på sitt beste!
    Men i Obos-kinoen blir den nok ikke å se, så derfor kan det jo være greit å dele et bilde med allmenheten i stedet?
    Enjoy!

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nok et bevis på godt håndlag, tålmodighet og nøyaktighet fra den kanten. Jeg hadde tenkt jeg skulle spørre hva den nye avataren "over there" var, men nå vet jeg det.

Ses snart!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rett og slett nydelig Og at den fungerer er jo en bonus. Hvordan er det å få tak i steinkaker?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Nok et bevis på godt håndlag, tålmodighet og nøyaktighet fra den kanten. Jeg hadde tenkt jeg skulle spørre hva den nye avataren "over there" var, men nå vet jeg det.

Ses snart!
    Tusen takk for det!
    Jeg elsker jo slike prosjekter, og leter i alle fall tidvis, etter flere.
    Jeg blir jo fort litt rastløs over å ikke ha noe å "klå på", ikke minst fordi damene forlengst har sluttet med å stå i kø.
    Da må man jo finne noen alternativer! 8)
    Beklageligvis har det tatt noe tid med forklaringen hva avataren "på den andre siden" angår, men som du sier - nå vet du!

Og ja - vi sees snart!

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Rett og slett nydelig Og at den fungerer er jo en bonus. Hvordan er det å få tak i steinkaker?
    Om jeg ikke husker helt feil har han vel noen liggende. han gjorde til og med kål på en for å lage puck til platevaskeren når den ble til. Er sikkert flere hvor den kom fra?

Side 94 av 95 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 74 84 90 91 92 93 94 95 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •