OBOS-luksus - oppgraderer! - Side 90

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 90 av 95 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 80 86 87 88 89 90 91 92 93 94 ... SisteSiste
Viser resultater 1,781 til 1,800 av 1893
    Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takk Håvard!

Det verste er at greiene virkelig fungerer!

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det vet jeg jo. Jeg har sett det selv - demonstrert på en rimelig ufyselig utseende LP...som ble som ny etter en runde i vaskeren.:-D Good work, Reodor!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg husker jo det!
    Hmm, kanskje det er på tide å skifte nick?

Btw; har du noen vinylskiver som trenger en rens, så vet du jo hvor du skal gå....

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er redd vinylplatene mine havnet på Grønmo for noen år siden (før jeg ble bitt av basillen her inne). Men det forhindrer meg ikke fra å more meg stort over å følge Reodor-prosjektene dine. Rett og slett imponerende hva du får til :-D

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huffda. Leit med platene som havnet på dynga da! :cry:
    Da får det jo være en trøst at du finner det underholdende å følge med på mine reodorske prosjekter da!

Grattis med pallplass forresten! ;-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Imponerene prosjekt Jan. Det skal litt til for å toppe dette Jeg har faktisk noen plater stående i boden men mangler noe å spille de på. Men nå har nok musikksmaken endret seg såpass mye at jeg nok ikke savner de nevneverdig.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velvel, intet tre vokser inn i himmelen heter det jo?
    Snart kommer det nok "en som er mye større og sterkere enn meg" vettu! ;-)
    Plater i boden ja!
    Hmmm. Neste gang du er på disse kanter, så kanskje du kan ta dem med?
    Om ikke annet, så i alle fall for en vask! 8)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, kanskje det gitt. Og kanskje en liten prøvelytt? De stammer stort sett fra perioden -84 til et-par-og-nitti da cd tok over, samt noe jeg arvet fra bror og søster.

Det har ellers vært lite farting til hovedstaden i det siste, vi får se om det tar seg opp etter hvert.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En prøvelytt er jo "mandatory" etter en vask!
    Så ta dem med neste gang du er innover, så får vi både se og høre!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ska'bli

Og hva er dine erfaringer med lyden før og etter? Er det stor forskjell?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supert!

Hva lyden angår før/etter vask, så er jo dette litt avhengig av utgangspunktet.
    Jeg har vasket et par LP'er som jeg ikke ville ha spilt på en gammel sveivegrammofon engang, men som etter vask var bortimot lytefrie!

Håvard (Homecinema) overvar hele seansen, og kan bekrefte det. ;-)

Kombinasjonen rensevæske vacuumering drar med seg det aller meste av skitt og lort i rillene.
    Og er ellers plata i god forfatning, så er det lite eller ingen knitring å høre!
    I alle fall langt fra "peisbålet" man ellers kan oppleve, før vask.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, pallplass blir det stadig vekk vettu. Trener ikke i det hele tatt, kjører bare på gammel rutine og det irriterer nok ungdommen som brenner av ti ganger så mye fuel i løpet av sesongen :???:

Og for de som lurte på hva dette dreier seg om er det rimelig OT og kort fortalt radiostyrte modellbiler (asfaltbane, fuelbiler) hvor trådens eier har en NM-tittel fra noen år tilbake

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke dårlig det, Frank!
    Det står vel som et manifest på hvor langt man kommer med rutine og erfaring, og kanskje med et ørrllite snev av talent i tillegg? ;-)
    For det er jo ikke til å underslå at du og broder'n mer eller mindre hadde klippekort på de første plassene, når dere herjet som verst.

Og så hadde jeg jo nesten glemt at jeg har banka dere begge to, en gang i NM 1:8! I 1994 var det visst?

Men samtidig skal jeg ile til med å si at dette utelukkende skyldtes en kombinasjon av flaks, timing og "verdens beste" regndekk!
    Jeg var jo en av de meget få som hadde Atlantic Gomme 80-dekk, som bokstavelig talt satt som limt på våt asfalt!
    En stor del av "skylden" skal jo også Håvar Hilde ha, som ropte meg inn for dekkskift i riktig øyeblikk.
    Ja, det var tider det gitt! :lol:

Den / de som vil lese litt mer om slikt, kan jo ta en titt her: Index

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer så mye med en gjennomført glimrende byggetråd, og ett flott ferdig-resultat på platevaskeren! Smart å ha avsug også på børsteholderen!

Har selv litt over tusen lp-plater som jeg gleder meg stort til å ta i bruk igjen snart. Ser et stort behov for platevasker og kommer kanskje til å låne noen ideer etterhvert. Mest sannsynlig blir det kanskje bare kjøpt en ferdigmodell da jeg desverre er i tidsklemma, og kommer til å bli der noen år fremover (med tvillinger på to og et halvt...):roll:

Morsomt med RC-linken også. Har selv ikke drevet med fuelbiler, men det er spennende lesing allikevel! :-)
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for det, Hunsbedt!
    Selv om det ikke ble en "ekte" byggetråd, så har jeg vel kanskje klart å formidle essensen i det hele?

Himmel, over 1000 LP-plater??
    Da vil du nok garantert sette pris på en platevasker ja! Det finnes jo massevis av modeller og alternative løsninger der ute, så det er jo bare å lete!
    Om du leser litt i vinyltrådene på HFS, så vil du helt sikkert finne mange synspunkter og betraktninger omkring de forskjellige løsninger som finnes.
    En variant som nok kan være vel så bra som den løsningen jeg har valgt, er en ultralydvasker.
    Ulempen er at den bråker endel, og at vaskeprosessen tar atskillig lenger tid enn hva en vacuumløsning bruker.
    Fordelen med en ultralydvasker er at den gjerne tar 5-6 plater i slengen, og som vasker begge sider samtidig.
    Umiddelbart vil jeg tro at et slikt byggeprosjekt vil ta atskillig mindre tid å gjennomfør enn hva jeg har brukt på mitt noe mer kompliserte prosjekt. ;-)

Legger ved en liten link til her, som man kan finne på samme side som jeg linket til i forrige innlegg.
    Den gir et bittelite innblikk i hva jeg i min meget grønne ungdom klarte å finne på av ditt og datt. Enjoy! Filefjelds Gale Verden!

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Tusen takk for det, Hunsbedt!
    Selv om det ikke ble en "ekte" byggetråd, så har jeg vel kanskje klart å formidle essensen i det hele?

Himmel, over 1000 LP-plater??
    Når man nærmer seg halvveis til hundre har man jo hatt endel år å samle på, da...
    Første plata ble kjøpt i 1980 (Supertramp-Breakfast in Amerika-og nei, er ikke flau over det. Meget bra plate!). Samlet aktivt frem til ca 1995, og har en del kanonutgivelser. For eks SOLTI -WAGNER Ring Der Nibelungen - 19 lp BOX DECCA...

Da vil du nok garantert sette pris på en platevasker ja! Det finnes jo massevis av modeller og alternative løsninger der ute, så det er jo bare å lete!
    Om du leser litt i vinyltrådene på HFS, så vil du helt sikkert finne mange synspunkter og betraktninger omkring de forskjellige løsninger som finnes.
    En variant som nok kan være vel så bra som den løsningen jeg har valgt, er en ultralydvasker.
    Ulempen er at den bråker endel, og at vaskeprosessen tar atskillig lenger tid enn hva en vacuumløsning bruker.
    Fordelen med en ultralydvasker er at den gjerne tar 5-6 plater i slengen, og som vasker begge sider samtidig.
    Umiddelbart vil jeg tro at et slikt byggeprosjekt vil ta atskillig mindre tid å gjennomfør enn hva jeg har brukt på mitt noe mer kompliserte prosjekt. ;-)
    Kunne vært spennende å prøve en slik ultralydvasker. Men blir platene rene? For eks fingeravtrykk...
    Kanskje burde man ha begge typene, og kjøre en omgang ultralyd ETTER at platene har blitt vasket?
    Har selv brukt dette:

OBOS-luksus - oppgraderer!-31ghvs8cjpl__sl500_aa300_-jpg

OBOS-luksus - oppgraderer!-zerostat-jpg

Men en ordentlig platevasker må jo bli realisert nå, innser jeg. Før var det altfor dyrt, nå burde det greit kunne bli realisert...

Legger ved en liten link til her, som man kan finne på samme side som jeg linket til i forrige innlegg.
    Den gir et bittelite innblikk i hva jeg i min meget grønne ungdom klarte å finne på av ditt og datt. Enjoy! Filefjelds Gale Verden!
    GLIMRENDE LINKER! Brukte hele fredagen på å lese alt! Og her var det mye spennende! Hadde ikke sett denne før, og Kvinesdal Racing Club (Kvinesdal Racing Club Forsiden) skal få linken, for her var det mye lærerikt stoff! Kjørte selv ganske aktivt frem til midten på 90-tallet. Da hadde vi en bra asfaltbane lokalt, og kjørte også mye i Farsund på banen der. Vi hadde egen Sør Cup og kjørte mot alle klubbene fra Kristiansand til Haugesund. Har ikke så mye med klubben å gjøre nå, men de driver aktivt enda og arrangerer en del større løp. Men lokalt er det helst elektrisk , med litt 1:10 fuel.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Når man nærmer seg halvveis til hundre har man jo hatt endel år å samle på, da...
    Første plata ble kjøpt i 1980 (Supertramp-Breakfast in Amerika-og nei, er ikke flau over det. Meget bra plate!). Samlet aktivt frem til ca 1995, og har en del kanonutgivelser. For eks SOLTI -WAGNER Ring Der Nibelungen - 19 lp BOX DECCA...
    Det får'n si ja! Samtidig vitner det jo om at musikk ligger relativt høyt på interesselista? ;-)
    Supertramp er definitivt ikke noe å skamme seg over! De spiller meget bra musikk, og LP-innspillingene er absolutt på høyde med CD-lyd! Minst!
    Er så heldig å ha den innspillingen både på vinyl og CD, og i en AB-test faller faktisk flere av CD-sporene igjennom.
    Hvorfor det er slik vet jeg ikke, men det er jo en kjensgjerning at CD-innspillinger ikke sjelden blir "komprimert" for å låte best mulig på mor's kjøkkenradio. Skam og si! :evil:

Kunne vært spennende å prøve en slik ultralydvasker. Men blir platene rene? For eks fingeravtrykk...
    Kanskje burde man ha begge typene, og kjøre en omgang ultralyd ETTER at platene har blitt vasket?
    Har selv brukt dette:

OBOS-luksus - oppgraderer!-31ghvs8cjpl__sl500_aa300_-jpg

OBOS-luksus - oppgraderer!-zerostat-jpg

Men en ordentlig platevasker må jo bli realisert nå, innser jeg. Før var det altfor dyrt, nå burde det greit kunne bli realisert...
    (Inngrodde) fingeravtrykk kan nok være et problem uansett vaskeprosess.
    Fjerning av slike vil jeg umiddelbart tro at en vacuumvasker (som den jeg har bygget) vil håndtere best, ettersom prosessen innebærer en fysisk kontakt med LP'n, via vaskebørste og sugemunnstykke.
    Noe ihuga tilhengere av ultralydvaskere fnyser over - ingen fysisk kontakt med LP'n takk!!
    Ellers skal det nok litt til før fingeravtrykk gjør så mye for lyden, medmindre de er særdeles "feite". Fingeravtrykkene begrenses stort sett til overflaten av LP'n, og berører derfor ikke rillene i samme grad som støv og skitt (og eventuelt feite) fingeravtrykk.
    Det er den møkka du ikke ser, som oftest er den verste!
    Og den befinner seg nedi rillene.
    Begge vaskealternativer (vacuum / ultralyd) håndterer den møkka på en forbilledlig måte, etter mitt skjønn.
    Resevæsken i kombinasjon med vacuumeringen vil klare å trekke det allermeste av møkka ut av platerillene, til 99%?
    Ultralydprosessen kan nok være et strå hvassere, ved at møkka nærmest skytes løs i en 48kHz-prosess.
    Men den er som nevnt tidkrevende, og støyer endel.
    Leste forresten om et (ultralyd)problem her om dagen, på HFS.
    Disse badene har en tendens til å generere en god del varme, noe som slett ikke er så bra for vinyl!
    Dermed må man som oftest ty til en eller annen form for kjøling av rensevæsken, gjerne via et pumpe- radiatorsystem...

GLIMRENDE LINKER! Brukte hele fredagen på å lese alt! Og her var det mye spennende! Hadde ikke sett denne før, og Kvinesdal Racing Club (Kvinesdal Racing Club Forsiden) skal få linken, for her var det mye lærerikt stoff! Kjørte selv ganske aktivt frem til midten på 90-tallet. Da hadde vi en bra asfaltbane lokalt, og kjørte også mye i Farsund på banen der. Vi hadde egen Sør Cup og kjørte mot alle klubbene fra Kristiansand til Haugesund. Har ikke så mye med klubben å gjøre nå, men de driver aktivt enda og arrangerer en del større løp. Men lokalt er det helst elektrisk , med litt 1:10 fuel.
    Så fint da!
    Han som drifter siden er en absolutt modellbilnerd, og har samlet svært mye av interesse omkring temaet!
    Til daglig er han nettverksansvarlig i KLP Eiendom, noe som nok sier sitt mht IT-kunnskaper.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Eeendelig realisert!

Denne helgen har det gått svært så hett for seg i min lille hule.

Bare se:

OBOS-luksus - oppgraderer!-pli6-jpg

61,1gader Celsius er jo ikke hverdagskost her! Ha meg ellers unnskyldt for elendig støvtørking av et ellers utmerket og ganske nøyaktig termometer.
    (At man aldri lærer!)
    Så kan man jo fundere litt på hva som forårsaker slike temperaturer? For varmeovner av noe slag har jeg jo ikke behov for på mine 12-13 "kosemeter".
    Svaret gir seg ganske fort, om man tar en titt på dette:

OBOS-luksus - oppgraderer!-pli4-jpg

Noen som nå får en anelse?
    Ikke? Nå da!

OBOS-luksus - oppgraderer!-pli2-jpg

Da regner jeg med at det i alle fall er et par stykker som kjenner igjen Ola / Gwandarion's eminente 40-50kg's klasse A forsterker, som har holdt hus her i helgen. Og den er pent sagt "hot", hva temperatur på kjøleribbene angår!
    Og joda, Ola ble også med på lasset!
    Her et oversiktsbilde fra racket:

OBOS-luksus - oppgraderer!-pli3-jpg

Tilhørende Linius-pre kan man se helt til venstre i bildet.

Vi, og kanskje i særdeleshet Ola, har jo i lengre tid vært litt nyskjerrige på hvordan Plinus'en låt her i rommet, på mine (og hans gamle) ML Vista.
    Og i helgen fikk vi jo svaret!
    Ingen av oss ble spesielt skuffet for å si det slik, snarere tvert imot! Jeg vil hevde at Pliniusen i "klasse A"-modus spilte fullt på høyde med min ASR Emitter 1 plus, og det kan vel stå som et lite kvalitetsstempel?
    Med stålkontroll i bassen, og luftig og detaljert videre oppover i tonerekkene som den fremstod, savnet i alle fall undertegnede ingenting!
    Bassen ja, det er jo en sak for seg.
    De som har vært innom her vet jo at jeg har integrert en SVS 20-39 også i musikksammenheng, men flaut nok glemte jeg jo i farten å flytte med meg signalene til den over på "sølvtøyet" til Ola!
    Dermed ble det jo "bare" å spille på de to 8" basselementene i Vistaene, og det tok faktisk ganske lang tid før jeg / vi oppdaget "mangelen".ops:

Nå ble det stort sett spilt musikk som ikke akkurat favoriserer bruk av sub, men vi var jo innom et par spor av Infected Mushroom også.
    Faktisk uten at savnet av sub var noe som umiddelbart ble et tema?
    Men en senere måling avslørte jo at det var noe som manglet, fra 35Hz og nedover....
    Det kunne jo samtidig vært spennende med en AB-test mellom ASR og Plinius, men det ble det ikke noe av denne gangen.

En hyggelig seanse og en hyggelig helg ble det i alle fall! Så takk for lytten og innomtitten, Ola!

PS: Håper at "restemiddagen" smakte, Ola? Indrefilet av kalv er jo ikke hverdagskost for noen av oss!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    61,1 grader celcius ligger vel litt over de flestes oppfatning av komfortabelt?

Artig lesing Jan. Og artig at Vistaene klarer brasene mht. bassgjengivelse. Dette er vel også en god indikasjon på at tubene er svært godt integrert.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sauna-kino er vel ikke å forakte? Med litt hete filmer på lerretet er det vel duket for ekstra gode opplevelser?

Side 90 av 95 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 80 86 87 88 89 90 91 92 93 94 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •