OBOS-luksus - oppgraderer! - Side 89

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 89 av 95 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 69 79 85 86 87 88 89 90 91 92 93 ... SisteSiste
Viser resultater 1,761 til 1,780 av 1893
    Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Talking

Morom lesing den artikkelen ja :-D Råsjanse og ta når kærringa er på tur :-D :-D :-D

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe.
    Fullt så ille som beskrevet i artikkelen var det jo heldigvis ikke!
    Men journalister har det jo med å lage sin egen vri på ting og tang!

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    AHA! Modellbil, Hunsbedt? :shock:
    Jøssameg, det var jo en overraskelse! Ante jo ikke at du holdt på med slikt?
    Da kan det jo komme meeget godt med å skaffe seg en dreiebenk ja!
    Jeg har jo sjøl en viss "fartstid" i det gamet, men da i 1:8- og 1:10 track.

Siden vi er inne på dreiebenker og hva de kan brukes til, fristes jeg jo til å legge inn et bilde av en dekksliper jeg lagde for 14-15 år siden:

OBOS-luksus - oppgraderer!-dekksliper1-jpg

Denne var etter datidens målestokk - meeget avansert! Og jeg tør påstå - norges første i sitt slag!
    "Alle andre" sto jo med en dekkspindel i en drill, og slipte sine dekk med rasp og sandpapir!
    Den vakte ikke så liten oppsikt kan jeg love, og ikke minst i VM for 1:8 i Gøteborg, i 1994!
    Sikkert 20-30 japser som tok bilder av den. ;-)

Jeg skal love deg at dreiebenken fikk kjørt seg, før denne var ferdig! 8)

Dekksliperen har jeg fortsatt, og den er "still going"!
    Morsomt at du også har holdt på med dette! Den dekksliperen var virkelig flott. Jeg hadde, som du også nevner, bare en drill montert i en kasse til å slipe dekk med. MYE røyk og støv...
    Uten å gå for langt inn i alle mine hobbyer kan jeg nevne at jeg startet med radiostyrte fly midt på 70-tallet en gang, og radiostyrte elektriske biler kom vel i bildet i 77-78 tenker jeg. Ellers har jeg hatt radiostyring i det meste med motor bortsett fra helikopter. Aller finest var det å fly med radiostyrte seilfly og finne termikk. Har noen fantastiske minner fra dette...
    Vel vel, nå ligger alt i kasser, og det er stort sett bare hus/kinobygging og litt insektsamling som jeg bruker tid på utenom familien. Når jentene blir litt større skal jeg hente frem litt av modelljernbanen, men jeg tviler på at det vil fenge noe særlig...:???:
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaha ja. Modellfly og modelljernbane også??
    Da aner det meg jo at du er litt eldre enn hva jeg først antok? Uten at det egentlig spiller noen rolle!
    Jeg har forøvrig tråkket i akkurat samme sporene, men radiostyrte seilfly har jeg aldri forsøkt meg på! Det høres jo unektelig interessant ut!

Ellers brukte jeg for min del det meste av tiden i 70-årene i setet på en gokart, som jeg drasset med meg til EM og VM rundt i hele Europa.
    Men det er jo en annen historie......

Ser ellers for meg at du nok vil slite litt med å fange interesse for modelljernbane hos jentene dine? :-?
    En sjanse kan eventuelt være å legge inn en app på iphone, hvor det hele kan styres fra?
    Akk ja, verden går uvegerlig videre.........

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En sjanse kan eventuelt være å legge inn en app på iphone, hvor det hele kan styres fra?
    Akk ja, verden går uvegerlig videre.........
    Appen finnes 8)
    Lewis Hamilton Uses Blackberry Storm to Control Real F1 Car - YouTube

DET er RC bil det tenker jeg

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Scrooge, jeg tar det nærmest for gitt at du tar med deg den vaskemaskinen til HiFi messa i Horten.
    Ser nemlig for meg at du kan bli utstyrtelig rik ved salg av patenter og smarte DIY løsninger. Det er jo helt genialt det du har fått til.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Appen finnes 8)
    Lewis Hamilton Uses Blackberry Storm to Control Real F1 Car - YouTube

DET er RC bil det tenker jeg
    Hehe, har sett den ja! Priceless!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Scrooge, jeg tar det nærmest for gitt at du tar med deg den vaskemaskinen til HiFi messa i Horten.
    Ser nemlig for meg at du kan bli utstyrtelig rik ved salg av patenter og smarte DIY løsninger. Det er jo helt genialt det du har fått til.
    Ustyrtelig rik? Nåja, hadde det bare vært så vel?
    Da hadde jeg vel vært på plass i Horten allerede.

Ellers kan jeg jo godt ta med meg vaskeren dit, slik at du får se den i "levende live"?
    Det kan jo hende at jeg gjør det? ;-)

Intermediate B&W Spydeberg sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nytt lytteinntrykk

Tok ikke mer enn 2-3 år fra jeg var å så/lyttet/kjente lyden som finnes i rommet ditt.

Sist gang var jeg overrasket over hvor mye Q-sound effekten kom frem i musikk. Og hvilket detaljnivå du hadde fått frem i lyden på både musikk og film. Rommet ditt har du gjort mye med, og mye riktig. For det låt meget bra.

Dette besøket hadde jeg noe å måle lyden med. Siden jeg har fått til bedre lyd hjemme, samt at jeg husker hvordan lyden var hos deg sist.

Må få lov å si at du har truffet bra med MLene dine. Det var enda en ny, heftig opplevelse på detaljer. Rett og slett behagelig å sitte å lytte til.

Som jeg nevnte, trudde jeg ikke at elektrostatiske høyttalere kunne gi så kraftig trykk i lyden, men nok en gang ble illusjonen min knust. Det bare spilte mer og mer med enda heftigere trykk. Uten noe antydning til å miste noen detaljer.

Lurte på hvordan anlegget ditt ville klare yndlings låta mi. Og det synes jeg det faktisk fikk til fint. Noe behov for kalibrering i kino har du nok mulighet til å få til, men det var ikke så ille som du skulle ha det til. Subbene funket bra de. Og selv om de krevende stortrommene, som nærmest blir voldtatt av trommisen til Foo Fighters, vanligvis ville fått SVSene til å slite litt. Fikk den fint med seg. Så skulle kanskje ønske du fortsatt hadde litt av det samme fokuset på kino. Men det som eventuelt manglet der, har du fint hentet inn og overgått med tanke på musikk, som du selv sier er blitt hovedfokuset.

Platevaskemaskinen, vel... Eneste ordet jeg kan komme på er genialt.
    Så mange smådetaljer som du har kommet på og gjennomført med glans.

Nå sitter jeg bare å venter på neste prosjekt og neste oppgradering, som etter mitt ønske blir TB w8-1808 i den anbefalte kassen.

Takk for besøket.
    Hilsen Joachim

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ustyrtelig rik? Nåja, hadde det bare vært så vel?
    Da hadde jeg vel vært på plass i Horten allerede.

Ellers kan jeg jo godt ta med meg vaskeren dit, slik at du får se den i "levende live"?
    Det kan jo hende at jeg gjør det? ;-)
    Skal vi reise nedover sammen i år også Jan?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B&W Spydeberg
    Tok ikke mer enn 2-3 år fra jeg var å så/lyttet/kjente lyden som finnes i rommet ditt.

Sist gang var jeg overrasket over hvor mye Q-sound effekten kom frem i musikk. Og hvilket detaljnivå du hadde fått frem i lyden på både musikk og film. Rommet ditt har du gjort mye med, og mye riktig. For det låt meget bra.

Dette besøket hadde jeg noe å måle lyden med. Siden jeg har fått til bedre lyd hjemme, samt at jeg husker hvordan lyden var hos deg sist.

Må få lov å si at du har truffet bra med MLene dine. Det var enda en ny, heftig opplevelse på detaljer. Rett og slett behagelig å sitte å lytte til.

Som jeg nevnte, trudde jeg ikke at elektrostatiske høyttalere kunne gi så kraftig trykk i lyden, men nok en gang ble illusjonen min knust. Det bare spilte mer og mer med enda heftigere trykk. Uten noe antydning til å miste noen detaljer.

Lurte på hvordan anlegget ditt ville klare yndlings låta mi. Og det synes jeg det faktisk fikk til fint. Noe behov for kalibrering i kino har du nok mulighet til å få til, men det var ikke så ille som du skulle ha det til. Subbene funket bra de. Og selv om de krevende stortrommene, som nærmest blir voldtatt av trommisen til Foo Fighters, vanligvis ville fått SVSene til å slite litt. Fikk den fint med seg. Så skulle kanskje ønske du fortsatt hadde litt av det samme fokuset på kino. Men det som eventuelt manglet der, har du fint hentet inn og overgått med tanke på musikk, som du selv sier er blitt hovedfokuset.

Platevaskemaskinen, vel... Eneste ordet jeg kan komme på er genialt.
    Så mange smådetaljer som du har kommet på og gjennomført med glans.

Nå sitter jeg bare å venter på neste prosjekt og neste oppgradering, som etter mitt ønske blir TB w8-1808 i den anbefalte kassen.

Takk for besøket.
    Hilsen Joachim
    Takk i like måte, Joacim!
    Det var svært hyggelig å ha deg på besøk igjen, og ikke minst hyggelig å se at musikkopplevelsen unektelig var til det bedre siden sist ja!
    Synes nok jeg kunne ane et lite hakeslepp etterhvert?
    Det skulle vel ellers nesten bare mangle, tør jeg si?
    Det er vel ikke til å komme forbi at det er en viss forskjell mellom Xindak 6950 / Vienna, og ASR / ML Vista... ;-)
    Merkelig hvordan skravla går i godt selskap, og tiden raste jo ivei mot midnatt!
    Kom gjerne igjen så snart det måtte friste!
    -
    Ellers får vi nå se hvordan det går med TB-prosjektet da.
    Etter å ha holdt på såpass lenge med platevaskeren, skal jeg uansett unne meg en liten pause hva prosjekter angår!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Skal vi reise nedover sammen i år også Jan?
    Åff kårs!
    Nå må jeg riktignok ta et bittelite forbehold om turen til Horten, men jeg tror temmelig sikkert at det årner seg!
    Snakkes nok nærmere om dette, etterhvert. ;-)

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du som er belest og bereist: vet du om en vinylselger i Østfold (mellom Fr.stad og Moss??). Han drev visst butikk tidligere, men selger hjemmefra nå---- tror jeg......

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei gitt, der blir jeg nok svar skyldig! :roll:
    Har faktisk forsøkt å google litt også, uten resultat. Beklager!

Active Espen000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vil kjøpe vinyl?!
    Stor Vinyl-samling. Hele butikken skal vekk. - FINN Torget

Fyren ser ut til å legge ned en hel butikk og alt skal bort! 8-)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøsses.
    Her ligger det nok an til et spleiselag vil jeg tro? :twisted:

Active Espen000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, bare synd jeg ikke har vinylspiller...

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei gitt, der blir jeg nok svar skyldig! :roll:
    Har faktisk forsøkt å google litt også, uten resultat. Beklager!
    Ok, men takk for at du tok deg tid til å sjekke.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Finale!

Vel, i alle fall så godt som!
    Nå har resten av bitene i platevaskerpuslespillet falt på plass, og det hele fungerer jo ganske så upåklagelig.
    I alle fall vil jeg si det!

En av detaljene som skaffet meg litt ekstra hodebry, var vaskebørsteløsningen.
    Driften av den oscillerende / elliptiske bevegelsen for børsten ble først besørget av en sterkt nedgearet elektromotor.
    Lyden fra gearet var imidlertid svært så enerverende, så jeg fant et alternativ ved å la platetallerkenen drive børsteløsningen i stedet. Og som så langt, har vist seg svært så vellykket!
    -
    Det enkleste er ofte det beste!
    Hva påføring / fordeling av rensevæske angår, snakket jeg tidligere om å bruke et messingrør med et passende antall huller i.
    Av forskjellige årsaker ble dette forkastet, og i stedet ble enkleste løsning valgt.Jeg festet rett og slett et strupet 4mm messingrør til vaskearmen, som i sin tur leverer en passelig mengde rensevæske.
    Her er et bilde av hvordan vaskearm og børste tar seg ut i vaskeposisjon:

OBOS-luksus - oppgraderer!-borste-jpg

Tingene tåler vel et "close-up" også?

OBOS-luksus - oppgraderer!-borste1-jpg

Neste "problem":
    En dyvåt vaskebørste må jo nødvendigvis "parkeres" et sted?
    Jada, klart det går!
    Nedenstående bilde viser børstens "parkeringshus". Ser man litt nøye etter, kan man observere noen huller i bunnen av dette.
    De fem hullene står i forbindelse med en kryssboring i bunnen av "huset", og som videre også er koblet til vacuumsystemet for vaskeren.
    Når børsten legges på plass i "huset", og vacuumering av LP'n starter, vil undertrykket også sørge for å snufse i seg rensevæske / skitt fra børsten! "Parkeringshuset" er forøvrig laget av en brosjyreholder i plexi, som etter litt varmebehandling fikk en ønsket fasong:

OBOS-luksus - oppgraderer!-parkering-jpg

Her er børsten parkert:

OBOS-luksus - oppgraderer!-parkert-jpg
    --
    Jeg har etterhvert rukket å vaske over 300 platesider, og vil anse resultatet som riktig bra!
    Noen småjusteringer har det selvsagt blitt underveis, det ville vel være rart om ikke? ;-)
    --
    Jeg har noen tanker om å utstyre det hele med et plexideksel etterhvert, men det blir ikke i morgen for å si det slik!

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fantastisk! Som jeg visste det ville bli etter å ha tatt den (vaskeren altså...) i øyesyn selv for en tid tilbake. :-D

Side 89 av 95 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 69 79 85 86 87 88 89 90 91 92 93 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •