OBOS-luksus - oppgraderer! - Side 86

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 86 av 95 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 76 82 83 84 85 86 87 88 89 90 ... SisteSiste
Viser resultater 1,701 til 1,720 av 1893
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Da får jeg vel vente på ytterligere kommentarer, inntil du ser den "live" da!
    Hehe, ja denne må definitivt tas nærmere i øyesyn. :-D

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, sant nok.
    Slike prosjekter har det med å "ta av" når jeg setter igang, og jeg kan vel i den sammenheng røpe at jeg i et særdeles vilt øyeblikk, hadde noen tanker om å fjernstyre hele greia! 8)
    Jeg har jo en seks-kanals radio liggende å slenge, men heldigvis - jeg lot det bli med (den promilleinfiserte) tanken. ops:
    Haha, ja jeg synes jeg ser den promilleinfiserte oppfinneren i full gang med montering av mottager og servoer på kryss og tvers...!
    Da hadde du toppa heile driden! (beklager at det tok litt av nå...ops: )

I dag har jeg fått ferdig "servostyringen" av den tidligere omtalte vogga, som i sin tur skal sørge for at tallerkenen kan rotere begge veier.
    Og jaggumeg hadde jeg godt med flaks i lomma i dag!
    Etter å ha prøveslipt og prøvekjørt "kammen" som er ment å betjene de to microbryterne, viste det seg at jeg slapp unna med bare en bryter!
    Det forenkler jo det hele elektrisk sett, men også mekanisk!
    Jo færre komponenter, jo bedre.
    Her er et bilde av det hele, hvor også kablingen er ferdig:

OBOS-luksus - oppgraderer!-servo2-jpg

Et closeup av det hele:

OBOS-luksus - oppgraderer!-servocloseup-jpg
    Veldig bra bilder, som forklarte mye for meg! Ser nå hva du mente med "kammen", som holder fjæra og styrer mikrobryteren! Bra forklart!

Akselen som betjener fjæra, og som i sin tur beveger vogga, bør være godt synlig.
    Litt mindre synlig er nok den slipte "kammen" som betjener mikrobryteren på motsatt side i bildet. Men man kan vel se for seg hva en halv omdreining vil medføre, hva gjelder stramming av fjær / voggebevegelse?
    Uansett - det funker som forventet!

Passformen hva plexiglasstanken angår, betinger bruk av en god gjerdesag.
    Men selv det, er ikke godt nok!
    De siste tilpasningene må uansett pusses til for hånd - noe som forlanger en smule tålmodighet. ;-)
    Ok. Har du et fintagget blad påsatt sagen da? Hvor tykk er plexiplasten du bruker? Resultatet du får til er jo av lasercut-kvalitet!
    Bruker du noen form for beskyttelse på plexiplaten når den sages for å unngå riper? Platene ser jo helt støkne ut!

I morgen skal jeg gyve løs på tanken for rensevæsken, og kanskje blir det også en førstegangs "prøvetur" for det hele?
    Uten dermed å si at prosjektet er ferdig!

Jeg har mer "på lur", i den forstand som at vaskebørsten som gjerne brukes i kombinasjon med rensevæsken, også er tenkt "automatisert".
    Det er i alle fall tanken, uten at jeg her og nå kan love at det vil fungere! Men den som følger med her, får jo se......
    Følger selvfølgelig med videre, dette er ytterst fascinerende, selv uten radiostyring! :-D
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vedlegg 80865Hehe, det hadde jo bokstavelig talt vært dritgøy med en radiostyrt platevasker!
    Men av og til må man allikevel ta til fornuft, og da ble det jo med tanken...

Apropos tanker og tanker: Dagens økt mtp produksjon av en tank for rensevæske, ble skjøvet litt ut i fremtiden. Noe som i realiteten er snakk om noen timers forsinkelse......
    I den forstand som at den vertikaltmonterte servomotoren stjeler uforholdsmessig mye plass:

OBOS-luksus - oppgraderer!-p7100374-jpg

Som man kan se av bildet, stikker den jo av med alt for mye plass, mtp tilgjengelig høyde!
    Av den grunn kommer jeg nok til å lage en ny festebrakett, hvor servomotoren blir montert horisontalt.
    Dette betinger samtidig en liten omorganisering av microbryterens plassering, men akkurat det skal jeg nok fikse. ;-)
    Samtidig bør det jo nevnes at "maniken" allerede er testet, og fungerer overmåte bra!
    Jeg har ifra annet hold, mottatt en viss skepsis mtp hva originalmotoren kan klare av dreiemoment ifbm både børstevask og vacuumering av vann / møkk fra platen.
    Naturligvis var også jeg ganske forbeholden hva dette angår, men det viser seg jo at den nedgearede platespillermotoren tar "problemet" på strak arm!
    Selv med en svært så aggresiv bruk av rensebørsten, durer platen ufortrødent videre. Attpåtil begge veier!

Hva saging av plexi angår, så er det så langtifra snakk om en fintannet sag! Bare se på bladet her:

:

ELU-saga er forøvrig forgjengeren til dagens DeWalt-utgave, og har (naturlig nok) de samme kvaliteter.
    Den rufser i alle fall unna i plexiglass så det gyver etter! Antakelivis fordi materialet ikke rekker å nå smeltepunktet, før neste tann er på plass?

I motsetning til hva man ellers kan oppleve, hva hullsager om hullbor angår. Akkurat der, bør man nok utvise atskillig mer forsiktighet!

Topplata, eller plinthen om man vil - er festet med tre vingemuttere:

OBOS-luksus - oppgraderer!-toppfeste-jpg

Dette gir en relativt grei adgang til innsiden av platevaskeren - både mtp inspeksjon av mekanikk og etterfylling av (den fremtidige) tanken for rensevæske.
    Etter fjerning av tre stk vingemuttere og bortløfting av toppplata, er jo alt av "innvoller" tilgjengelig!

Please enjoy! :mrgreen

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Køler på" med et par ting til:

Bryterpanelet ser foreløpig slik ut:

OBOS-luksus - oppgraderer!-bryterpanel-jpg

Til venstre sees bryteren for start / stopp av tallerkenen. Den i midten endrer rotasjonsretningen for tallerkenen, og den til høyre betjener pumpa for tilførsel av rensevæske.
    Og som også er tenkt automatisert, om jeg får det til vha en passende timerkrets.....
    There's more to come.......

"Kassa" er forøvrig skrudd sammen med 12 solide gipsskruer m 60mm lengde:

OBOS-luksus - oppgraderer!-skruer-jpg"

Noe som tilsier en tilspenning i sponplater som antakeligvis vil gi deg vannblemmer i nevene, før skruene gir seg?
    "Bulletproof, it is"!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

"Up & Go!"

Av og til går ting både bedre og fortere enn hva man tror.

I så måte har kveldens progresjon endt opp i en fullt fungerende platevasker!
    I alle fall så kan jeg vel si at "første fase" av prosjektet er i mål?

Slik den nå står, fungerer den i alle fall upåklagelig:

OBOS-luksus - oppgraderer!-testing-jpg

Har rukket å vaske 8-10 platesider, og resultatet er jo absolutt hørbart!
    Jeg må riktignok med skam å melde at utgangspunktet nok var svært så "takknemlig", iom at flere av platene inneholdt fingermerker og skitt og lort fra langt tilbake i forrige århundre, men hva gjør vel det? ;-)

Ellers er "kreasjonen" langt ifra ferdig,selv om den fungerer.
    Alle hjørner og kanter skal "beslåes" med sortlakkerte aluminiumsvinkler, selvsagt inklusive åpningen for bryterpanelet.
    Såpass mange timers jobb, fortjener vel en viss finish?

Den skarpøyde vil også registrere at "bakgrunnen" for bryterpanelet er endret til noe mere passende, i forhold til resten av greiene. ;-)

I tillegg har jeg jo også lovet en form for "automatskrubbing" av platene, men det får komme etterhvert...

Originalbørsten til VPI stiller jeg meg umiddelbart litt skeptisk til, ettersom "trådtykkelsen" på hårene er hele 1,5 tienedels milimeter?
    (Målt med micrometer).
    Det høres kanskje ikke mye ut?
    Men når man tenker seg en platerille med "utpreget" V-form, så vil vel neppe et såpass tykt "hår" nå helt til bunnen i rillen?
    Av den grunn har jeg lekt meg litt med et alternativ, som jeg har litt mer tro på:

OBOS-luksus - oppgraderer!-kost-jpg

Til høyre sees VPI-børsten, og til venstre en (sterkt modifisert) pensel.
    Sistnevnte har en hårtykkelse som ligger langt under VPI's utgave?
    Stivheten kan sikkert diskuteres, og dermed også vaskeresultatet?
    Foreløpig holder jeg faktisk en knapp på penselutgaven, ikke minst fordi drivverket faktisk tåler de ganske store belastninger som en "brutal" bruk av penselen medfører.

Jeg kommer uansett til å sove godt i natt, vel vitende om at prosjektet så langt, så absolutt har oppfylt forventningene!

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :-D Jeg blir bare sittende og måpe av beundring! Det er jo helt utrolig hva du får til...en levende Reodor Felgen er du! Blir jo nødt til å ta en tur ned og se på alt dette nymotens (eller var det nøyaktig det motsatte...) du har mekket i det siste :-D Kudos!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, og takk igjen!

Det er nok ikke til å underslå at det finnes visse "Felgen-løsninger" i prosjektet, selv om jeg nok ikke heeelt tør å måle meg mot hans kreasjoner?
    Men jeg skal være så frekk å si, at jeg kanskje nærmer meg litt? ;-)

Det mest morsomme befinner seg jo under "panseret" i så måte, og er vel kanskje i seg selv, værdt et lite skue?
    Du er selvsagt velkommen til en titt, (og for den saks skyld til en Vinyl-lytt), når du måtte ønske!
    Rekker du det før førstkommende lørdag, så hadde det jo vært svært hyggelig med et besøk!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg stemmer i med Homecinema, helt utrolig . En ting er å komme på ideen, men utførelsen er også utrolig: presisjon, montering, hvordan kablingen er lagt i fine baner osv. Apropos Reodor Felgen-sammenligningen: jeg fikk en liten Flåklyåa-følelse da jeg så bildet av bryterpanelet men det skulle ikke forundre meg om dette var tilsiktet?

Hva med en liten videosnutt, for oss som bor langt unna?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, du mener antakelig "Homecinema"? ;-)

Ellers må jeg nok innrømme at ideen - i alle fall i grove trekk - er "stjålet" fra VPI's utgave av arten.
    Jeg fikk jo den demonstrert hos Sven Roger for en god tid tilbake, og ble jo så til de grader fascinert av den!
    Men jeg så den jo bare i drift, og aner fortsatt ingenting om hvordan den originale ser ut på innsiden?
    Av den grunn tør jeg med en viss forsiktighet, slå i bordet med at alt omkring de tekniske løsningene, er tenkt ut ''for egen maskin".

Ellers er jeg såvidt igang med å lage et passende lodd for å låse plata bedre fast mot tallerkenen.
    Suget fra vacuumrøret er tidvis såpass kraftig at plata stopper opp pga manglende friksjon mot tallerkenen, noe jeg for så vidt var klar over at kom til å hende.
    Loddet skal ellers kombineres med en etikettbeskytter, slik at disse ikke skades av rensevæske på avveier under vaskeprosessen.
    Jeg har lenge gått og lurt på hva som kan brukes i en slik sammenheng, men så slo det meg:
    Kanskje jeg kan bruke etikettdelen på en utrangert LP?
    Etter å ha grovsaget ut denne fra en LP, kan jo også den spennes opp i dreiebenken!
    Hvordan, skal jeg komme tilbake til... ;-)

"Flåklypafølelsen" omkring bryterpanelet er jeg ikke sikker på, hva dine tanker angår?
    Tilsiktet er det i alle fall ikke, tro meg!
    Derimot er det i ganske stor grad et resultat av hva jeg har funnet av passende brytere, i min "kjekt-og-ha" -samling av denslags.
    Også jeg har en stygg tendens til å ta vare på ting, som plutselig en dag kommer til nytte!

Kan sikkert "årne" en videosnutt også, men er litt usikker på om det lar seg gjøre å legge den ut her?
    Mener å huske at jeg tidligere har gjort et forsøk, med dårlig resultat.
    Kansje Youtube er tingen?
    Jeg lover intet, men vi får nå se.....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er intet mindre en fantastisk! Kjenner meg igjen når det gjelder å ta vare på ting "som egentlig bør kastes, men som etter to uker kommer til nytte", som igjen gjør boden full av "skrap" her og nå. Likevel er det typer som deg, Jan, som gjør det verdt å ta vare på slike ting Godt jobba!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper å få til en tur ned til deg på fredag om det passer, men kommer tilbake til deg ang det...

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he

Siden jeg allerede er "quotet" så må jeg innstemme i hyllingskoret. Fantastisk utføring av en meget kul oppfinnelse.

Hvor lang tid bruker den på en vaskeprosess?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye for det, Knut!

Nå har jeg ikke tatt tiden på vaskeprosessen men gjetter på at den totalt sett tar 20 - 30 sekunder pr side?
    Dette er litt avhengig av hvor lang tid jeg gidder å bruke på å "skrubbe" plata med en av de viste børstene.
    Tørke- sugeprosessen er unnagjort på ca 10 sek. Da har plata rotert 2 omdreininger, og er klar for avspilling!

@ Homecinema: Er hjemme på fredagskvelden ja, så bare kom innom for en demo!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

"Flåklypafølelsen" omkring bryterpanelet er jeg ikke sikker på, hva dine tanker angår?
    Tilsiktet er det i alle fall ikke, tro meg!
    Derimot er det i ganske stor grad et resultat av hva jeg har funnet av passende brytere, i min "kjekt-og-ha" -samling av denslags.
    Også jeg har en stygg tendens til å ta vare på ting, som plutselig en dag kommer til nytte!
    Homecinema var det selvsagt, sorry.

Det var nevnt i aller beste mening, Jan Jeg fikk litt asossiasjoner til dashbordet på Il Tempo Gigante, noe som jo selvsagt kan skyldes at opphavet til bryterne var en roteskuff med tingogtang. Og siden du bærer tilnavnet Reodor Felgen, så passer det jo svært godt på innretningen.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @ Homecinema: Er hjemme på fredagskvelden ja, så bare kom innom for en demo!
    Passer det sånn i 7-tida og utover?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går helt greit!
    Vær samtidig forberedt på at vi her i huset nærmer oss feriemodus, så det kan hende at jeg pælmer deg ut før kl.23!

Velkommen skal du være, feriemodus til tross!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Det var nevnt i aller beste mening, Jan Jeg fikk litt asossiasjoner til dashbordet på Il Tempo Gigante, noe som jo selvsagt kan skyldes at opphavet til bryterne var en roteskuff med tingogtang. Og siden du bærer tilnavnet Reodor Felgen, så passer det jo svært godt på innretningen.
    Utvilsomt!

Samtidig kan jeg godt forstå at du fikk assosiasjoner i retning av dashbordet på Il Tempo Gigante ja!
    Det tenkte jeg sannelig ikke på, men jaggumeg har du mye rett i det!
    Der fantes det jo også alskens brytere og "krumelurer", så dermed kan jeg godt se en viss paralell. 8)
    --
    Ellers kommer det relativt snart noen flere bilder - denne gangen skal det handle om lodd og etikettbeskyttelse.
    "Lodd", i den sammenheng at plata behøver et visst press mot tallerkenen, for ikke å stoppe opp under vaskeprosessen.

Plateetiketter liker slettes ikke vann, og dermed må disse på en eller annen måte beskyttes.
    Jeg har derfor gravd frem et stykke aluminiumsbolt på ca 65mm i dia, og ca 30mm høy.
    Som etikettbeskytter, har jeg jo fablet litt om å bruke senteret av en utrangert LP, meg sannelig fant jeg noe bedre, i roteskuffen!
    Nemlig en gammel PATHE-plate!
    For de som ikke vet: En PATHE-plate er forgjengeren for både "steinkaker / 78-plater" og de etterhvert mer kjente vinylplatene.
    PATHE-platene ble gjerne avspilt på sveivegrammofoner, og hadde en ganske så sær løsning hva avspilling angår!
    Utrolig nok, og identisk med dagens CD'er, skulle avspilling startes innerst på plata! :shock:
    Plata var uansett bedre egnet enn en vinylutgave, ettersom den har en tykkelse på ca 3mm, og vekt på ca 300gram!
    Så følg med, bilder kommer! ;-)

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går helt greit!
    Vær samtidig forberedt på at vi her i huset nærmer oss feriemodus, så det kan hende at jeg pælmer deg ut før kl.23!

Velkommen skal du være, feriemodus til tross!
    DET skal ikke by på noe problem. Jeg kommer til å være spesielt obs på når du henter fram den store støvelen...da setter jeg avgårde mot utgangsdøra

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått redigert noen bilder fra kveldens økt, og jeg starter med den allerede omtalte aluminiumsbolten.
    Som faktisk er et bidrag fra SannaX! Der kan du se - ting kommer til nytte!
    Her går det for seg i dreiebenken:

OBOS-luksus - oppgraderer!-dreiing-jpg

Her bores det hull for spindelen, som siden skal findreies innvendig. En platespillerspindel har jo en dimensjon på 7,12mm - helt klart en eller annen "tommedimensjon" som jeg ikke gidder å finne ut av.

Så var det etikettbeskytterens tur:
    Her sages i første omgang senteret løs fra PATHE-plata:

OBOS-luksus - oppgraderer!-utsaging-jpg

Deretter får også den, en runde i dreiebenken!
    Det ser slik ut:

OBOS-luksus - oppgraderer!-pathedrei-jpg

Da er man jo straks klar for en liten "assembly":

OBOS-luksus - oppgraderer!-klarforlakk-jpg

Etikettbeskytteren er også utstyrt med en passende kork-ring, for å skåne "tekst og tegning" på mine dyrebare LP'er:

OBOS-luksus - oppgraderer!-kork-jpg

Etter å ha festet delene mot hverandre med "teppetape", fikk de en runde med sort silkematt fra "Quick":

OBOS-luksus - oppgraderer!-vekt-jpg

Så der står den, til tørk i vinduskarmen!
    Og med en vekt på ca 330gram, er det mer enn tung nok for å holde platene fast mot tallerkenen.

Enjoy!

Ha meg tilgitt for at bildene tidvis er litt uskarpe, noe som skyldes et håndholdt kamera, uten blitz!

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strøkent!

Side 86 av 95 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 76 82 83 84 85 86 87 88 89 90 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •