OBOS-luksus - oppgraderer! - Side 85

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 85 av 95 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 81 82 83 84 85 86 87 88 89 ... SisteSiste
Viser resultater 1,681 til 1,700 av 1893
    Active Sven Roger sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ser veldigt fint ut det der Jan! ta og silikona invendige kanterne på topp platen, peier og bli en del vetske fra tallerken etter vask så det ikke trenger inn i treverket.
    ang rensevetske kan du antingen blande egen, bruk Vidar P oppskrift på sentralen Eller kan du kjøpe Vpi sitt eget fludium (Lyric) som blandes med destileret vann (Biltema 4l)
    finnes også 7" vacum rør og kjøpe før vask av singler.
    Etter ferien får vi ta en vinyl kveld igen:-D

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Denne forsendelsen har ankommet sorteringssentralen på Gardermoen for tre kvarter siden og burde være deg i hende i løpet av to til tre dager. Forsendelsen er sjekket inn hos Posten med EMS, men det tar noe tid før sporingsinformasjonen transmitteres tilbake til USPS. Pakken er i det minste i mye nærmere deg enn fryktet.
    Er ikke det tyyypisk!
    Her har jeg satt "halve verden" på hodet i min søken etter pakka, og nærmest gitt opp hele greia.
    Og så plutselig dukker den opp fra intet!
    Uten sammenlikning forøvrig: Sist jeg bestilte noe fra "over there" (ny pære til PJ), en fredags kveld, stod UPS utenfor døra kl. 10:30 påfølgende mandag!
    Da er det jo ikke rart man stusser litt, når det plutselig går over tre uker før det skjer noe!
    I begge tilfellene ble delene bestilt express.
    Uansett er det hyggelig at de omsider dukker opp, og igjen- takk for hjelp og engasjement, Ola!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Rensevæske? Du verden, dette blir bare mer og mer spennende.

Nysgjerrig? You bet!
    Jada, rensevæske!
    Det er jo snakk om en platevasker, må vite! ;-)
    "Støvsugeren" tar med seg både væske og skitt fra rillene, som ledes ned i en oppsamlingstank.
    En utfordring i denne forbindelse er jo at mest mulig av vannet og møkka skal bli igjen i tanken, og ikke føres videre gjennom systemet.
    Det dukker nok opp noen løsninger etterhvert, så får vi se hvor gode de blir?
    Heng med!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven Roger
    Ser veldigt fint ut det der Jan! ta og silikona invendige kanterne på topp platen, peier og bli en del vetske fra tallerken etter vask så det ikke trenger inn i treverket.
    ang rensevetske kan du antingen blande egen, bruk Vidar P oppskrift på sentralen Eller kan du kjøpe Vpi sitt eget fludium (Lyric) som blandes med destileret vann (Biltema 4l)
    finnes også 7" vacum rør og kjøpe før vask av singler.
    Etter ferien får vi ta en vinyl kveld igen:-D
    Jada, er oppmerksom på det forholdet med vannsøl, men takk for tipset!
    En vinylkveld må det gjerne bli igjen ja!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Jada, rensevæske!
    Det er jo snakk om en platevasker, må vite! ;-)
    "Støvsugeren" tar med seg både væske og skitt fra rillene, som ledes ned i en oppsamlingstank.
    En utfordring i denne forbindelse er jo at mest mulig av vannet og møkka skal bli igjen i tanken, og ikke føres videre gjennom systemet.
    Det dukker nok opp noen løsninger etterhvert, så får vi se hvor gode de blir?
    Heng med!
    Ja, det slo meg at støvsugermotorer kanskje ikke er like glad i fludium som støvsugerføreren

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Derom hersker det liten tvil!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble det plutselig en slags "minijulaften" her, ettersom Postens sporingssystem i ettermiddag kunne skilte med at "pakken er ankommet Furuset postkontor".
    Gjett hvem som lå langflat på motorveien fra Lørenskog til Furuset?
    Pakken viste seg å inneholde akkurat som forventet, og heldigvis for det!
    Tro meg - det er ikke alltid like enkelt å tolke en delebestilling kun på grunnlag av en tekstet beskrivelse. For tilhørende bilder av delene hos VPI er det rimelig smått med!

I løpet av kvelden er en vesentlig del av det hele, montert og prøvekjørt.
    Og alt fungerte alldeles upåklagelig, i en "tørrkjøringstest"!
    Jeg regner ikke med at detaljene omkring vaskeprinsippet til VPI er så voldsomt godt kjent, så derfor tillater jeg meg å beskrive dette litt i detalj.

Delen består av en svingbar teleskopisk enhet, utstyrt med et sugemunnstykke som dekker samtlige plateriller på en LP.
    Munnstykket svinges inn over platen, deretter startes "støvsugeren".
    Undertrykket som dermed oppstår i systemet, sørger for å senke munnstykket ned imot platen.
    Kontaktflaten er fløyelsbetrukket, og eliminerer (eventuell) mekanisk slitasjen på rillene.
    Og selv på minimumshastighet fungerte det hele som sagt alldeles ypperlig!
    Til alt overmål har jeg (typisk nok ), tatt meg en liten frihet / modifisering hva denne enheten angår, men det får jeg beskrive senere.

Har beklageligvis ingen bilder å vise til hva kveldens utskeielser angår, men hvem vet hva morgendagen bringer? ;-)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og her kommer bildet av sugeenheten:

OBOS-luksus - oppgraderer!-sug-jpg

Som det vises, "svever" sugemunnstykket noen milimetre over platen.
    I det øyeblikk sugermotoren startes, trekkes munnstykket ned imot platen, og rasker med seg rensevæske og skitt som måtte befinne seg i rillene.
    Og som sagt - det funker faktisk!

Det må nødvendigvis bli litt elektroarbeid også, i et slikt prosjekt:

OBOS-luksus - oppgraderer!-el-jpg

Her sees baksiden av bryterpanelet, og det elektriske opplegget for dette.
    Midt i bildet ligger elektronikken for turtallregulering av sugermotoren, og av / på-bryteren til høyre for denne.
    I nederste rad:
    Venstre bryter betjener start / stopp av tallerkenen.
    Midtre bryter er ment å betjene en doseringspumpe for rensevæske. Er på jakt etter en passende miniatyrpumpe, som det i og for seg finnes nok av på nettet.
    Problemet er å få tak i en "riktig" sådan, til dette formålet!
    Altså - nok en liten utfordring. 8)

Edit: Glemte jo heelt å nevne bryteren nederst til høyre!

Og som på sett og vis er en liten rosin i (denne lange) pølsa! Bryteren skal etterhvert betjene en elektromagnet som sørger for å få platen til å rotere motsatt vei, som en del av vaskeprosessen!

Det får holde for i kveld.
    Morgendagens kveld, og forøvrig resten av uka's dager og kvelder, er forbeholdt mer "poengivende" sysler! ;-)
    Det er jo som kjent ganske viktig å holde ballansen imot "øvrigheta", så nettopp av den grunn!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er viktig å ikke utfordre "dillen"....Veldig spennende dette her Jan! Du går ikke akkurat den lette veien, men det er jo det som er moro!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke akkurat den "lette veien" nei! Men det er jo nettopp slike utfordringer som er moro å jobbe med!
    Som jeg vel tidligere har nevnt - jeg kunne meget vel ha kjøpt en (nesten) tilsvarende vasker hos Lyric / TAAImport.
    Men det er jo bokstavelig talt å kjøpe seg ut av den moroa som ligger i å lage noe sjøl!

Ellers er ballansen for tiden god, hva dillen angår.
    Hun har jo i så måte fått en "liten" økning i størrelse, vel og merke hva TV angår!
    Fra 42 til 55" er vel ikke å forakte?
    Noe jeg godt kunne tenkt meg å gjelde meg sjøl, hva 13" ekstra "størrelse" angår, men det er vel kanskje for mye forlangt!

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morro å følge med på Jan, og igjen; Bøyer meg i støvet :-)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye for det, Rune!

Prosjektet er jo delvis ment som underholdning også, og godt er det jo å lese at det i så måte fungerer! 8)

"Underholdning" er det jo også i dobbelt forstand, ettersom jeg til de grader underholdes av en rekke nye utfordringer for å få detaljene på plass!

Samtidig så jobber jo fantasien til 100% og vel så det, hva løsninger og materialvalg angår.

Jeg har jo en hang til å lete etter "ting" som kan brukes i forskjellige sammenheng og løsninger, og det er jaggumeg underholdende nok! I alle fall for egen del.
    Det er uansett ganske morsomt å "se" de mulighetene som finnes i tilgjengelig materiale.
    Utrangerte deler i form av støvsuger og en vraket platespiller er jo bare toppen av isfjellet. :twisted:
    Siste tilskudd hva materialer angår, er et støvsugerrør i plast, et par Colaflasker, og en cisterneknapp fra et toalett. (:shock
    Dytter man slike ting på plass i en liten dreiebenk, åpner det seg straks resultater man neppe hadde sett for seg!
    I alle fall om man har en ide om hvordan man ser for seg hvilke muligheter som ligger i å bearbeide tilgjengelig materiale.

Må ellers beklage manglende bilder i kveld, men jeg får ta den delen igjen etterhvert...

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fantastisk morsomt prosjekt dette! Kunne vært morsomt å prøve å få til noe lignende. Skal ta med meg tipsene og triksene her og se om ikke dette kan bli et prosjekt når verksted og kino er ferdig!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supert prosjekt. Du kan straks gå igang å lage flere og legge dem ut for salg her

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for forslaget, Supertramp!
    Men tro meg - det blir nok med den ene! Heldigvis - tillater jeg meg å si.

Er ellers "back in business" hva prosjektet angår, etter en "poengivende" helg hva øvrigheta angår.

Det er jaggumeg ikke bare-bare å klippe 3-4 mål med plen i øs-pøs regnvær, selv om man sitter på en dugandes plentraktor!
    Bilder kommer!
    Både av det ene og det andre......;-)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

"Det går hit og det går dit, går rundt en liten bit"

En liten forkortelse av denne "professorhistorien" er vel kanskje på sin plass her, som en passende innledning på neste kapittel?
    YouTube - ‪Den makalösa manicken "Evighetsmaskinen"‬‏

Selv om det kanskje ikke ser slik ut mtp manglende bilder, jobbes det intenst med platevaskerprosjektet.
    Her er i alle fall en liten oppdatering:
    Har du fulgt med litt, så har du ganske sikkert fått med deg at det er ønskelig å få platetallerkenen til å rotere begge veier, i vaskeprosessen.
    Jeg hadde først noen tanker op å styre dette vha en elektromagnet, men så kom jeg tilfeldigvis over dette ganske så elegante alternativet:

OBOS-luksus - oppgraderer!-servo-jpg

En elektromotor med gear!
    Og som dermed passer glimrende til styring av rotasjonsendringen for tallerkenen!
    Motoren / gearet har et godt nok dreiemoment for å betjene "vogga" som sørger for dette, og her kan man jo ane hvordan det hele går til:

OBOS-luksus - oppgraderer!-servostyring-jpg

Dens opprinnelige plassering har vært i en av hotellet's forgagne verdisafer, som jeg av en eller annen grunn fant aktuell å ta vare på.
    Var det ikke Øystein Sunde som sang om "Kjekt å ha", for en stund siden?
    Han skulle bare ha visst!
    Utgående aksel på servoen skal kun rotere en halv omdreining av gangen, og fjæra som sees nederst i bildet, sørger for en "myklanding" mtp endring av rotasjonsretningen, samtidig som at den gir et passende press på det aktuelle drivhjulet.
    Du henger vel med på dette? 8)
    Microbryterne i bildet, skal sørge for at servomotoren stopper i riktig posisjon.
    Det gjenstår imidlertid å slipe til hjulet på motoren til en passende fasong, for å få dette til å fungere som forutsatt.
    -
    Ellers har jeg vel fablet litt om diverse tanker - ikke tenkte sådanne, men heller tanker for rensevæske!
    I så måte, er tanken for "møkkavannet" ferdig produsert:

OBOS-luksus - oppgraderer!-spillvtank-jpg

Som man kan ane på bildet, er den utstyrt med et par "stusser".
    Øverst på tanken befinner det seg en slags kobling mellom sugeenheten og tank, som i utgangspunktet var en del av et støvsugerrør:

OBOS-luksus - oppgraderer!-stuss1-jpg

Og som med en viss bearbeiding i en dreiebenk, for kan forvandles til en passende kobling:

OBOS-luksus - oppgraderer!-stuss2-jpg

Det har vel ikke tidligere vært nevnt, men det er vel kanskje på tide?
    Tallerkenplata, eller "plinthen" som det kanske i denne sammenheng er en mer korrekt beskrivelse, er enkelt demonterbar via tre vingemuttere, skjult under tallerkenen.
    Foruten å gi adgang til all "maniken" på innsiden, og å sørge for en kobling mellom "over og under", er det også nødvendig å løfte vekk denne for å fylle på rensevæske i den kommende tanken.
    Som det snaaart kommer bilder av!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er faktisk målløs, Jan, ikke noe mer å si

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, dette tar jo helt av! Utrolig bra passform på delene i den plexglass-tanken! Og har man ikke delene, så er det bare å lage dem i dreiebenken. Følger spent med videre...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Jeg er faktisk målløs, Jan, ikke noe mer å si
    Da får jeg vel vente på ytterligere kommentarer, inntil du ser den "live" da!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Ja, dette tar jo helt av! Utrolig bra passform på delene i den plexglass-tanken! Og har man ikke delene, så er det bare å lage dem i dreiebenken. Følger spent med videre...
    Hehe, sant nok.
    Slike prosjekter har det med å "ta av" når jeg setter igang, og jeg kan vel i den sammenheng røpe at jeg i et særdeles vilt øyeblikk, hadde noen tanker om å fjernstyre hele greia! 8)
    Jeg har jo en seks-kanals radio liggende å slenge, men heldigvis - jeg lot det bli med (den promilleinfiserte) tanken. ops:

I dag har jeg fått ferdig "servostyringen" av den tidligere omtalte vogga, som i sin tur skal sørge for at tallerkenen kan rotere begge veier.
    Og jaggumeg hadde jeg godt med flaks i lomma i dag!
    Etter å ha prøveslipt og prøvekjørt "kammen" som er ment å betjene de to microbryterne, viste det seg at jeg slapp unna med bare en bryter!
    Det forenkler jo det hele elektrisk sett, men også mekanisk!
    Jo færre komponenter, jo bedre.
    Her er et bilde av det hele, hvor også kablingen er ferdig:

OBOS-luksus - oppgraderer!-servo2-jpg

Et closeup av det hele:

OBOS-luksus - oppgraderer!-servocloseup-jpg

Akselen som betjener fjæra, og som i sin tur beveger vogga, bør være godt synlig.
    Litt mindre synlig er nok den slipte "kammen" som betjener mikrobryteren på motsatt side i bildet. Men man kan vel se for seg hva en halv omdreining vil medføre, hva gjelder stramming av fjær / voggebevegelse?
    Uansett - det funker som forventet!

Passformen hva plexiglasstanken angår, betinger bruk av en god gjerdesag.
    Men selv det, er ikke godt nok!
    De siste tilpasningene må uansett pusses til for hånd - noe som forlanger en smule tålmodighet. ;-)

I morgen skal jeg gyve løs på tanken for rensevæsken, og kanskje blir det også en førstegangs "prøvetur" for det hele?
    Uten dermed å si at prosjektet er ferdig!

Jeg har mer "på lur", i den forstand som at vaskebørsten som gjerne brukes i kombinasjon med rensevæsken, også er tenkt "automatisert".
    Det er i alle fall tanken, uten at jeg her og nå kan love at det vil fungere! Men den som følger med her, får jo se......

Side 85 av 95 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 81 82 83 84 85 86 87 88 89 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •