OBOS-luksus - oppgraderer! - Side 84

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 84 av 95 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 74 80 81 82 83 84 85 86 87 88 94 ... SisteSiste
Viser resultater 1,661 til 1,680 av 1893
    Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takk for i går ja!

Det var svært hyggelig å ha deg på besøk, og jeg håper virkelig ikke det blir lenge til neste gang!
    Morsomt å lese at de meningene om lyden som du hadde gjort deg opp noen tanker om, stemte med virkeligheten!
    Du ble tydeligvis ikke skuffet, og det er jo bra! ;-)

Det ble jo ikke så mye vinylprat i denne omgangen, men det var i alle fall interessant å høre at potensialet i utstyret er tilstede.
    Samtidig må jeg jo innrømme at jeg mistet litt av troen på mitt oppsett, etter besøket hos deg.
    For der spilte det jo alldeles utsøkt, med en bredde i lydbildet jeg sjelden har hørt, og vinylen avleverte detaljer som jeg aldri hadde trodd var mulig?
    Da ble det som sagt en liten nedtur å snurre igang eget utstyr ved hjemkomst, som da ikke var i nærheten av å låte så detaljert og åpent som hos deg.
    Men så begynte jeg igjen å eksperimentere litt med å bruke min gamle TR 1010 som RIAA igjen, men denne gangen gikk signalveien gjennom hodetelefonutgangen i stedet for "tape out".
    Dermed ble jo også tonekontrollene tilgjengelige, og voila! En liten vri på diskantreguleringen, og en litt mer forsiktig vri på bassknappen, så satt det plutselig som ei kule!
    Ok, alt er jo relativt. :roll:
    Men i forhold til hvordan det innledningsvis låt her, så var det i alle fall et stort løft!

I min "digitale hverdag" har jeg en inngrodd skepsis til alt som måtte likne på "farging" av lyd gjennom filtre og reguleringer, men må jo bare innse at slike oppfatninger må legges tilside i vinylsammenheng.
    Jeg har jo allerede gjort meg noen bittesmå erfaringer omkring RIAA-trinn, og pent sagt så aner det meg at det er visse forskjeller på disse. Her er det nok rom for litt eksperimentering.....

Noen nyttige tips og triks fikk jeg jo også omkring stifttrykk og den betydningen dette kan ha for lyden, og som forlengst er notert i min "bok".
    Kjempefint at du tok med deg vekten for måling av sådant, og heldigvis så viste det seg jo at det ikke var helt på ville veier.
    Nyttig utstyr, som nok skal skaffes tilveie!

Ellers så skal jeg nok vite å lage en liten billedtråd omkring min forestående produksjon av en platevasker, så vent og se! ;-)
    Det kan samtidig hende at dette kan ta noe tid, ettersom det må graves frem diverse remedier før en produksjon kan starte.

Godt at også lakserulladene falt i smak. Førstegangsbesøkende slipper uansett ikke unna disse!

Ser frem til neste treff!

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Men så begynte jeg igjen å eksperimentere litt med å bruke min gamle TR 1010 som RIAA igjen, men denne gangen gikk signalveien gjennom hodetelefonutgangen i tedet for "tape out".
    Dermed ble jo også tonekontrollene tilgjengelige, og voila! En liten vri på diskantreguleringen, og en litt mer forsiktig vri på bassknappen, så satt det plutselig som ei kule!
    Artig at du skulle nevne akkurat dette, for dette tar jeg opp i den artikkelen jeg har skrevet til Hjemmekino :-). Legger en vekk "hifisnobben" i seg så oppstår det uante muligheter. Ikke bare på vinyl, men det digitale mediet også... ;-)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe.
    Sååå lett kryper jeg ikke til korset!
    Vel å merke hva digitalt angår!

Der vil jeg fortsatt mene - standhaftig som jeg er, at CD- og annen digital presentasjon, allerhelst bør "serveres" uten påvirkning fra analoge filtre og reguleringer / rk.
    Det tiltross for at jeg i så henseende har opplevd å høre resultatet av det motsatte som absolutt bra!
    Men strengt tatt - når jeg akkurat nå sitter og hører på Allan Taylor "Color To the Moon", så kan jeg faktisk ikke sette fingeren på hva jeg eventuelt skulle mangle i lydbildet?

Jeg vil uansett oppfatte det som en nedtur, om man skulle hengi seg til fordums loudness- bass- og diskantkontroller, på i mange sammenheng - middelmådige forsterkere / receivere.
    Og som ikke sjelden presenterte en forskrekkelig lyd, i alle fall i forhold til dagens litt mer sofistikerte elektronikk.
    Hvor loudnessknapp og bass- diskantregulering er sjeldnere å se, enn hønsetenner. Heldigvis, vil jeg si! ;-)

Jada, jeg vet at jeg eksempelvis godt kan oppnå mer "smell" i diskantområdet for mine Vistaer ved å introdusere slike (ha meg unnskyldt) uhumskheter.
    Men blir det strengt tatt "riktig"? Og samtidig - hva er egentlig riktig?
    Det kan man jo bare spekulere i? Meningene er uansett delte, og mangfoldige.

Ikke så lite morsomt er det jo at du har satt fokuset på nettopp dette temaet i din artikkel, som jeg virkelig gleder meg til å lese!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven Roger

Akto: før du bestemmer deg for noe ta en runde rundt og lytte og se på forskjellige
    konstruktioner, Vi i Oslo vinyl klubb hjelper gjerne til, og du får gjerne komme inom og lytte her, litt snik reklame fra mitt oppsett her
    Roger - www.oslovinylklubb.net
    Jeg kommer til å ta deg på ordet på den invitasjonen der Sven Roger, takk skal du ha!

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi trenger ikke å diskutere dette grundig, og det er også ment som et aldri så lite tankeeksperiment fra min side. Men det finnes områder der dette absolutt kan ha noe for seg.

Jeg har testet en forsterker som har tonekontroller i diskant- og bassområdet. Henholdsvis +/- 6dB i området 50 hz og 20.000 hz. Der finnes en knapp som en først må aktivere tonekontrollfunksjonen før en kan benytte justeringen. Ved å teste ut med og uten tonekontrollene aktive var jeg ikke kar om å detektere noen stor forskjell med og uten denne kontrollen aktivisert. Når en justerte på tonekontrollene, vel da kom selvfølgelig en lydendring.

Scenarioet som beskrevet; det meste stemmer i lydbildet, men på noen innspillinger som er litt fattige helt i bunn, oppleves som mye mer engasjerende og givende dersom en får justert opp litt i området 50hz, akkurat nok til at det øker lytteopplevelsen. Eller en har litt for pågående diskant på enkeltinnspillinger. Et lite knepp ned med tonekontroll og en kan være i mål? Kanskje bedre enn å brenne av tusenvis av kroner på å finne en forsterker som er god på akkurat det samme, men med litt mindre nivå i diskanten? Så da er det store spørsmålet; har du da ødelagt "lyden i kjeden" ved å introdusere tonekontroller, eller er det den lydmessige "gevinsten" som skal telle?

Jeg er enig i prinsippet om at all digital korrigering ikke nødvendigvis er halleluja, derav min skepsis mot romkorrekson på dagens receivere til musikk i to kanaler. Det er relativt velkjent. Men tilhengere av romkorreksjon slåss en kamp mot "puristene", kanskje på lik linje som de som kan finne på å benytte tonekontroller i på enkelte innspillinger for å øke sin lytteopplevelse. (Jeg holder forresten selve loudness-knappen utenfor her, da denne etter min mening er noe annet enn en soft korrigering i enkeltområder). Og når det gjelder tonekontroller; seriøse og respekterte produsenter som Accuphase og Luxman har fremdeles dette i sine produkter og er etter hva jeg forstår noe av det ypperste en kan få av stereoprodukter. Har de misforstått eller forstått noe? Ikke vet jeg svaret, men det er lov å stille spørsmålet.

Besitter ingen fasit her, men det er lov å stille spørsmål med hvorfor det ikke skal være "lov" å justere noe på CD/digitalt medie, men være greit med vinyl. Er det ikke sluttresultatet for hver og en av oss som er det vikigste? ;-)

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... for å spille videre på dette, så er jo alle aktive ADAM-høyttalere utstyrt med justeringsmuligheter på linjenivå. Her kan man knekke i topp og bunn og ratte seg inn etter eget forgodtbefinnende. Og til slutt spiller det bra. Så, hvor går egentlig grensen mellom rett og galt?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Vi trenger ikke å diskutere dette grundig, og det er også ment som et aldri så lite tankeeksperiment fra min side. Men det finnes områder der dette absolutt kan ha noe for seg.
    Neida, kanskje ikke diskutere det her? Men temaet er - tiltross for mine kanskje stivbente oppfatninger(?), uansett interessant.
    Jeg har testet en forsterker som har tonekontroller i diskant- og bassområdet. Henholdsvis +/- 6dB i området 50 hz og 20.000 hz. Der finnes en knapp som en først må aktivere tonekontrollfunksjonen før en kan benytte justeringen. Ved å teste ut med og uten tonekontrollene aktive var jeg ikke kar om å detektere noen stor forskjell med og uten denne kontrollen aktivisert. Når en justerte på tonekontrollene, vel da kom selvfølgelig en lydendring.
    Naturlig nok, og kanskje til det bedre?
    "Med og uten tonekontroll" aktivisert uten endring i lydbildet medmindre en justering, vitner jo om at det finnes kvaliteter i forsterkeren som rettferdiggjør disse?
    Antakeligvis snakker vi da ikke om et "mainstream" produkt? Det kan jo i seg selv, være spennende nok.
    Scenarioet som beskrevet; det meste stemmer i lydbildet, men på noen innspillinger som er litt fattige helt i bunn, oppleves som mye mer engasjerende og givende dersom en får justert opp litt i området 50hz, akkurat nok til at det øker lytteopplevelsen. Eller en har litt for pågående diskant på enkeltinnspillinger. Et lite knepp ned med tonekontroll og en kan være i mål? Kanskje bedre enn å brenne av tusenvis av kroner på å finne en forsterker som er god på akkurat det samme, men med litt mindre nivå i diskanten? Så da er det store spørsmålet; har du da ødelagt "lyden i kjeden" ved å introdusere tonekontroller, eller er det den lydmessige "gevinsten" som skal telle?
    "Ærlighet varer lengst" er det noe som heter.
    Og sannelig nok, finnes det nok av innspillinger (ref "Loudness War"), som man mer enn gjerne ønsker å "pynte på" mht både bass og diskant.
    Kanskje et dårlig eksempel, og sikkert ikke ment som et sådant?
    Samtidig er det jo et faktum at man av og til ønsker seg litt mer av "ditt og datt", selv i ukomprimerte og gode innspillinger, som eksempelvis "Stockfish Records" og flere med dem, representerer.
    For min del, er dette et sjeldent ønske.

Jeg er enig i prinsippet om at all digital korrigering ikke nødvendigvis er halleluja, derav min skepsis mot romkorrekson på dagens receivere til musikk i to kanaler. Det er relativt velkjent. Men tilhengere av romkorreksjon slåss en kamp mot "puristene", kanskje på lik linje som de som kan finne på å benytte tonekontroller i på enkelte innspillinger for å øke sin lytteopplevelse. (Jeg holder forresten selve loudness-knappen utenfor her, da denne etter min mening er noe annet enn en soft korrigering i enkeltområder). Og når det gjelder tonekontroller; seriøse og respekterte produsenter som Accuphase og Luxman har fremdeles dette i sine produkter og er etter hva jeg forstår noe av det ypperste en kan få av stereoprodukter. Har de misforstått eller forstått noe? Ikke vet jeg svaret, men det er lov å stille spørsmålet.
    Jeg kan aldri tenke meg at Accuphase eller Luxman har misforstått noe, kanske (paradoksalt nok for min del) forstått noe i stedet?
    Kanskje på godt og vondt?
    Jeg fristes uansett i en sådand stund til å fremsette følgende: Hva var vel det gode, om det ikke var for det dårlige? Noe som så avgjort bør gjelde i denne sammenheng - les : innspillinger.

Besitter ingen fasit her, men det er lov å stille spørsmål med hvorfor det ikke skal være "lov" å justere noe på CD/digitalt medie, men være greit med vinyl. Er det ikke sluttresultatet for hver og en av oss som er det vikigste? ;-)
    Et betimelig spørsmål, i og for seg!
    Jeg opplever uansett at relevansen tilfaller vinyl, i den forstand som at dette mediet synes mye mer "sårbart" mtp hva befintlige RIAA-løsninger angår?
    Og som dermed i større grad, rettferdiggjør analoge korreksjoner.

Sluttresultatet er selvsagt et overordnet mål.

Og er man villig til å kompromisse i forskjellige sammenheng, så gjerne det!
    For egen del, er jeg ikke overbevist. Ennå.....

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    ... for å spille videre på dette, så er jo alle aktive ADAM-høyttalere utstyrt med justeringsmuligheter på linjenivå. Her kan man knekke i topp og bunn og ratte seg inn etter eget forgodtbefinnende. Og til slutt spiller det bra. Så, hvor går egentlig grensen mellom rett og galt?
    Finnes det egentlig noe svar på "rett og galt"?
    Justeringsmulighetene er nok lagt inn for å korrigere for rom, og rommet's uhumskheter, enkelt sagt.

"Problemet" er imidlertid at man tidvis misbruker slike opsjoner.
    Og det er jo slett ikke bra!
    Dermed ikke sagt at jeg har opplevd dette der oppe i Fetsund! Men jeg har uansett eksempler å trekke frem..

"Rett og galt" har til syvende og sist sammenheng med den enkeltes preferanser.

så måte er verden urettferdig, ettersom man aldri helt kan enes om alt......

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

DIY platevasker!

For en tid tilbake, lot jeg det skinne igjennom at jeg har fått en viss interesse for vinyl.
    La gå at den kanskje ikke ennå har slått ut i full blomst, men ting har jo en tendens til å ta litt tid....
    En ting som paradoksalt nok har forsinket dette, og for så vidt også i stor grad annen avspilling av musikk, er mine tanker og ideer omkring en DIY platevasker!
    Uten å undervurdere mitt "publikum", vil jeg tro at ikke alle som leser her, egentlig vet hva det er snakk om?
    Kort sagt handler det om en form for avansert rengjøring av LP-plater!
    Det finnes flere utgaver / løsninger / prinsipper omkring dette temaet, og diskusjonene går tidvis høyt om hvilken metode som er den beste.
    Fom min del falt jeg pladask for "støvsugermetoden", etter å ha sett en slik maskin hos Sven Roger her på forumet:

VPI HW-17 record cleaning machine,VPI HW 17 record cleaning machine,VPI HW17 record cleaning machine

Og tenkte jo ganske fort - slikt må det jo gå an å lage sjøl?
    Jada, man kan selvsagt kjøpe en slik, men halve moroa er jo å lage noe sjøl!
    So here it goes:
    Man trenger selvsagt en og annen komponent i en slik konstruksjon, og det ligger jo i sakens natur at en gammel platespiller og en enda eldre støvsuger må bli et utgangspunkt:
    OBOS-luksus - oppgraderer!-stsuger-jpg Utrolig hva man har liggende å slenge!
    Den gamle Hooveren var endatil utstyrt med regulerbar effekt, og det kan jo komme godt med?
    Etter å ha jaktet litt på bruktmarkedet, kom jeg over en gammel beltedrevet Radionette platespiller:
    OBOS-luksus - oppgraderer!-spiller-jpg

Nettopp det faktum at den var beltedrevet, skulle etterhvert vise seg å bli et aldri så lite pluss.....
    Gjenstandene ble raskt "ranet" for aktuelle komponenter. For støvsugerens vedkommende, begrenset dette seg til motor / sugeenhet, som etter en runde med olje i lagre og et strøk med maling, viste seg å fungere alldeles upåklagelig!
    OBOS-luksus - oppgraderer!-sugemotor-jpg

Platespilleren ble loppet for platetallerken, spindel og motor:
    OBOS-luksus - oppgraderer!-spdeler-jpg

Og nå starter moroa!
    En platevasker av dette slaget betinger en ganske så redusert omdreiningshastighet på platetallerkenen - nærmere bestemt 12-13 omdreininger i minuttet.
    Da må man jo lage en eller annen slags "gearkasse"?
    OBOS-luksus - oppgraderer!-1gear-jpg

Her har jeg i alle fall laget første nedgearing, og det får vel være nok for nå?
    Jeg har selvsagt flere bilder og tekst og tanker på lur, og de kommer selvsagt etterhvert! ;-)

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her står det ikke på viljen Reodor. Det er alltid like artig å se hva du klarer å trylle i hop Jan.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi er veldig spent på fortsettelsen, Hr Felgen

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Herlig befriende Ikke annet å vente fra denne kanten!

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har jeg i alle fall laget første nedgearing, og det får vel være nok for nå?
    Jeg har selvsagt flere bilder og tekst og tanker på lur, og de kommer selvsagt etterhvert! ;-)
    Nedgiring?? Nei, nei, nei.. Du må selvsagt gire opp som bare F!!
    Tenk på maskinistens beste venn, nemlig separatoren, gi den en 30-40000 rpm, så skal du se at skitten flyr avsted

Men fra spøk til alvor, blir spennende å se fortsettelsen her, og det skulle ikke forundre meg om den blir å fungere bra også.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe.
    "Reodor Felgen"? Det kan vel egentlig passe, ettersom de forskjellige løsningene, (noen også fortsatt uløst), nok nærmer seg hans nivå!

Med all respekt for Hr. Felgens forgagne eskapader, har jeg i alle fall gjort visse forsøk på en viss tilnærming?
    Og fortsetter ufortrødent videre.
    "Første nedgearing" er allerede historie, men har i alle fall redusert originalmotorens 1500RPM til noe rundt 250RPM, om jeg ikke husker feil?
    Men det er jo bare starten, på veien til en platetallerken som skal ned i skarve 12-13RPM.
    Dermed må det jo geares mer.
    "Baksiden" av første nedgearing ser forøvrig slik ut:

OBOS-luksus - oppgraderer!-1gearbak-jpg

Her kan man godt observere at det er brukt 2x1,8mm "O"-ringer mellom motorspindel og sekundærspindel.
    Dette har sammenheng med at motorens 7mm spindel betinger såpass små dimensjoner pga fleksibilitet.
    "O"-ringen nederst i bildet - en 3mm Nitrilutgave, representerer kraftens videre retning.
    Som selvfølgelig består av flere "gear" - denne gang i form av nøyaktig dreiede plexihjul:

OBOS-luksus - oppgraderer!-2-3-gear-jpg

"Nøyaktigheten" har sammenheng med at en og samme "O"-ring er ment å drive begge plexihjulene samtidig.
    Dette betinger en ganske så nøyaktig plassering av lagrenes senteravstand - her snakker vi om tienedels millimetere!
    Blir de for få, blir dreiemotstanden for stor. Blir klaringen for stor, mister man fort kraftoverføringen mellom plexihjulene, og dermed går hele greia i vasken.
    Så hvorfor to slike plexihjul??
    Svaret er ganske enkelt.
    Støv og skitt i rillene på en LP-plate vil jo gjerne legge seg "med" rotasjonsretningen, omtrent som pelsen på bikkja eller katta di. Om du har noen? Stryker du din kjære venn fra nakke til hale, så legger jo hårene seg pent på plass. Men forsøk å stryke motsatt vei? Busten reiser seg som "piggtråd"!
    I en rengjørinsprosess er det ganske viktig at LP'n bringes til å rotere motsatt vei, nettopp for å få møkka til "å reise bust"!
    Plexihjul nr.2 skal sørge for dette. Forklaring og bilder kommer! ;-)
    -
    Ellers er det slett ikke enkelt å lage presspasninger for kulelagre i plexiglass! Det er tross alt snakk om klaringer nedimot noen hundredels milimeter, for å få det hele perfekt.
    I så måte, krever dette en smule testing / sliping av bor, før man omsider "treffer":

OBOS-luksus - oppgraderer!-borpasning-jpg

Det får være nok for i kveld, ettersom klokka igjen forlengst har passert midnatt!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maskinisten
    Nedgiring?? Nei, nei, nei.. Du må selvsagt gire opp som bare F!!
    Tenk på maskinistens beste venn, nemlig separatoren, gi den en 30-40000 rpm, så skal du se at skitten flyr avsted

Men fra spøk til alvor, blir spennende å se fortsettelsen her, og det skulle ikke forundre meg om den blir å fungere bra også.
    ROFL!
    Hadde det bare vært så enkelt?
    Men tenk deg nå tanken omkring en LP på 30-40000RPM. Jaggumeg skulle nok møkka fått fly ja!
    Og høyst sannsynlig - også resten av LP-plata! Gud bedre...:shock:
    Ellers er det nesten litt synd at separatoren ser ut til å forsvinne, ettersom den helt klart gjorde en god jobb mht å samle opp urenheter i olja!
    Men det er jo strengt tatt en litt annen historie. ;-)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På'n igjen!
    Dette blir nok et relativt langvarig prosjekt, ettersom ideene fødes underveis.
    Noen av dem forkastes, andre taes tak i og videreføres.
    Tegninger finnes jo ikke, så dermed blir jo fantasien en viktig medspiller! ;-)
    En ting som helt klart forsinker prosjektet litt, er at min bestilling hos VPI ser ut til å ha kommet på avveie! :cry: (Man kan jo ikke lage absolutt alt!)
    Posten.no klarer ikke å spore den, ei heller har VPI klart å komme opp med noe vettugt.
    USPS, Altså "United States Postal Service" er det jo komplett umulig å sende en mail, ettersom de forlanger all-verdens opplysninger omkring både zipcodes og gudhvet hva! Ola - har du noen ideer?
    Sporingsnummeret er i alle fall EM542644141 US, men ingen har sett snurten av pakken siden 10.juni, da forlot den angivelig L.A.
    Nok om det....
    En viss progresjon har det jo vært i prosjektet siden sist, noe som kan bekreftes via ett og annet bilde.
    Antakeligvis er vel neppe synet av sjølmekka hjul og trinser så voldsomt interessant, men jeg våger meg uansett utpå med et par til:

OBOS-luksus - oppgraderer!-2-3-gear-jpg

Dette er altså resten av "spetakkelet" hva hjul og gearing angår. De to små hjulene som skal plasseres på toppen av de lange akslingene skal stikkes igjennom plata hvor selve tallerkenen er plassert, og er ment å treffe den banen som opprinnelig ble brukt til remdriften.
    Ved å bevege de to små hjulene til og fra denne banen, oppnåes hhvis høyre og venstre rotasjon på platetallerkenen.
    Som tidligere nevnt, vil muligheten for en rotasjonsendring være positivt for resultatet.
    Og noen ganger har man jo mer flaks enn lovlig er!
    For platetallerkenen er jo utstyrt med "mannhull", slik at man enkelt kan manipulere seg frem til en riktig posisjon for disse små hjulene som driver det hele rundt:

OBOS-luksus - oppgraderer!-hv-drift-jpg

Vekslingen er etterhvert tenkt styrt av en bryter / elektromagnet, bare jeg finner noe passende for prosjektet...
    "Mekkebua" er bortimot tømt for remedier fra mine tidligere PCvannkjølings- og modellbilkarriere, og diverse andre prosjekter.
    Plexiglassplater, akslinger, aluminiums- og plastbolter florerer det fortsatt med, men ikke pokker om jeg klarer å grave frem en passende elektromagnet! :evil:

Litt snekring er jo også påkrevet, ettersom man vitterlig må ha en passende kasse for "maniken"!
    Her har jeg sagd, filt, skrudd og pusset meg frem til konturene av det ferdige prosjektet:

OBOS-luksus - oppgraderer!-kontur1-jpg

Ha meg tilgitt for bruk av kontaktpapir som "finish", men det funker faktisk veldig bra!
    Forutsetningen er imidlertid bruk av en varmluftspistol, for "perfekte" hjørner og tilpasninger.
    Etterhvert skal kassa forsynes med et passende plexiglasslokk, noe som kommer etterhvert......

Men hva befinner seg så på innsiden av kassa?
    Ikke så mye - foreløpig:

OBOS-luksus - oppgraderer!-kontur2-jpg

Støvsugermotoren er i alle fall på plass! 8)
    "Rommet" til høyre i bildet er "vacuumkammeret", hvor det etterhvert skal plasseres en tank for oppsamling av rensevannet som skal brukes for rengjøring av platene.
    Øverst i bildet kan man også skimte en lydfelle som er ment å dempe spetakkelet fra støvsugermotoren.
    Ørene må man jo passe på! :twisted:
    Rommet i mdten er ment å huse den omtalte gearkassen, litt annet elektrisk, og tank og pumpe for "servering" av en passende mengde fludium for platerensing.
    Fortsatt nyskjerrig?
    Da er det bare å følge med videre....

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er like fornøyelig å ta turen innom denne "Reodor Felgen" tråden hver gang. Her spirer kreativiteten og arbeidslysten hver gang. Jeg må prøve å få tatt et besøk hos deg om ikke for lang tid og høre hvordan vinyl fungerer hos deg.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for det, BEF!

En av de tingene jeg trives allerbest med her i livet, er jo å lage noe sjøl!
    Det er ikke bestandig det ender som jeg ønsker, men jaggumeg er det moro lell! 8)

Du er som alltid velkommen innom. Kanskje kan jeg også overraske litt på vinylsiden?
    Jeg er i alle fall hjemme noen uker fremover. ;-)

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting som helt klart forsinker prosjektet litt, er at min bestilling hos VPI ser ut til å ha kommet på avveie! :cry: (Man kan jo ikke lage absolutt alt!)
    Posten.no klarer ikke å spore den, ei heller har VPI klart å komme opp med noe vettugt.
    USPS, Altså "United States Postal Service" er det jo komplett umulig å sende en mail, ettersom de forlanger all-verdens opplysninger omkring både zipcodes og gudhvet hva! Ola - har du noen ideer?
    Sporingsnummeret er i alle fall EM542644141 US, men ingen har sett snurten av pakken siden 10.juni, da forlot den angivelig L.A.
    Nok om det....
    Denne forsendelsen har ankommet sorteringssentralen på Gardermoen for tre kvarter siden og burde være deg i hende i løpet av to til tre dager. Forsendelsen er sjekket inn hos Posten med EMS, men det tar noe tid før sporingsinformasjonen transmitteres tilbake til USPS. Pakken er i det minste i mye nærmere deg enn fryktet.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet i mdten er ment å huse den omtalte gearkassen, litt annet elektrisk, og tank og pumpe for "servering" av en passende mengde fludium for platerensing.
    Fortsatt nyskjerrig?
    Da er det bare å følge med videre....
    Rensevæske? Du verden, dette blir bare mer og mer spennende.

Nysgjerrig? You bet!

Side 84 av 95 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 74 80 81 82 83 84 85 86 87 88 94 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •