OBOS-luksus - oppgraderer! - Side 83

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 83 av 95 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 73 79 80 81 82 83 84 85 86 87 93 ... SisteSiste
Viser resultater 1,641 til 1,660 av 1893
    Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det at man opplever å skru volumreguleringen høyere ved avspilling av vinyl i forhold til f.eks CD, har (i ditt tilfelle) høyst sannsynlig sammenheng med at signalnivået fra platespilleren (uten innebygget RIAA-trinn?), gir et lavere signal på receiverens inngang.
    Når forskjellen blir såpass stor som du beskriver det, så er det noe galt!

Om forsterkeren / receiveren(?) din har en såkalt phonoinngang for platespiller, så skal en platespiller uten RIAA-trinn kobles til den inngangen.
    Alternativet er å skaffe seg et RIAA-trinn, om phonoinngang ikke finnes.
    Da vil signalet fra dette være kraftig nok til at du kan bruke nær sagt hvilkensomhelst av de andre inngangene på forsterkeren, og lydnivået mellom eksempelvis CD og fra vinyl, vil praktisk talt være det samme.

At du opplever forvrengning i vokalområdet, har nok helst sammenheng med at forsterkeren sliter litt med å spille rent.
    Selvsagt ikke fordi du spiller høyt, men heller det at forsterkeren skrues opp til et nivå hvor elektronikken i denne, nok strever litt mer enn godt er. ;-)

Jeg opplever absolutt ingen (hørbar) forvrengning her ved avspilling av vinyl, uansett frekvensområde.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var innebygget RIAA på denne spilleren, brukte en MC PU. Passet på at knappen for MC var aktivert på spilleren, koblet til phonoinngangen på receiver, jording også selvfølgelig. Dette var ingen høydare.

Så tok jeg å satte spilleren på MM, koblet til forforsterkeren min (Parasound NC2100) som har innebygget RIAA trinn, satte dette til MC, litt bedre men fremdeles ikke helt det jeg så for meg, så jeg kvittet meg platespilleren.

Kanskje jeg skulle vurdere en spiller fra Project...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, det var vel noe "rusk" med spilleren du kvitte deg med da, iom at du tydeligvis har gjort det som "gjærast kan"?

Project har jo flere gode spillere og et godt rykte om "value for money", så det er nok ikke noe dårlig valg!
    Tipper du vil oppleve lyden "litt" annerledes, med en spiller som er i orden. ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Så bra da!
    Godt å lese at det er flere her som kan tåle lyden fra en "gammeldangs" LP, så jeg er spent på hva som dukker opp av "rigg"!
    Hvilken spiller har du fått tips om?
    Er blitt tipset om en Marantz 6300. Den skulle tilsynelatende være knallgod, og tipseren eier selv en godt modifisert LP12. Litt frem i løypa dog, må få pakket ned, solgt unna litt, flyttet, og pakket/rigget opp igjen, før "den" eller noe annet kommer i hus.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Javisst!
    Den er jo i grove trekk basert på samme konseptet som min Dual 704, i den forstand som at den har direktedrift.
    Og specsene ellers ser jo ut til å være ganske sammenfallende?

Da er det jo bare å pakke ned, selge unna litt, flytte, og pakke/rigge opp igjen, når den tid kommer!
    Kjenner jeg fruentimmeret ditt rett, så skjer det vel ganske mye i løpet av sommeren? ;-)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Er blitt tipset om en Marantz 6300. Den skulle tilsynelatende være knallgod, og tipseren eier selv en godt modifisert LP12. Litt frem i løypa dog, må få pakket ned, solgt unna litt, flyttet, og pakket/rigget opp igjen, før "den" eller noe annet kommer i hus.
    "Nøff said".
    Se nå å få tømt innboksen din da, slik at det går an å få sendt deg en PM eller to! :twisted:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Done!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Les, og lær! 8)
    Men alternativer finnes jo. ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Javisst!
    Den er jo i grove trekk basert på samme konseptet som min Dual 704, i den forstand som at den har direktedrift.
    Og specsene ellers ser jo ut til å være ganske sammenfallende?

Da er det jo bare å pakke ned, selge unna litt, flytte, og pakke/rigge opp igjen, når den tid kommer!
    Kjenner jeg fruentimmeret ditt rett, så skjer det vel ganske mye i løpet av sommeren? ;-)
    Så forøvrig svaret ditt nå Ja, jeg tror ikke de er helt ulike. Skal ikke begi meg ut på noen sammenligning forøvrig, til det er jeg foreløpig litt for newbie i vinylens verden
    Hehe, ja fruentimmeret har visse krav til hva som skal gjøres der nede i sør, før "visse" andre ting settes i sving, men det er full forståelse fra min front også Greit å ta det "viktigste" først, så det blir mer tid til "moro-ting" i etterkant.
    Den siste tiden har det vært fullt fokus på båten. Kan jo ikke bo ved den skjærgården uten en flåte

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Båt er vel en absolutt betingelse, på de kanter! 8)

Alternativet er vel langt på vei det samme som å skjære av seg det ene beinet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Båt er vel en absolutt betingelse, på de kanter! 8)

Alternativet er vel langt på vei det samme som å skjære av seg det ene beinet.
    Ja, båt lå øverst på lista om hun skulle få "dratt" meg med ned. På den andre siden var hun ikke vond å be hun heller

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe!
    -
    Ellers vil jeg få lov til å takke Sven Roger for et særdeles hyggelig besøk i min lille hule, og som jeg mer enn gjerne åpner døren for igjen!

Veldig morsomt med såpass oppløftende synspunkter omkring mine første og spede bevegelser inn i vinylverdenen!

Ellers gjorde det heller ikke vondt å høre hans betraktninger omkring den "digitaliserte" lyden fra anlegget.

Takk, slikt varmer jo en aldrende sjel!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig interessant dette. Jeg følger med på brukten for å se om det kan dukke opp platespillere som kan passe meg og min lommebok, men siden min eneste erfaring med vinyl består av en AIWA platespiller og to singler (Do The Bartman og No Milk Today ) så er jeg helt blank.

En ting er sikkert; platespiller skal jeg ha. Linn Akurate har jo innebygget RIAA, så kanskje en Linn LP12 hadde vært et fornuftig valg i så måte?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Linn LP 12 er jo så absolutt noe å se etter!
    Den har jo fått gode skussmål i mange sammenheng, samtidig som at den neppe river ifiller sømmene i lommeboka?
    Men som du garantert vet - "ting" har jo en tendens til å ese ut, om man får "dilla". ;-)

Får vel i forkant av en slik begivenhet, få lov til å gratulere med et inntog i vinylverdenen da?
    Man kan jo fristes, når man leser slikt: Lydkvalitetens skandaløse forfall | Lyd & Bilde

Da blir det vel kanskje slik som det var for 30-40 år tilbake, da man reiste rundt til hverandre med en bunke lyd i pappinnpakning under armen, for å høre hvordan det låt hos den enkelte?
    Jeg har i allefall fortsatt en runde med singler til hørende Tor Milde i P4, som han fortsatt ikke har fått tilbake!

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Veldig interessant dette. Jeg følger med på brukten for å se om det kan dukke opp platespillere som kan passe meg og min lommebok, men siden min eneste erfaring med vinyl består av en AIWA platespiller og to singler (Do The Bartman og No Milk Today ) så er jeg helt blank.

En ting er sikkert; platespiller skal jeg ha. Linn Akurate har jo innebygget RIAA, så kanskje en Linn LP12 hadde vært et fornuftig valg i så måte?
    Det finnes massevis av gode alternativer for deg der ute, Atle. Mitt tips er å ikke ta helt av med en gang, men gå gradene litt i forhold til å lære seg litt rundt oppsett av spiller, arm, PU m.m. før en investerer en formue. Linn Sondek LP12 burde være et (nesten litt for) godt sted å starte, det er en kanonspiller og du får jo også kyndig veiledning og hjelp av gutta fra Kontrapunkt som du jo kjenner. Slik hjelp i starten kan være uvurderlig.

Min lille Linn Axis kostet snaue 2k, og så har jeg påspandert 1k på "oppussing" av kyndige folk (smøring, oppsett, justering) samt investert i ny PU. Den byr på musikkglede den og, det kan jeg love deg, selv om det dessverre blir litt for lenge mellom hver gang jeg benytter den nå for tiden.....

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva synes du om denne Rune?

Du har jo god innsikt i vinylens verden

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det leses mye bra om Systemdek, men jeg har ingen praktisk erfaring med dem. Ergo mener jeg veldig lite....:-D

Utseende er litt bob bob synes jeg. Jeg har sansen for litt art deco-stil på platespillere, men har selv stort sett alltid havnet på tradisjonelt utseende med beskyttende lokk i egen hule. Go figure....

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da blir det vel kanskje slik som det var for 30-40 år tilbake, da man reiste rundt til hverandre med en bunke lyd i pappinnpakning under armen, for å høre hvordan det låt hos den enkelte?
    Trenger vel strengt tatt ikke gå så mange årene tilbake? Synes ikke det er mange årene siden vi gjorde det samme med våre CD-mapper med høykvalitetslåter....

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he

Du får lokk til Systemdeck også, men jeg tror ikke det er det avgjørende

Jeg synes den er veldig kul og jeg har hørt den med en rå Sme arm og en dyr pu og det låt helt himmelsk.

Active Sven Roger sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Jan og takk for igår
    Som jag sa til deg så er din tråd en som jag alltid følgt med på av stort interesse, og tenkt og fått anledning til og besøke tidl men ikke blitt noe av, er ju også omtrent naboer her i G-Dalen, samt noen felles skjente fra Forumet. Men nå var ju tidspunktet veldigt passende mtp din nye interesse før vinyl mediet, så fikk vi anledning før att besøke varandra
    Hadde på forhand gjort meg en tenke om hur det kunne låte hjemme hos deg,bare gjenom lesing og litt om hur visse produkter spiller, syns selv jag kom skremmende nære mine tanker:roll: og allt i positiv retting. Vi lyttet mest på digitalt og det spillte veldigt oppløst og behagligt med en stor lyd bild og god luft runt instrument, Svs sub leverte bas trykk i kjent SVS stil og godt integrert.
    Med Vinylen har du ett godt start punkt att jobba videre med, passer vel deg bra også mtp
    din interesse tekniske/praktiske ting som påvirkes før varje lite forandring man gjør med bla spiller/riaa mm
    Har vel selv dratt det lenger enn jeg tenkte på forhand, men syns hele hobbyen rundt analog avspilling er jäkla morsomt, bare og stå og rote etter gamle plater er fengende!!!
    Og takk for de fortrefflige Laxe rulladerne
    Dette gjør vi om!!!

Akto: før du bestemmer deg for noe ta en runde rundt og lytte og se på forskjellige
    konstruktioner, Vi i Oslo vinyl klubb hjelper gjerne til, og du får gjerne komme inom og lytte her, litt snik reklame fra mitt oppsett her
    Roger - www.oslovinylklubb.net

Side 83 av 95 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 73 79 80 81 82 83 84 85 86 87 93 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •