OBOS-luksus - oppgraderer! - Side 82

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 82 av 95 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 78 79 80 81 82 83 84 85 86 92 ... SisteSiste
Viser resultater 1,621 til 1,640 av 1893
    Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Sven Roger
    Etter påske er du velkommen hjem til meg og få lytte til mere vinyl knaster;-)
    kan tilby det meste av muzzak tenker jeg.
    medlm av: Roger - www.oslovinylklubb.net
    OISANN!!
    Det hadde jo vært riktig så moro, og takker ærbødigst ja til invitasjonen!

Når jeg opplever såpass lyd som jeg gjør fra en "platespiser" som neppe veier mer enn en kilo eller to plexideksel inkludert, og alldeles fri for antiskatingregulering og ditto justering av stifttrykk, er jeg ikke så lite spent på hva en skikkelig vinylrigg kan gi av opplevelser?

Jeg gleder meg, allerede!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    kjempegøy at flere finner tilbake til vinylens gleder :-D :-D
    Det må du gjerne si!
    Det er i alle fall 7-8 år siden jeg gjorde noen seriøse forsøk på å lytte til musikk fra vinyl, og da gjennom utstyr som nok var i en "litt" annen klasse i forhold til hva jeg i all beskjedenhet kan slå i bordet med nå.

Enkelt sagt: Jeg har tydeligvis gått glipp av noe?
    Desto mer morsomt er det jo å oppdage det. ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Det må du gjerne si!
    Det er i alle fall 7-8 år siden jeg gjorde noen seriøse forsøk på å lytte til musikk fra vinyl, og da gjennom utstyr som nok var i en "litt" annen klasse i forhold til hva jeg i all beskjedenhet kan slå i bordet med nå.

Enkelt sagt: Jeg har tydeligvis gått glipp av noe?
    Desto mer morsomt er det jo å oppdage det. ;-)

helt klart, for meg så var det 20 år siden jeg hadde vinylutstyr, nyoppdaget det for kort tid siden, har heller ikke en voldsom rigg, men gleden har jeg helt klart funnet

Active Sven Roger sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OISANN!!
    Det hadde jo vært riktig så moro, og takker ærbødigst ja til invitasjonen!

Når jeg opplever såpass lyd som jeg gjør fra en "platespiser" som neppe veier mer enn en kilo eller to plexideksel inkludert, og alldeles fri for antiskatingregulering og ditto justering av stifttrykk, er jeg ikke så lite spent på hva en skikkelig vinylrigg kan gi av opplevelser?

Jeg gleder meg, allerede!
    Du er velkommen:-D vi tar det etter påsk, trur ikke heller vi bor så langt unna varann (Stovner) mener vi møts tidl hjemme hos Marantz for lenge siden.
    sender en pm når påsken er over

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk igjen, Sven Roger!
    Veien er ikke så lang nei, ettersom jeg bor på Furuset.
    Ser frem til en PM!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dual 704

Og da var vinylsnurra på plass!

Jeg landet på en DUAL 704, utstyrt med en SHURE M91 MG-D, inkludert en Jico SAS-nål. Som man ikke får kjøpt hos RIMI, for å si det slik. ;-)

OBOS-luksus - oppgraderer!-dual-kopi-jpg

Og tro meg - det spiller alldeles upåklagelig! 8)

@ Ola: "Shout" med LULU er også på plass, men blir neppe en gjenganger på snurra!
    Ikke fordi låta er å forakte, langt ifra! I alle fall for meg, som jo har levd en stund...
    Noe som også i stor grad preger skiva, "festpreget" som den er! Og dermed ganske godt egnet til å "spise opp" en kostbar stift, ganske fort. :cry:
    Hadde man bare hatt bedre vett mtp å bevare slike kulturperler, for 30-40 år siden!
    Men - det finnes heldigvis nok av skiver i samlinga her, som slapp unna de verste utskeielsene hva både det ene og det andre angår.
    Og de spiller som bare rakker'n!
    Jo, det er noe eget med lyden fra en LP....

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det var plass på benken allikevel? Synd med LULU, men hun er jo lett å få fingrene i på andre formater enn vinyl om abstinensene blir for store. Jeg har fått med meg at du er lettere entusiastisk i forhold til platespilleren, noe som er veldig bra for en som er så glad i musikk som deg.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir rent fristet til å hente ned min gamle Lenco fra loftet for å teste den mot min Linn Axis her nå. Nesten så jeg seg ned i det nostalgiske hjørnet.... Og det er absolutt godt ment.... :-)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Så det var plass på benken allikevel? Synd med LULU, men hun er jo lett å få fingrene i på andre formater enn vinyl om abstinensene blir for store. Jeg har fått med meg at du er lettere entusiastisk i forhold til platespilleren, noe som er veldig bra for en som er så glad i musikk som deg.
    Jajamennsann!
    Plass er det alltid, når det gjelder slike godsaker!

LULU lar seg jo lokke frem i andre formater også, heldigvis får jeg si!
    Her er et Youtube-klipp, om det skulle røyne på: YouTube - lulu shout 1965 ready steady go Sjøl har jeg den liggende på en eller annen disk, i AVI-format. Og da i farger attpåtil! 8)
    Legg for all del merke til stemmen hennes! Den når nesten opp til Janis Joplin, på sitt beste.
    Behøver jeg egentlig å si noe mer om entusiasmen? ;-)

Ellers har jeg funnet frem (nok) en gammel "schlæger" i samlingen her, da representert ved Maurice Deebank - "Inner Thought Zone".
    Deler av spor nr1 - "The Watery Song" på side 1, ble i sin tid brukt av NRK som en intro på ett eller annet nattlig program, som jeg dessverre ikke husker navnet på.
    Hør, og prøv å huske: YouTube - The Watery Song - Maurice Deebank

Resten av LP'n er grei nok å høre på, selv om musikken kanskje er litt sær?
    La det uansett være sagt:
    Jeg ringte i sin tid NRK for å få greie på hvilken låt det var snakk om, og løp i sin tid beina av meg for å få tak i akkurat DEN låta!
    Og slik er det jo, når man får dilla på ett eller annet...
    Pokker ta, nå er det jo snart midnatt, igjen! :evil:

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Blir rent fristet til å hente ned min gamle Lenco fra loftet for å teste den mot min Linn Axis her nå. Nesten så jeg seg ned i det nostalgiske hjørnet.... Og det er absolutt godt ment.... :-)
    Dine meninger er jeg vel aldri i tvil om, om de så skulle gå i retning av det litt mer nostalgiske!
    Noe jeg så avgjort oppfatter som positivt.
    Og har du en gammel Lenco på loftet, så finn den frem!
    Jeg vedder en liten knapp på at du også har en og annen LP liggende?
    Hvem vet - kanskje du blir overrasket? ;-)

Ellers: Skulle ikke du, hadde du ikke tenkt, mente du ikke å slenge innom, for et gjensyn med dine gamle Vistaer?
    De står her fortsatt!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skjer stadig noe spennende i casa Scrooge! Morsomt med vinyl, og man kan si mye positivt om dagens streaming osv, men det skal noe til for å slå følelsen av å behandle vinylplater og brette et dobbelt cover ut i fanget og nyte grafikken og lukten.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dine meninger er jeg vel aldri i tvil om, om de så skulle gå i retning av det litt mer nostalgiske!
    Noe jeg så avgjort oppfatter som positivt.
    Og har du en gammel Lenco på loftet, så finn den frem!
    Jeg vedder en liten knapp på at du også har en og annen LP liggende?
    Hvem vet - kanskje du blir overrasket? ;-)

Ellers: Skulle ikke du, hadde du ikke tenkt, mente du ikke å slenge innom, for et gjensyn med dine gamle Vistaer?
    De står her fortsatt!
    Jeg har absolutt noen LPer (om ikke liggende, men stående), ca 700 stk som av og til benyttes på min Linn Axis vinylsnurre. Sist jeg sjekket låt den bedre enn Lencoen, men det er kanskje på tide å ta en ny test... :-)

Apropos besøk; intensjonen er fremdeles den samme, det må bare passe i tidsskjemaet. Nå som jeg har begynt å skrive litt så stjeler det også en porsjon tid av livet. Men; jeg har fremdeles den samme intensjonen, så hvem vet hvor haren hopper i nærmeste fremtid.....

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Det skjer stadig noe spennende i casa Scrooge! Morsomt med vinyl, og man kan si mye positivt om dagens streaming osv, men det skal noe til for å slå følelsen av å behandle vinylplater og brette et dobbelt cover ut i fanget og nyte grafikken og lukten.
    Sant nok!
    Men strengt tatt er det nok lyden som fenger mest og ikke "innpakninga", for mitt vedkommende.8)

Ellers var det vel på tide med noe nytt og spennede nå, og da fant jeg ikke på noe "bedre" enn å få på plass en platespiller!
    Så da er også det alternativet på plass.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har absolutt noen LPer (om ikke liggende, men stående), ca 700 stk som av og til benyttes på min Linn Axis vinylsnurre. Sist jeg sjekket låt den bedre enn Lencoen, men det er kanskje på tide å ta en ny test... :-)

Apropos besøk; intensjonen er fremdeles den samme, det må bare passe i tidsskjemaet. Nå som jeg har begynt å skrive litt så stjeler det også en porsjon tid av livet. Men; jeg har fremdeles den samme intensjonen, så hvem vet hvor haren hopper i nærmeste fremtid.....
    Stående skal det jo være ja!
    I alle fall når det er snakk om 700(!) stk av arten! :shock:
    Samtidig må jeg beskjemmet innrømme at min beskjedne samling nok har befunnet seg i en litt annen posisjon, derav begrepet. ;-)

At Linn Axis spiller bedre enn en aldersstegen(?) Lenco, er vel kanskje ikke så rart?
    Antakelig er førstnevnte utstyrt med en bedre pickup / stift enn den eldre, og kanskje også en bedre arm?
    Det bittelille jeg foreløpig har tilegnet meg av kunnskaper om emnet, sladrer i alle fall om at slike ting (naturlig nok) er av vesentlig betydning.
    Ei heller skal glemmes betydningen av et godt RIAA-trinn, og i så måte har jeg jo visse "avtaler" på gang...

Ellers er det jo hyggelig å lese at intensjonen omkring et besøk, fortsatt lever!
    Men skjønner jo samtidig "alt" omkring det med tid og anledning.
    Ikke minst fordi du nå har tatt pennen fatt igjen! Det er jo særdeles hyggelig å lese!
    Men akk så tidkrevende! :-?
    Jeg tør si det, ettersom jeg i en forgangen tid brukte både natt og dag for å skrive tester / guider for hardware.no
    For min del - heeelt gratis! Det ble lovet både ditt og datt av påskjønnelser, men intet skjedde.
    Og det gikk jeg til slutt lei av, enkelt og greit.

Om / når du måtte finne tid, kan jeg i alle fall love deg god lyd, og ditto bevertning!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strålende, Jan!

Joda, testingen tar tid, og det skal det tross alt gjøre. En skal jo gjøre seg til kjenne med utstyret over tid, noe annet blir bare hastverksarbeid, og det har jeg ikke lyst til å vedkjenne meg... :-)

Axisen burde etter alle solemerker spille bedre enn Lencoen, ja. Den er utstyrt med en Dynavector DV-20XL og spilleren har blitt sett over av kyndig personale. Men den slår ikke Lencoen på gooodfølelsen og nostalgi. Jeg husker når jeg fant den i min bestefars dødsbo, tok den hjem, bestilte ny nål til den m.m. Jeg leser veldig mye av den samme fascinasjonen og gleden som jeg hadde i dine innlegg.

Jeg hadde vel faktisk et innlegg i Hjemmekino om den opplevelsen om jeg ikke tar feil. Men hvor har den siden gjort av seg da tro......

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg stille fulgt med på dine vinyl krumspring de siste dagene Jan Må innrømme at det klør litt etter å få prøvd dette. Har jo tross alt 100+ plater "stående" på loftet her. Har fått noen tips av en vinyl ekspert på hvilken spiller jeg bør se etter. Følger med hver dag nå! Moro å følge entusiasmen din

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde vel faktisk et innlegg i Hjemmekino om den opplevelsen om jeg ikke tar feil. Men hvor har den siden gjort av seg da tro......
    Se der fant jeg det ja, tilbake fra min forrige periode som skribent tilbake i 2007. Temaet er vel like relevant i dag....

OBOS-luksus - oppgraderer!-vinylen-min-001-jpg

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fantastisk!
    Nok et manifest på at det finnes gode alternativer til det digitale, en flott skrevet artikkel var det også!
    Ser frem til "fortsettelsen", selv om jeg mistenker at neste artikkel neppe beveger seg i retning av vinyl. ;-)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Nå har jeg stille fulgt med på dine vinyl krumspring de siste dagene Jan Må innrømme at det klør litt etter å få prøvd dette. Har jo tross alt 100+ plater "stående" på loftet her. Har fått noen tips av en vinyl ekspert på hvilken spiller jeg bør se etter. Følger med hver dag nå! Moro å følge entusiasmen din
    Så bra da!
    Godt å lese at det er flere her som kan tåle lyden fra en "gammeldangs" LP, så jeg er spent på hva som dukker opp av "rigg"!
    Hvilken spiller har du fått tips om?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøvde meg på vinyl for ikke så lenge siden, men jeg tror ting ble helt feil hos meg. For det første så måtte jeg skru veldig mye opp på volumet for å komme opp i normalt lyttenivå, det andre som jeg ikke greide å svelge var forvregningen, spesielt i vokaler. Jeg hadde selvfølgelig sjekket at MC og MM og alt det der var på plass.

Er det normalt at man må litt mere opp på volumknotten for å komme på samme nivå som feks cd når man spiller vinyl? Enn forvregning, merker du noe til det?

Side 82 av 95 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 78 79 80 81 82 83 84 85 86 92 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •