OBOS-luksus - oppgraderer! - Side 80

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 80 av 95 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 76 77 78 79 80 81 82 83 84 90 ... SisteSiste
Viser resultater 1,581 til 1,600 av 1893
    Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takk skal dere ha, alle tre!

Å slippe en rettsak er i seg selv en seier. ;-)

Om ikke annet - en halv eller 3/4 seier i alle fall!

Og gjett om det er godt å omsider bli ferdig med dette?

Jeg tror jeg har en sjampis innerst i barskapet - det er slett ikke sikkert den overlever helgen!

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gratulerer

Grattis Jan:-D

Dette var jo særs gode nyheter. Sprett champisen du

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var gode nyheter! Viser at det lønner seg å stå på til tross for at det krever ressurser. Gratulerer! Stemmer i den sjampisen, selvom du allerede er langt nedi flaska allerede :-D

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Definitivt en sjampis verdig. Bare legg den litt på kjøl først, lunken sjampis smaker ikke godt.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Føyer meg inn i rekken med gratulanter, meget glad på dine vegner!! Godt å se at fornuften til slutt seiret.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg som hadde sett frem til popcorn og brus i rettsalen... :-(

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry amunds, det toget er gått! §
    Men er du i nærheten av Oslo, så kan jo brus og popcorn fort-vekk serveres i en litt annen og formodentlig hyggeligere setting? ;-)
    Frister det, så send meg gjerne en PM!

Ellers må jeg igjen få takke for gratulasjonene, setter mer pris på slike ting enn dere aner....

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

DAC-test!

"Nestenrettsaker" og alskens krumelurer deromkring - det finnes jo heldigvis hyggeligere måter å bruke tiden på!

I så henseende, vandrer tankene i retning gårsdagens trivelige besøk, i kombinasjon med en kanskje litt uhøytydelig test av Hegel HD 10 mot nykommeren HD 20?
    Utpreget vitenskapelig kan den neppe kalles, men spennende allikevel?

Gwandarion og Homecinema stilte velvillig opp i testpanelet, med ører som sikkert er mer skjerpede enn mine smått aldrende sådanne?

Jeg hadde på forhånd gjort meg opp en mening, og det var jo ganske så beroligende å høre at denne i stort og smått var sammenfallende med hva de to besøkende opplevde!
    Det var i det minste et lite men hyggelig understatement på at jeg fortsatt besitter en viss mulighet for å bedømme slike forskjeller som "gammel og ny" måtte besitte.
    Dette sagt fordi jeg jo om enn motvillig må erkjenne at alderen så smått tynger litt, også hva hørselen angår. :-?

Som kilde ble utelukkende Squeezebox benyttet. Coax-utgangen fra denne ble koblet opp mot "Coax1" på HD 20, og HD 10 fikk sine signaler levert via optisk utgang fra samme kilde.
    I utgangspunktet skal jo dette være "rått parti" mht det faktum at en optisk overføring av signalene implementerer ytterligere jitter-problemer enn hva man ellers kan forvente via en litt mer "moteriktig" og teknisk sett bedre - Coax-forbindelse. Men ikke best!
    De som fulgte med på Bent Holters foredrag om dette på forrige helgs messe, har vel fått med seg de detaljene....

Vår konklusjon ble i alle fall at forskjellene ikke var himmelstormende, men i alle fall entydige!
    HD 20 spiller bedre, enn HD 10, kort og godt. I alle fall i en slik setting.
    For egen del er jeg fristet til å si, at HD 10 fortsatt er et meget godt valg. Ikke minst mtp hva man pr dd må betale for denne!

Men for den / de som alltid vil være på jakt etter noe som er litt bedre, og som leverer en litt mer utilslørt øvre mellomtone og mer levende diskant, og som samtidig tegner opp et mer distinkt og levende lydbilde, vil jeg påstå at HD 20 er valget!
    Verden går jo videre, enten man vil eller ikke.....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Sorry amunds, det toget er gått! §
    Men er du i nærheten av Oslo, så kan jo brus og popcorn fort-vekk serveres i en litt annen og formodentlig hyggeligere setting? ;-)
    Frister det, så send meg gjerne en PM!

Ellers må jeg igjen få takke for gratulasjonene, setter mer pris på slike ting enn dere aner....
    Setter jeg pris på!
    Og selvfølgelig er det kjempemessig at saken er ute av hverden... :-)

Dog bør jeg holde meg unna alle som har bedre anlegg enn meg, for jeg har egentlig ikke råd til å være HiFi-freak enda... :-p

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk til deg også, selv om du foreløpig ser ut til å ha gått glipp av både brus og popcorn!
    Men som sagt - mulighetene er jo fortsatt tilstede...
    Og kanskje jeg kan friste med bedre spise og drikke enn som så? ;-)

La gå at det ikke alle er gitt å ha "verdens beste anlegg" for å fremstå som en "hifi-freak", men det er absolutt ingen betingelse!
    Det som i så måte er overordnet all-verdens superduper-anlegg, er en felles interesse, engasjement og lidenskap for musikk, og (god)lyd!
    Utstyret vil som regel dukke opp etterhvert, tro meg.......

Da jeg for 4-5 år siden "re-inkarnerte" hva denne interessen angår, og som faktisk har sin grobunn i 60-årene, ante jeg fint lite om både likesinnede og utstyret omkring.
    Men tro meg: Jeg har tilgode å angre på veivalget, ikke minst med tanke på hvor mange gode venner og hyggelige bekjente dette har medbragt.

Ingenting å nøle med, spør du meg! ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg begynte i det "små" (CV = store) selv... Og veien derfra ser nok ikke ut til å ende helt enda nei... :-)

Dog må jeg pr dags dato som student, stikke den berømte fingeren i jorda (hvilken finger er det man egentlig bruker ?? :-D ), kalle en spade for en gaffel og innse at jeg pr nuh bør ha nådd taket for en stund fremover.

Men.. Selvom min HiFi-vei akkurat har entret en mørk tunnel (har jo tross alt kjøpt meg Parasound NC2250 og B&W CM9 i det siste) så ser jeg absolutt lyset i enden av den allerede. Antakeligvis kommer jeg til å tjene såpass etter endt utdanning, at HiFi-veien nok kommer til å konstrueres videre! :-)

Og begrepet "HiFi-freaks" - var BARE positivt! :-D

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var da enda bra at "rettssaken" endte slik da. Og på tide om man kan si det sånn. Du vant da i alle fall på de viktige punktene til slutt og fikk saken ut av verden på en grei måte; det kunne jo ha blitt enda verre...:evil:

Så til vår ytterst vitenskapelige DAC-test :wink:
    Vi kan jo til en viss grad si det all den tid Ola og undertegnede ikke ante hvilke innganger de 2 var koblet på. Det var det jo kun innehaveren som visste. Selv om det ikke var veldig stor forskjell på HD10 og HD20 var det dog forskjeller som var såpass klare at vi klarte å finne ut hvilken som var HD20.
    "Testvinneren" gir i mine ører et bedre fundament i bunn. Det var mer fylde i bassområdet som gjør at det understøtter frekvensene oppover bedre enn HD10. Den er også noe mer åpen i mellomtoneområdet og dette gjør at vokalen blir mer "livlig" og realistisk. Generelt gir HD20 et marginalt større lydbilde en HD10; dette både i bredde og dybde. Alt i alt gir dette en samlet karakter som ligger hakket over HD10, men om man ikke har sammlignet de 2 og er i markedet for en DAC så trår man på ingen måte feil ved å velge HD10. På brukt'en kan man jo gjøre et knallkjøp prismessig i forhold til HD20. Til og med når messerabatten var trukket fra, ble det jo en stor prosentmessig prisforskjell på dem, men hva betaler man ikke for å få det siste lille som H20 gir :-D
    Uansett så var det en morsom test å gjøre og så har man jo disse berømte lakserulladene det diskes opp med der i gården! Mmmmmmmm...må ha, bare må ha!

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk en telefon fra advokaten i dag, som hadde blitt kontaktet av motpart (...)
    Gratulerer Jan! Selv om det kanskje ikke egentlig er noe å gratulere deg for, siden det bare er rett og rimelig at du har fått oppreisning og kompensasjon etter all tautrekkingen. Det lønner seg i alle fall å være tålmodig og holde frem, noe det er godt å få bekreftet.

"Nestenrettsaker" og alskens krumelurer deromkring - det finnes jo heldigvis hyggeligere måter å bruke tiden på!

I så henseende, vandrer tankene i retning gårsdagens trivelige besøk, i kombinasjon med en kanskje litt uhøytydelig test av Hegel HD 10 mot nykommeren HD 20?
    Utpreget vitenskapelig kan den neppe kalles, men spennende allikevel?

Gwandarion og Homecinema stilte velvillig opp i testpanelet, med ører som sikkert er mer skjerpede enn mine smått aldrende sådanne?

Jeg hadde på forhånd gjort meg opp en mening, og det var jo ganske så beroligende å høre at denne i stort og smått var sammenfallende med hva de to besøkende opplevde!

Takk for en veldig hyggelig kveld Jan, med både god bevertning og audiofile partyleker

Det var en spennende test å skille de to DACene fra hverandre, hvor hverken undertegnede eller Homecinema visste hva som var koblet hvor og først måtte etablere om det var en forskjell mellom de to inngangene eller ei, for så å se om det sammenfalt med hva den andre oppfattet.

Etter litt tviling på egne evner og mange vekslinger mellom A og B fant vi ut at begge foretrakk samme inngang og hadde en sammenfallende oppfatning av hva som hendte med lyden ved å bytte mellom de to inngangene og benyttet tilsvarende ord og begreper for å beskrive de forskjellene vi opplevde. Forskjellene var forholdsvis subtile og det er helt klart en fordel at ASR forsterkeren lar en skifte input helt sømløst, uten opphold.

Jeg brukte to opptak jeg kjenner svært godt som testmateriale først Mitt Hjerte Alltid Vanker fra Solveig Slettahjell & Tord Gustavsens Natt I Betlehem (FXCD342). Et enkelt og spartansk opptak med fokus på Solveigs stemme og hvordan hun bruker akustikken i Fødselskirken i Betlehem. Ved å bytte mellom de to inngangene opplevde jeg at den ene inngangen hadde en form for betoning eller tilsløring i øvre mellomtone og mot diskanten som lukket stemmen litt inne og gjorde at de små lydmessige forskjellene som sammenhengen med avstanden til mikrofonen og smattingen, innpustene og munnhulelydene ble mindre tydelige og på en måte mindre koblet til stemmebruken.

Andre opptak ut var My Body is a Cage fra Peter Gabriels Scratch My Back (EMI-50999-6268282) som har strykerarrangementer som gjør svært mye for både romfølelsen og opplevelsen av tempo i låta. Med HD20 var det lettere for meg å følge de panorerte pizzicatoene som ligger i bakgrunnen og bygger opp mot låtas crescendo. Med Gabriels mørkere stemme opplevde jeg at diksjonen ble ørlitt bedre med HD20 enn med HD10.

Selv med sammenfallende resultater fra vår test er det for meg er en gåte hvordan enkelte kan utrope den ene som entydig bedre enn den andre uten å ha hatt de side ved side til samme tid, for selv om det er en klar lydmessig forbedring så er det fremdeles større forskjell mellom et knepp opp og ned med volumkontrollen

Å gjette hvilket produkt som spilte er en helt annen sak... Siden jeg ikke har inngående kjennskap til produktene vi testet var det kun å velge å anta at det dyreste, nyeste og påstått beste produktet var koblet til den inngangen man foretrakk lyden av, noe som viste seg å være riktig.

Jeg vil nok en gang takke for en hyggelig og lærerik kveld, som jeg mer enn gjerne gjentar.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Det var da enda bra at "rettssaken" endte slik da. Og på tide om man kan si det sånn. Du vant da i alle fall på de viktige punktene til slutt og fikk saken ut av verden på en grei måte; det kunne jo ha blitt enda verre...:evil:

Så til vår ytterst vitenskapelige DAC-test :wink:
    Vi kan jo til en viss grad si det all den tid Ola og undertegnede ikke ante hvilke innganger de 2 var koblet på. Det var det jo kun innehaveren som visste. Selv om det ikke var veldig stor forskjell på HD10 og HD20 var det dog forskjeller som var såpass klare at vi klarte å finne ut hvilken som var HD20.
    "Testvinneren" gir i mine ører et bedre fundament i bunn. Det var mer fylde i bassområdet som gjør at det understøtter frekvensene oppover bedre enn HD10. Den er også noe mer åpen i mellomtoneområdet og dette gjør at vokalen blir mer "livlig" og realistisk. Generelt gir HD20 et marginalt større lydbilde en HD10; dette både i bredde og dybde. Alt i alt gir dette en samlet karakter som ligger hakket over HD10, men om man ikke har sammlignet de 2 og er i markedet for en DAC så trår man på ingen måte feil ved å velge HD10. På brukt'en kan man jo gjøre et knallkjøp prismessig i forhold til HD20. Til og med når messerabatten var trukket fra, ble det jo en stor prosentmessig prisforskjell på dem, men hva betaler man ikke for å få det siste lille som H20 gir :-D
    Uansett så var det en morsom test å gjøre og så har man jo disse berømte lakserulladene det diskes opp med der i gården! Mmmmmmmm...må ha, bare må ha!
    Hyggelig å lese at lakserulladenene nok en gang falt i smak!

Ellers burde jeg selvsagt ha nevnt at dere faktisk blindtestet de to "duellantene"!
    Forsterkeren gir jo en absolutt sømløs overgang ved skift av innganger, noe som vel understreker at forbedringen fra HD 10 til HD 20 er større enn hva jeg først antok. ;-)

Intermediate Kolschtat sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    867
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med utfallet, på høy tid at dette løste seg

Du har også en PM vedrørende en sak

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye for det!

Svar på PM har du også fått. ;-)

Newcomer countryroad sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Og da har vi sett"!

Jeg fikk en telefon fra advokaten i dag, som hadde blitt kontaktet av motpart.

Han hadde tydeligvis fått kalde føtter etter stevning til Tingretten, og tilbød seg å etterkomme mitt tidligere / første forslag om en prisreduksjon
    på 10.000,-
    Noe jeg svarte blankt nei på, og henviste til mitt seneste forslag om 13.000,- tidligere fremsatt i Forliksrådet.
    Men som jeg også sa: Ideelt sett ønsker jeg kjøpet omstøtt, men kan gå med på en refusjon på ovennevnte sum.
    Etter litt "tautrekking", endte vi til slutt opp med et forlik på 12.000,-

Av og til må man jo kompromisse litt, men nå er i alle fall saken bragt til ende!
    Samtidig er det realistisk å tro at jeg kan selge forsterkeren for rundt 20.000,-
    Da har jeg "summa summarum" ikke tapt all-verdens penger på dette noe uheldige kjøpet, i den forstand som at jeg i første omgang ble ført bak lyset.

Ytelsesmessig finner jeg den fullt på høyde med min andre ASR Emitter 1 av atskillig nyere dato, så jeg vil ikke ha noen samvittighetskvaler i så henseende.

Men uansett: Jeg under ingen å havne i en tilsvarende situasjon!
    Formodentlig er det lenger enn langt mellom de gangene man møter såpass stivbente og uforsonlige mennesker, som jeg i denne anledning var så uheldig å treffe på......
    gratulerer godt at sunn fornuft seiret til slutt

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker!

Bare så synd at det skal ta så fordømt lang tid å finne frem til fornuften?
    Både selger og kjøper har jo tapt på det.....

Newcomer countryroad sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker!

sant det.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror ikke han (selger) har funnet frem til noen fornuft. Tipper han leser denne tråden og skjønte at du ikke kom til å gi deg.

Side 80 av 95 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 76 77 78 79 80 81 82 83 84 90 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •