OBOS-luksus - oppgraderer! - Side 77

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 77 av 95 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 73 74 75 76 77 78 79 80 81 87 ... SisteSiste
Viser resultater 1,521 til 1,540 av 1893
    Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Herre min hatt, dette er jo ikke annet enn hårreisende!

Tatt i betraktning de fakta som faktisk foreligger skal det ikke være mulig at samtlige "dommere" konkluderer på denne måten. At de ikke er like bevandret i den audiofile jungelen som resten av oss er ingen unnskyldning for å ikke ta hensyn til de dokumenterte fakta som ligger på bordet.

Føler i høyeste grad med deg, og håper det går bedre i en eventuell runde to!
    Krysser fingrene for det ja!
    Har akkurat skrevet ferdig et grunnlag for overprøving av dommen, så får vi se hvordan det går etterhvert. ;-)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kolschtat
    Sikter på å få til en liten visitt denne uken du har PM
    U2! ;-)

Intermediate Kolschtat sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    867
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt sen respons, men allikevel.

Etter en særdeles hyggelig kveld hos Jan sitter jeg igjen med mange gode inntrykk, både lyd og ikke minst serveringen

Hva angår lyd så spilte det helt ærlig bedre enn jeg forventet og med en utrolig "pin-poiting" hvor alt satt nærmest perfekt.
    Dynamikk i mellomtone og diskant, har vært mitt ankepunkt mot elektrostater, men igjen ble jeg overrasket over hvor bra det spilte. Tydelig at både rommet og ikke minst den lekre ASR Emitter 1 jobbet godt i harmoni med elektrostatene.

Musikk med en tung bass ble traktert meget bra av Vistaer i samarbeid med SVS, høy morofaktor uten at det ble altfor mye.

Nå er dette en stund siden og jeg har hjernen har klarert mye av minnene, med litt drahjelp fra flytende moro, men et besøk som frister til gjentagelse og mer lytting.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger Eirik, og takk for et svært så trivelig besøk fra deg!
    Det er jo morsomt å lese at lyden overrasket litt!
    Faktisk er du ikke alene om å mene dette.
    Ubeskjedent sagt kanskje, men jeg har jo ved flere anledninger fått tilsvarende og positive tilbakemeldinger fra andre som har stukket innom.

Elektrostater er jo ikke akkurat regnet for å være "dynamikkbomber", og da er det jo ekstra morsomt å høre at det funker såpass bra, også i dine ører!

Skulle det friste med et gjenbesøk, så vet du jo at døren står åpen! ;-)

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du på Kringlyd-messa på Lørenskog, scrooge?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så absolutt, Supertramp!
    Jeg jobber jo på hotellet.. ;-)

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Så absolutt, Supertramp!
    Jeg jobber jo på hotellet.. ;-)
    Her lærer vi noe hver dag

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så bra!

Bor ellers ca 10min unna jobben, om du hadde tanker om en visitt hit ifbm messa?

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbudet - har jo lest mye her i tråden om herlighetene (og serveringen - haha).

Må la det stå åpent foreløpig - takk takk.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men da treffes vi sikkert, Jan, jeg skal hvertfall prøve å nå frem til messa. Uansett treffes vi kanskje uti mars en gang, jeg skal til ditt hotell på et 3 dagers kurs.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Takk for tilbudet - har jo lest mye her i tråden om herlighetene (og serveringen - haha).

Må la det stå åpent foreløpig - takk takk.
    Anytime! ;-)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Men da treffes vi sikkert, Jan, jeg skal hvertfall prøve å nå frem til messa. Uansett treffes vi kanskje uti mars en gang, jeg skal til ditt hotell på et 3 dagers kurs.
    Næh, så gøy! 8)
    Får håpe dere får et trivelig opphold da, og et fruktbart kurs!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Joda, takk som spør!
    Her er "utskeielsene" relativt begrensede, men har i alle fall spandert på meg et "nytt" grått lerret.
    I tillegg har jeg ekskludert den ene sub´en i musikksammenheng, uten at resultatet ble noe dårligere!
    Dermed har jeg fått fristilt den andre til filmlyd, noe som enkelt sagt ga meg tilbake det meste av trøkket som jeg tidvis har savnet i filmseansene.

Men verre er det jo med dette:

Nå har det falt dom i Forliksrådet ang. ASR-saken, og den gikk ikke i min favør! :evil:

Jeg vet faktisk ikke om jeg skal le eller gråte?
    Men faktum er at de tre i panelet hos Forliksrådet, valgte å se helt bort fra den dokumentasjonen og henvisning til salgsannonsen jeg hadde lagt på bordet (mulig den ble for ”teknisk”?), og valgte i stedet å legge mest vekt på en muntlig uttalelse fra motpart, hvor han fremsatte:

”jeg har aldri sagt at forsterkeren var to år gammel, jeg har bare sagt at den har vært i mitt eie i ca to år”.

Det var ikke slik han svarte på mitt spørsmål ved avhenting – da låt det som svar – ”den er ca to år gammel”.

I dommen heter det:

Klagemotparten har ikke forledet klager til å tro at har kjøpt noe annet og nyere enn det klagemotparten har solgt til han.
    Da klager ikke fikk garanti fordi klagemotparten ikke hadde fått det da han kjøpte forsterkeren, burde klager ha forstått at forsterkeren var eldre enn to år.

Utrolig, vil jeg mene? Jeg har jo aldri etterspurt en garanti? Riktignok spurte jeg om emballasje og kvittering, men fikk til svar at dette lå igjen i Sverige.

Det som jo er sakens kjerne er de forholdene jeg relativt kort tid etter kjøpet avdekket, og som i henhold til Kjøpslovens § 19, gir grunnlag for et krav om å omstøte kjøpet.
    Ellers hadde jeg ikke hatt problemer med å akseptere en alder på tre, kanskje fire år også, men åtte år?

Samtidig ignoreres jo salgsannonsens feilaktige beskrivelser om både oppgradering og nypris:

Det står bl.a i denne at - ”nypris er over 70.000,-” Dette sett i forhold til de 33.000,- selger forlangte, er det ikke urimelig å tro på at den oppgitte alderen stemte ganske bra?
    Saken er imidlertid at ”nypris” på denne forsterkeren, var ca 40.000,- i 2002.
    Forsterkeren er angivelig oppgradert til ”Exclusive ” 1, noe som heller ikke er riktig. Konstruktøren - Friedrich Schäfer har dokumentert at dette ikke kan la seg gjøre.

Er ikke dette å forlede en person, ettersom disse opplysningene overhodet ikke har rot i virkeligheten? Og som senere er grundig dokumentert som uriktige?

For øvrig er det jo slett ikke alltid at det foreligger en kvittering eller garanti ved et bruktkjøp.
    Men at dette skal legges til grunn for at man da – sitert fra domsavgjørelsen - ”burde ha forstått at forsterkeren var eldre enn to år”?

Man ser jo gjerne an sine ”handelspartnere”. I dette tilfellet fremstod jo selgeren som en ryddig og redelig person, og jeg fant derfor ingen grunn til å mistro ham.
    Men jeg burde visst allikevel "ha forstått"?

Jeg skjønner fint lite av dette, og vil ta kontakt med en advokat for å få en uttalelse om saken.

"Any comments, anyone"?

Forliksrådet har generelt meget dårlig anseelse blant den juridiske eliten (er mitt inntrykk). Ett av de store problemene er kort og godt at de ikke kan jobben sin. Det virker for meg som om du har fire klassiske problemer:

1: Som part i en sak er det viktig at du evner å fremme din sak forbi en hver tvil. Dette gjøres for eksempel ved at man dokumenterer urimelighet minst 1-2 skritt utenfor det man i utgangspunktet ikke bør kunne forvente å få spørsmål om. Jeg vet ikke om du for eksempel hadde med deg informasjonen som dokumenterte at forsterkeren ikke var en Exclusive 1, eller om du hadde med deg dokumentasjon som viste omtrent hva denne kostet i 2002. Uansett, det kan være lurt å reflektere litt åpent over en slik avgjørelse (om du vil anke) slik at du gjør det lettere for deg selv å forberede deg bedre til saken i tingretten.

2: Forliksrådets medlemmer kan ingen ting om hifi. Både du og selger vet hva som er vanlig, og han sitter sikkert og gnir seg i hendene akkurat nå. Enten du tar med deg en sakkyndig (kan være aktuelt i tingretten) eller får en skriftlig uttalelse (kan være aktuelt i forliksrådet eller i tingretten om man har selvprosederende sak), for eksempel signert en forhandler, en produsent eller en skribent (en signatur som gir uomtvistelig tyngde til påstanden) så er det vanskelig å motsi. En slik uttalelse kan for eksempel først kort ta for seg vanlig praksis og hva man rimeligvis kan forvente, så din sak spesifikt og hvordan det er helt klart at selger har gått inn for å føre deg bak lyset for å oppnå egen vinning.

3: Siden forliksrådet snakker om garanti her er det åpenbart at de ikke har fått med seg, eller kanskje ikke over hodet fått, en klar påstand fra deg. Så kortfattet og konsist som mulig bør du ha levert følgende:

--------------------------------------------------------------------------

Konklusjon:
    Selger har lagt til grunn en nypris som tilsier at varen var relativt ny. Han har tilbakeholdt original kvittering for å skjule varens faktiske alder. Ved salg ble det oppgitt at varen var oppgradert til en dyrere versjon, noe som i følge produsenten selv ikke var mulig grunnet varens alder. Til slutt har selger gitt generell informasjon som har hatt til hensikt å gi inntrykk av at varen var vesentlig nyere enn hva den faktisk var. Med korrekte opplysninger lagt til grunn har norsk importør anslått verdien til kr YY YYY som er kr XX XXX mindre enn kjøpesummen, som altså var basert på falske opplysninger.

Påstand:
    Prinsipalt
    Saksøkte dømmes til å refundere hele kjøpesummen inklusive fraktomkostninger. Saksøkte dømmes også til å dekke sine og saksøkers saksomkostninger i henhold til oppgave.

Subsidiært
    Saksøkte dømmes til å refundere kr XX XXX som reduksjon av kjøpesummen. Saksøkte dømmes også til å dekke sine og saksøkers saksomkostninger i henhold til oppgave.

--------------------------------------------------------------------------

Ellers er jeg ikke overrasket over at forliksrådet kommer med en dom som er helt på jordet, men ikke bruk det jeg skriver som noen "diagnose" som tilsier at du "sikkert kommer til å finne frem i tingretten", for det må du finne ut av selv.

Rettsgebyr for tingretten er vel 2500kr ca så lenge saken først har vært oppe i forliksrådet.

Imidlertid kan det være et godt tips til deg at dersom du vil gå videre med saken kan du først anke den til tingretten. Det går et stykke tid før denne kommer opp. Du kan så sende et forslag til forlik overfor selger som er gunstigere for ham enn å ta saken til tingretten. Om han ikke har særlig rettserfaring kan det være fristende å akseptere et slikt tilbud.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye for saklige og konstruktive innspill, setter stor pris på det!

Faktum er at jeg allerede har tatt kontakt med en advokat, og har i stort og smått lagt frem alle de momentene du påpeker, selv om jeg samtidig ser at jeg nok kunne ha "vridd" et par av argumentene mine litt annerledes.
    Jeg skal uansett ta dette med meg videre. ;-)

Alt av dokumentasjon omkring den i annonsen påståtte oppgraderingen, og den faktiske prisen i 2002 i forhold til hva annonsen kan fortelle, er fremlagt.
    I dette ligger det konkrete opplysninger både fra Friedrich Schäfer og importøren - Stereofil AS.
    Jeg fikk i Forliksrådet anledning til å påpeke disse tingene, og kunne på et konkret spørsmål om hva forsterkeren kostet i 2002, også svare på dette.

Samtidig satte jeg også frem et forslag til forlik, ved å foreslå at klagemotpart refunderte kr.13.000,- av kjøpesummen.

Disse opplysningene ble notert av panelet, men i domsavsigelsen fremkommer ikke disse detaljene i dennes ordlyd?
    Pussig.
    Ikke minst fordi jeg som klager, faktisk forsøkte å komme frem til et forlik?

Klagemotpart har forøvrig skrytt av "fartstid" i Forliksrådet, og det uroer meg litt.
    I alle fall i den forstand som man muligens kan fremstå som "kjent" i forhold til motpart?

Vi mennesker er jo ikke alltid like objektive, uten dermed å insinuere noe....

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min umiddelbare reaksjon er at klagemotparten din mest sannsynlig har "fartstid i forliksrådet" og sikkert ett trinn lenger opp også, og at det ikke er uten grunn. Jeg tenker også at du ikke har tilsvarende fartstid. Ingen dommer er pålagt å sitere alle vurderinger i en sak i dommen. Men anke kan nesten ikke bli nektet til tingretten så det går nok bra.

Jeg tenker også at det er typisk forliksrådet å gå glipp av det vesentlige. Imidlertid er det alltid en risiko i retten også. Jeg anbefaler deg derfor å forenkle og krympe dokumentasjone og argumentasjonen slik at det blir så lett som over hodet mulig å motta og forstå det, inklusive hva som er normal markedsverdi, vanlig praksis osv.

Også, i lyset av ovenstående, tror jeg du bør ha en advokat i retten. Jeg mistenker at oddsen er at du kommer best ut av det økonomisk med advokat.

Ved dom har du rett til å ta ut utleggsforretning om motparten ikke gjør opp. Det hjelper imidlertid ikke om motparten ikke eier noen ting, er nedsyltet i gjeld, er trygdet osv, så ta en kredittsjekk på ham før du bruker for mye tid og penger på dette.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.
    Er smått imponert over din "juridiske innsikt". Har du studert slikt?

Om det går så langt, så kommer jeg nok til å ha med meg en advokat i Tingretten.
    Jeg avventer imidlertid et utspill / råd fra den kanten, før jeg går videre med saken.

Nå har jeg foreløpig ikke peil på om motpart er økonomisk insolvent, men vil tro at han bør klare å stable 33k ++ på beina? i alle fall over tid?
    Han har jo en relativt godt betalt jobb i et internasjonalt forsikringsselskap, men sikkert også endel gjeld, som kjøper av en leilighet på Oslo´s beste vestkant.
    Det bør imidlertid ikke frata ham et pålegg om å etterkomme et krav?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke studert jus, men jeg finner det interessant. Har lest mye på Lovdata sine sider. Jeg har også vitnet i en barnefordelingssak, forsøkt å bistå en venn i en jordskiftesak, vært i forliksrådet i forbindelse med en parkeringssak, en husleiesak, en parkeringssak til, og et par saker med transportselskaper.

I blant er jeg sjokkert over hva enkelte gidder å dra til retten. For eksempel et transportselskap som fakturerte 3-4 ganger mer enn avtalt rate når raten var skriftlig signert av begge parter. Et annet som fakturerte for flyfrakt når båtfrakt var skriftlig bestilt. Et som leverte knuste kolli en måned forsinket og nekter å gi en krone...

Når det gjelder denne fyren så høres det ut som om du har med å gjøre en du kan få penger av. Det kan for eksempel skje som følger:
    1: Du får en dom og den blir rettskraftig
    2: Du får ikke penger, du sender en varsel om at du begjærer namsmannen om utleggsforretning.
    3: Namsmannen tar utleggsforretning i hans bolig.
    4: Boligen blir besluttet tvangssolgt, en medhjelper blir satt til å fordele pengene til dem som har sikkerhet i boligen. Når medhjelperen har fått betalt vil skyldneren få eventuelt overskytende.

Eller mer sannsynlig i en slik sak:
    3: Namsmannen sender skjema til arbeidsgiver med pålegg om lønnstrekk. Dette gjøres etter visse maler med beregning av levekostnad osv.
    4: Du får pengene dine overført gjennom lønnstrekket over noen måneder.

Hvis han ikke eier noe (som det kan tas sikkerhet i) eller har lønn nok til å leve av så er det ikke noe å hente. Kravet består så lenge han lever, og videre mot hans arvinger, men får man ikke penger hjelper jo ikke det.

Hvordan jeg vet dette?
    Jo, jeg kjøpte huset mitt på tvangssalg, og jeg hadde en gang en rolle som gjorde at jeg fikk brev fra namsmannen med krav om å trekke av lønnen til en ansatt i dette firmaet. Han hadde sluttet så det ble ikke aktuelt, men sånn var det altså.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg har forstått detaljene korrekt er dommen relativt latterlig og skulle ikke være problematisk å ta videre. Kontakt en kjøps/avtalejurist å ta saken vidre. Men det er en ting jeg stusser på, er all kommunikasjon gjort muntlig, dvs vanskelig å bevise?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Essential
    Hvis jeg har forstått detaljene korrekt er dommen relativt latterlig og skulle ikke være problematisk å ta videre. Kontakt en kjøps/avtalejurist å ta saken vidre. Men det er en ting jeg stusser på, er all kommunikasjon gjort muntlig, dvs vanskelig å bevise?
    Det eneste som er muntlig i denne saken er det som faktisk ble lagt til grunn for domsavsigelsen!:shock:

Jeg hevder at jeg ved avhenting av forsterkeren fikk følgende svar på mitt spørsmål om forsterkerens alder: "Den er ca to år gammel".
    Selger hevder at han aldri har sagt dette, men i stedet svart at "jeg har hatt forsterkeren i mitt eie i ca to år".

Ellers er forholdene omkring annonsens innhold hvor det opplyses om at den er oppgradert til Exclusive 1 og at den koster over 70.000,- grundig tilbakevist.
    Det foreligger i skriftlig form en bekreftelse fra konstruktøren, Friedrich Schäfer, om at forsterkeren ikke lar seg oppgradere til Exclusive 1.

Videre er det også skriftlig bekreftet fra både konstruktør og importør, at denne forsterkeren i sin tid (2002), kostet ny ca 40.000,-

Disse tingene ser det altså ut til at Forliksrådet har satt til side.

Forstå det den som kan.....

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke tingretten, men forliksrådet.

Kan også være viktig å poengtere at dette er en type produkter som går under 5 år reklamasjonsrett i følge norsk lov. Jeg ville også sjekket hvor langt tilbake denne oppgraderingen faktisk kunne gjøres. Om den kunne gjøres i løpet av bare de siste 2-3 årenes forsterkere er det et fellende bevis på at du har hatt grunn til å forvente at forsterkeren ikke var eldre.

Side 77 av 95 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 73 74 75 76 77 78 79 80 81 87 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •