OBOS-luksus - oppgraderer! - Side 66

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 66 av 95 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 62 63 64 65 66 67 68 69 70 76 86 ... SisteSiste
Viser resultater 1,301 til 1,320 av 1893
    Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jada Supertramp, det er helt i orden!
    Og lysterklemmene er originale, bare for å avklare dette.
    Hva kabelguruene sier til den løsningen er jeg nok litt usikker på.

Men faktum er at under "skallet" på mang en høyttaler, finnes det koblinger og løsninger som neppe står i stil med den ofte kostbare kablingen mellom forsterker og høyttaler.
    Dette er uansett to forskjellige verdener, men som nok av og til har vært gjenstand for diskusjon.
    For egen del vil jeg nøye meg med å si at så lenge koblingspunktet gir en tilfredsstillende forbindelse, og som er istand til å håndtere de effektene det er snakk om, har jeg ingen betenkeligheter med å tro på disse.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ja, jeg må jo selvsagt holde meg oppdatert på ASR-status før jeg avlegger visitten Man må jo ikke havne i et slikt vacuum.

Så du lurer på å bytte ut det ene røret? Det fra Lillehammer?
    Ja, i hovedsak fordi det ene røret mitt mangler EQ-justeringsmuligheter.
    Det spiller selvsagt 100%, men ettersom det andre røret har EQ, så hadde det jo vært greit med samme løsning og muligheter på begge! ;-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Ja, i hovedsak fordi det ene røret mitt mangler EQ-justeringsmuligheter.
    Det spiller selvsagt 100%, men ettersom det andre røret har EQ, så hadde det jo vært greit med samme løsning og muligheter på begge! ;-)
    Hehe, selvsagt. Man vil jo ikke ha noe halvveis. Du har jo blitt en virkelig feinschmecker etter hvert

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange takk Thorstein!
    Joda, jeg kan vel si at det drar seg jo til på utstyrsfronten etterhvert? 8)

Tankene med "to alen av samme stykke" hva rørene angår, er jo at jeg kanskje kan oppnå enda bedre resultat hva integrasjonen mot Vistaene angår.
    Jeg har jo fortsatt noen utfasinger å jobbe litt med, selv om det i egne og andres ører, spiller svært bra som det gjør!
    --
    Ellers må jeg beskjemmet tilstå at min lille panelvask nok har fått konsekvenser allikevel!
    Sannsynligvis har nok dusjstrålen vært litt for voldsom for det ene panelet, da det viser seg at det ultratynne membranet har fått noen små "krøller" i et par av feltene helt ute mot kanten av statoren.
    Jeg klarer uansett ikke å høre at dette har fått konsekvenser for lyden - ei heller reagerte Ola da han var her en tur i går kveld, men det er jo grusomt irriterende å oppdage slikt da!
    Har ellers hatt en meget hyggelig samtale med Christian hos Audiocompaniet i kveld, så et par nye paneler er straks i bestilling!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jan, du er sikker på at disse små krøllene ikke har vært der fra før da? Ikke at det nødvendigvis betyr noe når du først har lagt merke til det?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tjah.
    Nå skal jeg ikke påstå meg 100% sikker på det? Men jeg har jo hatt høyttalerne såpass lenge, og puslet såpass mye rundt dem, at det ville være mer enn rart om "krøllene" har vært der hele tiden uten at jeg har oppdaget disse før nå!

Får nok heller innse at dette ble en smertelig "vaske-erfaring". ops:
    Neste gang kommer jeg uansett til å bruke vann fra selve dusjslangen, for å eliminere den kanskje noe for sterke dusjstrålen.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huffda, dette hørtes jo slett ikke bra ut. Men er ikke folien en plasttype? Man skulle jo tro at det er et ganske stabilt materiale. Ok, høy temperatur kan jeg skjønne kan skade, men vann skulle man jo ikke tro kunne medføre særlig deformasjon...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha, nå er det min tur:
    Joda, det høres faktisk fortsatt bra ut!

Hva menbranet er laget av er jeg sannelig ikke sikker på, men det er nok en eller annen plastkombinasjon ja, elektrisk ledende som den er.

"Krøllene" er som sagt å se helt ute mot kanten av statoren (ramma), og min teori er at folien på et par steder, rett og slett har sluppet taket i festet mot statoren. Slik ser det i alle fall ut.
    Strålen fra dusjen har nok antakelig vært i hardeste laget....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser den ja. Uansett greit at Audiocompaniet ligger et steinkast nede i byen da

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Haha, nå er det min tur:
    Joda, det høres faktisk fortsatt bra ut!
    8)

Ja det høres ut som en plausibel forklaring, at det faktisk har løsnet litt ytterst mot kanten der det er festet. Bør du ikke, i så fall, kunne feste det igjen? Eller er dette en forseglet konstruksjon slik at du faktisk må bytte hele metallkladeisen?

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff da Jan! Det var uendelig ergelig å høre. Lyden var det som sagt ingenting å utsette på i går, men kanskje det sprer seg med tiden etterhvert som det tilføres krefter til panelet? Om ikke annet så blir det ennå mer "nye" høyttalere nå enn etter kattevasken. Tør jeg spørre hva du måtte ut med for nye paneler?

Jeg mener panelet er en flourfilm som er spent inn i mellom avstandsstykene og rammen, så jeg tror det er vanskelig å få strukket det på plass selv, all den tid hele membranet veier mindre en en kubikktomme med luft...

OBOS-luksus - oppgraderer!-untitled-jpg

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Vær også klar over at vann ikke bare er vann.
    Her nede i Danmark hvor vi bruker grunnvann, er vann MYE mere enn vann.
    Du kan ikke vaske din egen bil med bøtte og vann her nede, uten å STRAKS tørke den.
    Det fordi vannet inneholder så mye kalk og mineraler at våres sorte bil så ser ut som en omvendt/negativ dalmantiner.
    Jeg måler vannkvaliteten her nede, og den måler til 180ppm som er relativt "mye".
    Hjemme hos mor i , Sotra i Norge, som får vann fra festning, altså mer eller mindre fjellvann-light, måler jeg 60ppm som er mye bedre.
    Min kamerat som kun bor 15 minutter fra min mor får vann fra et annet sted i Bergen, og han mye værre vann enn min mor.

Når jeg blander kjemi til bilen i form av diverse bilprodukter er jeg veldig nøye på å filtrere vann så jeg får så rent vann som mulig.
    Ingen vits å blande vindusrens med "skittent" vann, for resultatet blir så stiper.

Så å spyle høytalerene med bare vann kan rent faktisk tilføre membranene kalker og mineraler hvis de bare luft og varmetørkes.
    For å få bukt med slikt kalk og mineraler krever at du tørker fysisk vekk vann, fra foreksempel bil, høyttater eller annet.
    Så jeg vil utelukkende tro at det ikke alltid er bare sundt å spyle membranene i vann. For vann er sjeldent bare vann.

Kunne vært artig å vaske bilen en dag, og tørke kun halve bilen fysisk, og la andre halvdel lufttørke. Dere vil ikke tro hvor enormt stor forskjell det er her nede i DK. Den delen som ikke blir fysisk tørket kan i mange tilfeller ende opp med å se verre ut en den støvete bilen jeg hadde før vask.
    Og det finnes garrantet steder i Norge med like dårlig vannkvalitet.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Huff da Jan! Det var uendelig ergelig å høre. Lyden var det som sagt ingenting å utsette på i går, men kanskje det sprer seg med tiden etterhvert som det tilføres krefter til panelet? Om ikke annet så blir det ennå mer "nye" høyttalere nå enn etter kattevasken. Tør jeg spørre hva du måtte ut med for nye paneler?

Jeg mener panelet er en flourfilm som er spent inn i mellom avstandsstykene og rammen, så jeg tror det er vanskelig å få strukket det på plass selv, all den tid hele membranet veier mindre en en kubikktomme med luft...

OBOS-luksus - oppgraderer!-untitled-jpg
    Flott illustrasjon!
    Ja ergerlig var det jo å oppdage! :evil:
    Og selv om det fortsatt spiller bra, så kan jo det skje at problemet forsterker seg, som du er inne på.
    Men aldri så galt at det ikke er godt for noe! Selv om jeg må "blø" litt for min fadese, så blir resultatet i alle fall bra til slutt!
    Hva jeg må gi for nye paneler har jeg ikke lyst til å nevne her, av hensyn til Audiocompaniet.
    Prisen var uansett såpass spiselig, at jeg ikke nølte med å bestille nye!
    Attpåtil er det lagervare, så de nye panelene er nok på plass i løpet av en dag eller to.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Vær også klar over at vann ikke bare er vann.
    Her nede i Danmark hvor vi bruker grunnvann, er vann MYE mere enn vann.
    Du kan ikke vaske din egen bil med bøtte og vann her nede, uten å STRAKS tørke den.
    Det fordi vannet inneholder så mye kalk og mineraler at våres sorte bil så ser ut som en omvendt/negativ dalmantiner.
    Jeg måler vannkvaliteten her nede, og den måler til 180ppm som er relativt "mye".
    Hjemme hos mor i , Sotra i Norge, som får vann fra festning, altså mer eller mindre fjellvann-light, måler jeg 60ppm som er mye bedre.
    Min kamerat som kun bor 15 minutter fra min mor får vann fra et annet sted i Bergen, og han mye værre vann enn min mor.

Når jeg blander kjemi til bilen i form av diverse bilprodukter er jeg veldig nøye på å filtrere vann så jeg får så rent vann som mulig.
    Ingen vits å blande vindusrens med "skittent" vann, for resultatet blir så stiper.

Så å spyle høytalerene med bare vann kan rent faktisk tilføre membranene kalker og mineraler hvis de bare luft og varmetørkes.
    For å få bukt med slikt kalk og mineraler krever at du tørker fysisk vekk vann, fra foreksempel bil, høyttater eller annet.
    Så jeg vil utelukkende tro at det ikke alltid er bare sundt å spyle membranene i vann. For vann er sjeldent bare vann.

Kunne vært artig å vaske bilen en dag, og tørke kun halve bilen fysisk, og la andre halvdel lufttørke. Dere vil ikke tro hvor enormt stor forskjell det er her nede i DK. Den delen som ikke blir fysisk tørket kan i mange tilfeller ende opp med å se verre ut en den støvete bilen jeg hadde før vask.
    Og det finnes garrantet steder i Norge med like dårlig vannkvalitet.
    Takker for fin info, Tor!
    Nå velger jeg allikevel å tro at vannet i Norge er av en såpass god kvalitet at man neppe får de problemene man kan oppleve andre steder, men det gir jo allikevel grunn til ettertanke....

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hvordan står det til i OBOS-hulen? Har du fått på plass de nye panelene?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk som spør!
    Pt. står rommet både strømløst og alldeles alene!
    Sistnevnte har sammenheng med ferie på Grenskogen i Sigdal, hvor jeg de siste tre ukene har egnet min tid til å slå gress av et 5 mål stort tun, diverse hugging av gran og furu, malt stabbur og vedskjul, reparert taket på utedassen, lagt opp metervis med kabel og tilhørende stikkontakter både innendørs og utendørs, ordnet med utekran slik at jeg kan vaske bilen med høyttrykksvasker, etc, etc, etc.

Førstnevnte takket være at jeg fikk lagt opp egne sikringer lokalt, på de to kursene i kinorommet.
    Jeg fikk jo alldeles noia etter det voldsomme tordenværet for tre-fire uker siden, og fant ut at jeg måtte finne et alternativ til å nappe ut 24 stikkontakter hver gang Tor med hammeren meldte sin entré!
    De gir nok neppe helt samme effekt som å nappe ut alle støpslene, men formodentlig vil løsningen demme opp for de "vanligste" tordenværsituasjonene.

Panelene har jeg ikke fått ennå, da det viste seg at de kun hadde ett på lager.
    De er imidlertid forlengst bestilt, så de bør nok kunne avhentes til neste uke?

Nå begynner både musikk- og kinoabstinensen for alvor å melde seg, så den siste ferieuka har jeg forlangt å ta i heimen.
    Så basta finale, med både tømmerhogst, gressklipping og rep av utedasser!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ja da har du nok hatt litt å henge fingrene i. Fint i Sigdal da, har vært der et par ganger i fbm. jobben. Spiste et karbonadesmørbrød på kafeen som ligger i tilknytning til butikk"senteret" for en tid tilbake

Ja, nå begynner det å nærme seg kinosesong igjen. Ikke for dét, vi har da sett film støtt og stadig her, været har liksom ikke invitert oss ut på terassen for lange sommerkvelder akkurat...

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har det skjedd noe nytt her i det siste da?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, U know!
    Det dukker nok opp noen bilder og kommentarer i løpet av morgendagen, så ha litt tålmodighet med meg! ;-)

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du ferdig nå Jan? :roll:

Side 66 av 95 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 62 63 64 65 66 67 68 69 70 76 86 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •