OBOS-luksus - oppgraderer! - Side 65

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 65 av 95 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 61 62 63 64 65 66 67 68 69 75 85 ... SisteSiste
Viser resultater 1,281 til 1,300 av 1893
    Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sånn innledningsvis, hva ASR-saken angår: Den er nå lagt frem for Konfliktrådet, så får vi se hva de sier der. Svært synd at det måtte gå så langt, men hverken jeg eller selger var særlig interessert i de kompromisser som ble fremlagt.
    I all hovedsak ønsker jeg jo å heve kjøpet, men det vil selger slett ikke gå med på! :evil:
    --
    Men nå skal det handle om vask av elektrostatpaneler!

I denne tråden: http://avforum.no/forum/hoyttalere/4...ml#post1492031 har det vært snakk om vask av panelene, ettersom disse over tid, kan få et elektrisk ledende belegg av støv og skitt, som visstnok skal ha en uheldig effekt.
    Det har jeg egentlig ingen problemer med å tro på, samtidig som at belegget i seg selv også representerer en økt masse hva tyngden på selve membranet angår.
    I alle fall sammenholdt med at dette i sin helhet, veier mindre enn ett gram!
    Så da er det jo bare å "skride til verket", som det heter. Og i mitt tilfelle ble jo hele prosessen mye enklere enn fryktet!
    På ML Vista er panelene festet med fire unbrakoskruer. To på oversiden av bassenheten -

OBOS-luksus - oppgraderer!-topp-jpg

og to i bunnen -

OBOS-luksus - oppgraderer!-bunn-jpg

Spikesene må naturlig nok også fjernes, ettersom disse går igjennom festeplaten.
    Deretter kan panelene forsiktig trekkes løs fra bassenheten, og dermed åpenbarer det seg en såkalt lysterklemme, eller "sukkerbit" om man vil, som tar seg av kabelforbindelsen fra panel til delefilter og høyspentdel i basskassen.
    Og nevnt i samme åndedrag: Når ledningene skal monteres på plass igjen, anbefaler jeg å skru lysterklemma løs fra braketten! Da har man mye bedre kontroll på remonteringen av kablene, som forøvrig har forskjellige farger for riktig kobling.

OBOS-luksus - oppgraderer!-kobling-jpg

Ettersom panelene har en forspenning på noe rundt 4000volt, kan det jo være greit å sjekke at denne spenninga er nøytralisert før man stikker skrutrekkeren på plass ;-) -

OBOS-luksus - oppgraderer!-ling-jpg

Så enkelt er det altså! Fire unbrakoskruer og tre kabler, så er panelet demontert!
    Dermed bar det ivei i retning dusjen -

OBOS-luksus - oppgraderer!-dusjklar-jpg

Temperert vann på ca 45grader ble pøst på i 10-15 minutter, begge sider fikk samme behandling -

OBOS-luksus - oppgraderer!-vask-jpg

Deretter bar det ut i sol og vind, for noen timers tørk! UV-stråling er skumle greier, så derfor ble panelene ikledt et stykke sort gardin -

OBOS-luksus - oppgraderer!-rk-jpg

I mellomtiden fikk bassenhetene en liten omgang med "Swiffer", ettersom støv også hadde samlet seg på basselement og fronten -

OBOS-luksus - oppgraderer!-st-vt-rk-jpg

Minst like viktig er det også å sjekke alle tilgjengelige skruer, når man først er igang!
    Det viste seg at samtlige skruer for både elementene og festebraketter hadde godt av en omgang med unbrakonøkkelen. Ikke minst hva festebraketten for panelene angikk, ettersom flere av disse var helt løse!
    Etter noen timer i sol og vind, var panelene tørre og ferdig til montering på bassenheten -

OBOS-luksus - oppgraderer!-ferdig-jpg

Vel verdt tiden var det nok også!
    Nå skal jeg ikke påstå at jeg hører åpenbare forskjeller, men det er i alle fall godt å vite at membranene helt sikkert er både renere og lettere enn de var, for noen timer siden!
    De spiller i alle fall ikke dårligere enn før. ;-)

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Well Done!

Se der ja! Jan har fått støv på hjernen
    Jeg har også lest om behandlingen på MLOF, men har aldri turt å faktisk gjøre det, da det er delikate saker det er snakk om. Demonteringen så jo smertefri ut, så til og med en med ti tommeltotter kunne vel ha klart det på en dag eller to

Jeg ser frem til å høre nyvaskede ML med ennå renere lyd når jeg titter innom.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser her ja, er ikke bare bilen som får sommer vask hos deg.

Håper du brukte en bra balsam til slutt så du får godt med luft i lydbilde

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe Ola, men tro nå ikke at det er en permanent situasjon!
    Skjønt - ikke for det, jeg har aldri vært spesielt begeistret for hybelkaniner.

Og jobben var jo i og for seg mye enklere enn jeg hadde trodd! Litt småtuklete var det riktignok å få montert panelene på plass igjen, pga kablene mellom panel og bassenhet.
    Men ikke verre enn at alle bør klare dette!

Uansett - renere lyd har jeg nok neppe hatt! 8)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF

Å pokker! Jeg visste jo det var noe jeg glemte! ops:
    Jaja, balsam får jeg huske på, i neste runde!

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF

Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Å pokker! Jeg visste jo det var noe jeg glemte! ops:
    Jaja, balsam får jeg huske på, i neste runde!

Det er jo bare å gi damene hvert sitt smykke... Problem solved!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kanskje jeg tar deg på ordet!

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra jobbet, Jan!

Jeg ble umiddelbart veldig skeptisk når jeg leste om "panel-vask" og, uten at det fantes noen særlig logikk bak det, hadde sett for meg at selve membranet skulle ut av X-statpanelet også. Grøss og gru, da hadde det vært spenstig. Til min store lettelse så jeg da at det "kun" var snakk om panelene og da roet pulsen seg betraktelig. Skjønt, jeg burde ha skjønt det. Hadde du skulle hatt ut membranene også før dusjingen, hadde det vel heller het membranvask....

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det, Rune!

Men gudhjelpe meg! Skulle membranet vært demontert fra panelet, så hadde jeg nok vært nødt til å melde pass! Et sted går jo grensen, selv om jeg ofte har en tendens til å strekke slike. ;-)
    Heldigvis viste det seg jo å være en "straight forward job", og som om ikke annet - ender i en behagelig følelse av at man sitter igjen med et resultat som gavner både sjel og hørsel!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra, og smertefritt så det ut å være.
    Et ekstra tip, en tur med hårføner vil stramme opp folien i elementet.
    (Og gjør nå IKKE som jeg gjorde med et sett Audiostatic ES 100 DCI paneler, det ene ankom defekt, folien var veldig løs i toppen av elementet, så etter en prat anbefalte fabrikanten jeg brukte en blæselampe, eller hva heter en sånn dings a la hårføner man fjerner mailing med? Nuvel, jeg prøvde, holdt denne på svakeste innstilling, viftet den frem og tilbake, folien strammet seg noe, men plutselig skjedde det jo, der var hul i membranen....jeg fikk dog ny av Audiostatic gratis.)
    Audiostatic - Pure full range electrostatic loudspeakers

Etter vask spiller mine med en helt ny topp, vanvittig mange små detaljer kom frem.
    Disse stofftrekk, kan de kjøpes separat? Hvordan ser de ut?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, Niels!

Det du har brukt, og sikter til, er antakelig en varmluftpistol? http://www.osloverktøy.no/default.pl...Varmluftpistol

Lufttemperaturen fra slike er uansett ekstremt høy - fortvekk 5-600grader! Og da er det ikke så rart at det gikk til bloksberg med dine Audiostatic ES 100 DCI paneler!
    Men ellers takk for tipset om bruk av hårføhner! En moderat bruk av varme mot de materialer jeg antar er brukt i elektrostater generelt, vil nok kunne ha en "oppstrammende" effekt, noe som neppe kan skade.

Ellers er jeg usikker på hva du sikter til, mht stofftrekk?
    Jeg for min del, kommer i alle fall til å ta kontakt med Hansen & Dysvik, som allerede nevnt.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde nok kviet meg litt for å dusje panelene, strømførende mikrotynn film og vann høres jo ut som en skummel kombinasjon. Men så lenge dt er helt tørt når man setter på strømmen igjen må man vel regne med at det går bra.

Når du får på plass disse stofftrekkene, eller posene, så kan du hvertfall påberope deg å ha "Rent ML i posen"

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husker sikkert feil, men var det ikke i ML tråden det blev nevnt at Vista kom både med plastposer og stofftrekk?

Ja, varmepistol var det ja, hårene på min ene arm blev fort visne hvertfald.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Jeg hadde nok kviet meg litt for å dusje panelene, strømførende mikrotynn film og vann høres jo ut som en skummel kombinasjon. Men så lenge dt er helt tørt når man setter på strømmen igjen må man vel regne med at det går bra.

Når du får på plass disse stofftrekkene, eller posene, så kan du hvertfall påberope deg å ha "Rent ML i posen"
    Hehe, det var da ikke grenser for ordkløveri da!
    Ellers har det gått helt greit mht strøm og slikt, de spiller som aldri før!

@ Niels: Joda, Vistaene kommer med både stofftrekk og plastposer. Sistnevnte er beregnet for bruk i transportsammenheng, og er nokså klønete å bruke til daglig.
    Det samme gjelder for så vidt også stofftrekket. De er flere nummer for store, og er også relativt tuklete å få på plass.
    Men det spiller jo fint liten rolle, for nå har jeg bestilt skreddersydde poser hos Hansen & Dysvik!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, det var da ikke grenser for ordkløveri da!
    Ordkløveri is my middle name 8-)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha, mildt sagt!

Ellers da, noe nytt på dine kanter?

Litt mer OT:
    For den / de som er interessert i å lese litt om Mor10's hjemmekino, bør kjøpe siste nummer av "Gadgets"!
    Til salgs hos Narvesen fra og med i dag. ;-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha, mildt sagt!

Ellers da, noe nytt på dine kanter?

Litt mer OT:
    For den / de som er interessert i å lese litt om Mor10's hjemmekino, bør kjøpe siste nummer av "Gadgets"!
    Til salgs hos Narvesen fra og med i dag. ;-)
    Njai, ikke noe nytt egentlig, hvertfall ikke på hjemmekinofronten. Nyter sommeren, griling og en film i ny og ne utpå kvelden. Har lagt ut M&K-en for salg igjen, tenkte at folk har fått feriepenger og skattepenger og sånt. Litt respons men ikke noe mer enn nysgjerrighet tydeligvis. Ikkeno' stress, men jeg har virkelig lyst på en Rythmik 15" til i front...

Men takk for tipset om mor10, må absolutt innom Narvesen en dag Jeg får ta en tur innom deg igjen når høsten begynner å nærme seg, kan hende det har ordnet seg med forsterkerkjøpet også. Virkelig spent på utfallet i den saken, gitt.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada, ta en tur innom når som helst du!
    Så får vi uansett håpe på at det fortsatt står en ASR her, gammel eller ny. ;-)
    Men har du riktig "uflaks", så havner du jo i "vacuumet" mellom disse alternativene.

Jeg er selvsagt også spent på utfallet i ASR-saken, som nå er bragt inn for Konfliktrådet, etter anbefaling fra politiet.
    Sjøl mener jeg å ha meget gode kort på hånden mtp å få kjøpet omstøtt. Alternativet er jo at selger gir meg et spiselig prisavslag, dvs de titusen jeg har forlangt.
    I forhold til hva både produsent og importør sier, har han da fortsatt fått en god pris for en åtte år gammel forsterker!
    -
    Ellers virker det jo som det er dårlig fart i bruktmarkedet for tiden ja! :-?
    Sjøl har jeg i kveld tinget på en litt nyere utgave av den ene SVS'en jeg har, men jammen ser det ut til at tilogmed selgerne har tatt sommerferie!

Får uansett håpe på at du etterhvert får dublisert din Rythmik 15", for den spiller jo fantastisk bra!
    Fortsatt god sommer, både hva gjelder grilling og kinoopplevelser angår!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg må jo selvsagt holde meg oppdatert på ASR-status før jeg avlegger visitten Man må jo ikke havne i et slikt vacuum.

Så du lurer på å bytte ut det ene røret? Det fra Lillehammer?

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OBOS-luksus - oppgraderer!-kobling-jpg
    Om det tillates at jeg "låner" tråden litt - meget interessant kabling der med "sukkerbiter". Regner med at det er originalt.

Hva sier kabelfantastene til dette?

Side 65 av 95 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 61 62 63 64 65 66 67 68 69 75 85 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •