OBOS-luksus - oppgraderer! - Side 57

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 57 av 95 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 53 54 55 56 57 58 59 60 61 67 77 87 ... SisteSiste
Viser resultater 1,121 til 1,140 av 1893
    Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Det passer helt fint for meg det.
    Da har vi en tentativ plan som det heter i min verden :lol:

Håper det ikke kommer noe i veien for min del, foreløpig er det go.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da får vi satse på at den blir definitiv etterhvert da!

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal sanke et ekstra innlegg ved å berøme Jan for å ha konstruert den finurlige boksen han ymtet frempå i forbindelse med den store kabeltesten for en tid tilbake. Jeg vil også poengtere at det må grover kabel til også inne i boksen for å få utbytte av det økte tverrsnittet og således berolige kabenevrotikerene.

Jeg er også Jan et besøk skyldig (av flere grunner) og har fri førstkommende helg, så dersom det er en egnet tid for en visitt så count me in.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, kabelnevrotikerne (en gruppe jeg delvis tilhører ), vil nok alltid finne noe å sette fingeren på, uansett!
    Men kabellengdene inne i boksen er såpass korte at det er meget tvilsomt at en økt dimensjon vil tilføre noe positivt.
    Da er det kanskje mer betimelig å sette fingeren på antall koblingspunkter, som signalene må passere.
    Det er riktignok loddet der det loddes kan, men likevel. ,-)

Det hadde vært meget hyggelig å se ditt blide åsyn igjen, så du er selvsagt velkommen!
    Om det blir lørdag eller søndag for din del, spiller liten rolle for meg.
    Og adressen har du jo! ;-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En herlig løsning, Jan. "Meget +" for både idé og gjennomføring.

Men hva sier dillen nå da, du har jo tatt matboksen hennes

Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Hvordan er lydforskjellen mellom boksen og direkte ?

Hvis boksen, som mest sannsynlig, påvirker signalet pga. komponentene i den ekstra sløyfa.......?
    Hmm, utgangspunktet for å lage denne boksen var jo å unngå koblingstid slik at man eliminerer minnefaktoren.

Så for å få sammenlignet med vs. uten boks, så måtte man nesten ha en boks for å koble om...

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmmm.....

Bokslyd er ille, men matbokslyd...!!! ???
    Sulten i tillegg!

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dagen på søndag ser ut til å være best for min del. Konemor ville gjerne ha min oppmerksomhet på kvelden, da hun er bortreist til uka. Hva tenker du Jan skal vi begynne hos deg eller ta en tur til Kolsås først?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å pokker, dette innlegget har jeg jo ikke sett!
    Beklager, Knut!
    Dagen på søndag høres jo helt greit ut for min del, bare det ikke blir alt for tidlig? Ved tolv-tiden kanskje?
    Vi kan vel like gjerne begynne hos meg? Ettersom vi har en tur til BEF på programmet, så blir vi vel ikke sittende så lenge her. ;-)
    Men forhåpentligvis lenge nok til å gi deg et lite inntrykk av forbedringene, siden sist du var innom?
    Sees på søndag!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Så var det tid for fjernstyrt blendingsgardin!

Nå husker jeg ikke i farten hvem som i sin tid nevnte noe om at blendingsgardinen i komponentracket burde fjernstyres, men det spiller vel ikke så stor rolle.
    Den gode ideen trigget meg i alle fall såpass at jeg fant grunn til å prøve meg på en løsning!
    Jeg har jo litt av hvert liggende å slenge i "mekkebua", men fikk etterhvert halt frem en "dings" som i utgangspunktet er beregnet for fjernstyring av et 220v lerret:

OBOS-luksus - oppgraderer!-fjernkontroll-jpg

Boksen fra Somfy hadde imidlertid sine begrensninger, i den forstand som at den kun har 220v rele-utganger.
    Ettersom min lerretsmotor opererer på 3,6v likestrøm, måtte det nødvendigvis noen flere remedier inn i systemet, så her var det duket for noen "små" modifikasjoner. ;-)
    En tur til vår kjære ELFA-butikk på Storo ble nødvendig, og der ble det hanket inn et par to-polede 220v releer til kr.145,- pr stk.
    Releene ligger til venstre i bildet:

OBOS-luksus - oppgraderer!-deler-jpg

Disse er som sagt to-polede, og foruten å fungere som kobling mellom batteri og motor, må de også fungere som polvendere.
    En likestrømsmotor behøver jo en veksling av pluss og minus for å endre dreieretning, må vite! ;-)
    Dermed ble det å ta diverse ledninger, loddebolt og krympestrømpe fatt.
    Med tunga i rett munn(!), ble det til slutt seende slik ut:

OBOS-luksus - oppgraderer!-kabling-jpg

Somfy-boksen var heldigvis såpass romslig at den med litt list og lempe, ga plass for et par ekstra releer.
    Her et bilde av en "hardstappa" utgave av arten!

OBOS-luksus - oppgraderer!-boks-jpg

En foreløpig test viser at det hele fungerer som forutsatt. Da gjenstår det bare å få alt på plass under topplata på komponentracket!
    Mer om det, i morgen...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ryddig og pent utført. Som vanlig fra den kanten

Går den fjernstyringen på RF eller IR?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Den er IR-basert ja, og dermed er plassering og "visuell" kontakt mellom sender og mottaker relativt viktig.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men da kan det jo bli riktig elegant. Når du trykker på "Se på film"-makroen, så glir gardinet for, lerretet ned, etc.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, makro? What macro?
    Her går det heller i "førstesortering" av fjernkontroller, som det strengt tatt begynner å bli relativt mange av! :?
    Men tanken er jo fristende, og elegant som du sier!
    Men nå har det seg slik, at det (foreløpig ;-)) ikke finnes noen endestopp for blendingsgardinen.
    Og en annen, og ikke minst vesentlig sak, er at det er svært aktuelt å bruke blendinga i musikksammenheng også!
    Når lyset i rommet dempes for inntakelse av god musikk og annet tilhørende, er det faktisk meget behagelig å slippe lyset fra både dioder og displayer.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Og en annen, og ikke minst vesentlig sak, er at det er svært aktuelt å bruke blendinga i musikksammenheng også!
    Når lyset i rommet dempes for inntakelse av god musikk og annet tilhørende, er det faktisk meget behagelig å slippe lyset fra både dioder og displayer.
    Lukk øya, for f***... ;-)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Joda! Det er jo slett ikke noe dårlig alternativ!
    Men tenk nå på at man likefullt må åpne dem innimellom, for å strekke seg etter godsakene på bordet. ;-)
    Og da gjelder det jo for all del ikke å bli blendet av uvesentligheter som blåfargede lysdioder og annet tilsvarende. U know. ;-)

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men tenk nå på at man likefullt må åpne dem innimellom, for å strekke seg etter godsakene på bordet. ;-)
    Og da gjelder det jo for all del ikke å bli blendet av uvesentligheter som blåfargede lysdioder og annet tilsvarende. U know. ;-)
    Bruk nesa, for f***... ;-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, makro? What macro?
    Her går det heller i "førstesortering" av fjernkontroller, som det strengt tatt begynner å bli relativt mange av!
    Men tanken er jo fristende, og elegant som du sier!
    Men nå har det seg slik, at det (foreløpig ) ikke finnes noen endestopp for blendingsgardinen.
    Aha, så det er ikke bare-bare å få det helautomagisk altså. Vel, du er jo ikke plaget av at andre enn ingeniøren selv skal bruke anlegget, så... Her i huset må ting bare virke, eller blir det bråk.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Bruk nesa, for f***... ;-)
    Et godt alternativ ja, når den virker!
    Men nå om dagen, fungerer den jo bare som et organ for å sløye kraniet. Forkjøla som jeg er! :evil:
    Dermed har gardina fortsatt sin berettigelse!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Aha, så det er ikke bare-bare å få det helautomagisk altså. Vel, du er jo ikke plaget av at andre enn ingeniøren selv skal bruke anlegget, så... Her i huset må ting bare virke, eller blir det bråk.
    Hehe, "been there"!
    Men jeg er heldigvis enerådende når det gjelder det "magiske", her i rommet. :twisted:
    Samtidig skal det jo nevnes at junior hadde et "utbrudd" sist han forsøkte seg på lyd og bilde i kinoen: Her må man jo f**n meg ta ha en eller annen cand. mag.-grad for å få liv i noe som helst!
    Bare til ettertanke. Men det meste lar seg jo ordne, bare man VIL det nok. ;-)

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å pokker, dette innlegget har jeg jo ikke sett!
    Beklager, Knut!
    Dagen på søndag høres jo helt greit ut for min del, bare det ikke blir alt for tidlig? Ved tolv-tiden kanskje?
    Vi kan vel like gjerne begynne hos meg? Ettersom vi har en tur til BEF på programmet, så blir vi vel ikke sittende så lenge her. ;-)
    Men forhåpentligvis lenge nok til å gi deg et lite inntrykk av forbedringene, siden sist du var innom?
    Sees på søndag!
    Ikke noe problem Jan :-D Da sier vi sånn tolv'ish med start hos deg og tur til BEF. Gleder meg til begge. Hyggelig om Ola dukker opp også.
    Ellers begynner jo fjernstyringa å komme seg 8)
    Dette snakket om macro ol gjør jo at tankene går til en Nevo SL som ligger på torget nå for kun to frognertiere. Kanskje du skulle prøve noe annet enn Logiteck?

Side 57 av 95 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 53 54 55 56 57 58 59 60 61 67 77 87 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •