OBOS-luksus - oppgraderer! - Side 41

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 41 av 95 FørsteFørste ... 11 21 31 37 38 39 40 41 42 43 44 45 51 61 71 81 91 ... SisteSiste
Viser resultater 801 til 820 av 1893
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ojda, celebert og kritisk besøk. Godt du kom ut av det med æren i behold. Blir spennende å høre hva slags innspill Flageborg har.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Ja, det var svært hyggelig å være tilbake på gamle tomter... ;-)

Og ja - det har opplagt skjedd ting i Cinema OBOS. Bassintegrasjonen er blitt merkbart bedre, og man kan nå nesten ikke forlange noe mer innjustering av dette uten at man har noe helt konkret å sette fingeren på. Det må nesten bli eierens konstante testing/småjusteringer som eventuelt kan virke forbedrende.

Innspill og konstruktiv kritikk fra likesinnede er som regel det som skal til for å gjøre en selv mer opplyst om hva som kan tenkes nødvendig for å få ting ENDA mer på stell... :-D

Det skal selvsagt bli morsomt å sjekke hvordan integrasjonen måler nå! Og det skjer garantert innen kort tid!

Vi takker dessuten så meget for den etter hvert så beryktede OBOS-serveringen. Den sitter som et skudd! :-D
    Gleden er på min side, RoKo!
    Som nevnt, var det svært hyggelig å ha dere på besøk! Og når det attpåtil er til inspirasjon, så kan man vel ikke mer forlange?
    Ørene står i alle fall på stilk, når dere to snakker! Tro meg.
    Og jada! I morgen den dag, skal det kjøres målinger for å se hva endringene kan resultere i, målemessig.
    Selv om dette nær sagt er av akademisk interesse, så tar jo nyskjerrigheten overhånd!
    Men! Til syvende og sist er det jo hvordan man opplever lyden og lydbildet som avgjør resultatet?
    Målemessige topper og daler kan man jo langt på vei leve med, så lenge de ikke antar former som får en til å tenke heeelt andre tanker. ;-)

Godt at OBOS-serveringen falt i smak, selv om den ikke var heelt optimal! Lefsene var ærlig talt i tørreste laget, men allikevel til å leve med.
    Pass på! Det kan jo hende jeg "truer" med noe liknende, neste gang du / dere nærmer seg dette åsted! Men da med ferskere lefser.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er nettopp slik man må tenke.
    Det spiller egentlig liten rolle om måleresultatene sier deg at noe er galt - dersom du likevel selv synes det låter helt rått bra!

Jeg har sett mange utrolig flotte måleresultater som likevel låter forferdelig.

Akkurat derfor er det spennende å se hvordan det måler hos deg nå.
    Altså sammenlikne måleresultater med opplevd kvalitet.
    Noen ganger er det fornuftig sammenheng mellom dette - noen ganger ikke!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ojda, celebert og kritisk besøk. Godt du kom ut av det med æren i behold. Blir spennende å høre hva slags innspill Flageborg har.
    Jepp!
    Han hadde noen tanker om en enda bedre integrasjon mellom sofa-shaker og sub' er, ettersom han observerte noen små "hull" omkring dette.
    Selv om jeg vil tro at han neppe var misfornøyd med "status quo", så er det jo særdeles interessant med innspill fra "Kringlyd"'s guruer!

Og som jeg i en stille stund, virkelig vil berømme for deres entusiasme og engasjement.
    Takk igjen, til RoKo og Flageborg!
    Hva hadde vår AV-verden vært uten dere?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Ja, det er nettopp slik man må tenke.
    Det spiller egentlig liten rolle om måleresultatene sier deg at noe er galt - dersom du likevel selv synes det låter helt rått bra!

Jeg har sett mange utrolig flotte måleresultater som likevel låter forferdelig.

Akkurat derfor er det spennende å se hvordan det måler hos deg nå.
    Altså sammenlikne måleresultater med opplevd kvalitet.
    Noen ganger er det fornuftig sammenheng mellom dette - noen ganger ikke!
    Haha, slikt blir man vel aldri helt klok på?
    Likefullt er det jo interessant å observere både "teori" og praksis! Men, i hovedsak vil vi jo legge vekt på opplevd kvalitet? Det er jo til syvende den, som teller!
    Og bare for å ha sagt det; Jeg avslutter kvelden med nok en gang med å lytte til Claire Martin - Black Coffee.
    Hvor den godeste Claire står enda lenger frem på "scenen" enn før, samtidig som orgelriffet et stykke ut i sekvensen, nærmest spidder sjela mi! Sånt kan man jo nærmest dø for, som musikkelsker....

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da regner jeg med at vinklingen forblir omtrent slik vi justerte den til? 8)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil jeg da tro?
    Skal straks sette igang med målinger nå. Sørpe forkjøla som jeg ble over natta, har jeg valgt å holde meg hjemme fra jobben i dag.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da skal det handle litt om vinkling...

Etter søndagens hyggelige og lærerike besøk, og etter et par dagers opphold under dyna, har jeg nå fått målt resultatet av RoKo´s foreslåtte endring av vinkling på frontene.
    Hittil har jeg relativt hardnakket holdt meg til Martin Logan´s anbefalinger hva temaet angår, spesielt fordi elektrostater har et litt annerledes spredningsmønster enn vanlige høyttalerelementer.
    Samtidig har det aldri falt meg inn å måle resultatet av de endringene jeg har foretatt meg, men har kun forholdt meg til hva mine (aldrende) ører har fortalt meg.

Samtidig har jeg (om enn motvillig), opplevd at sangere / solister har befunnet seg litt mer tilbaketrukket i lydbildet en hva som er ønskelig, men har i bunn og grunn levd greit med det.

RoKo´s nokså dramatiske forslag med å vri frontene bortimot tre cm ut (mer toe-out) fra ML´s opprinnelig anbefalte posisjon, ga imidlertid en uant effekt!
    Solisten sto plutselig lenger frem i lydbildet, samtidig som at dette også fremstod som bredere.

I etterkant av dette har jeg eksperimentert og målt effekten av de forskjellige endringene / ytterlighetene, med (for meg) ganske overraskende resultater!
    Vedlagte graf viser resultatet av hva som ble oppnådd i de forskjellige posisjonene.

http://avforum.no/forum/attachment.p...1&d=1263997047

Blå linje viser opprinnelig posisjon, grønn linje med frontene så godt som rett på lytteposisjon, rosa linje med frontene rett frem (minimal vinkling), og rød i den posisjonen de nå står, etter anbefaling fra RoKo / Flageborg.
    Det som er litt bemerkelsesverdig, er fallet i øvre mellomtone / diskant (grønn linje) når høyttalerne peker rett mot lytteposisjon! (Utfasing?)
    Som man ser, (rød linje), så ga den nye posisjonen et målemessig positivt utslag hva øvre mellomtone / diskant angår, i tillegg til allerede nevnte lydmessig opplevde forbedringer.

Så kan man nok diskutere hvem av grafene som er mest ”riktig”? Det kan muligens bli en smakssak, men for egen del er jeg ikke i tvil.

Måleområdet er for øvrig satt mellom 80 og 8kHz, da det ikke var endringer i området under 80Hz. Forsøkte også å måle opp til 12kHz, men fikk en sterkt fallende tendens over 8 kHz.(?)
    Jeg antar at dette skyldes måleutstyret / lydkortet i PC´n?
    For å eliminere mistanken om høyttalernes respons over 8kHz, drasset jeg opp et par høyttalere fra stua, (Dynavoice Magic F6 ops: ) som nok er atskillig hissigere i diskanten enn Vistaene. Men det målemessige resultatet ble det samme.

Forundringenes og overraskelsens tider er slett ikke forbi!

Edit: Æsj, der skar det seg mht å sette inn bilde i tekst. ops:

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva gjør den dippen på 3000 der?
    Uten den så hadde jo grafen vært ganske pen....

Ser at ML'ene favoriserer området rundt 4-7000 og det stemmer vel med den "magiske" mellomtonen :-D

Hadde vært moro å sett noe over 8000, da det er der jeg mener det mangler litt på mange elektrostater.

Den grønne ser minst ønskelig ut, etter min mening og den blå kanskje best, da den ikke øker så voldsomt ved 4,5k og oppover?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tjah, si det?
    Er vel noe romrelaterte greier, i likhet med den rundt 400Hz. :evil:

Skal jeg / man oppnå et "spikrak" frekvenskurve, så behøves nok en 20-kanals EQ!

Ja, som jeg sa: Kurvene / resultatene er vel en smakssak? På papiret er nok den blå kanskje den beste, men da på bekostning av hvordan man opplever lydbildet.
    Dermed blir nok den røde "stående"! ;-)

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Tjah, si det?
    Er vel noe romrelaterte greier, i likhet med den rundt 400Hz. :evil:

Skal jeg / man oppnå et "spikrak" frekvenskurve, så behøves nok en 20-kanals EQ!

Ja, som jeg sa: Kurvene / resultatene er vel en smakssak? På papiret er nok den blå kanskje den beste, men da på bekostning av hvordan man opplever lydbildet.
    Dermed blir nok den røde "stående"! ;-)
    Ja, blir nok litt å korrigere, men det er jo helt klart det du opplever som best, som er fasiten....

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig lesing!

Har du testet med noe mer bredbåndet demping i rommet? Du har jo mye gardiner men de demper vel først og fremst i de øvre frekvenser. Kan den dipen på 3000 skyldes utfasinger/kamfiltereffekt?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, morsomt å høre!

Du kan meget vel ha rett i ditt spørsmål omkring kamfiltereffekten?
    Når rommet er såpass lite som det er, kan jeg til en viss grad se for meg at det kan være årsaken?
    Har fortsatt tilgode å teste med noen annen form for demping, men det kan jo være en ide!
    Om jeg setter den ut i livet er vel en annen sak. Det spiller jo såpass bra som det gjør, selv om jeg nettopp har lært at det gjorde det egentlig ikke!

Mulig jeg prøver meg på å snuble meg gjennom noe tysk teori rundt rom og akustikk, for å bli litt klokere: hunecke.de | Home

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Etter søndagens hyggelige og lærerike besøk, og etter et par dagers opphold under dyna, har jeg nå fått målt resultatet av RoKo´s foreslåtte endring av vinkling på frontene.
    Hittil har jeg relativt hardnakket holdt meg til Martin Logan´s anbefalinger hva temaet angår, spesielt fordi elektrostater har et litt annerledes spredningsmønster enn vanlige høyttalerelementer.
    Samtidig har det aldri falt meg inn å måle resultatet av de endringene jeg har foretatt meg, men har kun forholdt meg til hva mine (aldrende) ører har fortalt meg.

Samtidig har jeg (om enn motvillig), opplevd at sangere / solister har befunnet seg litt mer tilbaketrukket i lydbildet en hva som er ønskelig, men har i bunn og grunn levd greit med det.

RoKo´s nokså dramatiske forslag med å vri frontene bortimot tre cm ut (mer toe-out) fra ML´s opprinnelig anbefalte posisjon, ga imidlertid en uant effekt!
    Solisten sto plutselig lenger frem i lydbildet, samtidig som at dette også fremstod som bredere.

I etterkant av dette har jeg eksperimentert og målt effekten av de forskjellige endringene / ytterlighetene, med (for meg) ganske overraskende resultater!
    Vedlagte graf viser resultatet av hva som ble oppnådd i de forskjellige posisjonene.

http://avforum.no/forum/attachment.p...1&d=1263997047

Blå linje viser opprinnelig posisjon, grønn linje med frontene så godt som rett på lytteposisjon, rosa linje med frontene rett frem (minimal vinkling), og rød i den posisjonen de nå står, etter anbefaling fra RoKo / Flageborg.
    Det som er litt bemerkelsesverdig, er fallet i øvre mellomtone / diskant (grønn linje) når høyttalerne peker rett mot lytteposisjon! (Utfasing?)
    Som man ser, (rød linje), så ga den nye posisjonen et målemessig positivt utslag hva øvre mellomtone / diskant angår, i tillegg til allerede nevnte lydmessig opplevde forbedringer.

Så kan man nok diskutere hvem av grafene som er mest ”riktig”? Det kan muligens bli en smakssak, men for egen del er jeg ikke i tvil.

Måleområdet er for øvrig satt mellom 80 og 8kHz, da det ikke var endringer i området under 80Hz. Forsøkte også å måle opp til 12kHz, men fikk en sterkt fallende tendens over 8 kHz.(?)
    Jeg antar at dette skyldes måleutstyret / lydkortet i PC´n?
    For å eliminere mistanken om høyttalernes respons over 8kHz, drasset jeg opp et par høyttalere fra stua, (Dynavoice Magic F6 ops: ) som nok er atskillig hissigere i diskanten enn Vistaene. Men det målemessige resultatet ble det samme.

Forundringenes og overraskelsens tider er slett ikke forbi!

Edit: Æsj, der skar det seg mht å sette inn bilde i tekst. ops:
    Man skal ikke kimse av Rogers justeringskunnskaper når det gjelder elektrostater nei. Jeg har selv hatt Roger på besøk den tid jeg hadde ML, og det hjalp også på lydbildet.

Apropo plassering og justering. Hvordan er det med tilten på panelene slik de står i dag? Jeg husker ikke helt fra jeg var hos deg, men all min erfaring med ML tilsier at det kan hjelpe en del å tilte de noe mer fremover enn hva som er default. Standard så tilter panelene noe bakover, noe jeg selv har opplevd at ikke er optimalt.

Tilting er noe man gjerne kan begynne å forske på etter at plasseringen ellers begynner å falle på plass. Du får gjerne en noe mer frempå og klar lyd når panelene tiltes en anelse mer fremover. Hos meg eksempelvis syntes jeg det ble litt for "mørkt"/"varmt"/"tilbaketrukket" (særlig i mellomtonen) med standard tilt.

Leser du på ML-forum vil du også se at mange foretrekker at panelene står "normalt" mot gulvet (altså rett opp uten tilt bakover).

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann, long time no see!

Ingen tvil om Roger´s kunnskaper rundt elektrostater nei! Og for den saks skyld i annen lyd-sammenheng også.

Ang. tilt, så er de forlengst justert til nesten vertikal posisjon, men fortsatt er det nok noen grader å gå på.
    Jeg laget meg attpåtil et verktøy for å sjekke at tiltingen på panelene blir så lik som mulig, etter justering. Men det så du sikkert ikke, da du var her på besøk?
    Skal nok pusle litt omkring det temaet i løpet av morgendagen. Tar meg nok fri i morgen også, etter et "kjør med både forkjølelse og en "snill" bihulebetennelse.
    Skjer det noe "dramatisk" målemessig, så skal jeg nok gi beskjed her!

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha, der kan du se. Da har du tydeligvis vært flink gutt

Nei, jeg kan ikke erindre å ha sett dette måleverktøyet ditt. I god Reodor Felgen-ånd har jeg jo forstått at du er relativt fingernem, så antar da at de er tilltet korrekt

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kanskje ikke så rart nei, ettersom det sto bortgjemt i en krok.
    Har akkurat funnet det frem igjen, og gjort det klart for morgendagens dyst! ;-)
    Har forresten kontrollmålt tiltingen akkurat nå, og den er prikk lik på begge.
    Og sånn skal det også fortsette!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det slik at du skulle få låne noen akustikkplater av mor10 for å teste ut litt?

Hvis ikke har jeg 3 stk. igjen etter kinoprosjektet som du kunne få "låne". Jeg skal nedover til uka så jeg kan slenge innom på veien.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada, og har for så vidt samme tilbud fra BEF også!
    Når jeg nå får enda et (hyggelig!) tilbud, så begynner jeg sannelig å lure på om lyden her er helt ræva, allikevel?

Men jeg vet jo at det er godt ment, og takker så mye for det!

Sant og si så er jeg svært usikker på hvor jeg evnt skal begynne, mtp plassering av slike plater?
    Jeg mener jo at jeg har tatt høyde for førsterefleksjoner fra både vegger, gulv og tak, men BEF snakket om å plassere et par plater bak frontene?
    Jeg tok faktisk litt tak i dette, ved at jeg hang opp et par solide dyner for å prøve.
    Umiddelbart merket jeg ingen forskjell, men dundyner og akustikkplater kan vel neppe sammenliknes. ;-)
    Samtidig er jo bakveggen relativt godt "dempet", i den forstand som jeg har "hopet opp" alt av tiloversblevet gardin der.
    De er jo relativt tunge og tette, og jeg innbiller meg at de "knerter" veldig mye av en ellers reflektert diskant!

Scanner forøvrig denne siden nå, for å lese litt (mer) om plassering og vinkling:
    MartinLogan Club (MLC) - Powered by vBulletin

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, absolutt ikke vondt ment, nei. Ha også i mente at hørselen kan forandre seg en del når man er "dedd i desed", så en kraftig forkjølelsesperiode er kanskje ikke den optimale tiden å finjustere på Jeg synes hvertfall det låt ræ**a her da jeg var kraftig forkjølet for et par uker siden, bare grøt og bråk. Men nå er alt meget bedre

Side 41 av 95 FørsteFørste ... 11 21 31 37 38 39 40 41 42 43 44 45 51 61 71 81 91 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •