OBOS-luksus - oppgraderer! - Side 36

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 36 av 95 FørsteFørste ... 6 16 26 32 33 34 35 36 37 38 39 40 46 56 66 76 86 ... SisteSiste
Viser resultater 701 til 720 av 1893
    Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Hva er planene med disse, om jeg tør spørre?

Har også en del 50mm Rockwool stående hvis du har behov for å låne, Jan!

Har også de små nusselige bassfellene vi burde prøve en dag hos deg.
    Njaaa, det er vel strengt tatt ikke mine planer, men heller BEF´s tanker om å dempe litt mer i hjørnene bak frontene.
    Jeg er faktisk litt usikker på hvilken effekt det kan gi, men får vel prøve etterhvert. ;-)

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Njaaa, det er vel strengt tatt ikke mine planer, men heller BEF´s tanker om å dempe litt mer i hjørnene bak frontene.
    Jeg er faktisk litt usikker på hvilken effekt det kan gi, men får vel prøve etterhvert. ;-)
    Går det bra med demo?

Kanskje du får strammet opp bassen enda litt til?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var Jans elektrostatiske hule avlagt et besøk igjen, og som vanlig var det en sann fornøyelse. Runelang81, Gwandarion og undertegnede byttet på å sitte i sweetspot og nærmest fatet med lakserulader. Lyden sitter som ei kule. Jeg husker jo ikke alle detaljer fra forrige gang så det blir vanskelig å vurdere hvor forskjellene ligger. Men jeg stoler på Jan når han sier det har blitt bedre. Det er utrolig mye detaljer som kommer frem, munnhulelydene i koret på Peter Gabriels Up (var det sporet Sky Blue?) bl.a. Subene er jo svært godt integrert, man kan egentlig ikke identifisere de på noe vis, og det er jo et godt tegn.

Det ble jo også et par filmdemoer, Slagscenen i Master and Commander er bare brutal, det samme med skytescenen i Open Range. herreminhatt!!! Godt hjulpet av en vibrerende Klippan selvsagt.

Men som jeg nevnte (og dette går jo også på hva man er vant til, og derfor legger man kanskje merke til det); i forhold til min egen hule blir det en del mer "kropp", (kan det ligge i 100-200 Hz området?) men det kan jo tenkes at det er dette BEF mener man kan temme med litt ekstra demping. Det blir spennende å høre om erfaringene med dette. Men bevares, det låter svært bra. ML Vista eller den llike står atter øverst på lista jeg sender til nissen i år. Men det skal vel noe til at han mottar brevet...

Igjen, tusen takk for at vi fikk komme på besøk og bevertningen, og dere er selvsagt hjertelig velkommen til "dalstroka innafor"

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fornøyelsen er på min side, tols1!
    Etter nok en hyggelig kveld med likesinnede, og et meget hyggelig nytt bekjentskap (Runelang81), er det svært hyggelig å lese slike tilbakemeldinger!
    Godt å lese er det også at det ikke var bare lyden som falt i smak. ;-)
    Har akkurat gomlet i meg siste rest av rulladene, samtidig som jeg har kost meg litt med en smule tilskudd i musikksamlingen.
    Du har nok antakelig rett mtp 100-200Hz-området? I alle fall har du gjort meg nyskjerrig, så dette skal jeg selvsagt ta en nærmere titt på.
    "Alt kan jo gjøres bedre" heter det jo, og lyden i min lille hule er neppe noe unntak?
    Jeg har i alle fall vanskelig for å tro det, selv om jeg sjøl så smått nærmer meg mitt "fornøyd-nivå".
    Nå ser jeg snart ikke land her, så en bevegelse i retning horisontalen er nok på sin plass.

Veldig trivelig var det som sagt med et gjensyn, og ikke minst at Gwandarion m. "følge", omsider fant tid til et gjensyn med sine gamle "elektrostatvenner"!

Hva var vel verden uten AV-venner?
    Ser frem til en tur til deg, selv om jeg nok må vente til utpå nyåret!
    Men den som venter på noe godt.......

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tok friheten å kikke litt tilbake i tråden. Kurven går jo opp til 160 hz og det er jo ingenting der som skulle tilsi at utfordringen ligger såpass lang ned, men kanskje noe høyere? Men igjen, dette kan like gjerne være at jeg egentlig er sulteforet på akkurat dette frekvensområdet

Ja, du verden, det er utrolig artig å møte likesinnede på tvers av geografi, alder og yrke. Håper jeg får anledning til å besøke fler, mulighetene og invitasjonene er jo presentert.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg tatt noen raske målinger for å sjekke i nevnte frekvensområde, og jeg har faktisk en peak på 3-4dB 120 til 200Hz.
    Deretter faller kurven ytterligere 6-7dB opp til 400Hz, for deretter å krabbe seg tilsvarende tilbake.
    Har eksperimentert litt med et dempeledd på et par Ohm mellom paneler og basselementer på Vistaene, og fikk redusert forholdet med et par-tre dB.
    Men om det spiller noe bedre, er jeg straks litt mer usikker på.

Morsomt var det i alle fall i går, og innspill og synspunkter er jo alltid velkomne!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3-4 dB, det må jo kunne kalles akseptabelt.

Når jeg tenker etter så har jo mitt rom en kurve som ikke likner grisen fra ~150 og oppover, og da snakker vi ikke om 3-4 dB variasjoner ops:. Så derfor støtter jeg meg fremdeles til at mine ører antagelig ikke er kalibrert

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Grisen"?
    Det kommer vel strengt tatt på hvordan man leser / behandler grafene i REW, som jeg antar at du bruker?
    "1/3 Octave Smoothing" gjør jo underverker, i forhold til en kurve som fort får en stakkar til å tenke mer i retning av et lydopptak fra en massekræsj på motorveien.
    Dermed er jeg ganske sikker på at dine ører er ganske godt kalibrert, og da har du neppe noe å frykte!
    Målinger har vel skremt vannet av fler enn oss, men det er jo til syvende og sist ørene og egne preferanser som teller!

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    D
    Deretter faller kurven ytterligere 6-7dB opp til 400Hz, for deretter å krabbe seg tilsvarende tilbake.
    Så du har en dipp på rundt 400hz, syntes vokalen til tider kunne være litt tilbaketrukket. Mente å huske at ML til tider kunne være litt tilbake trukket der,men da har du en dipp i rommet å.

Hvordan er målingen vis du måler i forkant av sofaen?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet spiller nok også inn ja.
    Jeg har aldri forsøkt å måle andre steder enn i sweetspot, da jeg i bunn og grunn aldri har oppfattet disse som særlig interessante.
    Men ok, jeg skal selvsagt sjekke!
    Men det blir ikke før i morgen, da nær sagt hele rekka har køyet her, inklusive elledillen.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om enn litt sent, så vil jeg gjerne takk for en svært trivelig demo. Både bevertningen og ikke minst selskapet var i sin særdeleshet meget godt. Det er alltid veldig koselig og treffe likesinnede og gamle kjente igjen. Apropos gamle kjente, dette besøket burde jo vært gjennomført for lenge siden når Jan kjøpte mine Vista. Gjensynet med Vista og de nye lekekameratene de har. var absolutt gledelig. For å ta de nye bekjentskapene først så gjorde SVSene seg godt bemerket under filmklippene, men tok et skritt til siden og blandet seg sømløst med Vista når det ble servert musikk – akkurat slik det skal være. Litt Dr. Jeckyll og Mr. Hyde der altså, men det understreker at Jan har lykkes med å kombinere stereo og hjemmekino.

Sømløsheten går igjen oppover også med Vistas sedvanlige uanstrengte fremførelse og gode pin pointing. Det med plassering er en av MLs styrker og det beviser de til gangs når Peter Gabriels lekne lydtablåer får fritt spillerom og slår ned veggene i kinoen. Utøverne fikk godt med plass rundt seg og beholder en naturlig størrelse selv med litt volum. Videre var høyden på senter akkurat der hvor den hører hjemme, noe den ikke nødvendigvis alltid er på plass med ML. Det bekrefter at Jan har gjort det godt med plasseringen i det lille rommet. Lydmessig var det aller meste meget godt gjennomført, foruten to små notater i margen. Som tols1 påpekte var det antydning til litt tett brystkasseklang til tider, uten at det på noen måte var påtrengende, men like fullt til stede. Jeg har hørt Vista spille bredere, eller lenger utenfor høyttalerne før, men her skyldes det nok litt av plasseringen i forhold til sideveggene. Selv om Vista ikke sprer stort til sidene kan det hende at litt mer pusterom ville gitt utslag i enda litt mer størrelse. Rommet tatt i betraktning var det absolutt ikke ille.

Detaljering og plassering var simpelthen utrolig bra hos Jan, som en forutsetning for at denne illusjonen skal lykkes må man ha en sort bakgrunn og nok dynamiske egenskaper til å la ting dukke opp fra intet på en overbevisende måte. Det virker til gangs og evner å gjengi troverdige transienter på selv krevende instrumenter som akustiske gitarer og piano, sågar om de fyres av som raketter i Odense Domkirke.

Tiden flyr fort i lystig lag og jeg måtte ta avskjed med mine gamle bestevenner og herlige lakserullader for å ta fatt på hjemveien. Elektrostatfetisjen har alt annet enn forsvunnet, for det de gjør godt gjør de så innmari godt. Akkurat som Jan med lakserulladene og det gode humøret.
    Det frister til gjentagelse. Pronto!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallo igjen, og takk for sist ja!
    Svært hyggelig at du omsider fant tid til et gjensyn med dine gamle kompiser, i dobbelt forstand! ;-)
    Jeg var faktisk svært spent på hva du ville mene om Vistaene der de står nå, og gledelig er det jo å lese at de fortsatt faller i smak!
    Noe som også kom tilsyne hva lakserulladene angår. De fleste av dem forsvant jo ganske fort!
    Takker for en svært hyggelig tilbakemelding, samtidig som at notatene i margen forlengst er notert her også.
    Da har jeg jo straks fått noe å jobbe videre med! Det som er så fantastisk med denne "sporten", er at det nær sagt alltid er noe som kan justeres / forbedres!
    I alle fall innenfor de rammer som er gitt.
    Nå skal jeg straks sette meg ned for (igjen) å lytte til "Nåde over nåde". Kanskje den aller beste CD´n fra Reiersrud og Kleive? I alle fall i min lille samling av musikalske perler fra den kanten.
    Må også takke for musikalske tilskudd både fra deg og tols1, samtidig som at jeg kan love deg at stoffet bak glass og kork, vil bli fortært ved neste musikalske høytid. ;-)
    Kanskje allerede i kveld?

Om fristelsen til en gjenvisitt tar overhånd, så er du / dere selvsagt velkomne!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal jo inneom Morten rundt ett i dag, så om du er mobil og uten anker, (les elledille) så kan det jo hende at vi treffes i dag?

Det hadde forresten vært koselig med et glass med noe godt og en helaften en gang, siden selskapet er så godt

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jajamennsann!
    Vi sees hos Morten vet 13-tiden. Og en helaften skal vi nok sagtens "årne" etterhvert! ;-)

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jajamennsann!
    Vi sees hos Morten vet 13-tiden. Og en helaften skal vi nok sagtens "årne" etterhvert! ;-)
    Ypperlig!

Jeg skal ut og hente noe kablasje i løpet av dagen, men da har dere jo selskap i hverandre så lenge:-D

Blir nok ikke noe lakserullader her da, tør ikke det med mesterkokken tilstede:wink:

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig God Jul til deg og dine!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk skal du ha BEF, og takk i like måte!

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare få gratulere med topp 5 plassering i Hjemmekino's o'store rangering av Hjemme Hos reportasjer. :-D
    Og takk for en meget god deal på Harmony One; den er bare helt suveren, dog etter noen kvelder med programmering. Nå fungerer den som en lek!:-D
    Ble en veldig kort tur innom sist, men det får vi ta igjen i stort monn utover vinteren. Nå om dagen er det jo veldig godt innevær (Les: kino) med rundt 20 blå lurende utenfor stueveggen! :-D

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk det samme, Håvard!
    Må jo si at jeg / vi har lov til å være stolte over en slik utmerkelse?
    Og i særdeleshet du, som har fått til en kino det virkelig står respekt av!!
    Morsomt å lese at du fikk litt mer "scwung" på Harmony One, enn hva jeg gjorde! Jeg ga vel mer eller mindre opp etter en par frustrerende kvelder, og dermed vet vi jo nå hvordan det gikk.

Det blir vel sagtens flere muligheter til besøk både her og der utover vinteren, men akkurat nå frister det jo lite å stikke nesa ut av døra. -18grader (her akkurat nå) er jo ikke til å kimse av, så vi får justere utfluktene i takt med værmeldinga.
    Vi sees!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du føler for å slippe unna varmen er du hjertlig velkommen til Hadeland for å kjøle deg ned litt våre herlige -31*C :shock:

Side 36 av 95 FørsteFørste ... 6 16 26 32 33 34 35 36 37 38 39 40 46 56 66 76 86 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •