OBOS-luksus - oppgraderer! - Side 35

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 35 av 95 FørsteFørste ... 5 15 25 31 32 33 34 35 36 37 38 39 45 55 65 75 85 ... SisteSiste
Viser resultater 681 til 700 av 1893
    Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Finnes det noe annet?
    Ja, DVD. Jeg har (selvsagt) begge utgavene... ;-)

Men jeg VET at Jan har BD-utgaven. :-)

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg endelig fått somlet meg en tur ned i hulen til Jan:-D

Lenge siden vi har møttes og det var veldig hyggelig å få skravlet litt med den unge herremannen igjen.

Har følt meg litt snytt i det siste, da jeg har hørt flere og flere som har vært på besøk og fått servert Jan's berømte lakserullader:cry: De har jeg jo aldri fått smake før, men gleden var stor da jeg entret den lille, men veldig elegante kinoen. Der stod det en stor haug med noe som ikke kunne være annet enn lakserullader:-D
    Og jeg kan love dere at det var meget velsmakende - litt salt, med en deilig smak av fisk og Creme Fraiche (var det det?) innpakket i lefse.

Etter en del skravling til å begynne med, ble det etterhvert satt på en DVD med bl.a. Michael Bublè og en del andre artister. Foster&Friends? (kan du sende meg litt info om den?). Jan ville at jeg skulle høre på en scene med et alvorlig trøkk fra et storband. Er noen bass-anslag der som kan skremme hvem som helst ut av sofaen. Og - ja, den satt godt. Slår noe brutalt fra de to tårnene
    Og selv om det er litt for mye gain i bakkanalene på denne DVD'en merket jeg fort at det er mye bedre surround-lyd her enn hos meg selv.

Etterhvert ble det satt på litt musikk i 2 kanaler og jeg satt på noen av testlåtene mine. Første tanken var at nå er det enda bedre pinpointing/plassering enn før og jeg reagerte ikke slik på diskanten som forrige gang jeg var innom. Jan har jo jobbet mye med toppen på 47Hz? og den var betydlig forbedret. Hadde en frekvens som satt litt for mye i brystet på meg, men det var nok mere at det var uvant for meg.
    Cymbaler, tamburin og triangel forsvinner litt for meg i toppen, men det er vanlig for meg når det gjelder elektrostater:wink:

Hadde med meg min Meridian G91A CD/DVD/Surround/Preamp og vi sammenlignet først med Marantz-spilleren, og det var en veldig klar forskjell på lyden, med en sortere bakgrunn og mer detaljert framføring. Etterhvert kjørte vi Marantz'en gjennom DAC'en i Onkyo'en og forskjellene ble mindre, men var fortsatt der.

Alt i alt, så synes jeg det har blitt et veldig løft med Hegelen og jobbingen du har gjort med subbene. Bedre kontroll og litt mer detaljer i toppen. Veldig bra på gitarspill og vokaler, noe som elektrostatene vel er generelt sterke på.

Tusen takk for en fortreffelig aften med deilig fingermat og hyggelig selskap (som alltid) :-D
    Takk i like måte, og takk for hyggelige ord!
    Trivelig var det også å se, at lakserulladene nok en gang falt i smak! De forsvant jo relativt fort.

"Oppskriften" er forresten såre enkel:
    Man tager en boks Snøfrisk Naturell, og blander inn et par spiseskjeer med majones, og en god porsjon gressløk. Litt finhakket løk kan også brukes.
    Smør et passelig lag av blandingen på lefser eller lomper, og legg deretter på en passende lakseskive. Skiva skal bare dekke halve lefsa / lompa.
    Rull sammen lefsa, som skjæres i biter på ca en cm tykkelse, og knask ivei!

Og pussig nok: Dere som hørte på P4 og Christer Berens´Nytelsesfredag i dag, fikk faktisk "servert" omtrent samme oppskrift via radioen! Han brukte riktignok rakfisk og litt andre ingredienser, men i all hovedsak går det ut på det samme!
    Christers rakfisk i lefse - P4 Radio Hele Norge

I kveld har jeg fått anledning til å lytte litt mer til Meridianens fortreffelige egenskaper, og må nok innrømme at Onkyoen´s DAC omsider har funnet sin overmann!
    Det skulle vel nesten bare mangle, når prisen på elektronikken firedobles. ;-)

Meridian G91A gir definitivt musikken mer kropp, og tegner opp instrumenter og vokaler på en meget overbevisende måte, på et bakteppe så sort at det antakelig kan få noen og enhver til å revurdere både CD-spillere og DAC´er, også i en ganske "frisk" prisklasse.
    Vi koblet jo også opp Squeezebox etterhvert, med samme overbevisende resultat.
    Hadde "sølvet" vært sort Morten, så skal du ikke se bort fra at det hadde blitt stående her. 8)

Takker igjen, for nok et hyggelig besøk av dine kritisk lyttende ører! Og som også bekreftet at lyden er løftet et hakk eller to siden sist.
    Jeg SA jo det, før du kom!
    Uansett var det veldig hyggelig å få en bekreftelse på, at all "fikling" og eksperimentering har gitt resultater!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eeehh hvor lenge kommer du til å låne den Meridianen Jan? Lurte på om det var mulig å slenge innom en tur onsdags kvelden?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg har ikke fått noen lånefrist på denne, så forhåpentligvis står den nok fortsatt her på onsdag! Morten tilgir meg / oss, ganske sikkert for det.
    Så bare kom igjen du, det er jo lenge siden sist!
    Og får jeg ånden over meg, så kan det jo hende at jeg smeller til med en runde lakserullader også! 8)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du ikke blitt en racer på eloksering nå? Sølvfarge er vel ingen hindring?

Vel, da kan vi sikte inn på onsdag kveld?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, elokseringa kan nok gå som en (tusenkroners) røyk!
    Det som imidlertid er bøygen ved slike "grep", er at knappetekster i sort blir borte.
    Og når teksten i tillegg er såpass liten at den ikke kan reproduseres på andre måter enn ved (kostbar) lasergravering, så blir det hele i overkant dyrt!
    I alle fall i disse (jule)tider.:-?

Onsdag? Granted!

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Vel, jeg har ikke fått noen lånefrist på denne, så forhåpentligvis står den nok fortsatt her på onsdag! Morten tilgir meg / oss, ganske sikkert for det.
    Så bare kom igjen du, det er jo lenge siden sist!
    Og får jeg ånden over meg, så kan det jo hende at jeg smeller til med en runde lakserullader også! 8)
    Det er bare å låne den til onsdag, dersom den ikke blir solgt. Ser det ligger en ute til 17.000,- nå, så jeg får vel legge meg en tusenlapp under ca.

Er nok verdt prisen som cd-spiller alene, men man har jo også både analoge og digitale innganger, samt DVD-spiller og surround-controller. Mye i en boks, men først og fremst så er jeg mest imponert av den sorte bakgrunnen som du sier.

Har du lyst på en liten demo hos meg også på onsdag, så er du hjertelig velkommen Tols1. Regner med at det meste er oppe og kjører da! Stereolyden begynner ihvertfall og falle på plass, og regner med å koble opp resten i morgen og få tunet inn surround-biten igjen.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott, takk!
    Jeg få satse på at folk bruker penger på julepresanger i stedet for kinokomponenter, så da "overlever" den vel onsdagen også!

Ellers har du nok alldeles rett i at den er verdt prisen som CD-spiller alene. Og for den som har behov for alle ekstra faciliteter som den besitter, så må den jo være et funn!

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    12 er ok.
    Jeg rekker jo fint unna lørdagshandelen før den tid, så bare kom!
    Samtidig er jo tidspunktet gunstig mtp litt pådrag i kinosammenheng, ettersom det er lenge til leggetid for naboen! :twisted:
    Ser fram til morgendagen. Skal bli gøy å endelig få hørt oppsette ditt. Vi ses imorgen.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada!
    Nesten så jeg gruer meg litt også, ettersom superlativene drysser på. Sånt forplikter.
    Får i alle fall håpe på at du ikke blir skuffet!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du lyst på en liten demo hos meg også på onsdag, så er du hjertelig velkommen Tols1. Regner med at det meste er oppe og kjører da! Stereolyden begynner ihvertfall og falle på plass, og regner med å koble opp resten i morgen og få tunet inn surround-biten igjen.
    Det hadde vært veldig artig, men det spørs om det blir tid. Jeg må en tur innom ei shappe eller to også, samt litt middag og sosialisering med muttern. Men jeg kommer til å avlegge tigerstaden jevnlige besøk et godt stykke ut i neste år også, så jeg skal nok benytte muligheten

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Det hadde vært veldig artig, men det spørs om det blir tid. Jeg må en tur innom ei shappe eller to også, samt litt middag og sosialisering med muttern. Men jeg kommer til å avlegge tigerstaden jevnlige besøk et godt stykke ut i neste år også, så jeg skal nok benytte muligheten
    Blir litt mye på en kveld ja

Bare si fra når du er innover!

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var endelig dagen kommet og jeg skulle få oppleve hva OBOS-luksus vil si.

Vel framme og inne i stuen fikk jeg en demo på en multimedia benk uten om det vanlige. Her hadde Scrooge laget seg et rack med 5.1 receivere, innebygget PC og skjerm med heis i bakkant av racket, en meget morsom multimedia benk som var starten på hans hjemmekino fasinasjon. Så gikk turen opp i det aller helligste, OBOS-luksus hjemmekino!! Vi hadde oss først en lang samtale rundt rommet og hva som er gjort med rommet og alle små fiffige løsninger rommet har. Akustikken i rommet var bra, behagelig rom å være i med en rolig og lun stemning. Racket var fylt med bra komponenter, ryddig og pent var det i kablene, alt var på stell her. Høytalerne sto plassert ca 10cm fra ytter vegg og sto ca 70cm ut fra bakvegg, det sto en SVS tube i hvert av hjørnene i front. Senter kanalen har han en løsning med 2stk, der en står på stereobenken og en henger vinklet i taket rett over den andre, dette for å skape en større og mere naturtro senter.

Ja så hvordan låter da dette?? Scrooge startet med å kjøre et par valgte lydspor for meg. Min umiddelbare reaksjon var at dette hang godt sammen, det var meget jevn og fin responsgang, sømløst og rolig lyd bilde. Så gikk vi over på min CD "bunke", ja jeg hadde tatt med meg litt. Da kunne man starte og analysere litt mere, å jeg må si jeg ble imponert. Anlegget har en evne til å levere musikk som er en stund siden jeg har hørt. Det endret karakter veldig i forhold til hva man satte på av musikk, det var ikke monotomt og kjedelig å høre på i det hele tatt. Det spilte med liv og lyst, godt med dybde og detalj rikdom. Scrooge har jobbet en del med akustikken i rommet sitt og det merket man godt. Dessverre er ikke det noen dans på roser og få akustikken 100%. Scrooge sa i innledningen når vi snakket om rommet at han slet litt med at lydbilde kunne være litt lavt. Etter han dempet hele taket med molton, hadde han mistet litt av høyden han hadde i lydbilde. Dette var noen jeg å kommenterte, lydbildet var MEGET bra på alle måter og det ville bare vært prikken over i'en å fått litt mere høyde i lydbilde. Etter å hatt en samtale rundt løsninger på et slikt problem var det på tide med litt mere lytting. Jeg måtte ta meg i det igjen over hvor morsomt det var å høre på et anlegg som formidlet musikk på en slik måtte som det her blir gjort. Alt i alt et meget godt oppsett til en helt overkommelig pris og velspillende til 1000!!

Da var det på tide å snurre litt film Det var ikke noe problem å komme i kino modus i dette rommet. Vi tittet først på en konsert Blu-ray og anlegget leverte virkelig konsert følelse av høy klasse. Bildet var skarpt og med god dynamikk. Snurr film... Lydbilde fra THX introen var stort og mektig, man kunne virkelig kjenne det på kroppen når X'en gikk i baken under introen. Vi tittet først på "Master and Commander" å skal si her kom det kanonkuler ja, lydbildet var godt uten at noe stakk seg merkverdig ut, for uten at jeg synes volum på bakkanalene var noe høyt. Scrooge har laget butt-kicer i sofaen og det kjente man!! Tittet på et par andre filmklipp og oppsette leverte varene hele veien.

En liten oppsummering til slutt. En meget hyggelig stund i en OBOS-luksus kino som det står respekt av. Scrooge er et meget hyggelig vertskap og serveringen med lakseruller var meget god!! Takk for en veldig hyggelig lørdag i kinoen din.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var jo veldig hyggelig tilbakemelding fra en proff

Lyttet dere til de tre forskjellige dac variantene? Dvs Onkyos innebygde, Meredians innebygde og Altmanns batteridrevne.

Edit; skriveleif

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Dette var jo veldig hyggelig tilbakemelding fre en proff

Lyttet dere til de tre forskjellige dac variantene? Dvs Onkyos innebygde, Meredians innebygde og Altmanns batteridrevne.
    Vi lyttet bare til Meredians innebygde, både som CD spiller og som DAC for logitech Squeezebox.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det min tur til å si takk til deg BEF, for et meget trivelig og ikke minst lærerikt besøk!
    Setter meget stor pris på dine hyggelige tilbakemeldinger, som gjør meg både stolt og glad!
    Jeg stjal meg til å se at du flere ganger satt og smilte gjennom seansen, og sånt sladrer jo om en viss tilfredshet!
    Du er jo en av dem som virkelig kan lyd (og bilde), og når man får en såpass god attest fra en som vet hva han snakker om, har man jo lov til å lene seg tilbake og nyte slikt!
    Samtidig ga du meg også noen gode ideer, som jeg selvsagt skal forske litt mere rundt.
    Skal ta meg en tur ut til deg en dag / kveld, for å låne de akustikkplatene du snakket om. Det blir spennende å prøve!
    Takk igjen BEF, for meget hyggelige tilbakemeldinger og flotte innspill!
    Lakserulladene falt jo også i smak, virket det som? Fatet var i alle fall tomt når du dessverre måtte forlate min lille hule.

@Counterpointer:
    Sammenlikning av DAC´er var ikke noe tema denne gang, selv om det selvsagt hadde vært interessant å få BEF´s syn på tingene!
    Nå har jo jeg og andre for så vidt klart å avsløre visse forskjeller underveis, med Meridianens DAC som en ganske klar vinner!

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ta meg en tur ut til deg en dag / kveld, for å låne de akustikkplatene du snakket om. Det blir spennende å prøve!
    Akustikk plater skal du få låne, så mange du ønsker.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    17.30 blir nok litt vel stramt skjema. Trodde kanskje jeg skulle kunne kutte ned et butikkbesøk ved å handle inn dette releet i dag (som jo kanskje var bomkjøp i tillegg), men så har kjærringa sendt med en liste... Aldri fred å få. Blir vanskelig å lande før 18.30-19-tida dessverre.

Men spar en rulade eller to er dere snill
    Jeg kan gjøre unna den rare musikken min først, så blir du forskånet for den?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Akustikk plater skal du få låne, så mange du ønsker.
    Hva er planene med disse, om jeg tør spørre?

Har også en del 50mm Rockwool stående hvis du har behov for å låne, Jan!

Har også de små nusselige bassfellene vi burde prøve en dag hos deg.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Jan,
    Vi kommer rundt klokken 18:00 i dag, så rekker du å ta av deg skoene og pusse brillene etter jobben

Side 35 av 95 FørsteFørste ... 5 15 25 31 32 33 34 35 36 37 38 39 45 55 65 75 85 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •