OBOS-luksus - oppgraderer! - Side 33

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 33 av 95 FørsteFørste ... 3 13 23 29 30 31 32 33 34 35 36 37 43 53 63 73 83 93 ... SisteSiste
Viser resultater 641 til 660 av 1893
    Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Det gjør den selvsagt!
    Hyggelig å lese at jeg figurerer på "to do"-lista di! Så ta gjerne med deg noe musikk, og stikk innom når det passer!
    Ja du gjør det Neste lørdag kan være en fin dag vis det kan passe.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neste, altså førstkommende(?) lørdag bør gå alldeles bra!
    Skal vi ta peiling på det da?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neste, altså førstkommende(?) lørdag bør gå alldeles bra!
    Skal vi ta peiling på det da?
    Tenkte på lørdag 28.11

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Tenkte på lørdag 28.11
    Deal!

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Deal!
    Deal! Kan vi si 12.00?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    12 er ok.
    Jeg rekker jo fint unna lørdagshandelen før den tid, så bare kom!
    Samtidig er jo tidspunktet gunstig mtp litt pådrag i kinosammenheng, ettersom det er lenge til leggetid for naboen! :twisted:

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    12 er ok.
    Jeg rekker jo fint unna lørdagshandelen før den tid, så bare kom!
    Samtidig er jo tidspunktet gunstig mtp litt pådrag i kinosammenheng, ettersom det er lenge til leggetid for naboen! :twisted:

Det høres veldig bra ut!!! Gleder meg allerede

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Det høres veldig bra ut!!! Gleder meg allerede
    Get ready for a BIG surprise:-D BANG BANG

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har seg jo slik at jeg helst ønsker å benytte "Pure Audio" for avspilling av musikk.
    Samtidig vil jeg av forhåpentligvis forståelige grunner, gjerne at sub´ene (forsiktig) spiller på lag.
    Onkyoen sender imidlertid ingen signaler til LFE-utgangen i "Pure A"-modus, så dermed må signalet (som dempes via passende seriemotstander), tappes fra høyttalerutgangene, og legges inn på "High Level"-inngangene på tubene.
    I kino-modus hentes sub-signalet naturligvis via LFE-utgangen.
    Dempingen for HL-inngangene er en nødvendighet, for at ikke nivåforskjellene mellom LFE- og signalet fra høyttalerutgangene skal bli for store.
    Dette kunne ganske sikkert ha vært kompensert via nivåreguleringen for LFE-utgangen i Onkyoen, men jeg har nå engang valgt "motstandsløsningen".
    Uten dermed å påstå at dette er eneste farbare vei!

Disse "manipulasjonene" gir seg imidlertid visse uheldige utslag ved at tubene i kino-modus, får signaler fra "to kanter".
    Uheldig, i den forstand som at denne løsningen i sistnevnte situasjon, beklageligvis gir en litt stygg dipp i området 50 til 100Hz.

Jeg har selvsagt forsøkt å fasevende signalet fra HT-utgangene mot sub, men uten at dette slår positivt ut.

Ettersom bruksforholdet mellom musikk / kino her ligger rundt 80 / 20, så kan jeg leve med resultatet. I alle fall så langt!
    Samtidig kan det jo være betimelig å nevne, at også andre mener det.
    Men hvorfor ikke stikke innom en dag, og låne ører til det hele?
    Jeg er relativt sikker på at du vil bifalle resultatet?
    Det gjenstår jo å se. ;-)
    Ja, jeg har jo sett den elegante koblingen. Svært kreativt må jeg si Men det er altså slik at det ikke er noen alternativer mellom "manipulert" signalvei og Pure Audio? På min gamle kjipe VSX915 er delefilteret koblet inn selv i Direct Mode. Det betyr jo da i praksis at signalveien ikke er så Direct som man gjerne anser som optimalt, men det muliggjør jo faktisk bruk av sub også på den beste innstillingen.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk!
    Jeg har jo i yngre dager fusket litt i faget hva "snedige" koblinger angår, så det kan jo være noe av forklaringen?
    Ikkeno´ delefilterinnkobling i Onkyoen i "Pure Audio" nei, og begrepet tilsier vel gjerne det?
    Såvidt jeg vet, er jo hensikten med "Pure A" å sørge for en "renest" mulig og dermed upåvirket signalvei fra inngang til utgang.
    Dermed "må" man ty til litt uortodokse løsninger. Men så lenge det funker, så er det jo greit!

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk!
    Jeg har jo i yngre dager fusket litt i faget hva "snedige" koblinger angår, så det kan jo være noe av forklaringen?
    Ikkeno´ delefilterinnkobling i Onkyoen i "Pure Audio" nei, og begrepet tilsier vel gjerne det?
    Såvidt jeg vet, er jo hensikten med "Pure A" å sørge for en "renest" mulig og dermed upåvirket signalvei fra inngang til utgang.
    Dermed "må" man ty til litt uortodokse løsninger. Men så lenge det funker, så er det jo greit!
    Hallois!

Long time, osv. Må se å få tatt en tur snart nå....

Forslag til løsning på sub:

Det er vel 2 stk. RCA-innganger på subben?

Hva med å splitte signalet på L/R-utgangene på Onkyo'en som du bruker på Pure Audio og sende et signal til sub og et til effekt pr.kanal. Setter du på en switch-boks, så kan du slå av L/R signalet når du kjører film.
    Hjelper det noe?
    Samtidig så slenger du på en SVS EQ, så kan du lage deg de kurvene du vil:-D

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann Morten

Det er jo absolutt på tide å avlegge hverandre et besøk igjen ja!
    Har faktisk mer enn én gang tenkt å ta en tur bort til deg i høst, men foreløpig har det jo blitt med tanken. :-?

Ellers var det et interessant forslag du kommer med. Jeg har faktisk ikke tenkt i de baner, men skal sagtens forske litt omkring det alternativet!
    Jeg har jo "gode" dager for tiden, i den forstand som at jeg pt er hjemmeværende, og har dermed tid til sådant. ;-)

Har for så vidt sett litt i retning av EQ´n til SVS, men foreløpig ligger dette i tenkeboksen.
    Ikke minst fordi jeg allerede har "skremt" et par besøkende her, via eksisterende oppsett!
    Meeen, ALT kan jo gjøres bedre, heter det jo?
    Frister det, så kan du jo slenge bortom, for en personlig vurdering?
    Vi har jo snakket sammen om mangt og meget tidligere, så bare kom igjen!

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann Morten

Det er jo absolutt på tide å avlegge hverandre et besøk igjen ja!
    Har faktisk mer enn én gang tenkt å ta en tur bort til deg i høst, men foreløpig har det jo blitt med tanken. :-?

Ellers var det et interessant forslag du kommer med. Jeg har faktisk ikke tenkt i de baner, men skal sagtens forske litt omkring det alternativet!
    Jeg har jo "gode" dager for tiden, i den forstand som at jeg pt er hjemmeværende, og har dermed tid til sådant. ;-)

Har for så vidt sett litt i retning av EQ´n til SVS, men foreløpig ligger dette i tenkeboksen.
    Ikke minst fordi jeg allerede har "skremt" et par besøkende her, via eksisterende oppsett!
    Meeen, ALT kan jo gjøres bedre, heter det jo?
    Frister det, så kan du jo slenge bortom, for en personlig vurdering?
    Vi har jo snakket sammen om mangt og meget tidligere, så bare kom igjen!
    Er ikke mangel på bass hos deg, nei

Skal ut på noen ærend denne uka (kikke på en kino for en på jobben, samt gjøre ferdig bad og vaskerom hos min mor), men neste uke håper jeg på å være litt mere "fri".

Har oppdatert tråden min med litt info om litt småsnacks som har blitt handlet inn i det siste. Tiden er helt klart inne for å handle high-end nå

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Er ikke mangel på bass hos deg, nei
    Haha, jeg har vel innimellom blitt "beskyldt" for det ja! På godt og vondt. ;-)
    Problemet var bare at den inntil relativt nylig, ikke fremstod som såpass temmet som den er nå.

Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Skal ut på noen ærend denne uka (kikke på en kino for en på jobben, samt gjøre ferdig bad og vaskerom hos min mor), men neste uke håper jeg på å være litt mere "fri".

Har oppdatert tråden min med litt info om litt småsnacks som har blitt handlet inn i det siste. Tiden er helt klart inne for å handle high-end nå
    Har oppdaget det ja!
    Mye nytt snacks der!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Den siste kurven ser jo riktig fin ut da. Men det er kanskje vanskelig å få til et godt kompromiss når du har såpass forskjellige "krav" til hifi- og filmlyd.

Har du prøvd å måle fronter og suber hver for seg men med kurvene i samme diagram?
    Ikke før i dag nei, men her kommer resultatet!

OBOS-luksus - oppgraderer!-frekvenstest-jpg
    Valgte å bruke skjemaet til Kringlyd denne gangen, da dette er i mine øyne, er mer lettlest.
    Det synes ganske tydelig at rommet er spesielt vanskelig i frekvensområdet rundt 45Hz.
    Både sub- og frontmålinger bærer jo tydelig preg av dette!
    Av en eller annen grunn (heldigvis), og som jeg bare må godta, gir summen av disse et behagelig nivå i nevnte område.
    Så får jeg heller leve med at jeg sliter litt med området 50 til 70Hz. :-?

Nå synes jeg allerede å høre kommentarer om en ganske tidlig avrulling for sub? Jada det er helt korrekt!
    Men endrer jeg dette fra nåværende innstilling på 50Hz til 80, så "raser" kurven i været igjen, ved 45Hz. :-?

@Mor10:
    Det jeg ikke tenkte på mht å splitte inn-signalet til Hegelen, er jo det faktum at H 200 så viselig er utrustet med "Line out"!
    Dermed var det jo bare å tappe signalet derfra i stedet. Dog uten at dette endret på annet en kabelsalaten bak racket. 8)

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av en eller annen grunn (heldigvis), og som jeg bare må godta, gir summen av disse et behagelig nivå i nevnte område.
    Så får jeg heller leve med at jeg sliter litt med området 50 til 70Hz. :-?
    Når både sub og fronter har en topp ved 43-45 Hz, men at dette området dempes merkbart når de spiller sammen, er det åpenbart at suben nå er satt til å utfase frontene.

Jeg ser også at suben faller som en stein over det nevnte område. Normalt sett ville det å la suben jobbe også litt høyere i frekvens medføre at dippen i området 50-70 Hz skulle heves. Men fordi den nå utfaser, vil nok en slik løsning i ditt oppsett bare forverre forholdet.

Dette vel og merke dersom du kjører kombo-oppsettet slik du alltid har gjort det.

Hva med å justere frontenes avstand til bakvegg/suber?

Og hva med å croppe bildet av kurven... ;-)
    Mytji kvitt her, ja...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff, det ble visst litt mykji kvitt her ja! ops:
    Burde vel brukt "landscape" i sideoppsettet i Paint i stedet, eller croppe i stedet!
    Har faktisk gjort et forsøk på å endre dette, men det virker litt problematisk å redigere slikt i etterkant?

Ellers har du selvsagt rett i det med utfasingen. Det er jo "juks" så det holder, men hittil har jeg ikke klart å omgå 45Hz-problemet på annen måte.
    Skulle gjerne satt subene til å spille litt lenger oppover ja, men resultatet av dette er jo allerede omtalt.

Er ellers litt "redd" for å flytte på frontene, ettersom det spiller såpass bra som det nå gjør!
    Men ok, jeg får gjøre noen forsøk, allikevel.
    Takk for innspill!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flyttet frontene 12cm lenger frem, og 6cm lenger ut fra sidevegg.
    "Same shit!":evil:
    Får vel bare innse at jeg har et "umulig" rom. I det minste mtp det "perfekte" måleresultat.....

Fikk forøvrig David Foster´s "Hit Man" inn av døra for en halv time siden, og har spilt av sporet "Feeling Good" med Michael Bublé.
    Og fyttirakkernsin, for et trøkk!!
    Jeg ser ikke så voldsomt stor grunn til å snu noe mer på flisa, akkurat nå!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff, det ble visst litt mykji kvitt her ja! ops:
    Burde vel brukt "landscape" i sideoppsettet i Paint i stedet, eller croppe i stedet!
    Har faktisk gjort et forsøk på å endre dette, men det virker litt problematisk å redigere slikt i etterkant?

Ellers har du selvsagt rett i det med utfasingen. Det er jo "juks" så det holder, men hittil har jeg ikke klart å omgå 45Hz-problemet på annen måte.
    Skulle gjerne satt subene til å spille litt lenger oppover ja, men resultatet av dette er jo allerede omtalt.

Er ellers litt "redd" for å flytte på frontene, ettersom det spiller såpass bra som det nå gjør!
    Men ok, jeg får gjøre noen forsøk, allikevel.
    Takk for innspill!
    Huh, har du begynt å knotte inn i Excel nå?

Synes ikke ser så gæli ut jeg? Utfasingstrikset er vel bare slikt som må til for å få jevnet ut kurven. Du verden for en roomgain du må ha på 45 Hz, for kurven skulle vel egentlig ligget på rundt 80 dB? Dessuten ser det jo også litt ekstremt ut siden du har såpass høy oppløsning på diagrammet. Hadde du hatt 3 dB-inndeling og range fra 50-100 dB så hadde kurven sett mye glattere ut

Men som du sier, Jan, det låter kanon så da er det vel greit å slå seg til ro med resultatet. Takker for musikktipsene forresten.

Side 33 av 95 FørsteFørste ... 3 13 23 29 30 31 32 33 34 35 36 37 43 53 63 73 83 93 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •