OBOS-luksus - oppgraderer! - Side 26

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 26 av 95 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26 27 28 29 30 36 46 56 66 76 86 ... SisteSiste
Viser resultater 501 til 520 av 1893
    Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Når dette er sagt, så er det selvfølgelig en grunn (eller flere) til at mange elsker elektrostater. Magisk mellomtone? Og jeg har ingen problemer med å lytte i timesvis både hos Scrooge og RoKo, men det får jeg vel ikke lov til lengerops:

Sees vi på Horten-messa?
    Joda, på begge spørsmål!

Jeg kan på et vis skjønne hva du vil frem til (du beskriver det du opplever som "problemet" godt), men jeg mener likevel at detaljnivået og åpenheten er bedre bevart på elektrostater enn på konvensjonelle høyttalere, som dessverre gjerne litt for ofte skal presse på med hard og spiss diskant-karakter.
    Det aller meste tror jeg kan forklares i den store flaten elektrostater har til rådighet når budskapet skal frem.
    Og når det er sagt, så underbygges dette ved at de nye Swans F2.5F gjør en formidabel jobb med sine 16 domer og 16 bånddiskanter. Det blir faktisk farlig nær lydkarakteren fra elektrostater.

Jeg for min del foretrekker nok unngå lyttetretthet enn å høre på verdens hardeste dynamikk. Skarpe høye toner setter seg nemlig litt for lett i hjernen...

Min nyeste forsterker, Denon AVR-4310, hever diskanten vesentlig mer enn det Sonyen gjør. Dette medfører at jeg raskere får susing i ørene etter lytting, på samme måte som jeg får ved lengre lytting på de elektrostatiske Stax-hodetelefonene. De har nok en enda rikere diskantgjengivelse enn det ML-ene har. Og selvsagt enormt oppløst.

Så igjen; jeg har forståelse for dine argumenter, Morten! :-D

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her skjer det ting ser jeg

Jeg kan jo ikke si at ML ikke spiller diskant, selvfølgelig.

Men, det er veldig delte meninger om ML gjengir det som er på CD'en, eller om den skaper en magisk stemning av klang og lyder.

Min personlige mening er at de fleste elektrostater sløver ned diskanten såpass mye at jeg etter min hørsel mister en del detaljer. Når jeg sier min mening, så er det basert på lytting hos RoKo(ML), Scrooge(ML) og Gwandarion(ML), samt Acoustater hjemme hos meg selv.

Er fullstendig klar over at mange ikke ønsker å få den nakne sannheten som finnes på en del instrumenter/stemmer. En cymbal låter ikke pent når det dæljes til med en Vic Firth SD2 Bolero stikke, og en saksofon er langt fra pen å høre på når man vrenger litt, men det er, for meg, dette som skaper dynamikk i lydbildet. Norah Jones er nydelig, men stemmen hennes er ikke alltid like pen og silkemyk.

Det er denne virkeligheten jeg ønsker å høre på stereo-anlegg, og ikke en litt tilslørt virkelighet som jeg mener ML'ene gir. Nevner igjen at dette langt i fra er vanlig å like, men det er nå en gang slik man har mikset på plata. (På studiomonitorer, Homecinema ).

Husker første gang jeg var hos deg, Scrooge, og hørte MLene. Da jeg spurte om det var noe feil? Fikk ikke til å høre noen cymbal-slag som jeg vet klinger lenge og vel. Vi koblet litt om og fikk fram lydene litt bedre, men jeg savnet fortsatt cymbalen min:sad:
    Spurte også RoKo om det var litt dempet i diskanten hos han, og svaret var da at det er slik det er på elektrostater. Min mening da også var at jeg mistet detaljer.

Oppløsning, for meg, er når høyttalerne/anlegget er så ærlig og detaljert at det avslører alt på miks'en og plasserer musikerne i et symfoni-orkester utover en 15 meter bred scene foran deg. Paukene høres ut som pauker, fløyter skjærer litt i ørene, felegnikkerne kliner til med +30dB på et sekund, man hører hva slags skinn og stikker trommisen bruker, m.m.

Derfor sier jeg at man ikke kan teste detaljer på ML, men man kan selvfølgelig teste forsterkere for å finne sitt eget lydideal. Ser ut til at du har funnet din forsterker i Hegelen, og ingenting er bedre enn det

Når dette er sagt, så er det selvfølgelig en grunn (eller flere) til at mange elsker elektrostater. Magisk mellomtone? Og jeg har ingen problemer med å lytte i timesvis både hos Scrooge og RoKo, men det får jeg vel ikke lov til lengerops:

Sees vi på Horten-messa?
    Hmm, hvorfor kom du ikke med disse betraktningene tidligere?
    Det forklarer jo dine påstander på en litt bedre måte, uten at jeg dermed vil si meg helt enig i ett og alt....

For min del må jeg melde pass på Horten-messa i år også, ettersom jeg har lovet min elledille nok en skogstur den helgen. :?
    Men for husfredens skyld som det heter...;-)

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Det forklarer jo dine påstander på en litt bedre måte, uten at jeg dermed vil si meg helt enig i ett og alt....

For min del må jeg melde pass på Horten-messa i år også, ettersom jeg har lovet min elledille nok en skogstur den helgen. :?
    Jeg sa jo i fra på forhånd at dette var en brannfakkel, samt at jeg la inn et godt vink på slutten:-D Var ment som en dårlig spøk iblandet litt alvor angående elektrostater som har bekymret meg litt.

Homecinema tok den rimelig fort, tror jeg, men så har jo ikke han ML da....

Har etterhvert kommet til den konklusjonen at jeg har litt sær måte å lytte på, og det har mest sannsynlig noe å gjøre med at jeg spiller trommer selv og har vært vant til mye live musikere uten mikrofoner, alt fra korps til storband, strykere, kor, etc. Er da vant til å høre det som er i virkeligheten, og ikke "et behagelig, nedtonet" lydbilde uten lyttetretthet.

Det jeg vil fram til er at elektrostater ofte blir omtalt som meget naturtro og "ekte", og det mener jeg faktisk ikke stemmer, da man ikke får fram den egentlige lyden som er på CD'en eller i kirka der det ble innspilt.

Meget behagelig, for all del, og deilig å slappe av til, men ikke "ekte" i mine øyne.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har jo god erfaring med sort-eloksering?

HEGEL H200

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Joda, på begge spørsmål!

Jeg kan på et vis skjønne hva du vil frem til (du beskriver det du opplever som "problemet" godt), men jeg mener likevel at detaljnivået og åpenheten er bedre bevart på elektrostater enn på konvensjonelle høyttalere, som dessverre gjerne litt for ofte skal presse på med hard og spiss diskant-karakter.
    Det aller meste tror jeg kan forklares i den store flaten elektrostater har til rådighet når budskapet skal frem.
    Og når det er sagt, så underbygges dette ved at de nye Swans F2.5F gjør en formidabel jobb med sine 16 domer og 16 bånddiskanter. Det blir faktisk farlig nær lydkarakteren fra elektrostater.

Jeg for min del foretrekker nok unngå lyttetretthet enn å høre på verdens hardeste dynamikk. Skarpe høye toner setter seg nemlig litt for lett i hjernen...

Min nyeste forsterker, Denon AVR-4310, hever diskanten vesentlig mer enn det Sonyen gjør. Dette medfører at jeg raskere får susing i ørene etter lytting, på samme måte som jeg får ved lengre lytting på de elektrostatiske Stax-hodetelefonene. De har nok en enda rikere diskantgjengivelse enn det ML-ene har. Og selvsagt enormt oppløst.

Så igjen; jeg har forståelse for dine argumenter, Morten! :-D
    Forstår selvfølgelig deg også, RoKo. Det kan bli slitsomt for noen, men for meg så skal da ulydene også være der:-D

Gleder meg til å høre de nye Swansene på messa!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Man skal jo ikke være enige om alt da:-D

Synd du ikke får vært med i år heller da! Er mye moro der nede, vet jeg....

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

HEGEL H200
    Joda, i og for seg!
    Problemet er imidlertid at om det er preget noe i sort på en aluminiumsfront, så forsvinner dette ved eloksering. :-?
    Skal imidlertid forhøre meg litt med Bent Holter om det er mulig å få kjøpt bare front og toppdeksel i sorteloksert utførelse, i fall det trekker ut med å få tak i en slik.
    Takker så mye for linken! Men akkurat den der, vil jeg nok forlange noen bilder av, før evnt kjøp. ;-)

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil ikke rykke et hakk til opp da?

Bryston - Sort utgave.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Umiddelbart kunne jo det være noe å lukte på, men kjøper ikke uten å prøve først.
    Men takker for tipset!
    -
    Snakket ellers med Hegel om kjøp av sort "staffasje", men det hørtes ikke så helt enkelt ut.
    Det ble i høflige ordelag sagt at dette nok kunne bli litt vanskelig å få til, så da får jeg nok vente til "min" utgave av H200 dukker opp. :-?

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda Ola, har sett den!
    Selv om det er "billig", blir det nok i overkant dyrt for meg. :-?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

HEGEL H200
    Hehe, da blir det nok å ty til en elokseringsrunde allikevel da! 8)
    Kjøpte den du linker til for 11k inkl. frakt.
    "2008-modell" i sølv, men det skal jeg nok klare å rette på!
    Sannsynligvis vil den også få en gjennomgang hos en viss mann på Torshov, før jeg slipper wattene fri på Vistaene!

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. :-)
    Gratulerer med shopping!

Har du tenkt å beholde den ene Xindaken?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker, freddie!
    Ja, har egentlig ingen planer om å kvitte meg med den andre.
    Den mater mine to senterhøyttalere på en utmerket måte, så jeg ser jo ingen grunn til å kvitte meg med den.
    Medmindre noen begynner å mase etter en sorteloksert Xindak da!

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, da blir det nok å ty til en elokseringsrunde allikevel da! 8)
    Kjøpte den du linker til for 11k inkl. frakt.
    "2008-modell" i sølv, men det skal jeg nok klare å rette på!
    Sannsynligvis vil den også få en gjennomgang hos en viss mann på Torshov, før jeg slipper wattene fri på Vistaene!
    Gratulerer, ikke noe dumt kjøp det der! Hyggelig å treffe på deg igjen for det om det ikke ble tid til så mye prat idag.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, og takk i like måte!
    Tror det er et ok kjøp ja, og jeg vet jo allerede hvordan den spiller her i min lille hule. ;-)
    Synd at tiden ble litt snau i dag ja, skulle gjerne ha skravla litt mer med deg!
    Meeen, vi treffes nok ved neste korsvei! Og da forhåpentligvis med litt mer tid til disposisjon!

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synd at tiden ble litt snau i dag ja, skulle gjerne ha skravla litt mer med deg!
    Meeen, vi treffes nok ved neste korsvei! Og da forhåpentligvis med litt mer tid til disposisjon!
    Ja det gjør vi!!!! Jeg hadde med en fra Tromsø idag på inspirasjons runde, han driver å bygger en rimelig heftig kino hjemme hos seg. Så vi har diskutert endel løsninger, så vi måtte videre på neste stopp.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, da vil jeg tro at han ble rimelig inspirert ja!
    Og du er jo så avgjort mannen som kan inspirere, har jeg hørt! ;-)
    Synd jeg ikke rakk å slenge med bortom de nye lokalene til AV-forum, men det går vel flere tog?

Swansene jeg rakk å lytte litt til i kinoen til hos Hjemmekino.no, ga jo absolutt mersmak!
    Men såå store høyttalere får jeg nok ikke plass til, i mitt lille krypinn. :???:

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, da vil jeg tro at han ble rimelig inspirert ja!
    Og du er jo så avgjort mannen som kan inspirere, har jeg hørt! ;-)
    Synd jeg ikke rakk å slenge med bortom de nye lokalene til AV-forum, men det går vel flere tog?

Swansene jeg rakk å lytte litt til i kinoen til hos Hjemmekino.no, ga jo absolutt mersmak!
    Men såå store høyttalere får jeg nok ikke plass til, i mitt lille krypinn. :???:
    Jeg blir å drive på i ny lokalene til AVshop i 2-3uker framover,så er du i område får du komme innom en tur.

Ja var spennende høytaler den nye modelen Swans, hos deg ville det blitt en vegg med lyd bokstaveligtalt

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da vet jeg jo det!
    Veien fra Furuset til Smalvollveien er jo ikke akkurat av uoverstigelig lengde, så da kan det godt hende at vi sees der!

Den nye Swans-modellen spilte jo rått ja! En fantastisk elementbestykning, og med et like fantastisk lydbilde!
    Og sannsynligvis ville nok lydveggen her i hulen blitt såpass voldsom, at jeg antakelig ville gått glipp av det som skjer på lerretet!

Side 26 av 95 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26 27 28 29 30 36 46 56 66 76 86 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •