OBOS-luksus - oppgraderer! - Side 25

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 25 av 95 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 27 28 29 35 45 55 65 75 85 ... SisteSiste
Viser resultater 481 til 500 av 1893
    Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Svært mange forsterkere er som kabler - de maskerer lydbildet. Og akkurat det har lite med "matching" å gjøre.

Du kan gjerne få inntrykk av at du har lysere eller mørkere lyd, men man må jo liksom gå litt inn i selve lydbildet for å høre hva man mister med den enkelte forsterker/kabel.

Dette uten sammenlikning for øvrig... ;-)
    Får slenge inn en fakkel til da:

Man kan jo ikke teste ut detaljnivå på forsterkere på elektrostater vel?

De spiller jo ikke diskant:wink:

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Neivisst...

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Får slenge inn en fakkel til da:

Man kan jo ikke teste ut detaljnivå på forsterkere på elektrostater vel?

Unnskyld meg Mor10, men nå er du mildest talt ute og sykler!
    Dette må vel være den mest misvisende påstanden hittil, i denne tråden?

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror Morten har gått seg vill i disse aktive monitorene sine...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svært mange forsterkere er som kabler - de maskerer lydbildet...
    ...og da er det noen forsterkere som ikke gjør det...?

Forøvrig er da Doxa èn av de som gjør det... mer enn andre...

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hadde han enda sagt at de ikke spiller annet enn diskant, kunne jeg til dels skjønt hans påstand, men DETTE blir rett og slett for dumt...

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Forøvrig er da Doxa èn av de som gjør det... mer enn andre...
    Lykke til med å stå inne for akkurat DEN påstanden! 8)

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare spør Jan...

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom han mener så, vil jeg anta at han selv utdyper dette straks han kan... ;-)

Det rimer i alle fall ikke med alle de forsterkersammenlikninger vi selv har foretatt.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det rimer i alle fall ikke med alle de forsterkersammenlikninger vi selv har foretatt.
    Men det er vel også derfor dere/Kringlyd reiser rundt i Norge og demonstrerer Doxa?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan man jo forsåvidt si... ;-)

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten å pirke mer i denne diskusjonen, håper jeg bare for Scrooge sin del at det dukker opp en passende sak på bruktmarkedet!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan det hende at uenighetene bunner i noe så enkelt som at ulike kombinasjoner av komponenter spiller på forskjellig måte, og at en komponents ytelser påvirkes av det den kobles til?

Tviler på at Doxa er noe mer immune enn andre produkter på den måten.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble jo sagt i testen i Fidelity også - at det var stor forskjell med ulike forforsterkere.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken forforsterker den kobles til, hvilken kilde man bruker, hvilke høytalere det kobles til, (kabler av høytalertype og signal),og sist men ikke minst...rommet utstyret står i. Vanskelig å få til to identiske lydsignaturer hvis bare noen av parameterene er forskjellige...Vanskelig å enes om dette her gitt 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt med litt diskusjon Hvis vi ser bort fra Xindak (som egentlig var i en lavere divisjon enn Hegel og Doxa) har jeg lyst til å kommentere følgende:

- Jeg oppfattet den største forskjellen mellom Hegel og Doxa å være oppløsning i diskant. Hegel fikk fram mer detaljer uten å låte spisst. Det er vel også trygt å si her at rommet er meget godt dempet noe som trolig påvirker resultatet i større eller mindre grad.

- En "liten" oppgradering som dette er jo ikke noen sovepute, hvordan låter det f.eks. dersom man bruker H200 som integrert i stedet for receiver som pre? Gjerne også sammen med en god DAC fra CD spiller eller SB'en?

- Og minst like interessant, hvordan låter Doxa med en annen pre enn Onkyo receiveren? Ikke det at jeg sår tvil om hvor god Onkyo'n er for det kan jeg ikke uttale meg om, men føler det hadde vært veldig interessant å teste ut flere kombinasjoner

- Det jeg oppfatter som et mye åpnere og tydeligere definert lydbilde med både Hegel og Doxa indikerer jo at forskjeller på DAC'er, preforsterker og sa noen kabel?!? fort kan avdekke forskjeller som tidligere har vært vanskeligere å høre.

Og til RoKo, dersom det skulle være mulighet en gang i fremtiden for et lite besøk for å lytte til 2xDoxa og ikke veldig ulike høyttalere ift. Scrooge sine er jeg lett å be

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom han mener så, vil jeg anta at han selv utdyper dette straks han kan... ;-)

Hehe, tror nok Håvard erter deg litt her!
    Å si at Doxa på noen måte "maskerer" noe, vil jeg aldri si meg enig i.
    Snarere tvertimot!
    Som jeg kanskje har nevnt allerede, har jeg jo hatt et par meget solide og imponerende opplevelser med komboen Doxa / ML elektrostater, og som fortsatt sitter i.
    Muligens kan det høres ut som om forskjellen mellom Doxa / Hegel er himmelstormende i denne diskusjonen, men det er den slett ikke!
    Men den er der, i dette rommet, ved at Hegel låter mer oppløst og detaljert i de høyere frekvenser.
    Dere som har vært på besøk her, vet jo at rommet er ganske lite, og (kanskje i overkant?) godt dempet.
    Alle som pusler litt med lyd, vet jo at dette kan få konsekvenser, gjerne i retning av litt tam lyd hva øvre mellomtone / diskant angår.

I et mer nøytralt og "riktigere" lytterom enn mitt, kan jeg slett ikke se bort ifra at jeg kanskje kan komme til å kommentere Hegel som i "lyseste" laget, enkelt sagt.
    Skjønt, jeg har faktisk mine tvil om det! I alle fall inntil det motsatte er bevist.

sorzy har jo også et par poeng, ved å spekulere litt rundt forholdet forforsterker / DAC.
    Det er jo forlengst opplest og vedtatt, at disse enhetene kan påvirke lyden i svært forskjellig grad, og at kanskje en match med (i dette tlfellet) en Onkyo-DAC slett ikke passer som hånd i hanske for de effektforsterkerne som henges på.
    Neppe noen bombe for noen?
    Ei heller for meg, i den (positive) forstand som at jeg synes den valgte komboen faller meg best i øret.

I "morgen", kan det jo hende at jeg anskaffer meg en god DAC, kanskje en rør-pre, eller noe annet "rart" i lydveien?
    Og som kanskje slett ikke passer Hegel i det hele tatt!?
    Javel?
    Da ryker den ut igjen da, til fordel for noe annet. Men inntil så skjer, vil jeg fortsatt jakte på mitt eksemplar av en H200, i sort....

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Tviler på at Doxa er noe mer immune enn andre produkter på den måten.
    Det kan jeg aldri tenke meg at de er, kanskje snarere tvert i mot?

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her skjer det ting ser jeg

Jeg kan jo ikke si at ML ikke spiller diskant, selvfølgelig.

Men, det er veldig delte meninger om ML gjengir det som er på CD'en, eller om den skaper en magisk stemning av klang og lyder.

Min personlige mening er at de fleste elektrostater sløver ned diskanten såpass mye at jeg etter min hørsel mister en del detaljer. Når jeg sier min mening, så er det basert på lytting hos RoKo(ML), Scrooge(ML) og Gwandarion(ML), samt Acoustater hjemme hos meg selv.

Er fullstendig klar over at mange ikke ønsker å få den nakne sannheten som finnes på en del instrumenter/stemmer. En cymbal låter ikke pent når det dæljes til med en Vic Firth SD2 Bolero stikke, og en saksofon er langt fra pen å høre på når man vrenger litt, men det er, for meg, dette som skaper dynamikk i lydbildet. Norah Jones er nydelig, men stemmen hennes er ikke alltid like pen og silkemyk.

Det er denne virkeligheten jeg ønsker å høre på stereo-anlegg, og ikke en litt tilslørt virkelighet som jeg mener ML'ene gir. Nevner igjen at dette langt i fra er vanlig å like, men det er nå en gang slik man har mikset på plata. (På studiomonitorer, Homecinema ).

Husker første gang jeg var hos deg, Scrooge, og hørte MLene. Da jeg spurte om det var noe feil? Fikk ikke til å høre noen cymbal-slag som jeg vet klinger lenge og vel. Vi koblet litt om og fikk fram lydene litt bedre, men jeg savnet fortsatt cymbalen min:sad:
    Spurte også RoKo om det var litt dempet i diskanten hos han, og svaret var da at det er slik det er på elektrostater. Min mening da også var at jeg mistet detaljer.

Oppløsning, for meg, er når høyttalerne/anlegget er så ærlig og detaljert at det avslører alt på miks'en og plasserer musikerne i et symfoni-orkester utover en 15 meter bred scene foran deg. Paukene høres ut som pauker, fløyter skjærer litt i ørene, felegnikkerne kliner til med +30dB på et sekund, man hører hva slags skinn og stikker trommisen bruker, m.m.

Derfor sier jeg at man ikke kan teste detaljer på ML, men man kan selvfølgelig teste forsterkere for å finne sitt eget lydideal. Ser ut til at du har funnet din forsterker i Hegelen, og ingenting er bedre enn det

Når dette er sagt, så er det selvfølgelig en grunn (eller flere) til at mange elsker elektrostater. Magisk mellomtone? Og jeg har ingen problemer med å lytte i timesvis både hos Scrooge og RoKo, men det får jeg vel ikke lov til lengerops:

Sees vi på Horten-messa?

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jasså... Nå trekkes jeg inn også?

Jeg kan sitte på gjerdet på kanten av jordet frem til hortenmessa, men da samles vi på fellesbeite?

Side 25 av 95 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 27 28 29 35 45 55 65 75 85 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •