OBOS-luksus - oppgraderer! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 95 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 32 42 52 62 72 82 92 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 1893
    Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Oi, takk for en riktig så hyggelig tilbakemelding, og ikke minst takk for all hjelp og samvær i går!
    "Alt" ble jo adskillig bedre, med "nye" høyttalere og litt "triksing, fiksing og vinkling". Takk igjen!
    Så får vi se hva jeg orker å bruke av tid og tålmodighet på racket da, men jeg er så smått igang med dette.
    Sterkt inspirert av Marantz sin utgave, og hvorfor ikke? Jeg ser ingen grunn til å finne opp hjulet på nytt. ;-)

Vet ikke helt om jeg skjønte forslaget ditt ang. demping i taket? Plater i "V"-form. Kan du være snill å forklare litt nærmere, for en som nok må ha dette inn med teskjeer?

Takker så mye for hjelp til konfig av Rotel´en, selv om jeg nå, takket være linken din, fått manualen på plass! Uten dermed si at det vil løse alt.
    Om det tryner fullstendig, så kommer jeg nok til å gi lyd fra meg!

Tar selvsagt imot flere besøk fra både deg og andre, og håper at tingene ser enda litt bedre ut om noen dager.
    Joda, hjemmekino ER gøy!

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gleden er på min side!

Plassering i taket:

Hvis du tenker deg en rad med plater som henger i taket fra rett over høyttaler og bortover mot sweetspot. Dvs på skrå utover fra sweetspot. Fra hver høyttaler blir dette da en V mot deg i sweetspot.

Hmmm....
    Tegning:
    OBOS-luksus - oppgraderer!-scroogerom1-jpg

Kanskje noen plater over senter også?
    Bare et forslag!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, ja, hvorfor ikke?
    Jeg kan jo klinke til med et forsøk, men rekker nok ikke det i kveld.
    Takker for forslaget!

Btw; Fikk omsider opp OSD fra Rotel´en via component, og har som snarest lekt meg litt.
    Samtlige høyttalere var som default satt til "small". Det gjelder ikke lenger, for fronter og center!

Intermediate eksu sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis med nye høyttalere. Regner med at dette rommet vil bli meget bra når du blir ferdig. (blir man det?) Som flere andre skriver så vil også jeg se flere bilder.
    Epson | Panasonic | Denon | Emotiva | SVS

Min tråd

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk! :-)

Det er vel på tide med en liten update, og noen flere bilder? Her kommer omsider noen:
    Nevnte vel tidligere i tråden at jeg kom til å skjele litt i retning av Marantz´s rack? Det ble vel mer en tro kopi, men dog ikke i like flott finish? Men det får duge.
    Nå man får seg tildelt en 36mm(!) bordplate i kryssfinér, og som til alt overmål var stor nok til å produsere et rack av, så takker man vel ikke nei?
    Sparkel og maling ble funnet frem, og her er resultatet:

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På plass i sitt rette element. Det ble da ikke så ille?

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her ja. Dette ble meget bra. :-D

Min tråd

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk igjen!
    Det som imidlertid ikke ble så bra, er kvaliteten på bildene! ops:
    Det er visst på tide å snoke rundt etter et bedre kamera....

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, du er ikke alene der. :-P

Min tråd

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er en morsomt tråd. Ikke ofte man ser slike formidable oppgraderinger på en uke (!). Dette ser kjempefint og spennende ut, Scrooge. Fölger spent med videre, for dette er interessant lesning!
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kommer gratulasjoner fra en annen spurv i kinosammenheng :-D Dette ser jo veldig bra ut og står da ikke tilbake for mye av det som ligger på forumet. Racket ble da elegant og stilrent og så er det jo morsomt å lage ting selv. :-D Litt kalibrering av sub'er så sitter vel filmopplevelsene som skuddene i "Children og Men" :-D
    Blir interessant å se fortsettelsen her Scrooge!

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Racket ble da meget bra Scrooge! Ikke noe å si på finishen Kinoen din begynner virkelig å ta form nå, så det blir spennende å følge med videre. Kanskje jeg til og med skal være så dristig å mase meg til en demo når tiden er moden...?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann!
    Her går det unna...

Skikkelig fint rack med god plass til komponentene der.
    Mener å dra kjensel på mye av utstyret der nå :wink:

Jeg er kanskje en av de få som har sett rommet og det er ikke tvil om at det er stil over det ihvertfall. Og racket setter vel litt prikken over I'en.

Vi får finne ut av ristingen i Matrixene, så det ikke blir noe tull med lyden heller!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hyggelig lesning igjen, både fra Homecinema, Marantz, og Mor10!
    Racket ble nok produsert litt over "stokk og stein", ettersom jeg fikk tak i bordplata på fredags ettermiddag, og det hele stod jo ferdig på søndag kl.11.00. Dermed kan det nok tåle en runde til, med slip og lakk. Men, det duger!
    Valgte forøvrig "støvsugerhøyde" på de nederste beina, ettersom rommet er teppebelagt.
    @Homecinema: "Spurv"? Du er da slett ingen sådan, i denne sammenheng? Utstyret du omgir deg med, ligger vel nærmere "svaneklassen" tenker jeg! ;-)

@Marantz: Du (og andre som måtte ønske det) er selvsagt hjertelig velkommen til en demo, når de måtte passe! Alt er jo oppe og går, selv om det gjenstår litt "finsnekring" på kabelføringer og slikt.
    OPPO-spilleren liker dårlig en 10m lang HDMI-kabel, så dermed må jeg foreløpig kjøre en komponent-løsning fra en halvråtten Pioneer DV 565-A. Dermed blir bildet heller ikke i "ultra-klasse", noe som også må tillegges et relativt labert sortnivå fra min Panasonic PT-AE 700E.
    Lyden er jeg derimot langt mer fornøyd med!
    Rotel´en gir i mine ører en meget godt og flott oppløst lydbilde, i kombinasjon med Matrix 804!
    Er nok ikke heelt ferdig med demping i rommet, men det kommer seg!
    I går monterte jeg akustikkplater for demping av førsterefleksjoner bak gardinene på sideveggen, og fikk som resultat et enda bredere lydbilde! Q-sounddemoene sitter som spikret, og det har vel i høyeste grad sammenheng med plassering / vinkling / demping?
    Subene er nå sånn passe kalibrert, ved at de i alle fall spiller i samme fase!
    Hvordan SPL er ved de forskjellige frekvensene, har jeg ikke hatt så mye tid til å måle ennå.
    Men de "bjeffer" i alle fall godt, når det gjelder!

@Andrewerdenskrieg: Hyggelig at du liker det du leser, setter pris på å høre det!
    Óg; det har jo gått ganske fort for seg her, må jeg innrømme. Hadde jo egentlig tenkt å lage en liten byggetråd av det hele, men tiden har på en måte ikke strukket til.
    Men, jeg kan jo sagtens legge ut noen flere detaljer og bilder, etterhvert!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjer det noe mer har da, Scrooge?
    Kjempefint vær ute å være inne i nå?

Har du testet ut demping av taket?

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Imponerende hvor mye du har fått til på så kort tid. Dette blir virkelig et lekkert rom :grin:
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Skjer det noe mer har da, Scrooge?
    Kjempefint vær ute å være inne i nå?

Har du testet ut demping av taket?
    Njaaa, skjer? Litt pusler jeg jo med innimellom, selv om jeg for det meste koser meg med lyd! Og litt bilde.
    Kastet meg på en sub-kalibrering forleden dag, og en ting er i alle fall klart: I et såpass lite rom oppstår det fort resonanser og stående bølger, med utfasing og greier til følge.:cry:
    I så måte opplevde jeg en forskjell i SPL på 8-9dB v ca 70Hz, ved å bevege lydtrykksmåleren 15-20 cm frem og tilbake i sweetspot!
    Den blir nok ikke så enkel å takle. Kan selvsagt leke meg litt med faseinnstillinger på suben(e), men det vil antakelig bare forskyve problemet?
    Uansett er det fortsatt mye prøving og feiling der, men dette påvirker heldigvis stort sett bare i filmsammenheng. Og det kan vel strengt tatt være til å leve med...
    Ved musikkavspilling bruker jeg sjelden eller aldri sub, takket være et par B&W804 Matrix u know. ;-)
    Som jeg bare blir mer og mer glad i! De spiller meget behagelig i mine ører, så de blir definitivt stående en stund!
    Har ennå ikke kommet så langt at jeg har forsøkt forslaget ditt mtp demping i taket, men er faktisk usikker på om jeg trenger det? Synes i alle fall at jeg har fått et bra lydbilde hvor også høyden i dette markerer seg godt!

Vurderer ellers å henge en gipsplate på døra inn til rommet, for enda bedre lydisolering.
    Det er jo bare en billig formpresset greie, men som allikevel demper forbausende bra!
    Med den på plass, vil nok også bakhøyttalerne få en bedre plassering enn oppunder taket, ved at jeg kan henge høyre bak i gipsplata på døren.
    En kompromissløs kino? Laaangt ifra! Men, jeg koser meg glugg ihjel for det!

@devilej: Jotakk, det begynner jo så smått å hjelpe? Men fortsatt er det mange små og store detaljer som må justeres. Gjett hva jeg kommer til å bruke noe av ferien til! ;-)

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg også fått bivåne Scrooge's gutterom :-D Nå fikk ikke jeg hørt de foregående høyttalerne som stod der, men med Matrix'ene er lydbiten på plass. En veldig åpen og behagelig mellomtone og en tilstrekkelig detaljert diskant. Bassen var ikke den strammeste jeg har hørt, men det kan jo også ha litt med rommet å gjøre. Både Chris Jones og ho Kari strømmet ut av Matrix'ene med den åpenhet og tilstedeværelse som man ønsker å få ut av musikkopplevelsen.
    Oppgraderingsspøkelset banker nok på om ikke lenge og da på bildesiden...:twisted: og med ytterst gode tilbud på Lefdal om dagen så skal du se det blir en fornøyelig kveld i morgen også! ;-) :-D
    Må til slutt takke for alle elektriske dingser som ble med tilbake i bilen... de skal brukes i et annet prosjekt som er under planlegging! :-D

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå, noe HD-greier på gang?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og jeg for min del, får takke for et hyggelig besøk, et pent lite musikalsk tilskudd (som jeg sitter og lytter til nå), og noen trivelige timer! :-D
    Det er alltid morsomt med visitter, og konstruktive tilbakemeldinger. De taes til etterretning, det kan jeg love!
    Og at det blir et lite besøk hos Lefdal i morgen? Definitivt!
    Hvem, i disse dager, vil ikke unne seg en snerten HD DVD-spiller for trivelige filmkvelder?
    Herved melder jeg meg på !
    -
    Ellers så jo ditt fremtidige prosjekt meeget interessant og lovende ut, pent sagt! Når du kommer i mål med det, er det bare å rigge opp billettluka!
    For der blir det kø! ;-)

Jada Morten, HD på gang!

Side 2 av 95 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 32 42 52 62 72 82 92 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •