CineStatic goes 2ch... (Martin Logan Vista in the house!.. ;) - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 56 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 25 35 45 55 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 1109
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har hatt GRAMMA på mine høyttalere i over et år nå. Kan ikke si jeg merket store forskjeller på lyden, men det skal sies at jeg har problemer med å få bassen til å fungere i det rommet uansett. Størst utslag gjorde det på vibrasjoner i gulvet, og da også sikkert naboens "plager".

Nå er de derimot flyttet under sub, og det er der de virkelig kommer til sin rett.

GRAMMA er jo egentlig bare en MDF plate, det er det som er under som gjør "the magic". Vurderer å lage mine egne gramma, ved å ta bort underlaget og heller feste det på en granittplate. Selv om det ikke kanskje blir noe lydmessig bedre, så ser det i allefall 10 ganger bedre ut og de blir tilpasset høyttaler....

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    GRAMMA er jo egentlig bare en MDF plate, det er det som er under som gjør "the magic". Vurderer å lage mine egne gramma, ved å ta bort underlaget og heller feste det på en granittplate. Selv om det ikke kanskje blir noe lydmessig bedre, så ser det i allefall 10 ganger bedre ut og de blir tilpasset høyttaler....
    Artig tanke, som har slått meg også, da jeg har "tilpassede" granittplater under frontene i dag. Men hva er egentlig det under, bortsett fra skumgummi? Og hvorfor ikke bare lime skumgummi under granittplatene?

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Ser jo unektelig bra ut. Jeg regner med å få mine i dag eller i morgen, men får ikke testet dem før ny pre-amp kommer i hus (1-3 dager) :-?
    Er de mulig å kappe i bakkant? Bredden er perfekt, men de er noe lengre enn Trianglene mine
    Disse kan vel kappes vil jeg tro.

Mine er også litt for lange i baken, men passer perfekt i bredden.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Er det noe "foran" og "bak" på disse (Grammaene)? Enkelte av oss har jo høyttalere som er lengre i bredden enn i dybden :-)
    Du kan plassere dem akkurat som du vil. Ikke noe bak-fram her. :-)

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hva er egentlig det under, bortsett fra skumgummi? Og hvorfor ikke bare lime skumgummi under granittplatene?
    Det er noe lilla "taggete" greier, også skumgummi, som ligger i mellom "føttene" på Gramman.
    Hvorvidt dette bare ser fancy ut, eller om det har noen lydmessig hensikt vet jeg ikke.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig tanke, som har slått meg også, da jeg har "tilpassede" granittplater under frontene i dag. Men hva er egentlig det under, bortsett fra skumgummi? Og hvorfor ikke bare lime skumgummi under granittplatene?
    Skumgummi....tja. Matrialet som er brukt på Gramma skal iflg produsent være spesielt designet for formålet, i tillegg til at det er såpass stivt og kompakt at det tåler vekten av PA-monitorer (eller vanlige høyttalere i dette tilfellet). I tillegg er det jo en absorbent/diffusor under der. Platen oppå er bare en simpel plate kledd med tynt teppe.

Jeg må bruke 2 Gramma under min DD-18, og det var slik jeg fikk ideen, men så kom jeg til å tenke på at det kunne bli greit under høyttalerne også.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Granitt hadde gjort underverker for utseende på Gramma'n ja... :-)

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PiXeL
    Det er noe lilla "taggete" greier, også skumgummi, som ligger i mellom "føttene" på Gramman. Hvorvidt dette bare ser fancy ut, eller om det har noen lydmessig hensikt vet jeg ikke.
    Det er en kombinert absorbent og diffusor, og har definitivt sin funksjon. Samme firmaet selger disse løse også til å bruke som akustikktiltak ellers i rommet, men prisen er høy.

Som en artig side-note, kan det nevnes at stolene på den nye operaen skal ha fått noe lignende under seg....

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Granitt hadde gjort underverker for utseende på Gramma'n ja... :-)
    Ja, det er godt å høre at det er flere enn meg som ikke finner "PA-utseendet" på GRAMMA spesielt tiltrekkende i kombinasjon med dyrt hifi-utstyr.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en kombinert absorbent og diffusor, og har definitivt sin funksjon. Samme firmaet selger disse løse også til å bruke som akustikktiltak ellers i rommet, men prisen er høy.

Som en artig side-note, kan det nevnes at stolene på den nye operaen skal ha fått noe lignende under seg....
    Takker for infoen.
    Trodde, som hellnoob, at det bare var skumgummi...

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er godt å høre at det er flere enn meg som ikke finner "PA-utseendet" på GRAMMA spesielt tiltrekkende i kombinasjon med dyrt hifi-utstyr.
    Men så er de vel strengt talt beregnet på PA-monitorer o.l,
    og ikke sammen med hifi-utstyr. :razz:

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men så er de vel strengt talt beregnet på PA-monitorer o.l,
    og ikke sammen med hifi-utstyr. :razz:
    Ja, som jeg sa:

......i tillegg til at det er såpass stivt og kompakt at det tåler vekten av PA-monitorer (eller vanlige høyttalere i dette tilfellet).
    Første gangen de fant veien til hjemmekino-folket, var fordi folk fant nytten av de under subwoofere. Når jeg første gangen prøvde de under mine Focal hadde jeg faktisk aldri hørt om noen som brukte de på den måten og slik er det vel fortsatt (bortsett fra et par nå her på forumet).

For folk som bor i leilighet og vil skjerme naboen er de jo ypperlige. På lettere og mindre høyttalere (enn for eks. dine) må man være forsiktig, siden høyttaleren blir mye mer ustabil (les: vorspiel/unger/etc).

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, men det er vel derfor de ser ut som de gjør, mente jeg. :-)

Hadde de vært tiltenkt stuebruk, så hadde vel produsenten lagt litt arbeid i og forbedre finishen.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takker for infoen.
    Trodde, som hellnoob, at det bare var skumgummi...
    Det er "bare" skumgummi, men med en komposisjon som gjør at den kan brukes som absorbent og diffusor. Og som HåkonN er inne på, den tåler mer tyngde enn madrasskumgummi. Jeg har to varianter hengende på veggene hos meg, men de tåler ikke så mye vekt som Gramma-skumgummien.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er de derimot flyttet under sub, og det er der de virkelig kommer til sin rett.
    Kan du fortelle på hvilken måte de kom til sin rett - hvilke endringer som fant sted?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du fortelle på hvilken måte de kom til sin rett - hvilke endringer som fant sted?
    Spør naboen....

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe :-) Men man bruker da ikke penger på naboen (spesielt ikke jeg, som har halvt underjordisk hjemmekino)! Opplevde du noen forbedringer?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe :-) Men man bruker da ikke penger på naboen (spesielt ikke jeg, som har halvt underjordisk hjemmekino)! Opplevde du noen forbedringer?
    Man gjør det når naboen har spedbarn, og er like sensibel for enkelte frekvenser som en spekkhogger. Jeg har i allefall klart å begrense det til at det er de nærmeste naboene i blokka som klager. For å være helt ærlig så prøver jeg å respektere mine naboer til en viss grad. I allefall sent på kveldstid. Gramma gjør at jeg kan spille enda høyere uten at dunkingen og risting forplanter seg like enkelt til han under meg. Ulempen med å bo i leilighet....

For meg er det vanskelig å si om jeg merket noen stor forskjell, selv om jeg mener å merke at bassen ble mer definert (placebo?). Jeg kalibrerte sub på nytt uansett og brukte ikke sub lenge uten Gramma. Men det vil aldri være en ulempe å la en subwoofer slippe å spille på lag med et "flytende" gulv. Står den rett på betongen, kan jeg neppe tenke meg det er like store fordeler å hente.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer altec sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bikkja så litt bekymra ut..ellers bare lekkert;-)

Side 5 av 56 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 25 35 45 55 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •