Jfinneru´s påtenkte kjellerkino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 11 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 213
    Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Jfinneru´s påtenkte kjellerkino

Nå begynner det å bli lenge siden jeg flyttet fra leilighet med loftskino til ny enebolig med et potensielt rom i kjelleren. Rommet er en kjellerstue som jeg har brukt som kino inntil videre. Rommets dimensjoner er 4x6m.
    Her har jeg hatt utstyret stående i et klassisk 7.1(2) oppsett, med et 100 tommers 16/9 lerret sånn inntil videre. Nå har jeg innti videre gått AK i næringen når det gjelder å være forumets aller tregeste kinobygger. Nå har jeg vel strengt tatt tenkt lenge nok, så nå er det på tide å begynne å tenke litt på hva man skal gjøre.
    når jeg fant denne byggetråden, begynte tankene å spinne. Makan til griseleker kino skal man lete lengre enn lengst etter.
    Som dere da sikkert skjønner skal jeg prøve ut 2.35:1 (Det helt nøyaktige er vel faktisk 2.37:1)
    Min trofaste tjener Sony VPL VW100 er derfor solgt til en forhåpentligvis lykkelig ny eier i Stavanger, og en ny er bestilt: Cineversum Blackwing II Pro. Proversjonen kommer med egen bildeprosessor. Den het er Cineversum Master Three, og en en DVDO VP50 Klone. Boksen er en dyd av nødvendighet for å kunne benytte seg av en anamorfisk linse for å få bilde i skikkelig Cinemascope-format. Linsen, som også er på vei er Prismasonic HFE-1500R
    PRISMASONIC - Anamorphic lenses for home theater projectors

Den burde duge for å oppnå et skikkelig resultat. Hvorfor anamorfisk linse og 2.35:1? Fordi 90-95% av alle filmer er i dette formatet. Det er derfor man får sorte striper oppe og nede når man ser film på en 16/9 skjerm eller lerret. De sorte stripene stjeler både oppløsning og lys. løsningen er en bildeprosessor som strekker bilde horisontalt, slik at man bruker hele bildebrikken. Da bli jo alle lange og tynne, så for å få tilbake proporsjonene i bildet må man bruke en anamorfisk linse som strekker bilde horisontalt.
    PRISMASONIC - Anamorphic lenses for home theater projectors

Rommet kinoen skal bygges i, skal i sommer ribbes for vegger og tak ned til reisverket. Planen er å skjule kabler til alle høyttalere og projektor i tak og vegger. Reisverket skal så isoleres og to lag med gips, med GreenGlue i mellom skal opp. I taket drømmer jeg litt om den samme løsningen som Sandman, med stjernhimmel og spotter langs kantene. Vi får se. Det kan hende det er en for komplisert jobb. Lerretet blir definitivt et kurvet ett, med en bredde på rundt tre meter. Det store spørsmålet er da om man skal kutte ut Utopia og gå for lydtransparent lerret, alla SMX, med full Klipsch THX Ultra pakke, eller å fortsette med Utopia.

Nåværende utstyrliste er slik:
    Lerret. Adeo 100 tommer 16/9
    Projektor: Cineversum BlackWing II Pro
    Surroundprosessor: Meridian 861v4
    DVD/CD-spiller: Meridian 800v4DAX
    HD DVD: Toshiba HD-A1
    Blu-ray Disc: Sony BDP-S1E
    Spillkonsoller: Xbox360 og PS3
    HDD/DVD-opptaker: Pioneer LX60
    Satelitt: Canal Digital HD Tuner
    Nettverksbasert musikk: Slim Devices Transporter
    Høyttalere:
    Focal Alto Utopia Be, fronter
    Focal Senter Utopia Be, senter
    Klipsch RS62x4, dipole vegghøyttalere til surround
    Velodyne DD18 x 2, subwoofere
    Rack: Egendesignet i skifer. Tre hyller med plass til fire apparater i bredden og senter på toppen.

I denne tråden vil jeg gjerne ha tips og innspill angående ferden videre. Nevner man produkter er det gull hvis man også legger ved link til produkt.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bladde litt i den byggetråden, men fant ikke så veldig mange bilder av kinoen. Så dog stjernehimmelen du snakker om, og det er jo litt porr

Blir spennende å følge med på byggetråden din.

BTW: Skulle du hatt et eget stereooppsett i tillegg hvis du skulle gå for "skulte" Klipsch i kinoen?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende med en tråd på kinoen din igjen. :-D

Bytte ut Utopia med Klipsch? Mye morro og dynamikk i Klipsch, men det høres da vitterlig ut som en solid nedgradering.... (?)

Ang. 2.35:1, er det ikke slik at teksting/subtitles ofte havner helt eller delvis utenfor bilde? Ikke at det er et problem for normalt engelsk oppegående, men enkelte filmer er ikke alltid (i allefall ikke for meg) helt lett å henge med 100% (for eksempel der de skal snakke "gammel"-engelsk eller irsk). For å ikke snakke om filmer av annen opprinnelse enn engelsk....Er det noe praktisk løsning på det?

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe sier meg at dette vil bli en svært populær tråd (spesielt om byggherren er flink til å knipse bilder underveis ). Focal vs Klipsch....? Om du for det meste skal snurre film og spille Xbox360/PS3 ville jeg gått for Klipsch. Jeg er selv meget fornøyd med mine Electra BE fronter+senter, men etter å ha opplevd "Hjemmekino" sitt Klipsch-oppsett på økern er det ikke tvil om at jeg kunne hatt mer engasjerende filmlyd hjemme. Med et anlegg som skal spille 50/50 film og musikk, er derimot Focal en favoritt i mine ører.

Edit: Jeg er åpenbart ganske trøtt, for ved første øyekast kunne jeg sverget på at det sto Jfinneru`s PÅTENTE kjellerkino....ops: På tide å legge seg gitt....

Intermediate crusade sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håkon, ja kan nok bli vanskelig med teksting? Har etter det eg har fått med meg kun htpc software som gir mulighet for å flytte teksten opp ved behov. Eller har eg gått glipp av løsninger her?

jf, rekner med eg får testet ut mitt oppsett iløpet av 2 ukers tid. Lerret sendes fra sverige no fredag, så tar nok dessverre litt tid ja..:P

Active rogema sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så litt på denne tråden jeg å for inspirasjon når jeg satte opp kinoen.
    Kan absolutt anbefale stjernehimmel.Ingenting er som en film under stjernene.:-D

Intermediate HenningHG sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    606
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste samme tråden for lenge siden. Veldig imonerende bygg. Gleder meg til å følge med på din tråd. Kan jo alltids legge inn en forespørsel om Hjemmekino byggerne er lysten på en tur til kongsberg

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahhh dette vil sikkert bli bra. Jeg har stor tro på at Klipsch vil gjøre stor lykke i denne kinoen.

Sandmann sin kino er utrolig flott bygget. Men personlig synes jeg Mark H sin kino er hakket vassere link

Går ut fra at 100" 16/9 lerret er midlertidig. Med BW2 pro og 1500FE så bør du ha noe bredere etter mitt syn. Carrada har gode 2.35:1 løsninger til helt ok priser link

edit:lese nøyere om lerret ops:

tenk over sitteavstand i forhold til SMX. Tre meter kurvet høres ikke så værst ut.:-D

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker vel litt på å ha et dedikert stereooppsett i stuen oppe. Det er stort sett der jeg sitter og hører musikk uansett. Da kan jeg bruke Utopiaene der. Med høyttalere bak duken kan eg enkelt ha tre meter bredde på det kurvede lerretet.
    HenningG: Spørs om jeg tørr å spørre kinobyggerne en gang til. Det er vel strengt tatt litt mye for langt Men er det en elektrikker på dette forumet som kunne tenke seg å bidra litt, så hadde jo ikke det gjort noe. Vurderer nemlig å kun bruke den eksisterende kursen til lys, og trekke to nye 16amp kurser til anlegget.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig kom det noen oppdateringer på det som antageligvis blir en av de beste kinoene på forumet.

Men for guds skyld kom med noen bilder snart da

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal selvsagt dokumentere hele byggeprosessen med bilder, men nå er det ikke så mye å ta bilder av egentlig. Når den nye projektoren kommer denne uken, skal jeg selvsagt knipse noen bilder av den
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har jeg sett frem til lenge. Har stor tro på denne kinoen.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Oj, dette blir spennende å følge med på Jørn! Vanskelig det spørsmålet rundt lerret, det du uansett må sikre deg er et 2.35:1-maskert lerret, for 16:9 med anamorfisk linse gir jo langt fra den effekten du får med skikkelig maskering!

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal ha et 2.35:1 lerret med maskering for 16/9. Maskeringen kan man jo godt lage som et sceneteppe slik det er på kino.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, det blir jo ikke bedre enn det, nei...

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Konge!

Dette kommer garantert til å bli helt Harald:-D

Jørn er vel ikke den som gjør noe halvveis. Ser du vurderer Klipsch, er det da noen eventuelle planer om å bytte på elektronikken?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...SMX er vel ikke kurvet vel? Det er visst snakk om at de skal tilby noe kurvet etterhvert.

Hvor stort er egentlig poenget med kurvet lerret? Jeg har aldri sett det før, men kan jo heller tenke meg at det gjør hjørnene ufokuserte? Samtidig kompenserer vel kanskje kurvingen litt for 2.35:1-linsen, men det er jo samtidig vanskelig å pinpointe skikkelig da...

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg innti videre gått AK i næringen når det gjelder å være forumets aller tregeste kinobygger.
    Er det egentlig mulig???

Dersom du tar utgangspunkt i SandmanX's hjemmekino, Jørn, da har jeg høye forventninger til hvordan dette kan bli :twisted:

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Hvor stort er egentlig poenget med kurvet lerret?
    Alle de store produsentene av lerrett har kurvet 2.35 som topp of the line. Screen research sitt Cinewide (til ca 40K for 3,5 meter bredde) og med Xwing med motorisert maskering (til ca 140K)
    Stewart har også en motorisert variant (til 170K ops

Stewart
    Screen research

Tror det er først og frems utseende og stil som gjør kurvet lerret atraktivt. Det ser helt rått ut.

Forøvrig er det vel tourus som egentlig er det mest egnede lerretsformen, men vanskelig å lage. Men det finnes et kult og ikke for komplisert prosjekt
    link
    LL her på forumet er straks ferdig med en utgave av dette :-D link

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...SMX er vel ikke kurvet vel? Det er visst snakk om at de skal tilby noe kurvet etterhvert.

Hvor stort er egentlig poenget med kurvet lerret? Jeg har aldri sett det før, men kan jo heller tenke meg at det gjør hjørnene ufokuserte? Samtidig kompenserer vel kanskje kurvingen litt for 2.35:1-linsen, men det er jo samtidig vanskelig å pinpointe skikkelig da...
    I følge Bjørn Hegelstad er et kurvet lerret en forutsetning for å få fokus og geometri over hele lerretet med en anamorfisk linse.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Side 1 av 11 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg