Min hjemmekino (håper på bilder snart) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 34 av 34
    Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei Jonia, velkommen til forumet.
    Stusser også litt over det du sier der, selv oppfatter jeg bassen i FX-10 som meget kjapp...

er ellers veldig interessert i å se noen bilder ja.

Intermediate Roger sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Jonia! Velkommen og takk for melding. Det at suben din virker treg, kan det ha noe med parketten? At bassen på en måte forplanter seg i "hytt og gevær"? Har du stilt høytalerne inntill bakvegg? Har ikke erfart det du skriver om mine. Har en ting å utsette på fx-serien. Det er at center-høytaleren ikke makter å spille høyt uten forvregning i bassen. Ta f.eks dvd konserten med Eagles. Åpningen på denne konserten er Hotel California, der er det noe vanvittig trommer i starten. Der har min center et problem. Skikkelig "dronk"lyd.

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen, og takk for velkomsten.

Dere har nok helt rett i at rommet er med på å gjøre bassen "romlete". Rommet er dessverre ikke optimalisert for lyd, med harde murvegger, mur i taket og parkett på gulvet. Likevel føler jeg at bassen er tregere enn f.eks. en fremoverrettet normal 8". Årsaken til dette er at 8" i FX-10 er en langtslående type. En slik type bass er konstruert for å flytte forholdsvis mye luft (nettopp derfor den lange slaglengden). Det er ikke mulig for et element som er langtslående og ha lynkjapp bass. Og FX-10 ER langtslående, til de grader.... lurte på om forsterkeren var underdimensjonert når jeg spilte, for utslaget er enormt! Hva er deres erfaringer?

Jeg har ikke merket at centeren vrenger i det hele tatt, har derimot positive erfaringer med svært oppløst og god lyd (men litt bokselyd hvis jeg kjører den helt alene på musikk). Hørte på Peter Gabriel - Growing Up på DVD (DTS 5.1) i går, og spilte relativt høyt. Forøvrig en veldig bra DVD. Hørte ikke tegn til forvrengning noe sted. Jeg kjører på opp mot -10 på receiveren (en 5*90W fra Marantz), med preout til NAD216 2*125 Watt (alt i 8 ohm). Prøvde litt opp på -5 db, da ble det så høyt at jeg ikke våget å spille høyere av hensyn til naboene (bor i blokkleilighet skjønner dere).
    Ingen tegn til forvrengning, men så kjører jeg bass management på dvd spilleren min da, slik at all bass under 100 Hz rutes til bassene i fronthøyttalerne, så da sparer jeg centeren for de laveste oktavene.

Har eksperimentert litt med plassering, har høyttalerne stående ca. halvmetern fra bakveggen, så det skulle være ok. Har også byttet ut gummiføttene med spikes'ene som følger med. Da ble bassen strammere synes jeg. Har også prøvd med dempeføtter jeg har fått låne i butikken der jeg kjøpte anlegget, da synes jeg faktisk at bassen ble mer "ullen" og upresis igjen... Har dere prøvd noe tilsvarende?

Hvilket nivå kjører dere på bassforsterkeren? Jeg kjører ca. kl. 0900.

Hva slags forsterkereffekter er det dere kjører frontene med? Kanskje har du en litt liten forsterker hvis det vrenger hos deg.

Hvordan har dere koblet til høyttalerne? Har dere valgt å benytte sub out på receiveren, eller kjører dere kun med høyttalerkabler til høynivåinngangene? Jeg kjører sistnevnte når jeg hører stereomusikk, mens jeg aktiverer subwooferutgangen når jeg hører på 5.1 kanals musikk. Har kommet frem til at dette låter best.

Dette ble et langt innlegg gitt.... skal se om jeg får tatt noen bilder av utstyret og legge det ut. Har forøvrig bestilt ny receiver, en Marantz sr 7400, håper den kommer i dag... :lol: Nå skal hele anlegget være i sølv, tv'n er i sølv og høyttalerne er jo da selvfølgelig også i sølv.. synes de er skikkelig kule å se på, og det var mye pga. design og løsningen med innebygget subwoofer som var årsaken til at jeg kjøpte dem. Så låter de jo riktig bra også!!

Jonia

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bilder av anlegget mitt

Her er noen bilder av anlegget..

Jonia

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var bra! Så det er sånn bravo ser ut i sølv? Jeg har sort. Ser du har innstillingene bak på ca kl 0800 på begge. Jeg har line in level på ca 12 og master level på ca 0900. Har koblet sub til preout sub bak på receiveren. Jeg synes faktisk det ikke gjør noe å spille musikk med sub. Bassen spiller impnerende bra. Du har ikke mulighet til å få lånt eagles noen sted sånn at du kan se om du slipper vregning? Jeg har Harman/Kardon 8500 til å dra disse høytalerne. Så jeg tror jeg har nok med krefter. Synes foresten centerhøytaleren tok seg bra ut der den sto. Den "ruver" ikke så mye som min synes jeg. Etter press fra samboer måtte jeg flytte den ned under tv'n. Har den pekende opp mot lytteposisjon. Hvordan har du stilt opp frontene? Har du de pekende mot lytteporsisjon eller står de rett frem? Hvor mye måtte du betale for hver enkel høytaler?

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har prøvd begge deler når det gjelder posisjonering av frontene, altså vinkel mot lytteposisjon og rett frem. Jeg har satt mest pris på rett frem, da lyden blir bedre i en større del av stua, dessuten er spredningen på høyttalerne så god at lyden med 30 grader lyttevinkel ikke skiller seg særlig fra lyden direkte foran. Har spurt AudioPro om å få tilsendt en kurve som viser lydtrykk som funksjon av frekvens for å sjekke ut hvor nøytrale høyttalerne er i frekvensgangen både ved 30 grader og 0 grader lytteposisjon. Med 0 grader mener jeg rett foran høyttaleren. Har ikke fått noe svar enda, så vi får se...

Jeg måtte betale 16000 for frontene, 4000 for senteren, 5000 for bakhøyttalerne. Du da? Hva måtte du gi for dine?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir litt forvirret her... Er de bildene av jonias eller Rogers anlegg? Det er vel ikke noe spesielt som tilsier at man ikke kan poste i samme tråd, men hvis jeg har forstått det rett så er bildene av de sølvfargede AudioPro FX-10 med tilhørende anlegg av jonias oppsett.

Kanskje på tide å starte en egen tråd, jonia? Du har et anlegg du ikke behøver å skamme deg over, ihvertfall. Kunne også vært morsomt å vite omtrent hvor du bor, slik at forummedlemmer i nærheten kan invitere seg selv over på en prøvehøring...

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he....

Har kanskje misforstått dette, trodde ikke denne tråden var myntet på en spesiell person sitt anlegg. Trodde det var en "del dine erfaringer med andre" -tråd. :?

Anyway, kan selvsagt opprette egen tråd, men har det noen hensikt? Vi er jo så godt i gang med å dele audio pro erfaringer her!

Jeg blir selvfølgelig smigret over oppfordringen om å starte egen tråd, så kanskje jeg gjør det.

Jonia

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonia
    Har kanskje misforstått dette, trodde ikke denne tråden var myntet på en spesiell person sitt anlegg. Trodde det var en "del dine erfaringer med andre" -tråd. :?
    Slapp helt av, du har ikke brutt noen regler. Men det er liksom blitt vanlig at hvert forummedlem har en tråd for sitt eget anlegg.

Når det gjelder tekniske diskusjoner rundt bestemte produkter, så vet jeg at site admin foretrekker at dette tas i de tekniske kategoriene, slik at det blir lettere å finne fram til når man søker etter ting.

Det vanlige/ønskede er altså:
    1. Under "Hvilket utstyr har AVforum's medlemmer?" har hvert medlem en tråd om sitt anlegg, og diskusjoner om det konkrete oppsettet tas der.
    2. Diskusjoner om produkter som ikke går på et spesielt oppsett tas under de tekniske kategoriene (som i tilfellet Audio Pro) er "Høyttalere".

Selvfølgelig er det gråsoner, og dere har vel ikke trampet i feil bed riktig ennå.

Lykke til videre!

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for oppklaringen, jeg har nå starten en ny "skrytetråd" i riktig kategori denne gangen med litt mer info om anlegget.

Jonia

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen! Er enig med roffe. Du har ikke noe å skamme deg over med egen link. Men jeg synes nå det er bra du er her og deler erfaring. Jeg måtte gi 13000,- for front, 3495,- for center og 3995,- for satelitt. Kjøpte alt fra Sverige, kanskje ikke så populært. Men du verden så mye jeg sparte. Nå har jeg hatt disse i ca 4 mnd og er ennå ikke ferdig med å forundre meg over innstillinger og plassering (receiver og høytaler). Blir litt slitsomt synes jeg. Man sitter hele tiden og hører etter ting som må forandres. Kanskje man skulle ta seg tid til å bare lytte og nyte? Nå skal jeg til sommeren flytte sørover til Oslo, kanskje jeg treffer flere med samme interresse en det jeg gjør her. Her er det sånn at kan du spille høyt er det bra anlegg. Samme f... åssen det høres ut.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he, jeg vet hvordan det er. Sånn var jeg før også...
    Hadde Cerwin Vega VS-15 (med 15" bass) tilkoblet NAD effekttrinn, skal si det flyttet luft, men som du sier, lyden er jo ikke akkurat klokkeren..

Skal si du fikk kjøpt utstyret ditt billig! Jeg var fornøyd med de prisene jeg fikk, og det ble adskillig dyrere enn ditt!

Solge receiveren min i går, så nå står jeg uten receiver!! sukk.... men håper marantz sr-7400 snart kommer, får snart abstinenser.... og jeg blir alltid utålmodig av å måtte vente på hifi utstyr. Blir som et barn igjen, vet du...

Jonia

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Billigere ble det. Grunnen til at jeg fikk så billig er at den ene fronten har 1 mm ripe på foten. Hvis man ser nøye etter kan man se at det mangler sort lakk der. Hvor er det du bor? Hvis du insisterer, kan jeg ta en tur innom når jeg er i Oslo :P Elles fikk jeg resten kun fordi de solgte ut restpartiet og at de har vært fornøyd med meg som kunde, De gir alltid litt rabatt når jeg kjøper. Fikk sågar "lov" å skylde de penger for utstyr jeg fikk uten noe spørsmål

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med treg bass ser ut til å være løst. Se kommentar i spalten Jonia's hjemmekino, med bilder!

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •