Jerome's Hjemmekino - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 8 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 145
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Ønsker derimot å teste en Rogue Presus pre opp mot min Arcam C31 for å se om jeg kan få i både pose og sekk i kombo med Bryston
    Det blir veldig spennende å lese hva du finne ut ...

Hvis jeg husker riktig så hadde Anfield Presus pre til test:
    Cinema Anfield

Og Hjemmekino testen finner du her:
    http://avforum.no/forum/premium-club...o-perseus.html

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jerome's Hjemmekino - Arcam FMJ C31 på besøk !

I helgen har jeg brukt tid til å teste en Arcam FMJ C31. Etter så mye omtale fra mange her på forumet og på nettet så følte jeg at det var på tide å prøve den selv i mitt oppsett.

Dessverre er ikke min CD spiller en veldig god CD spiller, derfor føler jeg har jeg hadde fått mer ut av å C31 enn det jeg får nå. Lyden er faktisk bedre fra min DVD spiller enn fra min CD spiller, det sier litt ... :sad:

Uansett hører jeg godt at:
    1) Diskanten blir mer åpen og mer definert med C31 som pre. Lydbildet blir også større.
    2) Bassen: det blir samtidig mindre og mer bass. Litt vanskelig å forklare men jeg hører at det blir mindre bass med C31 men samtidig blir bassen klart dypere or mer definert
    3) Mellomtonen har jeg ikke fått tid til å teste enda

Som sagt tror jeg at forskjellene mellom Denon 3806 og Arcam C31 er begrenset av min DVD spiller. Etter å ha testet analog direkte fra spilleren til C31 og digitalt fra spilleren via 3806 til C31 så ser det ut som lyden på spilleren er veldig lik lyden fra 3806, god noe bedre. Det gjør at det bli noen ganger litt for pågående på toppen for min del.

Jeg trenger å teste litt mer i kveld men jeg liker den veldig godt. I tillegg er den veldig lett å bruke. Fordi jeg har tenkt å bytte min CD spiller og min forsterker så er muligheten for at denne blir stående hjemme stor ...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jerome's Hjemmekino -

Da har jeg bestemt meg forrige uka for å beholde C31. Jeg liker den veldig godt. Sin nøytraliteten gjør at jeg kan fritt velge en ny signal kilde og en 2-kanal forsterker som passer mine Vista.

Godt fornøyd

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med en kanongod forforsterker. Brukervennlighet og lydkvalitet i særklasse. Antar du fikk et løft i lyden med denne koblet til ja...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Gratulerer med en kanongod forforsterker. Brukervennlighet og lydkvalitet i særklasse. Antar du fikk et løft i lyden med denne koblet til ja...
    Takk for det At du og Akto hadde en slik har gikk meg en følelse at den burde være mer enn bra nok for meg også. Og jeg er meget fornøyd !

Det eneste jeg egentlig mangler på denne er en innebygd DAC. Men da hadde det plutselig blitt en slags lyd-prosessor og ikke bare en forforsterker :-D

Så litt på hva YBA har å tilby. Helt ny merker for meg ops:
    Kan du få litt mer info om denne: Music Server
    Spec'ene, pris, ... er det som jeg lurer på. Takk !

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Så litt på hva YBA har å tilby. Helt ny merker for meg ops:
    Kan du få litt mer info om denne: Music Server
    Spec'ene, pris, ... er det som jeg lurer på. Takk !
    Hehe, du som er fransk og greier.... ;-)

YS201 er et helt nytt produkt fra YBA, og blir offisielt introdusert på CES nå rett over nyttår. Som navnet sier er det en musikkserver med harddisk, og denne har YBA selv meget store forventninger til. Så fort jeg får frigitt opplysninger blir de å se her på AVforum...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jerome's Hjemmekino - Trenger hjelp !!!

I dag har jeg endelig tatt en tur til Norsk Audio Teknikk for å høre på Bladelius Tyr og Thor. Fine tunge saker Brukte litt tid på begge to. Resten av utstyret var en CD spilleren fra Bladelius og et par Gallo Reference 3.1 høyttaler.
    Jeg har opplevd Thor som litt lysere og kraftigere enn tyr, noe som stemmer med det andre har rapportert. Begge to låter bra så langt.

Jeg har bestemt meg for å prøve en av dem hjemme på mine ML og med C31. Problemet er at Morten (hos NAT) vil ikke at jeg låner begge to samtidig. Grunnen er at han har bare 1stk at Tyr og Thor og vil ikke at begge to blir borte. Det hadde vært det beste for meg å kjøre A/B testing på disse to :cry:

Da trenger jeg hjelp og erfaringer om hva som passer best til ML Vista. Anfield prøvde Tyr i sitt oppsett og mener at Tyr passer veldig bra til disse (fantastiske) høyttaler. Men blir Thor bedre ? Trenger Vista mer strøm enn det Tyr kan levere ?
    Hva burde jeg låne ????

For info liker jeg å spille fra jazz, blues, ... til rock (ikke hard rock og ikke klassisk musikk). I tillegg har jeg prøvd en rørforsterker (Rogue 90) men det ble for mye av det gode for min smak og for lite effekt.
    Jeg spiller stort sett på vanlig lydnivå men liker at det smeller når det trengs! Men 100dB er et veldig høyt lydnivå synes jeg.

EDIT: Noe jeg glemte: Thor er full-balansert mens Tyr ikke er det. Gjør det en stor forskjell lydmessig når man bruker balanserte innganger ?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Meridian på Martin Logan?

Lurer litt på hvordan en Meridian effektforsterker kunne fungere på mine elektrostater. Det ligger for eks. en 557 på bruktbørsen nå.

Noen som har erfaring med Meridian på Martin Logan?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lenge siden jeg har postet noe der. Der har egentlig ikke skjedd så utrolig mye den siste tiden med mitt oppsett.

Nå at jeg fikk en ny sub og oppgraderte min RX-V1800 med ny firmware så er jeg nødt til å kalibrere alt på nytt. Selv om det fungerer bra på film så er jeg ikke veldig fornøyd med min sub plassering akkurat nå. Den står på høyre siden og ødelegger litt stereo fra sweetspoten:
    Jerome's Hjemmekino-clipboard01-jpg

I går brukte jeg kvelden til å kalibrere med 2 suber og fant at denne konfigurasjonen ble bra (eller best):
    Jerome's Hjemmekino-clipboard02-jpg

Rommet mitt har følgende 'modes':
    Jerome's Hjemmekino-modes-jpg
    Jerome's Hjemmekino-modes_2-jpg

Kurven jeg fikk til slutt med begge subene (crossover på 80Hz):
    Jerome's Hjemmekino-2sub-jpg
    Note:Ultra har phase på 0, den andre på 90 grader.

Kurven er grei synes jeg men den burde være høyere rundt 20Hz og mye lavere rundt 100Hz. Mitt problem er ikke rundt 100Hz men rundt 20Hz.

Kurvene med subene alene. Først Ultra:
    Jerome's Hjemmekino-sub_1_right_back_corner-jpg

Så den minste suben i midten som på tegningen:
    Jerome's Hjemmekino-sub_2_middle-jpg
    For info så er det dette som skjer når sub2 blir flyttet nærmere døra:
    Jerome's Hjemmekino-sub_2_closertodoor-jpg

jeg holder på å teste med en eller begge subene på fronten for å se om jeg kan få det til å fungere bedre. resultatene kommer seinere i kveld eller i morgen.

Jeg tar gjerne imot innspill og mulig forbedringer

EDIT: Ser ut som de to første bildene ble plutselig borte. Nå er det fikset.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan tolkes disse "room modes"? Og de gjelder vel kun for kvadratiske/rektangulære rom?

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer litt på hvordan en Meridian effektforsterker kunne fungere på mine elektrostater. Det ligger for eks. en 557 på bruktbørsen nå.

Noen som har erfaring med Meridian på Martin Logan?
    Hadde 557 en stund, og den varte ikke lenge før den røk ut. Hadde ikke krefter nok til å drive Usherene mine. De dropper ned mot 2-3ohm så på litt vanskelige partier i musikken ble det flatt og kjedelig. Tror nok Bladelius er hakke bedre.

A.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du en målsatt skisse av rommet?

Yttervegger, innervegger, dører, vinduer, møbler, puter, tepper osv.

Koble fra fronthøyttalere når subber skal kalibreres.

Mastervolum -20dB, ved 50Hz skal Gain justeres til 85dB avleses

Sjekk nivået også ved 30Hz.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ambiance
    Hadde 557 en stund, og den varte ikke lenge før den røk ut. Hadde ikke krefter nok til å drive Usherene mine. De dropper ned mot 2-3ohm så på litt vanskelige partier i musikken ble det flatt og kjedelig. Tror nok Bladelius er hakke bedre.
    A.
    Ja, jeg kjøpte Bladelius Tyr til slutt. Er veldig fornøyd med denne

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Hvordan tolkes disse "room modes"? Og de gjelder vel kun for kvadratiske/rektangulære rom?
    Ooh, det finnes veldig mye å si om det. Det beste er vel at du starter der:
    Resonant room modes - Wikipedia, the free encyclopedia

Det finnes også veldig mye på nettet. Søk i Google for eks. Hvis du er interessert har jeg også noen artikler som forklarer en del om hvordan rommet påvirker lyden fra en høyttaler.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men kortversjonen da: hvordan bruker du room modes informasjonen? Til høyttalerplassering? Subplassering? Dempingstiltak?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er tre måter å presentere hva som kalles på engelsk room resonant modes. Rommet resonerer og påvirker lyden i rommet. Veldig avhengig av hvor lytteposisjonen og høyttalerne er.

Du har de to jeg har brukt pluss en annen som ser lik ut:

Samme informasjon men presentert på en måte som hjelper å se andre faktorer.

Hvis vi starter med denne:

Dette fungerer stort sett bare hvis du har et rektangulære rom, noe jeg har mer eller mindre (bredde på mitt rom er mellom 3.5m og 3.6m).
    Som jeg har forstått så er målet å finne ut hvor man skal (eller skal IKKE) plassere høyttalerne og lytteposisjonene. For eks, å sitte midt mellom to vegger (i lengde eller bredde) er ikke lurt fordi man sitter midt i et hul (pressure hole i engelsk). På en annen side så får du mest energi nær veggene men hastigheten på lyden er svært lav, noe som ikke er bra eller.

I mitt rom har jeg ikke noe valg: jeg må sitte mitt i et 48Hz hul fordi jeg har ikke mulighet til å flytte alt på en side. På en annen side valgte jeg å plassere front høyttalerne mine 1/3 av romlengde or min sofa rundt 2/3 av romlengde slik at jeg unngå mest mulig problemer i bassen. Dette handler om kompromisser for min del, dessverre :-?
    Det beste er vel å bygge et rom hvor alle de linjene som du ser på frekvenstabellen er plassert ganske jevnt for å unngå steder hvor lyden bare rett og slett forsvinner!

Det er bla med dette at jeg har forstått hvorfor det finnes så mye energi rundt 100Hz og 40Hz i sweetspoten min når jeg bruker bare en sub. Rommet forsterker lyden på noe resonansfrekvensene og spiser andre.

Jeg har derfor brukt mye tid til å flytte min Ultra rundt for å få best frekvenskurv i sweetspot. Det endte at den beste plassen var på høyre side, 20-30cm fra veggen og rundt 1m fra min sofa.

Litt vanskelig å forklare alt men jeg håper at du forstår det jeg skriver. Gjør du ikke det så får du mase!

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er tre måter å presentere hva som kalles på engelsk room resonant modes. Rommet resonerer og påvirker lyden i rommet. Veldig avhengig av hvor lytteposisjonen og høyttalerne er.

Du har de to jeg har brukt pluss en annen som ser lik ut:

Samme informasjon men presentert på en måte som hjelper å se andre faktorer.

Hvis vi starter med denne:

Dette fungerer stort sett bare hvis du har et rektangulære rom, noe jeg har mer eller mindre (bredde på mitt rom er mellom 3.5m og 3.6m).
    Som jeg har forstått så er målet å finne ut hvor man skal (eller skal IKKE) plassere høyttalerne og lytteposisjonene. For eks, å sitte midt mellom to vegger (i lengde eller bredde) er ikke lurt fordi man sitter midt i et hul (pressure hole i engelsk). På en annen side så får du mest energi nær veggene men hastigheten på lyden er svært lav, noe som ikke er bra eller.

I mitt rom har jeg ikke noe valg: jeg må sitte mitt i et 48Hz hul fordi jeg har ikke mulighet til å flytte alt på en side. På en annen side valgte jeg å plassere front høyttalerne mine 1/3 av romlengde or min sofa rundt 2/3 av romlengde slik at jeg unngå mest mulig problemer i bassen. Dette handler om kompromisser for min del, dessverre :-?
    Det beste er vel å bygge et rom hvor alle de linjene som du ser på frekvenstabellen er plassert ganske jevnt for å unngå steder hvor lyden bare rett og slett forsvinner!

Det er bla med dette at jeg har forstått hvorfor det finnes så mye energi rundt 100Hz og 40Hz i sweetspoten min når jeg bruker bare en sub. Rommet forsterker lyden på noe resonansfrekvensene og spiser andre.

Jeg har derfor brukt mye tid til å flytte min Ultra rundt for å få best frekvenskurv i sweetspot. Det endte at den beste plassen var på høyre side, 20-30cm fra veggen og rundt 1m fra min sofa.

Litt vanskelig å forklare alt men jeg håper at du forstår det jeg skriver. Gjør du ikke det så får du mase!

Egentlig en veldig grei forklaring. Veldig lik Cardas sine erfaringer rundt ståendebølger. Mye av dette opplever jeg i kinoen min også. Mitt i rommet har jeg en total utfasing fra 30hz og nedover, men i sweetspot har jeg nermest ingen utfasinger. Så hvis du jobber med sweetspot og høyttaler plaseringer i oddetalls form, kan du slippe unna en del av disse problemene. Noe som du skriver i teksten at du har gjort. Morsom lesing dette, spesilet når man opplever noe av det samme i praksis.

Men hva er ikke opptimalt i sweetspot hos deg?

A.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egentlig en veldig grei forklaring. Veldig lik Cardas sine erfaringer rundt stående bølger.
    Hvem er Cardas? Finner veldig lite om han på forumet...

Mye av dette opplever jeg i kinoen min også. Mitt i rommet har jeg en total utfasing fra 30hz og nedover, men i sweetspot har jeg nærmest ingen utfasinger. Så hvis du jobber med sweetspot og høyttaler plasseringer i oddetalls form, kan du slippe unna en del av disse problemene. Noe som du skriver i teksten at du har gjort. Morsom lesing dette, spesilet når man opplever noe av det samme i praksis.
    Ja, jeg har prøvd både 5 og 7 for å dele i lengde men det hjalp veldig lite når det gjelder sub plassering. Det fungerte utmerket for å få bedre stereo lyd.

Men hva er ikke optimalt i sweetspot hos deg?
    Det er en god del som er ikke er 100% fornøyd med:
    1) I stereo har jeg for dårlig (øvre-)bass. Dette er pga av sweetspoten min er mitt i 49Hz og 149Hz hulene. Jeg har brukt DRC (Link) og det ble bedre men det er helt klart at både forsterkeren og spesielt basselementet måtte jobbe mye mer (DRC kompenserte bare ved å øke de frekvensene som var for lave). Og det betyr i praksis at jeg kunne ikke spille høyt Ikke at jeg spille på høyt volum veldig ofte men noen ganger er det bare godt.
    For å rette opp dette så er jeg nødt til å flytte både fronthøyttalerne og lytteposisjon min på en side av rommet (venstre eller høyre, spiller ikke noe rolle). Men rommet mitt er ikke veldig bred og det lar seg ikke gjøre, dessverre :cry:

2) Stereo perspektivet er ikke bra nok. Jeg får et lydbildet som er bred og høyt men ganske flat i dybden. Dette skylder vel at jeg har for mange refleksjoner i rommet. Jeg må vel sette flere akustikk plater for å fikse det.

3) I kino modus så har jeg ikke en sub kurve som er bra nok. Men det jobber jeg med i disse dagene Mulig at jeg kjøper en FBQ2496 for å rette opp det hele hvis jeg ikke klarer å gjøre det med PEQ'ene til Ultra og RX-V1800.

NB: Jeg ser at du har skrevet Acuostic Reality i signaturen din. Burde det ikke være Acoustic Reality?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du har tid så er det ikke så lenge til det sansynlig vis kommer Velodyne SMS-1 til salgs på torget i det SVS kommer med sin nye AS EQ-1 ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Om du har tid så er det ikke så lenge til det sannsynlig vis kommer Velodyne SMS-1 til salgs på torget i det SVS kommer med sin nye AS EQ-1 ;-)
    Jeg tror ikke at RK skal hjelpe veldig mye i mitt rom. Jeg har prøvd både Audissey (Denon 3806) og YPAO(Yamaha RX-V1800) og begge to ga for dårlig resultater.
    Grunnen er som jeg har beskrevet før at rommet (via resonanser) endrer lyden drastisk. Et RK kan alltid dempe et signal men klarer ikke å unngå at noen frekvenser blir borte i sweetspot. Det eneste som hjelper er å fysisk endre plasseringen i rommet.

Side 6 av 8 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •