Jerome's Hjemmekino - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 145
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Ettersom du har lyst til å bruke litt mer på frontene dine enn 20k anbefaler jeg en lytt til Swan F2.2 som selges av Soundwave. Her er en link til disse.

Jeg var på demoen av disse i referansekinoen på økern, og det er det mest imponerende jeg har både sett og hørt til en pris på 35000. Ufattelig at det er mulig å selge denne til en så lav pris. Jeg vurderte dem seriøst selv, men de ble litt store dessverre.

Ifølge importør er det mulig å krangle seg til en rabatt på 15-20% i tillegg :twisted:
    Snakket med Soundwave forrige uka og tidligere denne uka. Jeg skulle få et demo av disse i går men Roger fra Sounwave måte hente dem først på Økern.
    Akto var syk så det gikk ikke. Nå er Akto på beina men Roger skal på ferie :-?
    Så det blir et demo et sted i Juli. Kjedelig å vente så lenge :cry:

Tror at disse to er alt for store for rommet mitt men vi får se ...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jerome's Hjemmekino - Viktig test hos MrMyagi gjennomført !

I går besøkte jeg MrMyagi på Kløfta for å teste de Triangle Celius ESW jeg har lånt, min CD spiller og min ny Arcam P1000 mot utstyret MrMyagi eier. Marantz var også her.

Først ønsker jeg å takke Lars og Marantz for å ha brukt en god del av en varm søndag med meg. Dere har vært veldig tålmodige. Det ble en del kabel bytting og prøving ...
    For min del fikk jeg med meg en god del tips og enda flere produkter jeg ønsker å bruke penger på (HD, sub og bakhøyttaler for eks.)

Målene mine var:
    1) Å teste min CD spiller (Denon DCD-1500) mot Marantz SA-15 for å høre hvor viktig det er for meg å oppgradere til en bedre CD spiller.
    2) Å teste Triangle Celius ESW mot Martin Logan Vista. Jeg har hørt en god del på Celius'ene de siste ukene og synes at de låter bra. Vista er bedre men hvor mye bedre ?
    3) Å teste Arcam P1000 mot Vincent SP-T100 monoblokkene. Det jeg ønsket mer der var å høre forskjellen mellom transistor og rør forsterker på Vista.
    4) Få en liten filmdemo med SVS PB12-Plus/2 og rumperister. Jeg har solgt min sub og trenger en ny når frontene er kjøpt.

Denon DCD-1500 vs Marantz SA-15
    Jeg var litt spent for å høre hvor dårlig min 5 år gammel CD spiller skulle låten ved siden av en dyr og flott Marantz SA-15. Vi brukte to forskjellige analoge innganger på 3806 med to identiske CD'er. CD'ene blir spilt samtidig slik at vi kunne bytte mellom de to CD spillerne og høre fort forskjellene.
    Vel, det var ikke så lett for min del å høre store forskjeller. Vi var enige at Denon'en låter litt dårligere i diskantområdet mens bassen kommer litt mer frem. Lydsignaturen på begge spillerne er veldig lik.
    Men store forskjeller var det ikke. Det overasket meg en del fordi jeg hadde forventet at denne referanse spiller (for mange) skulle låte en god del bedre enn min.
    Alt i alt føler meg ganske fornøyd med min 5år gammel CD spiller til Kr6000, jeg :-D

Triangle Celius ESW vs Martin Logan Vista
    Her var jeg ikke forberedt at det skulle være en så stort utklassing :shock:
    Celius spiller åpen og bra hjemme hos meg. Jeg har hatt problemer å få frem bassen men det gikk bedre når jeg endret plasseringen i mitt rom.
    Der fant vi fort ut at bassen er for svak, uansett hvilken effektforsterker vi brukte. I tillegg høres Celius kjedelige ut ift Vista, synes jeg: lydbildet blir liten og jeg savnet mye, alt for mye.
    Disse to er ikke i samme prisklasse men jeg fikk bare bekreftet hvor mye bedre Vista er ift til andre (billigere men) gode høyttaler. Det blir vel ikke Celius på meg.

Arcam P1000 vs Vincent SP-T100
    Jeg viste allerede at P1000 er en bra 7-kanal forsterker og at den passer bra til Vista. Så i denne testen ønsket jeg å høre forskjellene mellom en transistorbasert forsterker og en rør forsterker. Mange har skrevet om den varme lyden man får med rør men jeg har aldri opplevd det.
    Jeg klarte ikke å høre at Vincent SP-T100 låter varmere enn P1000 (med bi-amping). Kanskje litt men det kan være at jeg viste hva som ble brukt. Dette ble bekreftet at MrMyagi og Marantz.
    For info, vi prøvde ikke uten å bi-ampe.

Etter alle disse testene koste vi oss med litt film og HD-DVD (med rumpe rister). Imponerende kino du har Lars ! Håper at jeg klarer å få like bra musikk og kino opplevelse hjemme hos meg en vakker dag :-P

Jeg kjørte hjem med mange tanker i hodet Tror jeg vet hva jeg skal ha men jeg ønsker å høre Swans 2.2før .....

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Så i denne testen ønsket jeg å høre forskjellene mellom en transistorbasert forsterker og en rør forsterker. Mange har skrevet om den varme lyden man får med rør men jeg har aldri opplevd det.
    Jeg klarte ikke å høre at Vincent SP-T100 låter varmere enn P1000 (med bi-amping). Kanskje litt men det kan være at jeg viste hva som ble brukt. Dette ble bekreftet at MrMyagi og Marantz......
    Det med at rør som fellesbetegnelse skal være varmt i forhold til transistor er i beste fall en sannhet med modifikasjoner. Det kommer ikke minst veldig mye an på hvilke rør en har i forsterkeren. Jeg har opplevd rør som hørtes klinisk og dødt ut, samtidig som jeg har hørt transistorforsterkere som har spilt med en enorm glød og varme i mellomtonen.

Dessuten er det viktig å ha synergien i hele kjeden i tankene, det kan også tenkes at høyttalere og CD-spiller "fjerner" noe av den "varmen" rørforsterkeren har å tilby. Som sagt, her må en se hele kjeden under ett.

Eller, spennende å lese om dine nye erfaringer. Ikke minst at du opplevde Vista som bra nok en gang. Selv om jeg endrer på ting i mitt oppsett, blir Vistaene stående. Bør være et godt tegn det....:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Det med at rør som fellesbetegnelse skal være varmt i forhold til transistor er i beste fall en sannhet med modifikasjoner. Det kommer ikke minst veldig mye an på hvilke rør en har i forsterkeren. Jeg har opplevd rør som hørtes klinisk og dødt ut, samtidig som jeg har hørt transistorforsterkere som har spilt med en enorm glød og varme i mellomtonen.
    Og hvor plasserer du P1000 ?

Dessuten er det viktig å ha synergien i hele kjeden i tankene, det kan også tenkes at høyttalere og CD-spiller "fjerner" noe av den "varmen" rørforsterkeren har å tilby. Som sagt, her må en se hele kjeden under ett.
    Helt enig med deg. Nå brukte vi Marantz SA-15 og Vista. Og disse to som du kjenne veldig godt fjerner ikke noe av den varmen, ikke sant Det kan være at 3806 er den som ødelegger for denne testen.

Eller, spennende å lese om dine nye erfaringer. Ikke minst at du opplevde Vista som bra nok en gang. Selv om jeg endrer på ting i mitt oppsett, blir Vistaene stående. Bør være et godt tegn det....:-D
    Takk for det. Jeg har forsatt veldig lite erfaring når det gjelder lyd&bilde. Så hver gang blir jeg litt klokkere !

Jeg har sett at Vista'ene blir stående hos deg. Det er ikke noe hemmelighet at de har vært mine favoritter/referanse lenge. Jeg prøver forsatt å finne noe andre høyttalerne som kan spiller bedre i samme prisklasse, hvis disse finnes ...

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hvor plasserer du P1000 ?
    Et meget nøytralt lydbilde, stram i bassen og akkurat passe oppløst i diskantområdet.

Nå brukte vi Marantz SA-15 og Vista. Og disse to som du kjenne veldig godt fjerner ikke noe av den varmen, ikke sant Det kan være at 3806 er den som ødelegger for denne testen.
    Uten å disse 3806, så er den nok dessverre det svake leddet i den kjeden. Min erfaring med Denon er at diskanten av og til kan bli litt pågående, og etter min mening kunne nok en bedre pre gitt et annet resultat.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denon 3806 med Audyssey romkorreksjon er et utrolig bra verktøy for optimal lydopplevelse.

Du har erfart at din CD-spiller leverer - og det gjør den.

Effektrinnet er det viktigste leddet i lydopplevelsen - så fortsett jakten

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følger spent med på fortsettelsen her :-D Enkel eller bi-amp fra P1000 burde ikke forandre lydsignaturen, men hjelpe til med å stramme opp lydbildet noen hakk.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten å disse 3806, så er den nok dessverre det svake leddet i den kjeden. Min erfaring med Denon er at diskanten av og til kan bli litt pågående, og etter min mening kunne nok en bedre pre gitt et annet resultat.
    Enig med kloke ord fra Anfield. Bytt til en skikkelig pre før du tar noen endelig konklusjon på slik testing... Hos meg var det relativt store oppgraderinger å hente ved å oppgradere recieveren som ble brukt som pre. :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke vurdert en 2 kanals forforsterker med prossesor inngang?
    Det vil gi deg mye mer god lyd for pengene - sannsynligvis

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jens123
    Du har ikke vurdert en 2 kanals forforsterker med prosessor inngang?
    Det vil gi deg mye mer god lyd for pengene - sannsynligvis
    Jo, det har jeg tenkt på men først er jeg nødt til å få meg et par fronthøyttaler.
    Jeg har også tenkt på en pre-amp prosessor som passer bra med Arcam P1000 (for eks. Arcam AVP700/AV9).

Som for mange er pengene problemet her. 3806 blir stående til jeg har råd til å kjøpe en bedre forforsterker eller pre-amp prosessor.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Denon 3806 med Audyssey romkorreksjon er et utrolig bra verktøy for optimal lydopplevelse.
    Hos MrMyagi fant vi faktisk ut at film lyden ble best uten romkorreksjon (stereo brukte vi alltid Pure Direct). Nummer to ble Audyssey, ganske lik men lydbildet ble litt dårligere.
    Front romkorreksjon ble mye dårligere og ble ikke brukt.

Hjemme klarer jeg ikke å høre noe forskjell mellom Audyssey romkorreksjon og uten romkorreksjon. Jeg har tenkt å prøve mer når jeg får de ny frontene.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hos MrMyagi fant vi faktisk ut at film lyden ble best uten romkorreksjon (stereo brukte vi alltid Pure Direct). Nummer to ble Audyssey, ganske lik men lydbildet ble litt dårligere.
    Front romkorreksjon ble mye dårligere og ble ikke brukt.
    Det viktigste når romkorreksjon benyttes - er å utføre målingene "korrekt" og kunne kontrollere resultatet, for eventuellt å måtte utføre en runde til med kalibrering.

Det sier seg selv at med et så kraftig verktøy som romkorreksjon er - så "leker" ikke produsentene lydopplevelseoptimalisering.

En korrekt utført romkorreksjon spiller helt klart BEDRE - enn uten.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det viktigste når romkorreksjon benyttes - er å utføre målingene "korrekt" og kunne kontrollere resultatet, for eventuellt å måtte utføre en runde til med kalibrering.

Det sier seg selv at med et så kraftig verktøy som romkorreksjon er - så "leker" ikke produsentene lydopplevelseoptimalisering.

Det gjør deg kanskje hos deg, på ditt utstyr i ditt rom. Men IMO det er langt i fra noen sannhet for alle, og hos enkelte har det bare negativ effekt uansett hvor mange korrekte målinger man gjør.

Flott at avanserte EQ er dagligdags på Recivere, og det er mange som nyter godt av det. Man EQ er i bunn og grunn en kompansering for et feil et annet sted i systemet, enten det er rommet, integreringen, utstyret eller plasseringen. På en messe i USA, ble dette testet på 3 ulike rom der det ble brukt alt fra billig 5.1 alt-i-et anlegg til noe større M&K oppsett. Størst effekt hadde RK på det dårligste anlegget, og konklusjonen er at EQ kompanserer veldig mye for mangler i utstyret (da spesielt høyttalere), og ikke utelukkende rommet. Samme erfaringer opplevde jeg i mitt rom. EQ blir mindre og mindre positivt etter hvert som jeg oppgraderte anlegget, og ble flinkere til å finne korrekt plassering. Per i dag opplever jeg utelukkende negative effekter med RK, selv om rommet er håpløst (kanskje det er for håpløst?). En annen ting som er viktig å huske på med romkorreksjon, og det er at alle positive endringer tilfører også en negativ. Hvorvidt den positive er bedre enn den negative, varierer fra tilfelle til tilfelle og parameter til parameter, men siden all EQ har en slik uheldig effekt, bør man se på om det er mulig å tilføre den positive effekten uten EQ. Dette emnet er det vel skrevet nærmest hele leksikon om, men i bunn og grunn kan man enkelt konkludere med at EQ bør unngås om mulig, evn. brukes med omhu som siste finjustering. Kan man "forbikoble" hele den digitale EQ-kretsen, ved å kjøre signalet direkte slipper man også et ekstra ledd i signalveien. Det er også en av grunnene til at folk opplever bedre lyd i stereo ved å bruke "direct/pure direct" funksjoner på deres recievere....forskjellen er enda større på en skikkelig dedikert pre!!

Opplever man enorme forbedringer med RK, kan man bare begynne å lure på hva man kunne ha fått til om man begynte å jobbe med roten av problemet (for eksempel jobbe med akustikken). "Problemet" for de fleste er at RK er den enkleste, raskeste og ofte sikkert også billigste veien til bedre lyd.

Men det er bare en måte å finne ut av om EQ/RK er velkomment i eget oppsett, og det er å fortsette å teste under ulike settings og ulikt utstyr.
    Mange velger også å kjøre EQ på film, mens ved kritisk lytting bruker de en dedikert forsterker med prosessor-inngang. Det er mange veier til Rom osv...

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også tenkt på en pre-amp prosessor som passer bra med Arcam P1000 (for eks. Arcam AVP700/AV9).
    Hva ligger AV9 på nå? rundt 50......
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Hva ligger AV9 på nå? rundt 50......
    AV9 var bare en eksempel. Jeg vet ikke hvor mye den koster ny. Jeg har ikke tenkt å bruke 50k på en pre-amp men det er lov å drømme at det kommer et super tilbud på en brukt en dag

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det viktigste når romkorreksjon benyttes - er å utføre målingene "korrekt" og kunne kontrollere resultatet, for eventuelt å måtte utføre en runde til med kalibrering.

Jeg er enig med deg at en korrekt utført romkorreksjon spiller bedre. Problemet er å vite hva er en korrekt utført romkorreksjon for hvert enkelt rom. Jeg var med på demo hos HFK hvor Lyngdorf viste oss hva de mener er en av de beste digital romkorreksjon (RoomPerfect) og det fungerer ganske bra. Men det er ikke billig.

Som Håkon tror jeg også at de fleste klarer ikke å utnytte romkorreksjon bra nok og resultatet kan fort bli dårligere enn uten. Det er der kompetanse og erfaring kommer på plass, noe de fleste åpenbart mangler. Kanskje dere på KringLyd burde organisere en slags kurs for oss andre ?

Intermediate MrMyagi sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    664
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er ingen tvil at det låter bedre hos meg uten romkorreksjon, men det var på musikk-dvd. Samme skjedde når vi kjørte noen sanger fra Ambra-dvd? Med audyssey på så er lyden mye mer sammenhengende men bassen ble litt borte.
    På film så er alltid romkorreksjon på.
    Romkorreksjon i Front-modus låter ikke bra uansett hos meg

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MrMyagi
    Det er ingen tvil at det låter bedre hos meg uten romkorreksjon, men det var på musikk-dvd. Samme skjedde når vi kjørte noen sanger fra Ambra-dvd? Med audyssey på så er lyden mye mer sammenhengende men bassen ble litt borte.
    På film så er alltid romkorreksjon på.
    Romkorreksjon i Front-modus låter ikke bra uansett hos meg
    Samme erfaringer jeg gjorde med Denon. Tviler dog ikke på at det spiller fantastisk hos Flageborg
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MrMyagi
    Det er ingen tvil at det låter bedre hos meg uten romkorreksjon, men det var på musikk-dvd.
    Musikk-DVD skal avspilles med Audyssey-innstillingen: Flat

(ikke Audyssey eller Front)

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Musikk-DVD skal avspilles med Audyssey-innstillingen: Flat

(ikke Audyssey eller Front)
    Hva bruker du på stereo og film, Flageborg?

Side 3 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •